kilo Nederlands muntgeld

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
muntje Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

kilo Nederlands muntgeld

Bericht door muntje »

Goedendag :)

Ik heb een tijdje geleden een berg Nederlands muntgeld gekocht.

Ik heb ze gekocht voor de zilver. De Nederlandse guldens, rijksdaalders en tientjes zijn geslagen in 72% zilver.

Bruto koop je meer dan een kilo aan munten.

Mijn vraag is of het wellicht interessant is om deze munten te doorlopen op zeldzame munten?

Mocht er iets zeldzaams zijn, welke zouden interessant zijn om ze eruit te pikken??

Of zal deze al gefilterd zijn?? Ik had het gekocht bij de silvermountain voor wie de site kent.

Bijvoorbeeld rijksdaalder met grof haar?
Misslagen? (welke jaren)
Bepaalde zeldzame jaren?
Of bepaalde symbolen op bepaalde munten?

Wellicht dat iemand hiermee bezig is :)
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: kilo Nederlands muntgeld

Bericht door janssenfrank »

Ik zou je adviseren een catalogus aan te schaffen, want een hele lijst opsommen met waar op te letten is niet zo handig. Voor een snelle indicatie kun je eens kijken op de site van de "muntkoerier".
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
muntje Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door muntje »

Hoi

ok bedankt voor de tip. Ik was niet op de hoogte dat er dergelijke catalogus was :)
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Ik zou me de moeite besparen, de 72% zilverlots van dit soort zilverbedrijven bestaan over het algemeen uit Juliana munten. Grof haar rijksdaalders zul je dus niet aantreffen, want die zijn van Wilhelmina (1932, 1933 en 1938).

En als je een catalogus aanschaft zou je nog kunnen denken dat Rijksdaalders van 1963 en 1964 meer waard zijn, ook dat is niet het geval. Die gedachte stamt nog uit de tijd dat deze Rijksdaalders door de handel en speculanten schaars zijn 'gemaakt' door ze op te potten.

Blijft nog over munten van uitzonderlijke kwaliteit, dan moet je denken aan geen enkel spoortje van slijtage, geen sporen van reiniging, geen enkel krasje of tikje. Over het algemeen zijn deze munten er uit gefilterd.
muntje Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door muntje »

Hoi,

Ok ik heb ea door het plastic bekeken en idd veel Juliana en nogal slijtage.

Ik dacht ik heb toch niks te doen, wellicht is er een kleine schat in het zilver lot greeny

Terug naar “Munten algemeen”