Als relatief beginnend verzamelaar met nog beperkte kennis gingen alle alarmbellen rinkelen, nadat ik erachter kwam welke munt dit was.. De waarde van 2500$ voor VF was te mooi om waar te zijn.. De weging bracht uitsluitsel.. Op zich is de munt een aardig stukje "Thais-huisvlijt".
Bhumibol is een vorst die zijn gehele familie op de munt zet vanaf 1962.
In Thailand heeft de koninklijke familie de heiligenstatus.
Je gooit een munt op de grond met het portret van de koning naar boven.
Je gaat er al of niet per ongeluk op staan. Ziet een agent dat, dan is dat majesteitsschenis en kost het je 45 euro om uit de gevangenis te blijven, alwaar je conform de wetgeving vanwege dit vergrijp 6 weken dient te verblijven. Vooral in de noordelijke regio van het land, dat zo'n 20 keer groter is dan Nederland, is het een leuke bijverdienste voor de lokale politie jegens nietsvermoedende toeristen..
Alle voorouders van Bhumibol, die te jong op de troon kwam in 1946 daar zijn broer Ananda werd vermoordt door extremisten, hebben dus hun portrettuur op de hedendaagse munten staan, waardoor in 2007 ook dit portret op een 10 baht stuk verzeild raakte.
Door de gegeven heiligenstatus is oud geld met de koning heilig verklaard en mag je het eigenlijk niet uitvoeren. Zodoende worden de antieke baht en ook salung stukken enmasse gekopieerd om te verdwijnen in huistempels bij de lokale bevolking: midden Boedhha, en vaak links en rechts portretten of voorwerpen gelieerd aan de koninklijke familie, geflankeerd door wierookstokken.
Ik had zelf ook wat research gedaan, dit is volgens mij de afbeelding van Koning Chulalongkon. De orginele munt is nooit in omloop geweest omdat de goede man overleden was voordat de munt in de roulatie kwam. Bij zijn begravenis is de orginele munt uitgedeeld.