Kwaliteit 1 Gulden 1943
Moderator: Arjena3
Kwaliteit 1 Gulden 1943
Hoe beoordelen jullie dit biljet? Overigens, wat zijn die kleurvlekken die je op veel Nederlandse biljetten ziet? Dank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Kwaliteit 1 Gulden 1943
Ziet er mooi uit, minstens XF+, mogelijk aUNC. Maar ik ben geen profi he Die "kleurvlekken" zijn zogenaamde planchettes, toegevoegd aan het papier om vervalsen moeilijker te maken. Ik weet eigenlijk niet precies wat voor materiaal dat is.
Oh ok. Ik dacht dat die vlekken een gevolg waren van slechte kwaliteit.
Ben het met PietjePuk190 eens, heel mooi biljet maar geen Unc.
Volgens mij dan ook Pr/Unc of AUnc.
Er staat iets over deze "bevrijdingsbiljetten" geschreven http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=2&t=18375
en/of even de zoekfunctie gebruiken.
Mvg, .
Volgens mij dan ook Pr/Unc of AUnc.
Er staat iets over deze "bevrijdingsbiljetten" geschreven http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=2&t=18375
en/of even de zoekfunctie gebruiken.
Mvg, .
zeer mooi biljet, veel plezier ervan!!
Quality = Expectations Vs Reality
prachtig, proficiat
Vriendelijke groeten
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Jos
Eigen kunstwerken
Deze planchettes zie je in meer Nederlandse biljetten, maar in de periode van deze biljetten alleen op de serie 1943. Ze zijn ontworpen en gedrukt door de American Bank Note Company.
De planchettes zijn van kunststof en in diverse kleuren. Ze zijn random in de vernislaag aangebracht, maar het komt voor dat ze loslaten. Gemiddeld zitten er tussen 5 en 10 planchettes in een biljet, maar uitzonderingen zijn waargenomen. Leuk is dan wanneer ze loslaten, nadat er een drukgang overheen is gegaan. Je ziet dan een wit rondje in het drukwerk (ga ze nu niet handmatig verwijderen, want de waarde neemt af en niet toe )
Zoals Ger al schreef, is het een echtheidskenmerk waarschijnlijk bestemd voor kassiers. Ik kan mij niet herinneren ooit een enkele publicatie voor het grote publiek gezien te hebben, waarin dit echtheidskenmerk beschreven is.
De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1940 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing), Duitsland en Nederland tekende de vrede op 5 mei 1945 (In hotel De Wereld). En toch staat op deze biljetten 4 februari 1943. Dit kwam door het Nederlandse ministerie van Financiën, dat reeds in 1942 voorzag dat een naoorlogs Nederland gezuiverd zou moeten worden, i.i.g. ook financieel gezien. (Besluit gepubliceerd in Staatsblad D67, 4 feb 1943, vandaar de datum!)
In de bekende serie zou ook een 50 cent biljet worden gedrukt, 30 miljoen exemplaren, maar behalve voor Nederlands Indië, is het toch niet tot aanmaak voor Nederland gekomen. In Staatsblad D68. is het totaalbedrag van ƒ 300.000.000,= voor de gezamenlijke uit te geven coupures gespecificeerd. Op 9 Maart 1945 werd dit bedrag in Staatsblad F34 nog eens verdubbeld tot ƒ 600.000.000,= en daags na de capitulatie nog eens (staatsblad F80 18 Mei 1943) naar ƒ 1.200.000.000,=.
Uit rekenwerk van W.J. Nieboer, in zijn "Onze bevrijdingsbiljetten 1943-1945. Een geschiedenis" uit 2011, blijkt dat de order van ƒ 600.000.000,= aan ABNC slechts deels geleverd was, en voor en nog kleiner deel in circulatie gebracht (ruim een half miljard gulden in omloop). De serieletters die wij tegenwoordig als "schaars" en "zeldzaam" markeren, zijn zonder uitzondering allen afkomstig uit de tweede levering. In de allerlaatste serie Nederlandse guldenbiljetten heeft Joh. Enschedé en Zonen ook nog geëxpirimenteerd met deze planchettes. Dit heeft geresulteerd in een snelle wijziging van drukprocedé. Van de eerste biljetten 100 gulden model Steenuil 1982, lieten de planchettes vanzelf los, als het biljet een beetje vochtig werd. Dus werklui die de portemonnee in de kontzak hadden bij warm weer, hadden naast een biljet van 100 gulden ook een (klein) handje confetti. Joh. Enschedé herstelde dit probleem door een betere verlijming van de planchettes en de volgorde planchettes en vernis te wijzigen. Helaas is dit een uiterst geheim proces geweest, en is er in de archieven niets van terug te vinden (behalve in wat krantenartikelen uit de tijd, gelukkig verzamelde ik toen al alles wat er over geld gepubliceerd werd.)
De planchettes zijn van kunststof en in diverse kleuren. Ze zijn random in de vernislaag aangebracht, maar het komt voor dat ze loslaten. Gemiddeld zitten er tussen 5 en 10 planchettes in een biljet, maar uitzonderingen zijn waargenomen. Leuk is dan wanneer ze loslaten, nadat er een drukgang overheen is gegaan. Je ziet dan een wit rondje in het drukwerk (ga ze nu niet handmatig verwijderen, want de waarde neemt af en niet toe )
Zoals Ger al schreef, is het een echtheidskenmerk waarschijnlijk bestemd voor kassiers. Ik kan mij niet herinneren ooit een enkele publicatie voor het grote publiek gezien te hebben, waarin dit echtheidskenmerk beschreven is.
De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1940 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing), Duitsland en Nederland tekende de vrede op 5 mei 1945 (In hotel De Wereld). En toch staat op deze biljetten 4 februari 1943. Dit kwam door het Nederlandse ministerie van Financiën, dat reeds in 1942 voorzag dat een naoorlogs Nederland gezuiverd zou moeten worden, i.i.g. ook financieel gezien. (Besluit gepubliceerd in Staatsblad D67, 4 feb 1943, vandaar de datum!)
In de bekende serie zou ook een 50 cent biljet worden gedrukt, 30 miljoen exemplaren, maar behalve voor Nederlands Indië, is het toch niet tot aanmaak voor Nederland gekomen. In Staatsblad D68. is het totaalbedrag van ƒ 300.000.000,= voor de gezamenlijke uit te geven coupures gespecificeerd. Op 9 Maart 1945 werd dit bedrag in Staatsblad F34 nog eens verdubbeld tot ƒ 600.000.000,= en daags na de capitulatie nog eens (staatsblad F80 18 Mei 1943) naar ƒ 1.200.000.000,=.
Uit rekenwerk van W.J. Nieboer, in zijn "Onze bevrijdingsbiljetten 1943-1945. Een geschiedenis" uit 2011, blijkt dat de order van ƒ 600.000.000,= aan ABNC slechts deels geleverd was, en voor en nog kleiner deel in circulatie gebracht (ruim een half miljard gulden in omloop). De serieletters die wij tegenwoordig als "schaars" en "zeldzaam" markeren, zijn zonder uitzondering allen afkomstig uit de tweede levering. In de allerlaatste serie Nederlandse guldenbiljetten heeft Joh. Enschedé en Zonen ook nog geëxpirimenteerd met deze planchettes. Dit heeft geresulteerd in een snelle wijziging van drukprocedé. Van de eerste biljetten 100 gulden model Steenuil 1982, lieten de planchettes vanzelf los, als het biljet een beetje vochtig werd. Dus werklui die de portemonnee in de kontzak hadden bij warm weer, hadden naast een biljet van 100 gulden ook een (klein) handje confetti. Joh. Enschedé herstelde dit probleem door een betere verlijming van de planchettes en de volgorde planchettes en vernis te wijzigen. Helaas is dit een uiterst geheim proces geweest, en is er in de archieven niets van terug te vinden (behalve in wat krantenartikelen uit de tijd, gelukkig verzamelde ik toen al alles wat er over geld gepubliceerd werd.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 18 sep 2020, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1945 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing), Duitsland en Nederland tekende de vrede op 5 mei 1945 (In hotel De Wereld). En toch staat op deze biljetten 3 februari 1943. Dit kwam door het Nederlandse ministerie van Financiën, dat reeds in 1942 voorzag dat een naoorlogs Nederland gezuiverd zou moeten worden, i.i.g. ook financieel gezien. (Besluit gepubliceerd in Staatsblad D67, 4 feb 1943, vandaar de datum!)
Op mijn biljetten staat 4 feb 1943 ?
Op mijn biljetten staat 4 feb 1943 ?
Vriendelijke groeten
Jos
Eigen kunstwerken
Jos
Eigen kunstwerken
En nu? Hier klopt echt van alles niet aan. Check op z'n minst al die data nogeens. En die zin "En toch..." dolt kennelijk op een tegenstelling. Het is mij niet duidelijk wat er strijdig met wat zou moeten zijn
Beste Jos, dat staat er toch ook? (zie vette onderstreepte tekst)Patrickp_nl schreef: ↑17 sep 2020, 16:54 De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1945 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing), Duitsland en Nederland tekende de vrede op 5 mei 1945 (In hotel De Wereld). En toch staat op deze biljetten 3 februari 1943. Dit kwam door het Nederlandse ministerie van Financiën, dat reeds in 1942 voorzag dat een naoorlogs Nederland gezuiverd zou moeten worden, i.i.g. ook financieel gezien. (Besluit gepubliceerd in Staatsblad D67, 4 feb 1943, vandaar de datum!)
(ik zag net dat PietjePuk190 mij voor was)
Waar ik meer moeite mee heb is:
"De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1945 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing)"
Mvg, .
Wel en ik vermeld dat op mijn biljetten 4 feb 1943 staatGer1 schreef: ↑18 sep 2020, 14:29Beste Jos, dat staat er toch ook? (zie vette onderstreepte tekst)Patrickp_nl schreef: ↑17 sep 2020, 16:54 De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1945 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing), Duitsland en Nederland tekende de vrede op 5 mei 1945 (In hotel De Wereld). En toch staat op deze biljetten 3 februari 1943. Dit kwam door het Nederlandse ministerie van Financiën, dat reeds in 1942 voorzag dat een naoorlogs Nederland gezuiverd zou moeten worden, i.i.g. ook financieel gezien. (Besluit gepubliceerd in Staatsblad D67, 4 feb 1943, vandaar de datum!)
(ik zag net dat PietjePuk190 mij voor was)
Waar ik meer moeite mee heb is:
"De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1945 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing)"
Mvg, .
of bedoelen ze met " En toch staat op deze biljetten 3 februari 1943 " vanaf datum 3 feb 1943
Ook op westland zijn afbeelding staat 4 februari 1943
In cataloog WPM staat ook 4.2.1943
Vriendelijke groeten
Jos
Eigen kunstwerken
Jos
Eigen kunstwerken
-
- Volledig lid
Druk- en zetfouten onder voorbehoud.
Is een kleine vertyping 3 en 4 zitten ook naast elkaar op het toetsenbord.
Is een kleine vertyping 3 en 4 zitten ook naast elkaar op het toetsenbord.
ze? Welke ze? jij begint toch zelf over 3 februari? Ik snap er niks van, sorry.verhoeven jos schreef: ↑18 sep 2020, 14:44
of bedoelen ze met " En toch staat op deze biljetten 3 februari 1943 " vanaf datum 3 feb 1943
verhoeven jos schreef: ↑18 sep 2020, 13:35 De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1945 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing), Duitsland en Nederland tekende de vrede op 5 mei 1945 (In hotel De Wereld). En toch staat op deze biljetten 3 februari 1943. Dit kwam
dank voor de reactie, dus ik had eigenlijk een klein beetje gelijk.
Vriendelijke groeten
Jos
Eigen kunstwerken
Jos
Eigen kunstwerken
Ze = Patrickp_nlPietjePuk190 schreef: ↑18 sep 2020, 15:21ze? Welke ze? jij begint toch zelf over 3 februari? Ik snap er niks van, sorry.verhoeven jos schreef: ↑18 sep 2020, 14:44
verhoeven jos schreef: ↑18 sep 2020, 13:35 De oorlog tussen Duitsland en Nederland is op 15 mei 1945 officieel gestart (schermutselingen die eraan vooraf gingen laat ik even buiten beschouwing), Duitsland en Nederland tekende de vrede op 5 mei 1945 (In hotel De Wereld). En toch staat op deze biljetten 3 februari 1943. Dit kwam
in zijn verklaring staat 3 feb en op mijn briefje staat 4 feb, had een deel uit de verklaring in mijn bericht overgenomen en niet de hele quote van zijn heel bericht genomen, omdat het veel tekts was,
sorry
Vriendelijke groeten
Jos
Eigen kunstwerken
Jos
Eigen kunstwerken
Op de biljetten staat 4 feb 1943 (tikfoutje van mij).
De oorlog is niet in 1945 maar in 1940 begonnen. (nog een tikfoutje).
Ik heb het in mijn originele tekst aangepast, maar iedereen die aktief is heeft het gequote, dus blijft de fout nog wel even voortbestaan.
Je hebt het goed gezien dat er een aantal zaken in mijn tekst niet klopte, Jos. Dank voor de scherpe blik!
Ik heb het in mijn originele tekst aangepast, maar iedereen die aktief is heeft het gequote, dus blijft de fout nog wel even voortbestaan.
Je hebt het goed gezien dat er een aantal zaken in mijn tekst niet klopte, Jos. Dank voor de scherpe blik!
Niet een klein beetje, maar helemaal!verhoeven jos schreef: ↑18 sep 2020, 15:22 dank voor de reactie, dus ik had eigenlijk een klein beetje gelijk.
Jajajajaja... je hebt gelijk... Al zouden de Nederlanders uit die tijd getekend hebben voor een oorlog die eerder was afgelopen dan begonnen
Tja, maar de vergissing 1945 ipv 1940 kan ik uit deze goedbedoelde hulpboodschap ook niet verklaren
Inderdaad Jos,verhoeven jos schreef: ↑18 sep 2020, 15:22dank voor de reactie, dus ik had eigenlijk een klein beetje gelijk.
zo zie je maar weer eens dat goed lezen toch nog moeilijk is want dit had ik nu weer niet gezien.
Maar uiteindelijk is alles weer op zijn pootjes terecht gekomen.
Mvg, .
-
- Volledig lid
Misschien dat er iets mis is met de 5 of de 0 want de oorlog voor Nederland begon op 10 mei 1940. Op 14 mei wordt Rotterdam gebombardeerd en op 15 mei capituleren de Nederlandse strijdkrachten.
Tja. Om dat af te doen als schermutselingen vooraf is wellicht wat kort door de bocht..
Maar er werden tot de 15e mei 1940 allerlei zaken gedaan in Nederlands landbelang en pas op 15 mei heeft NL gecapituleerd. Zoals in deze 5 dagen vrijwel al het noodgeld van wo2 zijn oorsprong heeft (ja, er zijn uitzonderingen). Ook DNB liet de complete voorraad biljetten en materiaal voor de productie ervan vernietigen (dat was op 14 mei).
Hiermee werd voorkomen dat onze Oosterburen onze economie op slag konden ontwrichten. (Uiteindelijk deed de oorlog dat zelf wel, natuurlijk)
Graag gedaan Patrick,Patrickp_nl schreef: ↑18 sep 2020, 15:57 Op de biljetten staat 4 feb 1943 (tikfoutje van mij).
maar het was niet om kritiek te geven
maar ik dacht natuurlijk weer dat ik een uitzonderlijk briefje had van 4 feb 1943
Vriendelijke groeten
Jos
Eigen kunstwerken
Jos
Eigen kunstwerken
Okee, dat is dan ook weer opgehelderd