100 gulden 1930 (117-5)
Moderator: Arjena3
100 gulden 1930 (117-5)
Gisteren aan mijn beginnende Nederlandse bankbiljetten verzameling toegevoegd. Heb gemerkt dat de prijzen van dit soort bankbiljetten in deze kwaliteit de laatste jaren behoorlijk aan het stijgen is.
Gr.
Gr.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 100 gulden 1930 (117-5)
Van dit biljet zijn heel veel varianten, meer dan Mevius aangeeft, volgens de Plomp catalogus tenminste en dan heb ik het merendeel ook nog met Buiten Omloop.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Dat geloof ik zonder meer. Daarstraks ook in een andere tema gelezen dat er zelfs verschil bestaat in de dikte van het gebruikte papier. Dit is de goedkoopste variant. Een "druk" bankbiljet maar erg mooi.
Gr.
Gr.
Tja, Nederlands papiergeld heeft iets.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Volgens de catalogus van Plomp is dit PL97.d2.b Stippelarcering in onderdruk voorkant. Serie HV - KZ 50000. Onder het woord gulden zie je stippen. De meeste varianten hebben lijnarcering.
Grappig detail.... Je serienummer komt in de buurt van het biljet wat ik heb. Mijn biljet eindigt op 697 en is al zeker 18 jaar in mijn bezit. Ik heb er toen 20 euro voor betaald (Misschien heb ik hem nog wel gekocht in het gulden tijdperk maar dat kan ik niet meer achterhalen. Toen de euro kwam heb ik mijn aankopen lijstje ook omgerekend).
Grappig detail.... Je serienummer komt in de buurt van het biljet wat ik heb. Mijn biljet eindigt op 697 en is al zeker 18 jaar in mijn bezit. Ik heb er toen 20 euro voor betaald (Misschien heb ik hem nog wel gekocht in het gulden tijdperk maar dat kan ik niet meer achterhalen. Toen de euro kwam heb ik mijn aankopen lijstje ook omgerekend).
Handelaarsprijs nu voor dit bankbiljet is 70 euro. Ik heb onlangs voor 1162,5 € aan Nederlandse bankbiljetten uitgegeven en hier met veel pijn en moeite een korting van 62,5 € heb weten af te dingen nadat ik had gezegd dat ik anders alle door mij geselecteerde bankbiljetten zou laten liggen. Allen in Unc. Gedeeltelijk vanwege nostalgie ("die goeie ouwe tijd", ten opzichte van de shit zooi van heden ten dage) en gedeeltelijk omdat de prijzen blijven stijgen. Het was voor mij nu of nooit. Een dag later heb ik nog eens 200 € uitgegeven aan de 250 gulden bankbiljet met de vuurtoren. Vergeleken met de overige biljetten een koopje aangezien men in de handel hier al gauw 325 € voor vraagt. Werkelijk bezopen. Maar goed ... wat betreft het verzamelen van bankbiljetten heb ik een goeie start gemaakt en wat achterstand ingehaald.
Ooit hoop ik nog het Zeeuwse meisje in Unc aan te schaffen.
Gr.
Gr.
Dat is zeker een mooie inhaalslag,
maar nu nog even de afbeeldingen horizontaal plaatsen want ik krijg er een stijve nek van.
Op je PC kun je de afbeelding in elk fotoprogramma horizontaal bekijken en dan opnieuw opslaan.
Dan zal het hier ook horizontaal te zien zijn,
dank u Mvg, .
maar nu nog even de afbeeldingen horizontaal plaatsen want ik krijg er een stijve nek van.
Op je PC kun je de afbeelding in elk fotoprogramma horizontaal bekijken en dan opnieuw opslaan.
Dan zal het hier ook horizontaal te zien zijn,
dank u Mvg, .
Ja, de prijzen van de laatste serie gulden biljetten zijn inderdaad ronduit prijzig te noemen terwijl je zou verwachten dat de meeste verzamelaars juist deze biljetten wel hebben.
Zeeuws meisje in UNC kom ik niet vaak tegen. Zelf heb ik een mooi biljet met een lichte bundelvouw horizontaal minimaal PR maar misschien ietsje meer. Ik ben er lang naar op zoek geweest. Je zal geluk moeten hebben op een veiling dan kan het wel voor een redelijke prijs verwacht ik. Ik weet er eentje UNC- via een handelaar. https://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/ban ... /1-12.html
-
- Donateur
Hahaha goed bezig, ik herken dat wel. Ik schaf soms ook in 1x idioot veel aan, dan weer een half jaar niks, dan weer eens 1 of 2 biljetten. Ik verzamel alleen bijna elke kwaliteitsvorm, niet alleen unc. Veel plezier ermeeJO3023 schreef: ↑02 dec 2018, 09:32 Handelaarsprijs nu voor dit bankbiljet is 70 euro. Ik heb onlangs voor 1162,5 € aan Nederlandse bankbiljetten uitgegeven en hier met veel pijn en moeite een korting van 62,5 € heb weten af te dingen nadat ik had gezegd dat ik anders alle door mij geselecteerde bankbiljetten zou laten liggen. Allen in Unc. Gedeeltelijk vanwege nostalgie ("die goeie ouwe tijd", ten opzichte van de shit zooi van heden ten dage) en gedeeltelijk omdat de prijzen blijven stijgen. Het was voor mij nu of nooit. Een dag later heb ik nog eens 200 € uitgegeven aan de 250 gulden bankbiljet met de vuurtoren. Vergeleken met de overige biljetten een koopje aangezien men in de handel hier al gauw 325 € voor vraagt. Werkelijk bezopen. Maar goed ... wat betreft het verzamelen van bankbiljetten heb ik een goeie start gemaakt en wat achterstand ingehaald.
Gr.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Lid IBNS Nederland.
Om jullie niet onnodig op fysio-kosten te jagen de afbeeldingen opnieuw horizontaal geplaatst. Positionering heeft te maken met het feit dat de foto's met mijn Samsung S9+ zijn gemaakt. Of ik ze nu op mijn mobiel roteer of niet de afbeeldingen worden verticaal geplaatst. Zelfs als ik ze naar mijn laptop overhaal en dan roteer blijven ze verticaal geplaatst worden. Het enige dat heeft geholpen is de afbeeldingen roteren en dan met b.v. de standaard applicatie Foto's en vervolgens met Paint de afbeelding openen en simpelweg saven.
@Oosaenden: Dat is inderdaad hoe ik vaak mijn verzameling uitbreidt. Lange tijd niets en dan in één klap ... Het vervelende is dat de handelaren dan wel goed voorzien moeten zijn van munten, bankbiljetten of wat dan ook waar ik interesse in heb. De onderhandelingspositie in dit soort gevallen is dan voor de koper gunstiger. Zoals ik al zei had ik de hele lot laten liggen als er geen 62,5 € korting op het totaalbedrag van 1162,5 € in had gezeten. Dit is nog geeneens 10 %. Ik ben kortingen van 10 a 20% gewend. Nu realiseer ik mij terdege dat het weleens sigaar uit eigen doos zou kunnen zijn want verkopers zouden de verkoopprijs met een eventuele korting kunnen verhogen. Maar juist daarom is onderhandelen in mijn optiek gewenst want volgens mij doen ze dat al lang en wie geen korting afdingt betaald dus meer. Wat te allen tijde belangrijk is is om de onderzoeken wat de gemiddelde marktprijs is voor soortgelijke producten in min of meer dezelfde kwaliteit. Ook hier moet je altijd in het achterhoofd houden dat ondanks dat er strikt genomen geen onderlinge afspraken worden gemaakt (mag ook niet volgens de wet) er niet strikt genomen wel degelijk zulke afspraken bestaan want immers als mijn collega concurrent x € vraagt voor een bankbiljet waarom zou een andere handelaar niet hetzelfde vragen (Is jullie niet opgevallen dat de meeste handelaren min of meer hetzelfde vragen voor soortgelijke producten? Is niet enkel en alleen te wijten aan het gebruik van dezelfde catalogus.) De andere handelaar zou in prijs kunnen zakken om zijn bankbiljet eerder te verkopen dan zijn mede concurrent. Op de postzegel- en muntenmarkt iin Amsterdam is er een munthandelaar die erg geïnteresseerd is in de prijslijst van Theo Peters. De reden is heel simpel, dan kan hij met zijn prijs daaronder zitten. En kijk eens hoe goedkoop ik ben.
Overigens heb ik mijn bankbiljetten precies bij die dure Theo Peters gekocht omdat hij ze in de kwaliteit had die ik zocht en omdat hij in prijs vergelijkbaar was met andere handelaren. Soms zelfs ietsje goedkoper, maar Theo Peters is en blijft duur. Zeker wat munten betreft. Bijkomend voordeel is dat ik even langs kon lopen en de waar ter plekke kon bekijken. Noem mij maar ouderwets.
Het 250 gulden biljet met de vuur toren heb ik juist bij de andere handelaar gekocht omdat het bankbiljet absoluut als UNC gekwalificeerd kan worden en omdat Theo voor hetzelfde bankbiljet 325 € voor vroeg. Ka-ching, 125 € bespaard dat ik weer aan andere bankbiljetten of munten kan uitgeven.
Gr.
@Oosaenden: Dat is inderdaad hoe ik vaak mijn verzameling uitbreidt. Lange tijd niets en dan in één klap ... Het vervelende is dat de handelaren dan wel goed voorzien moeten zijn van munten, bankbiljetten of wat dan ook waar ik interesse in heb. De onderhandelingspositie in dit soort gevallen is dan voor de koper gunstiger. Zoals ik al zei had ik de hele lot laten liggen als er geen 62,5 € korting op het totaalbedrag van 1162,5 € in had gezeten. Dit is nog geeneens 10 %. Ik ben kortingen van 10 a 20% gewend. Nu realiseer ik mij terdege dat het weleens sigaar uit eigen doos zou kunnen zijn want verkopers zouden de verkoopprijs met een eventuele korting kunnen verhogen. Maar juist daarom is onderhandelen in mijn optiek gewenst want volgens mij doen ze dat al lang en wie geen korting afdingt betaald dus meer. Wat te allen tijde belangrijk is is om de onderzoeken wat de gemiddelde marktprijs is voor soortgelijke producten in min of meer dezelfde kwaliteit. Ook hier moet je altijd in het achterhoofd houden dat ondanks dat er strikt genomen geen onderlinge afspraken worden gemaakt (mag ook niet volgens de wet) er niet strikt genomen wel degelijk zulke afspraken bestaan want immers als mijn collega concurrent x € vraagt voor een bankbiljet waarom zou een andere handelaar niet hetzelfde vragen (Is jullie niet opgevallen dat de meeste handelaren min of meer hetzelfde vragen voor soortgelijke producten? Is niet enkel en alleen te wijten aan het gebruik van dezelfde catalogus.) De andere handelaar zou in prijs kunnen zakken om zijn bankbiljet eerder te verkopen dan zijn mede concurrent. Op de postzegel- en muntenmarkt iin Amsterdam is er een munthandelaar die erg geïnteresseerd is in de prijslijst van Theo Peters. De reden is heel simpel, dan kan hij met zijn prijs daaronder zitten. En kijk eens hoe goedkoop ik ben.
Overigens heb ik mijn bankbiljetten precies bij die dure Theo Peters gekocht omdat hij ze in de kwaliteit had die ik zocht en omdat hij in prijs vergelijkbaar was met andere handelaren. Soms zelfs ietsje goedkoper, maar Theo Peters is en blijft duur. Zeker wat munten betreft. Bijkomend voordeel is dat ik even langs kon lopen en de waar ter plekke kon bekijken. Noem mij maar ouderwets.
Het 250 gulden biljet met de vuur toren heb ik juist bij de andere handelaar gekocht omdat het bankbiljet absoluut als UNC gekwalificeerd kan worden en omdat Theo voor hetzelfde bankbiljet 325 € voor vroeg. Ka-ching, 125 € bespaard dat ik weer aan andere bankbiljetten of munten kan uitgeven.
Gr.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als ik op een beurs ben en toon interesse voor een biljet dan verwacht ik ook wel korting. Als de verkoper dan zegt dat hij dat niet doet dan loop ik door. Het is een paar keer voorgekomen dat ik dan op zo'n beurs (Valkenburg) wederom langs zijn kraam loop en hij biedt het me toch aan met korting. Tja, dan doe ik het niet meer, wat dat betreft ben ik behoorlijk eigenwijs. Ik zal ook nooit meer bij zo'n handelaar gaan kopen.
Ik koop ook soms bij handelaren in winkels en op beurzen. Op beurzen is de korting hoger heb ik gemerkt (10% of iets meer). Ik denk dat het komt omdat er ineens meer aanbod is dan budget. Een verzamelaar koopt toch graag iets waarbij hij een goed gevoel heeft en dat gevoel wordt versterkt met een lagere aanschafprijs. Zoals Alfred al aangeeft een klant die weg loopt zal niet snel terug keren. Ik heb overigens nooit meegemaakt dat biljetten duurder worden aangeboden door handelaren als dat ze de biljetten aanbieden in de winkel.
De reden dat ik ook bij handelaren koop is omdat de veilingen niet altijd de biljetten aanbieden die ik wil hebben in een bepaalde kwaliteit (als je iets vindt wat je al een tijdje wil hebben ga ik wel even met de handelaar om tafel). Ik neem dan ook voor lief dat ik meer zal moeten betalen.
De reden dat ik ook bij handelaren koop is omdat de veilingen niet altijd de biljetten aanbieden die ik wil hebben in een bepaalde kwaliteit (als je iets vindt wat je al een tijdje wil hebben ga ik wel even met de handelaar om tafel). Ik neem dan ook voor lief dat ik meer zal moeten betalen.
-
- Donateur
@jo3023, ja Theo Peters bestel ik soms wat en kom ik heel af en toe langs. Als ik vergelijk dan zie ik zeker bij biljetten soms aanzienlijke prijsverschillen en kan een Theo Peters zelfs goedkoper zijn. Ik ben ook actief op ebay en dat levert soms ook een gelukje op.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Lid IBNS Nederland.
Onderstaande reactie is niet om alle handelaren vrij te pleiten, maar wel mijn persoonlijke verhaal waardoor er soms minder korting in zit dan je zou verwachten, hopen of willen.
De "markt" is altijd eerlijk. Een kwestie van vraag en aanbod.
Als koper heb je altijd gelijk. Als je de gevraagde prijs niet over hebt voor een biljet, kun je altijd bij de verkoper aangeven wat je er voor over hebt of gewoon niet kopen. Als de verkoper zijn marges goed kent, zal hij instemmen met jouw bod of niet, misschien in de onderhandeling een tegenbod doen dat wellicht lager is dan de eerste vraagprijs. Sommige schaarse biljetten zijn nu eenmaal lastig te vinden en de marge tussen wat een handelaar betaald heeft en wat hij aan een verzamelaar vraagt kan laag zijn. Dat de handelaar dan geen korting wil geven, heb ik beeld bij. Het is geen verplichting dat een verkoper korting geeft.
Zelf kijk ik altijd naar wie koopt er bij me. Is het iemand die ik vaker aan mijn tafel/website zie, en blijft er ook wel eens wat plakken, dan heb ik minder moeite iets van mijn marge weg te geven dan iemand die voor 10 euro koopt en verwacht het voor 6 euro mee te kunnen nemen. Dat kan vaak niet uit!
Want het mooiste aan al deze transacties, is dat ook de verkoper altijd gelijk heeft. Als hij een prijs wil vangen, zal dat zijn om niet alleen de aanschafprijs van het biljet terug te verdienen, maar misschien ook een gedeelte van de opberg-/verzendmaterialen, een tafel op een beurs is niet gratis, een website, winkel, personeelskosten, etc. etc. En misschien gewoon om een vette winst te halen ten koste van alles...
Ik verkoop soms op een beurs enkele tientallen biljetten, met een ogenschijnlijk gezonde marge, maar aan het eind van de dag gaan ook de kosten eraf en dan blijven er soms een paar tientjes over. Daar ben je dan de hele dag voor aan het werk... (Ja, en het gebeurt ook dat ik voor aanvang van de beurs meer dan 1000 euro marge heb omdat een handelaar een hele zwik van 't een of ander van me overneemt)
De voorraad aan biljetten die ik vaak bij me heb op beurzen, zijn vele jaren geleden van een verkoopprijs voorzien. En hoewel de markt beweegt, doen mijn opgeschreven prijzen dat niet automatisch. Daardoor is er op het ene biljet meer ruimte voor korting dan het andere!
(Dit betekent dus ook dat er biljetten tussen zitten die veel lager geprijsd zijn dan momenteel de marktwaarde. En toch heb ik nog nooit een verzamelaar aan mijn tafel gehad die op zo'n biljet vraagt of hij er iets meer voor mag betalen, omdat de marktwaarde hoger ligt. )
Overweeg vooral zelf wat je voor een biljet over hebt, en wees dan blij met je aanschaf! Heb je twijfels? Bij twijfel niet doen... Dan krijg je ook geen spijt.
Morgen MPO. Ik hoop dat vele anderen veel twijfels hebben, ik weet wat ik voor mijn verzameling wil kopen en hoeveel ik er voor over heb
De "markt" is altijd eerlijk. Een kwestie van vraag en aanbod.
Als koper heb je altijd gelijk. Als je de gevraagde prijs niet over hebt voor een biljet, kun je altijd bij de verkoper aangeven wat je er voor over hebt of gewoon niet kopen. Als de verkoper zijn marges goed kent, zal hij instemmen met jouw bod of niet, misschien in de onderhandeling een tegenbod doen dat wellicht lager is dan de eerste vraagprijs. Sommige schaarse biljetten zijn nu eenmaal lastig te vinden en de marge tussen wat een handelaar betaald heeft en wat hij aan een verzamelaar vraagt kan laag zijn. Dat de handelaar dan geen korting wil geven, heb ik beeld bij. Het is geen verplichting dat een verkoper korting geeft.
Zelf kijk ik altijd naar wie koopt er bij me. Is het iemand die ik vaker aan mijn tafel/website zie, en blijft er ook wel eens wat plakken, dan heb ik minder moeite iets van mijn marge weg te geven dan iemand die voor 10 euro koopt en verwacht het voor 6 euro mee te kunnen nemen. Dat kan vaak niet uit!
Want het mooiste aan al deze transacties, is dat ook de verkoper altijd gelijk heeft. Als hij een prijs wil vangen, zal dat zijn om niet alleen de aanschafprijs van het biljet terug te verdienen, maar misschien ook een gedeelte van de opberg-/verzendmaterialen, een tafel op een beurs is niet gratis, een website, winkel, personeelskosten, etc. etc. En misschien gewoon om een vette winst te halen ten koste van alles...
Ik verkoop soms op een beurs enkele tientallen biljetten, met een ogenschijnlijk gezonde marge, maar aan het eind van de dag gaan ook de kosten eraf en dan blijven er soms een paar tientjes over. Daar ben je dan de hele dag voor aan het werk... (Ja, en het gebeurt ook dat ik voor aanvang van de beurs meer dan 1000 euro marge heb omdat een handelaar een hele zwik van 't een of ander van me overneemt)
De voorraad aan biljetten die ik vaak bij me heb op beurzen, zijn vele jaren geleden van een verkoopprijs voorzien. En hoewel de markt beweegt, doen mijn opgeschreven prijzen dat niet automatisch. Daardoor is er op het ene biljet meer ruimte voor korting dan het andere!
(Dit betekent dus ook dat er biljetten tussen zitten die veel lager geprijsd zijn dan momenteel de marktwaarde. En toch heb ik nog nooit een verzamelaar aan mijn tafel gehad die op zo'n biljet vraagt of hij er iets meer voor mag betalen, omdat de marktwaarde hoger ligt. )
Overweeg vooral zelf wat je voor een biljet over hebt, en wees dan blij met je aanschaf! Heb je twijfels? Bij twijfel niet doen... Dan krijg je ook geen spijt.
Morgen MPO. Ik hoop dat vele anderen veel twijfels hebben, ik weet wat ik voor mijn verzameling wil kopen en hoeveel ik er voor over heb
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl