Andorra en de euro

Plaats hier berichten over algemene zaken omtrent de euro. Denk hierbij aan nieuws over aankomende eurolanden, nieuwtjes, weetjes, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Andorra en de euro

Bericht door euromunter »

Andorra is geen lid van de Europese Unie, maar geniet een speciale behandeling van de Unie. Andorra wordt bijvoorbeeld gelijkgesteld met leden van de EU voor de handel in vervaardigde goederen, maar niet voor landbouwproducten.

Andorra had geen monetaire overeenkomst met Frankrijk of Spanje en kon daarom, bij de invoering van de euro, geen aanspraak maken op een monetaire overeenkomst met de EU. Het land is inmiddels wel, sinds 11 mei 2004, in overleg met de Europese Unie over een monetaire overeenkomst om zelf euromunten te mogen uitgeven. Omdat Andorra in het kader van een dergelijke overeenkomst zijn fiscale stelsel volledig zal moeten herzien èn aan de Europese Centrale Bank vergaande bevoegdheden zal moeten verschaffen, kan een overeenkomst nog wel even op zich laten wachten.

Monaco, San Marino, en Vaticaanstad zijn momenteel de enige niet-EU landen die eigen euromunten mogen slaan. Ze hebben dit recht omdat ze al voor de invoering van de euro monetaire overeenkomsten hadden met Frankrijk, respectievelijk Italië. Deze overeenkomsten zijn bij de invoering van de euro omgezet in vergelijkbare monetaire overeenkomsten met de Europese Centrale Bank.

Er zijn, zoals op de website van het Ministerie van Financiën van Andorra, is na te lezen, geen officiële ontwerpen voor de nationale zijde van toekomstige Andorrese euromunten bekend gemaakt. Op welke termijn hier verandering in komt, is slechts onderwerp van speculatie.

Tot op heden zit er niet veel verandering aan te komen en is het dus maar de vraag of Andorra de komende jaren zal toetreden tot de eurozone.
Laatst gewijzigd door euromunter op 27 jul 2010, 20:40, 4 keer totaal gewijzigd.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op de site van de Europese Commissie staat dat Andorra de nieuwkomer is in der onderhandelingen om toe te treden tot de eurozone. In het eerste kwartaal van 2010 dienden de onderhandelingen en de overeenkomst afgerond te worden! Indien dit werkelijk gebeurt, dan kunnen we ook serieus rekening gaan houden met euromunten uit Andorra in 2011!

Aangezien de onderhandelingen al sinds 2004 gaande zijn, is het dus redelijk realistisch dat het nog een paar jaar wordt uitgesteld, maar toch...

Het is dan wel een vierde ministaatje en de munten zullen wel flink aan de prijzige kant zijn, vooral de eerste jaren.

2011: Estland en Andorra...? We wachten de komende maanden met veel spanning af!

Groeten Paul
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

In ieder geval zijn de richtlijnen anders voor de aantallen van de minstatjes dus ook al voor Andora. De eertse jaren worden zeker meer gevraagt , vanwege de type verzamelaars.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

voskeman schreef:In ieder geval zijn de richtlijnen anders voor de aantallen van de minstatjes dus ook al voor Andora. De eertse jaren worden zeker meer gevraagt , vanwege de type verzamelaars.
Dat ligt zeker wel in de verwachting.

Andorra heeft bijna 84.000 inwoners. San Marino ruim 30.000. Dus misschien dat het nog wel mee gaat vallen. Dat is natuurlijk ook afhankelijk hoe het uitgiftebeleid van Andorra gaat worden met de euromunten en natuurlijk wat het quotum is wat ze mogen gaan slaan.

groeten Paul
corsa

Bericht door corsa »

gegroet
ik probeerde de link die de moderator geplaatst heeft in het eerste bericht (europa.eu/eur-lex/pri/nl/oj/dat/2004/l_244/l_24420040716nl00470049.pdf), maar daar komt een error op

heeft iemand nog deze pdf ? Is het mogelijk om deze door te sturen via email?

dank bij voorbaat
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Link werkt inderdaad niet meer. De EC heeft onlangs de website vernieuwd. Als je een paar seconden wacht wordt je wel automatisch doorgestuurd naar het hoofdmenu.

Ik zal deze week de link gaan verversen!

groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Welkom Corsa!

Ik wens je veel plezier toe op en met het forum!

Het zou leuk zijn als je jezelf even voorsteld in de rubriek 'Stel je voor...' ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Volgens de website van Les Amis D'el Euro zal Andorra vanaf 2012 haar eigen euromunten gaan uitbrengen. Deze informatie zou afkomstig zijn van een medewerker van de Europese Commissie. Er zouden 2,4 miljoen euromunten worden uitgegeven in 2012.

Ik heb nog geen officiële informatie kunnen vinden op de sites van de Europese Unie / Commissie.

We wachten af... zou toch wel erg leuk zijn als we er een 4e ministaatje bij zouden krijgen!

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Weer een prijzig staatje er bij?

Maar goed als je vanaf het begin af aan verzamelt, kan dit er ook nog wel bij ;)
Moet er niet aan denken om nu nog alle 2 Euromunten uit de ministaatjes en dergelijke aan te moeten schaffen. Geleidelijk is leuker en goedkoper :D

We wachten af!

Gr. Jeroen Rurunrun
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Munthunter schreef:Weer een prijzig staatje er bij?

Maar goed als je vanaf het begin af aan verzamelt, kan dit er ook nog wel bij ;)
Moet er niet aan denken om nu nog alle 2 Euromunten uit de ministaatjes en dergelijke aan te moeten schaffen. Geleidelijk is leuker en goedkoper :D

We wachten af!

Gr. Jeroen Rurunrun
Ja, dat is fors. Ik heb het toevallig net uitgerekend voor de 2 euro gedenkmunten van 2004 tot en met 2009 in de eenvoudigste uitvoering. Alle munten samen is ongeveer € 2800. Die van Monaco is de helft, en van de rest (€ 1400) is 70 % voor rekening van San Marino en Vaticaanstad. Prijzen zijn door mij gevonden op handelaren sites. Het kan waarschijnlijk wel goedkoper, als je er veel tijd en moeite aan besteedt.
Groeten
Thomas
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Andorra heeft bijna 85.000 inwoners, dat is bijna 3 keer zoveel als San Marino. Ben benieuwd naar het quotum wat ze aan munten mogen slaan. Er vanuit gaande dat Andorra minimaal evenveel als San Marino mag slaan, dan zullen de prijzen voor een muntensetje nog wel mee vallen.

Ben benieuwd naar de designs en de oplages...

De munten zullen dan wel in Spanje of Frankrijk worden geslagen, hoewel dat natuurlijk ook nog afwachten is...

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

resparvae schreef: Ja, dat is fors. Ik heb het toevallig net uitgerekend voor de 2 euro gedenkmunten van 2004 tot en met 2009 in de eenvoudigste uitvoering. Alle munten samen is ongeveer € 2800. Die van Monaco is de helft, en van de rest (€ 1400) is 70 % voor rekening van San Marino en Vaticaanstad. Prijzen zijn door mij gevonden op handelaren sites. Het kan waarschijnlijk wel goedkoper, als je er veel tijd en moeite aan besteedt.
Groeten
Thomas
Dat is leuk dat je dat hebt uitgezocht :D

70% is inderdaad een zeer groot deel... :(

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Dear Mr ...,

Although negotiations with Andorra are ongoing, no Monetary Agreement has so far been concluded.

In the absence of an Agreement, Andorra is not allowed to mint its own euro coins.

Kind regards,

Johan BENDZ
Unit E3:Regulatory aspects of economic policy; Sector: Euro cash and legal issues
Directorate: E: Macrofinancial Stability
Directorate-General for Economic and Financial Affairs
European Commission

Office: BU-1, 00/44
B-1049 Brussels - Belgium
Phone + 32 2 295 24 65
Fax + 32 2 299 35 05

The European Commission's website on the euro:
http://ec.europa.eu/economy_finance/the_euro/
Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Voor degenen die geen moeite met de Franse taal hebben :wink:

Afbeelding
Afbeelding

groeten Paul
thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa »

hehe voor degene die er wel wat moeite mee hebben volgt er vast wel een vertaling ?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Andorra-Intern:
16.06.2010 Andorra bricht Verhandlungen mit der EU ab

Aufgrund neuer unannehmbarer Forderungen der EU, unter anderem auch ein Niederlassungsrecht für alle Banken in der EU und die Anpassung an die EU Finanzmarktregeln, wurden die Verhandlungen über ein Währungsabkommen auf unbestimmte Zeit ausgesetzt. Damit ist das Thema andorranische Euros vom Tisch. Andorra bleibt sein Diner erhalten und kann erst einmal abwarten, ob der Euro nicht im Schuldenchaos der EU Staaten versinken wird.
Toch jammer, had graag een vierde ministaatje gehad met 'bijzondere' euromunten...

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:
Toch jammer, had graag een vierde ministaatje gehad met 'bijzondere' euromunten...

groeten Paul
Maar dan liever wel met een wat financieel gunstiger uitgiftebeleid voor verzamelaars dan Andorra.
Heb je wel eens gezien wat ze nu aan verzamelaars vragen voor hun munten?

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Zoals jij al eerder in en ander topic hebt aangegeven, het gaat meer om de spanning en de sensatie van zo'n nieuw ministaatje, dat er dan veel geld wordt gevraagd voor een setje, dat maakt mij dan niet heel veel uit. Bovendien zal de EU dat niet goedkeuren, getuige het verleden met bijvoorbeeld Vaticaanstad wat een nieuwe overeenkomt heeft getekend. Of wij verzamelaars dar wat aan hebben is nog maar de vraag en natuurlijk de Monegaskische 2 euro CC van 2007 (Grace Kelly)... En of dit daadwerkelijk effect heeft gehad is ook nog maar te bezien door het magere uitgiftebeleid van Monaco de laatste jaren.

Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Bovendien zal de EU dat niet goedkeuren, getuige het verleden met bijvoorbeeld Vaticaanstad wat een nieuwe overeenkomt heeft getekend.
Door de nieuwe overeenkomst zijn volgens mij de uitgifteprijzen van Vaticaansets geen cent omlaag gegaan....
Integendeel, de 2010 BU set Vaticaan is de duurste tot nu toe.
Bovendien zijn er door de overeenkomst ook geen uitgifteprijzen vastgelegd en aangezien de enige denkbare reden die Andorra kan hebben om eigen euro's uit te geven, het verdienen van extra geld is, is er geen enkele reden om aan te nemen dat de prijzen lager zullen worden dan de huidige niet euro sets, integendeel ze zouden waarschijnlijk nog veel hoger worden.

Maar belangrijker dan dit alles vind ik dat het nergens op slaat dat ze eigen euro's zouden krijgen, het is dan alleen iets kunstmatigs in het leven geroepen om extra geld te verdienen.

Van Vaticaan, San Marino en Monaco valt tenminste te zeggen dat ze al een lange eigen munthistorie hebben.
Andorra heeft dat niet, en heeft altijd de munten gebruikt die Spanje en Frankrijk gebruikten.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:
Door de nieuwe overeenkomst zijn volgens mij de uitgifteprijzen van Vaticaansets geen cent omlaag gegaan....
Integendeel, de 2010 BU set Vaticaan is de duurste tot nu toe.
Was het niet de bedoeling dat met een dergelijk overeenkomst ook de verzamelaars profijt zouden hebben. In het nieuws werd steeds gebracht dat de BU-set voor een veel te hoge prijs (30 euro) door UFN werd aangeboden. Er zijn dan weliswaar munten in omloop gebracht, maar de verzamelaars zullen er echt geen profijt van gaan hebben...

Toch blijft mijn mening dat ik het zou toejuichen dat er een 4e ministaatje komt, gewoon puur om de spanning en sensatie van een nieuw setje zeldzame euromunten...

Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Volgens mij was het doel van de overeenkomst vooral dat de munten ook voor nominaal in omloop zouden komen, en misschien lukt dat wel.

het is natuurlijk onzin om te zeggen dat 30 euro voor een BU set te duur is, de BU van Portugal en Malta zijn duurder.
Ik hoor ook nooit een verzamelaar klagen dat de Vaticaan BU te duur is....

De oplagen zijn in vergelijking met andere landen hoog, dus daar zit theoretisch het probleem ook niet.

En eerlijk gezegd ondervind ik ook geen enkel probleem met vaticaan of San Marino, het is iedere keer weer Monaco dat voor problemen zorgt.
De laatste keer was echt volslagen idioot, die uitgifte aan speculanten in Monaco op een beurs.
Als je dan niet aan verzamelaars wilt leveren per post, dan maar via de handel, alles beter dan in het begin alleen aan speculanten leveren en pas daarna aan de handel.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Wat Monaco de afgelopen jaren heeft gedaan 'voor' de verzamelaars (Proofset 2004, 2005 en 2006, 2 euro CC 2007, BU-set 2009) slaat eigenlijk helemaal nergens op. En de 1 euro 2007 en 2 euro 2009 zouden dan in de circulatie zijn beland. En daar geloof ik helemaal niks van, dat zou echt een héél klein deel misschien zijn geweest.

De verhalen gingen dat Andorra ongeveer even veel zou mogen slaan als San Marino, voor verzamelaars, zeer acceptabel naar mijn mening. Als ze ook een zelfde programma en uitgiftebeleid zouden hebben, zou er niets aan de hand zijn. Het is dan maar wel de vraag of dit ook in werkelijkheid zo zou zijn. Toch zou ik graag een Andorrees euromunten setje willen hebben :wink:...

En wat betreft San Marino en Vaticaanstad. Nee, ik vind ze ook niet echt duur en zeker wel betaalbaar. Helemaal nu ik bij beide rechtstreeks kan bestellen, hoewel het bij San Marino alleen voordelig is met de 2 euro herdenkingsmunt.

Maar misschien ooit, zal Andorra ook eigen euromunten gaan uitbrengen. Als ik het allemaal goed heb gelezen, dan kan het nog wel even duren.

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Als ze ook een zelfde programma en uitgiftebeleid zouden hebben, zou er niets aan de hand zijn.
Maar dat is nu net niet het geval, reken er maar op dat Andorra minimaal 70 a 80 euro zou gaan vragen voor een BU set euro's en dat ieder jaar weer....

Als ze met de omloopmunten er dan voor zorgen dat er voorlopig geen set compleet is, dus waarschijnlijk vooral 50 cent en 1 euro uitgeven voor omloop, voldoen ze met minimale kosten aan de EU voorwaarden en blijven verzamelaars aangewezen op de BU sets.

San Marino is wat dat betreft veel verzamelaarsvriendelijker bezig met de losse munten, maar daar blijf ik me ook storen aan de koppelverkoop van de niet tot mijn verzamelgebied behorende 5 euro in de BU set.
Veel plezieriger zou het daar zijn als ze in plaats van die zinloze 5 euro, de 2 euro CC in de BU set zouden stoppen.

Overigens is de San Marinoset in BU ook behoorlijk aan de prijs vergeleken met bijvoorbeeld die van Slovenië.

En voor zowel San Marino, Vaticaan als Monaco geldt dat de proofsets helemaal veel te duur zijn.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik verzamel niet op jaartal, ik heb aan 1 setje van Andorra wel genoeg en dan is 80 euro wel acceptabel. Maar voor de compleetverzamelaars zou het weer een extra en hogere uitgave zijn.

Groeten Paul
Cygnum
Volledig lid
Volledig lid

Re: Hoe zit 't met de rest van Europa?

Bericht door Cygnum »

Op numisforum.eu las ik (als ik het niet verkeerd lees) dat Andorra waarschijnlijk vanaf 2013 euro's gaat uitgeven. Die had als bron een Andorrese site: http://www.diariandorra.ad/index.php?op ... Itemid=380.

Terug naar “Euronieuws”