Zeitgeist schreef: ↑20 mar 2020, 20:11
Ik lees inderdaad vaker dat het eurogebied vrij groot is, maar hoezo eigenlijk? In de basis kun je toch beginnen met het verzamelen van alle munten (1 ct t/m 2 euro) en dat per Euroland. De munten per jaar zullen toch niet veel verschillen lijkt me, dan is het minder leuk om die te verzamelen (lijkt mij)?
Toen de euro in 2002 kwam, waren er 12 deelnemende landen + 3 ministaatjes. Inmiddels zijn dat al 25 landen geworden. Dan heb je dus 25 series per jaar. En dan vertel ik je nu nog even niet dat Duitsland 5 verschillende munthuizen heeft en dat die munten ook een klein verschil hebben
Maar je komt zelf al met een prima oplossing: 1 serie per land. Dan ga je er al wat sneller doorheen, want sommige jaren zijn heel lastig. Dan pak je dus een jaar wat minder lastig is. En in principe zijn er inderdaad geen grote verschillen, tenzij je landen hebt met een koning of koningin. De afgelopen jaren hebben Nederland, België en Spanje een nieuwe koning gekregen en dus ook nieuwe munten. Ook in Monaco is er een wisseling van de macht geweest en in Vaticaanstad zelfs 2 keer. Eerst Johannes Paulus II, toen Benedictus XVI en nu Franciscus. Dat zijn al 7 series extra. En voor de bonus heeft paus Franciscus de munten met zijn portret laten vervangen door munten met zijn wapen. Dus weer een serie erbij. En nu zijn dat ook nog eens niet de makkelijkste (goedkoopste) series. Jaja, het wordt heel snel heel veel
Maar laat je niet ontmoedigen. Begin simpel: probeer gewoon uit je portemonnee zoveel mogelijk verschillende munten te vissen. En vraag ook eens of je de munten die een ander in de portemonnee heeft eens mag zien. Probeer zo eens wat series te maken en kijk of je het leuk vind. Okay, dan heb je circulatiemunten, maar je kunt ze altijd nog splinternieuw kopen. Eerst kijken wat je leuk vind, dan kun je altijd nog verder uitbreiden. Het is jammer als je meteen veel geld uitgeeft en erachter komt dat het toch niet jouw ding is.
En kijk eens of je ergens een (oudere) catalogus kunt krijgen. Gewoon puur om te zien wat er zoal is. Ik kan je de Muntalmanak aanbevelen. Kost nieuw 20 euro, maar een oudere versie kun je al voor een paar euro krijgen. Dan zie je wat er in de loop der tijden allemaal is gemaakt voor Nederland, maar ook Overzee (Antillen, Indië, enz.), maar ook papiergeld en de euro's staan er in. En je krijgt een idee van de waarde. Dan kun je ook een inschatting maken of het bij je budget past.