Een van deze munten slabben?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Bas dG Nederland
Lid
Lid

Re: Een van deze munten slabben?

Bericht door Bas dG »

CorioCoins schreef: 02 jan 2022, 20:52 Oke dit neem ik idd met een korrel zout zeker aangezien er in de originele post al staat dat de rechtse door NGC (er staat NGS maar ik neem aan dat NGC bedoeld wordt) als AU58 is teruggekomen.
De linkse zal indien echt, dat kan ik helaas niet vanaf de foto beoordelen en ik kan ook niet beoordelen of deze gereinigd is (thans, dat er zichtbare sporen van reinigen zijn)
Vanaf de foto's zou ik hem graden 1792/1 als AU-details cleaned (indien niet cleaned ergens tussen AU58 en MS62)

Duidelijke minpunten zijn zoals hierboven aangegeven, een lichte zwakte in het centrum (dat weegt vaak zwaar mee), dan kleine muntimperfecties, zoals rand lamineerfout/stempelbreukje (is imo geen randtik), zwakte bij letters, metaalputjes in de velden en een enkel tikje (weinig storend imo)
Verder een egale kleur en scherpe rand zijn de grote pluspunten
Zoals ik al zei, wachten op de echte experts :lach: . Mijn poging tot graderen was ook een klein testje voor mijzelf als nieuweling en is denk ik beïnvloed door het feit dat ik persoonlijk die slijtage van detail waaronder de letters erg belangrijk vind en dan kom ik zelf automatisch onder AU uit maar misschien dat ik teveel in het graderen van biljetten denk. In ieder geval nog veel te leren over graderen van munten en ook hoe dat door NGC etc gedaan wordt :knipoog:

EDIT: speelt de ouderdom van de munt nog mee bij de gradering?
EDIT 2: net ergens gelezen dat de slijtage vooral bij de beeldenaar van belang is bij het graderen en minder bij de randletters. Dan snap ik dat deze munt veel hoger gegradeerd wordt.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Bas dG schreef: 02 jan 2022, 21:27
CorioCoins schreef: 02 jan 2022, 20:52 Oke dit neem ik idd met een korrel zout zeker aangezien er in de originele post al staat dat de rechtse door NGC (er staat NGS maar ik neem aan dat NGC bedoeld wordt) als AU58 is teruggekomen.
De linkse zal indien echt, dat kan ik helaas niet vanaf de foto beoordelen en ik kan ook niet beoordelen of deze gereinigd is (thans, dat er zichtbare sporen van reinigen zijn)
Vanaf de foto's zou ik hem graden 1792/1 als AU-details cleaned (indien niet cleaned ergens tussen AU58 en MS62)

Duidelijke minpunten zijn zoals hierboven aangegeven, een lichte zwakte in het centrum (dat weegt vaak zwaar mee), dan kleine muntimperfecties, zoals rand lamineerfout/stempelbreukje (is imo geen randtik), zwakte bij letters, metaalputjes in de velden en een enkel tikje (weinig storend imo)
Verder een egale kleur en scherpe rand zijn de grote pluspunten
Zoals ik al zei, wachten op de echte experts :lach: . Mijn poging tot graderen was ook een klein testje voor mijzelf als nieuweling en is denk ik beïnvloed door het feit dat ik persoonlijk die slijtage van detail waaronder de letters erg belangrijk vind en dan kom ik zelf automatisch onder AU uit maar misschien dat ik teveel in het graderen van biljetten denk. In ieder geval nog veel te leren over graderen van munten en ook hoe dat door NGC etc gedaan wordt :knipoog:

EDIT: speelt de ouderdom van de munt nog mee bij de gradering?
EDIT 2: net ergens gelezen dat de slijtage vooral bij de beeldenaar van belang is bij het graderen en minder bij de randletters. Dan snap ik dat deze munt veel hoger gegradeerd wordt.
Ja ouderdom speelt mee
en idd centrale zwakte is echt een downgrade dus ook al is hij zoals geslagen met een vlak hoofdje komt hij zelden boven 63 uit
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Hoi Bert,

Dat is mij even onduidelijk, want een munt met zwakte kan toch nog steeds MS70 bij wijze van spreken? Want dan is ie zoals geslagen toch?
CorioCoins

sjors-sjors schreef: 03 jan 2022, 10:01 Hoi Bert,

Dat is mij even onduidelijk, want een munt met zwakte kan toch nog steeds MS70 bij wijze van spreken? Want dan is ie zoals geslagen toch?
Hoi Sjors,

Natuurlijk kan een oude munt die niet machinaal geslagen is geen MS70 krijgen, centrum zwakte zorgt voor een verminderd eye-appeal dat ook sterk meetelt in een beoordeling.
Mijn advies naar jou schrijf PCGS even aan als je meer vragen hebt, na mijn burn-out heb ik o.a. besloten geen energie te stoppen aan mensen die toch niet gecharmeerd zijn of gaan raken van PCGS of NGC, ik vertrouw op je begrip hiervoor.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Van dat eye appeal wist ik niet, dank.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Beste Bas en Bert,

Dank voor jullie analyses.

@Bas, jouw gradering is gebaseerd op de Nederlandse kwaliteitsbeschrijving maar ik ben geïnteresseerd in het Amerikaanse systeem omdat NGC en PCGS Amerikaanse ‘slabbers’ zijn.

De verkopende partij heeft de ducaton omschreven als 'nauwelijks gecirculeerd exemplaar met stempelglans'. Volgens het Nederlandse systeem komt dat neer op Prachtig/UNC, wat toch een aantal AU van jouw ‘Zeer fraai / fraai’ af zit, Bas. En met AU bedoel ik hier niet ‘About Uncirculated’ maar ‘Astronomical Units’ :lol:

@Bert, excuus, ik was even vergeten dat ons forum weldegelijk een officieel PCGS taxateur rijk is. Het spijt me te horen dat je dit werk niet weer hebt kunnen oppakken, want volgens mij vind je het wel heel leuk.

Ik ga nu een mailtje sturen aan HA Europe om deze ducaton en een van mijn rozenobels te laten graden / slabben. Als ze terugkomen, laat ik weten wat het is geworden. Als iemand het leuk vindt om ook plaatjes van die rozenobel te zien en een grade te voorspellen, laat maar weten, dan voeg ik wat foto’s toe. Die munt had Schulman als Prachtig + in de catalogus staan.

Groeten Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
CorioCoins

Anomander_Rake schreef: 03 jan 2022, 15:55 Beste Bas en Bert,

@Bas, jouw gradering is gebaseerd op de Nederlandse kwaliteitsbeschrijving maar ik ben geïnteresseerd in het Amerikaanse systeem omdat NGC en PCGS Amerikaanse ‘slabbers’ zijn.

De verkopende partij heeft de ducaton omschreven als 'nauwelijks gecirculeerd exemplaar met stempelglans'. Volgens het Nederlandse systeem komt dat neer op Prachtig/UNC, wat toch een aantal AU van jouw ‘Zeer fraai / fraai’ af zit, Bas. En met AU bedoel ik hier niet ‘About Uncirculated’ maar ‘Astronomical Units’ :lol:

@Bert, excuus, ik was even vergeten dat ons forum weldegelijk een officieel PCGS taxateur rijk is. Het spijt me te horen dat je dit werk niet weer hebt kunnen oppakken, want volgens mij vind je het wel heel leuk.

Ik ga nu een mailtje sturen aan HA Europe om deze ducaton en een van mijn rozenobels te laten graden / slabben. Als ze terugkomen, laat ik weten wat het is geworden. Als iemand het leuk vindt om ook plaatjes van die rozenobel te zien en een grade te voorspellen, laat maar weten, dan voeg ik wat foto’s toe. Die munt had Schulman als Prachtig + in de catalogus staan.

Groeten Adriaan
Om misverstanden te voorkomen ik ben GEEN taxateur, noch grader bij PCGS, "slechts" officiële dealer, dat geeft ons het voorrecht om muntjes in te zenden voor klanten en krijgen wij een kleine vergoeding voor alle munten die we inzenden. (Hier zal en mag ik contractueel niet verder op ingaan)
Maar omdat we inmiddels duizenden muntjes hebben ingezonden en ook meerdere gesprekken met leidinggevenden aldaar hebben gehad, komt onze beoordeling doorgaans wel in de buurt (ca. 80% komt terug als verwacht en bij slechts 5% zitten we er volledig naast, ook dat gebeurd helaas)

Ik vind muntjes idd heel leuk, ik heb het voorrecht gehad om van mijn hobby mijn werk te kunnen maken, maar ik ben helaas niet zo'n sociaal persoon en dat geeft nogal wat frictie in mijn sociale leven, maar ook op werkgebied. Dus als ik een "mindere" periode heb stort ik al mijn energie in werk en dat heeft in april 2021 wel een en ander van mijn gezondheid ge-eist. 100 uur per week werken met 0 tot 4 uur slaap was niet meer te doen, dus om daar verandering in te brengen heb ik een aantal keuzes moeten maken:
- Niet meer na 23:00 uur reageren op klanten. ​(je moet eens weten hoeveel vragen ik per dag kreeg die ik allemaal probeerde te beantwoorden)
- De negativiteit van het forum links te laten liggen en/of eerlijk antwoorden als ik ergens niet van ben gediend.
- Alleen nog leveren aan klanten die ons vertrouwen, maar waar het ook wederzijds is, die wij dus ook vertrouwen.
- Voor slabben alleen nog voor klanten die ook voor minimaal €1000,- per jaar bij ons kopen, anders adviseren we met alle liefde een concurrent. We maken hier wel uitzonderingen op o.a. nieuwe klanten met potentie en klanten die vanaf dag één van Danny (Muntenkopen) zijn gekomen en die geregeld inzenden zoals een aantal forumleden. Dit gezegd hebbende wil ik u best een keer adviseren over de 2 munten Adriaan en mag u mij altijd een privé bericht zenden.

Ik vind het leuk om te zien dat ook de interesse in geslabte munten over gaat naar de wat oudere munten en dat nieuwe verzamelaars gebruik maken van de service die PCGS en NGC te bieden hebben.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Bas dG schreef: 02 jan 2022, 21:27 EDIT 2: net ergens gelezen dat de slijtage vooral bij de beeldenaar van belang is bij het graderen en minder bij de randletters. Dan snap ik dat deze munt veel hoger gegradeerd wordt.
Bas, ik heb de indruk dat je moeite hebt met het onderscheid tussen een zwakke slag en slijtage. Deze munt heeft weinig slijtage, maar wel op een aantal plekken een zwakke slag. Over dit onderscheid is in het verleden op het forum wel meer gepost, dus zoek eens in het archief, zou ik zeggen.
Een munt met slijtage is veel minder waard dan een munt met zwakke slag, dus het kan lucratief zijn om je hier goed in te verdiepen wanneer je met provinciaal bezig bent!

Het is verder een mooie munt, maar van een foto is het lastig beoordelen of een munt gereinigd is. Ik sluit me dan ook aan bij de beoordeling van Bert.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

CorioCoins schreef: 03 jan 2022, 17:46
Ik vind muntjes idd heel leuk, ik heb het voorrecht gehad om van mijn hobby mijn werk te kunnen maken, maar ik ben helaas niet zo'n sociaal persoon en dat geeft nogal wat frictie in mijn sociale leven, maar ook op werkgebied. Dus als ik een "mindere" periode heb stort ik al mijn energie in werk en dat heeft in april 2021 wel een en ander van mijn gezondheid ge-eist. 100 uur per week werken met 0 tot 4 uur slaap was niet meer te doen, dus om daar verandering in te brengen heb ik een aantal keuzes moeten maken:
- Niet meer na 23:00 uur reageren op klanten. ​(je moet eens weten hoeveel vragen ik per dag kreeg die ik allemaal probeerde te beantwoorden)
- De negativiteit van het forum links te laten liggen en/of eerlijk antwoorden als ik ergens niet van ben gediend.
- Alleen nog leveren aan klanten die ons vertrouwen, maar waar het ook wederzijds is, die wij dus ook vertrouwen.
- Voor slabben alleen nog voor klanten die ook voor minimaal €1000,- per jaar bij ons kopen, anders adviseren we met alle liefde een concurrent. We maken hier wel uitzonderingen op o.a. nieuwe klanten met potentie en klanten die vanaf dag één van Danny (Muntenkopen) zijn gekomen en die geregeld inzenden zoals een aantal forumleden. Dit gezegd hebbende wil ik u best een keer adviseren over de 2 munten Adriaan en mag u mij altijd een privé bericht zenden.

Ik vind het leuk om te zien dat ook de interesse in geslabte munten over gaat naar de wat oudere munten en dat nieuwe verzamelaars gebruik maken van de service die PCGS en NGC te bieden hebben.
Op mij kom je juist wél over als een sociaal persoon, Bert. Dat je altijd en snel reageert op het forum, noem ik sociaal gedrag. Ik sta hier dus wel van te kijken.

Honderd uur per week werken en nauwelijks slapen, is niet gezond. Ik ben blij dat je je levensstijl verandert.
Dank voor je advies en het aanbod om me in de toekomst vaker te adviseren!

Inmiddels contact gehad met HA Europe. De kosten voor het graden / slabben van 2 munten vallen hoger uit dan verwacht. Totaal komt het neer op:
- 163 euro grading (90 euro + 50 euro + upgrade krasvrije slag à 5 euro + 2x 9 euro voor NGC photo vision)
- 30 euro administratiekosten
- 25 euro verzendkosten (verzekerd)
= 218 euro

Ik ga het wel doen omdat ik nieuwsgierig ben.

Hier nog wat foto's van de tweede munt. Twee foto's zijn uit de Schulman catalogus die hem als Prachtig + heeft beoordeeld. Zou mooi zijn als deze ook als MS6x terugkomt :-)

Even een correctie op de grading van die Utrechtse zilveren ducaton. Ik had in mijn hoofd dat die AU58 was maar het blijkt AU53 te zijn.

Groeten,
Adriaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

En de voorzijde
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Sigismund »

Anomander_Rake schreef: 04 jan 2022, 18:03 En de voorzijde
Prachtig stuk👍
Groeten luc
Bas dG Nederland
Lid
Lid

Bericht door Bas dG »

Anomander_Rake schreef: 03 jan 2022, 15:55 Beste Bas en Bert,

Groeten Adriaan
Ik zat inderdaad vrij ver van een goede beoordeling, nog veel te leren! Top in ieder geval dat je het zo sportief opneemt. Kan mij voorstellen dat als je met zo'n munt komt en er dan een nieuweling het afkraakt het niet erg leuk is..
spatbord schreef: 04 jan 2022, 02:55
Bas dG schreef: 02 jan 2022, 21:27 EDIT 2: net ergens gelezen dat de slijtage vooral bij de beeldenaar van belang is bij het graderen en minder bij de randletters. Dan snap ik dat deze munt veel hoger gegradeerd wordt.
Bas, ik heb de indruk dat je moeite hebt met het onderscheid tussen een zwakke slag en slijtage. Deze munt heeft weinig slijtage, maar wel op een aantal plekken een zwakke slag. Over dit onderscheid is in het verleden op het forum wel meer gepost, dus zoek eens in het archief, zou ik zeggen.
Een munt met slijtage is veel minder waard dan een munt met zwakke slag, dus het kan lucratief zijn om je hier goed in te verdiepen wanneer je met provinciaal bezig bent!
Dit is inderdaad waar ik de fout inging, verschil tussen zwakke slag en slijtage, en heb ik dus ook compleet verkeerd beoordeeld. Als beginnend verzamelaar begin je vaak toch bij de munten van recente perioden waar er eigenlijk geen sprake is van zwakke slag (neem ik aan) en er dus ook niet over nadenkt. Maar na uitleg van jou en Coriocoins (dank) is het al een stuk duidelijker en inderdaad ben ik nu wat oudere topics aan het lezen. In ieder geval door de fout hier te maken al weer aardig wat geleerd :hahaha:
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bas dG schreef: 05 jan 2022, 00:31
Ik zat inderdaad vrij ver van een goede beoordeling, nog veel te leren! Top in ieder geval dat je het zo sportief opneemt. Kan mij voorstellen dat als je met zo'n munt komt en er dan een nieuweling het afkraakt het niet erg leuk is..
No prob, bro! Ik vind het juist super cool dat je de moeite hebt genomen om op mijn bericht te reageren. Ik ben net zo'n rookie als jij hoor. Ik begeef me ook nog maar sinds december 2020 in de wondere wereld van de numismatiek. Soms reageer ik ook zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken :angel: maar dat levert mij altijd weer nieuwe kennis op en/of een glimlach bij de forumleden, want de intentie en de sfeer is altijd goed!

Gewoon lekker participeren door af en toe eens een foto'tje plaatsen van een nieuwe aanwinst, soms eens een vraag stellen als je ergens niet uitkomt, af en toe goedaardig onze vrienden van #teampapier bashen :hahaha: en genieten & leren van al het moois dat forumleden vertellen en laten zien.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

What's up y'all,

Gisteren 3 munten ingeleverd bij HA Europe in IJsselstein om te laten graden bij NGC.
Een Utrechtse Rozenobel, een Gouden Schild van Willem VI en een Zeeuwse dukaton. Alle munten zijn al eens voorbij gekomen in dit topic of bij nieuwe aanwinsten.
Over 4 maanden weet ik het resultaat, wat ik vervolgens in dit topic zal delen...ook als het geen MS slabs worden.

Groeten,
Adriaan
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Gisteren mijn geslabde munten opgehaald in IJsselstein bij HA Europe. Uiteindelijk slechts ruim 2 maanden geduld moeten hebben.

Er werd me verteld dat de meeste klanten teleurgesteld hun geslabde munten in ontvangst nemen, dat was gisteren bij mij wel anders. Ik ben super blij met het resultaat.
De Utrechtse rozenobel is beoordeeld als een MS62+ Wat het verschil is tussen een 62+ en een 63 is me niet duidelijk, maar soit. Schulman had hem op Prachtig+ ingeschat.
Het Gouden Schild van Willem VI is beoordeeld als een MS62. Kuenker had hem op Zeer fraai +/- Prachtig ingeschat. In de NGC database zit slechts één hogere grade.
De Zeeuwse ducaton viel tegen. Die is teruggekomen als UNC Details - Cleaned. Ook de mensen bij HA Europe hadden dat niet verwacht. Hensen had hem op prachtig / UNC gezet. Ach ja...

Totale kosten 180 euro. Als ik over een tijdje weer wat nieuwe mooie munten heb, laat ik ze weer graden. Ik vind dat toch wel leuk om ze in slab te hebben met het NGC keurmerk.

*Geen idee waarom die afbeeldingen liggend worden weergegeven. Als je erop klikt, zie je ze wel staand.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Erg gaaf zeg! Ik heb ook wel een aantal stukken waarvan ik nieuwsgierig ben hoe ze terug zouden komen.. maar vind t de gok (nog) te groot.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Uitstekende resultaten voor dit soort munten👍 Denk dat het al een hele uitdaging is om überhaupt een MS kwalificatie te krijgen!!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

Wow dat is echt wel een mooi resultaat :thumb up:

Terug naar “Munten algemeen”