Vandaag raakte ik met een paar mede-verzamelaars aan de praat. Wat bepaalt nou eigenlijk dat je en munt aanschaft. Vanuit mijn opleiding (Master Communication science) ben ik daar veel mee bezig, en besloot ik het eens in een model vast te leggen.
Het model laat zien, dat de daadwerkelijke aankoop van een bepaalde munt voornamelijk wordt bepaalt door de intentie om die munt te kopen. De intentie bestaat uit kenmerken van de aangeboden munt. Is deze absoluut zeldzaam, vind jij deze zeldzaam (wordt deze vaak aangeboden, wil jij hem al lange tijd toevoegen aan je verzameling, is gebaseerd op de absolute zeldzaamheid), is de kwaliteit van de munt goed genoeg, en het belangrijkste; is het een toevoeging op je verzameling. De link tussen kwaliteit en toegevoegde waarde indiceert een verbetering van kwaliteit. Jouw gevoel bij deze factoren bepaalt uiteindelijk de intentie.
Financiën zijn ook essentieel voor de aankoop van een munt, en bepalen ook voor een groot gedeelte de intentie. Kenmerkend hier, is de wisselwerking tussen verkoopprijs van de munt, en jouw eigen budget (en het eventueel onderhandelen om hier een middenweg in te vinden). Ook de eventuele doorverkoopwaarde van een munt is bepalend voor de afweging; is de aangeboden munt het geld waard.
Dan zijn er externe factoren, die invloed hebben op de intentie. Een munt kan er top uit zien, en prijs-technisch allemaal goed vallen, maar als de verkoper slechte recensies heeft, of de munt moet uit Zimbabwe komen, dan zijn de risico's te groot, met een negatieve invloed op de intentie. Wat juist positief bijdraagt aan de intentie, en aan het moment van aankoop, is de verkoopomgeving (is er druk van andere kopers, is er een sluitingstijd, etc.), en ook compensatiedrang is hier bepalend in (Als je net 3 munten gemist hebt, ben je vaak bereid iets dieper in de buidel te tasten).
Ten slotte zijn er ook directe relaties naar verkoop. Zodra een munt een absoluut koopje is, ook al valt deze buiten jouw verzamelgebied (er is dus geen toegevoegde verzamelwaarde, en geen intentie), kan men deze toch kopen. Ook gevoel kan intentie soms overslaan, wanneer men een munt per sé moet hebben ongeacht de prijs of kwaliteit.
Herken jij je in dit model? Of missen er relaties / factoren? Ik hoor graag of er vragen of toevoegingen zijn!
Het munten-aankoop-model. De wetenschap achter het verzamelen.
Het munten-aankoop-model. De wetenschap achter het verzamelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het munten-aankoop-model. De wetenschap achter het verzamelen.
Het is natuurlijk een theoretisch model, maar het is wel interessant om te beseffen dat al die factoren binnen een (bij mij in elk geval) zeer korte tijd worden afgewogen. Beslissing is vaak al gemaakt voor ik het zelf besef.
Mooie verklaring en overzichtelijk schema
Vriendelijke groeten
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Ik denk wel dat dit wel in grote lijnen klopt.
Het enige waar ik met niet in kan vinden is dat financiële factoren is sommige routes kan worden overgeslagen. Wat mij betreft ziet het einde van dit schema er zo uit. Met financiële factoren zijn er ook externe financiële factoren voor mij zeer belangrijk.
Het enige waar ik met niet in kan vinden is dat financiële factoren is sommige routes kan worden overgeslagen. Wat mij betreft ziet het einde van dit schema er zo uit. Met financiële factoren zijn er ook externe financiële factoren voor mij zeer belangrijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mooi overzicht. De persoonlijke situatie is bij iedereen anders. Zo zie je soms dat voor munten door sommige verzamelaars/handelaren extreem hoge bedragen worden geboden. Soms heb ik het idee dat voor hun financiële factoren geen invloed hebben.