Geachte mede verzamelaars,
Ik heb hier 2 rijksdaalders uit 1855, beiden echt echter bij de 1 staat de randtekst op z'n kop. Het is natuurlijk afhankelijk hoe je de munt vasthoud maar als ik bv de ene met het borstbeeld naar mij toe vast hou dan staat de randtekst op een leesbare manier en bij de andere moet ik de munt zo vast houden zodat het wapen naar mij toe wijst om de randtekst te lezen...Iemand die hier iets vanaf weet?
Alvast bedankt
gr ik
Randtekst rijksdaalder 1855
Moderator: maarten89
Re: Randtekst rijksdaalder 1855
Volgens mij is dit heel normaal voor alle Nederlandse munten. Na het stansen van de rondellen wordt het randschrift aangebracht en pas daarna wordt de munt geslagen. En de rondellen worden niet eerst uitgelijnd voor ze de muntpers in gaan.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Top, dank je wel voor het antwoord
In België wordt nog onderscheid gemaakt bij het verzamelen, dan spreekt men over Positie A en Positie B, waarbij Positie A betekent dat het randschrift leesbaar is als het jaartal boven ligt. In Nederland maken we dat onderscheid over het algemeen niet. Soms kan een bepaalde positie bij Belgische munten aanmerkelijk duurder zijn dan de andere van dezelfde munt.