Anomander_Rake schreef: ↑03 jan 2022, 15:55
Beste Bas en Bert,
Dank voor jullie analyses.
@Bas, jouw gradering is gebaseerd op de Nederlandse kwaliteitsbeschrijving maar ik ben geïnteresseerd in het Amerikaanse systeem omdat NGC en PCGS Amerikaanse ‘slabbers’ zijn.
De verkopende partij heeft de ducaton omschreven als 'nauwelijks gecirculeerd exemplaar met stempelglans'. Volgens het Nederlandse systeem komt dat neer op Prachtig/UNC, wat toch een aantal AU van jouw ‘Zeer fraai / fraai’ af zit, Bas. En met AU bedoel ik hier niet ‘About Uncirculated’ maar ‘Astronomical Units’
@Bert, excuus, ik was even vergeten dat ons forum weldegelijk een officieel PCGS taxateur rijk is. Het spijt me te horen dat je dit werk niet weer hebt kunnen oppakken, want volgens mij vind je het wel heel leuk.
Ik ga nu een mailtje sturen aan HA Europe om deze ducaton en een van mijn rozenobels te laten graden / slabben. Als ze terugkomen, laat ik weten wat het is geworden. Als iemand het leuk vindt om ook plaatjes van die rozenobel te zien en een grade te voorspellen, laat maar weten, dan voeg ik wat foto’s toe. Die munt had Schulman als Prachtig + in de catalogus staan.
Groeten Adriaan
Om misverstanden te voorkomen ik ben GEEN taxateur, noch grader bij PCGS, "slechts" officiële dealer, dat geeft ons het voorrecht om muntjes in te zenden voor klanten en krijgen wij een kleine vergoeding voor alle munten die we inzenden. (Hier zal en mag ik contractueel niet verder op ingaan)
Maar omdat we inmiddels duizenden muntjes hebben ingezonden en ook meerdere gesprekken met leidinggevenden aldaar hebben gehad, komt onze beoordeling doorgaans wel in de buurt (ca. 80% komt terug als verwacht en bij slechts 5% zitten we er volledig naast, ook dat gebeurd helaas)
Ik vind muntjes idd heel leuk, ik heb het voorrecht gehad om van mijn hobby mijn werk te kunnen maken, maar ik ben helaas niet zo'n sociaal persoon en dat geeft nogal wat frictie in mijn sociale leven, maar ook op werkgebied. Dus als ik een "mindere" periode heb stort ik al mijn energie in werk en dat heeft in april 2021 wel een en ander van mijn gezondheid ge-eist. 100 uur per week werken met 0 tot 4 uur slaap was niet meer te doen, dus om daar verandering in te brengen heb ik een aantal keuzes moeten maken:
- Niet meer na 23:00 uur reageren op klanten. (je moet eens weten hoeveel vragen ik per dag kreeg die ik allemaal probeerde te beantwoorden)
- De negativiteit van het forum links te laten liggen en/of eerlijk antwoorden als ik ergens niet van ben gediend.
- Alleen nog leveren aan klanten die ons vertrouwen, maar waar het ook wederzijds is, die wij dus ook vertrouwen.
- Voor slabben alleen nog voor klanten die ook voor minimaal €1000,- per jaar bij ons kopen, anders adviseren we met alle liefde een concurrent. We maken hier wel uitzonderingen op o.a. nieuwe klanten met potentie en klanten die vanaf dag één van Danny (Muntenkopen) zijn gekomen en die geregeld inzenden zoals een aantal forumleden. Dit gezegd hebbende wil ik u best een keer adviseren over de 2 munten Adriaan en mag u mij altijd een privé bericht zenden.
Ik vind het leuk om te zien dat ook de interesse in geslabte munten over gaat naar de wat oudere munten en dat nieuwe verzamelaars gebruik maken van de service die PCGS en NGC te bieden hebben.