1 Gulden Zilverbon 1938

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

ostara-nl Nederland
Volledig lid
Volledig lid

1 Gulden Zilverbon 1938

Bericht door ostara-nl »

Hierbij een foto van 1 Gulden Zilverbon 1938.

Wat mij opvalt is dat de overdruk van EEN GULDEN zeer zwak is, terwijl het biljet minimaal UNC is
Komt dit vaker voor, of is dit uniek? De andere foto is het voorbeeld, eveneens UNC. De achterzijde is wel goed.
Helaas is het biljet onderste boven geplaats.
>
20180605_164723[1].jpg
20180605_164941.jpg
20180605_164742.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: 1 Gulden Zilverbon 1938

Bericht door Ger1 »

Als ik op het internet naar deze biljetten zoek kom ik van allebei zwak en vet gedrukte exemplaren tegen.
Maar ik weet niet welke van deze twee goed is want er komen van deze biljetten veel met kleurverschil boven drijven.

Als ik de ondersteboven afbeelding bekijk zie ik toch duidelijk rechtsboven (bij het biljet links onder) een lelijke hoek.
En aan een zijde een verkleuring dat van plakband afkomstig zou kunnen zijn.

Mvg, :) .
ostara-nl Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door ostara-nl »

Bedankt kl-euro voor je reactie.

Er zit inderdaad aan de rechterzijde een verkleuring, ook links onder zie ik een verkleuring,
ik vermoed dat het biljet ergens een zeer lange tijd tussen heeft gezeten of heeft het biljet in de loop van de jaren te veel licht gehad?
Er zijn ook mijn verzameling biljetten met kleurvarianten aanwezig
Wat mij nu ook opvalt is dat de 9 op het eind iets lager zit dan de andere cijfers. Is dit ook iets wat vaker voorkomt.
Misschien toch een uniek biljet.

Theo.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Nou uniek is het zeker niet want bij deze biljetten komen heel veel onregelmatigheden voor.
Het is maar net of je dit onder misdrukken wil/kan onderbrengen, maar persoonlijk denk ik van niet.
Ik denk dat het drukken bij J. H. de Bussy van mindere kwaliteit was dan bij Joh. Enschede.
Maar ja, eigenlijk is elk biljet uniek al was het maar vanwege het serienummer (behalve de zilverbonnen van 1914).

Mvg, :) .
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ik heb mijn zilverbonnen uit 1938 bekeken en ik heb ook "dansende" serienummers.
Bij de zilverbon van 1 gulden zijn de cijfers 9 en 5 verschoven.
Bij de zilverbon van 2.50 gulden is een cijfer 8 verschoven. De tweede 8 in dit serienummer staat wel mooi in lijn.

Beide biljetten zijn mooi duidelijk gedrukt maar zeker niet vet.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Het leeuwendeel van de 1938 - 1 gulden biljetten is in de materiaal-schaarse oorlogsjaren gedrukt, waardoor de abominabele papierkwaliteit en ook belabberde inkting van de zwarte laag. Van heel licht, bijna grijs, tot zwaar overheersend zwart (vaker licht dan donker).

Mijn bescheiden mening is dat dit GEEN varianten zijn, maar druk toevalligheden als gevolg van materiaalschaarste.

Het dansen van de nummers heeft te maken met slechte numeroteurs.

Nu we het over deze gulden en de nummering hebben. Heeft iemand een verklaring hoe het kan dat er een biljet met serienummer 1000000 is opgedoken? Uit nauwkeurige bestudering is vastgesteld dat het echt is. Maar de nummerklokken hadden slechts 6 cijfers... Handmatig, of anders genummerd? (Geen speculaties s.v.p. :gniffel: dat kan ik zelf ook. Maar aanwijzingen of concrete documenten waaruit blijkt hoe dit kon.)
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”