Uncirculated bankbiljetten/munten

Ben je beginnend verzamelaar en weet je niet waar je moet beginnen. Zoek je interessante tips, dan is deze rubriek zeker de moeite waard om even te bezoeken.
Wilbert Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Uncirculated bankbiljetten/munten

Bericht door Wilbert »

Beste,

Ik ben een beginnende verzamelaar en ik probeer mijn weg een beetje te vinden tussen al het geweld op Ebay, Catawiki en Marktplaats. Ik koop niet heel veel, maar ik vind het leuk om het in de gaten te houden. Nu zag ik op Ebay 2-euromunten uit 2016 UNC aanbieden voor 7,95 per stuk en mensen leken dit ook te kopen.

https://www.ebay.nl/itm/2-Euro-Niederla ... Sw0UdXryFb

Mijn eerste vraag: Hoe komt iemand aan uncirculated euromunten? En mijn tweede vraag: Waarom kopen mensen die voor 8 euro? Waarom niet gewoon via een andere weg? Ik vraag collega's/vrienden/kennissen altijd om wat muntjes mee te nemen als ze op reis gaan. Kunnen die mensen dat niet?

Mvg,
Wilbert
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Uncirculated bankbiljetten/munten

Bericht door Ilosab »

Er zijn handelaren die hele rollen unc munten kopen bij munthuizen in diverse landen. Of ze kopen die rollen bij handelaren en verkopen ze met winst per stuk door. Er zijn mensen die het geld er voor over hebben om een ongecirculeerde munt te hebben, vooral mensen die pas beginnen met verzamelen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Uncirculated bankbiljetten/munten

Bericht door Adriaan »

Beste Wilbert,

Op de vraag waarom mensen UNC munten/bankbiljetten kopen kan ik wel een verklaring geven.

Toen ik begon met verzamelen kocht ik ook kwalitatief minderen bankbiljetten en vroeger ook munten (momenteel verzamel ik alleen nog bankbiljetten). Later toen mijn collectie enige omvang kreeg ben ik tot de conclusie gekomen dat een lelijke munt of bankbiljet gaan opvallen in negatieve zin. Een munt of biljet met de kwaliteit Fraai zal direct opvallen als de omliggende items UNC zijn. Een lelijke vouw, vlekken of krassen (voor munten) doet afbraak op het item en de serie.

Ik heb dan ook een aantal bankbiljetten vervangen en uiteindelijk heeft me dit meer geld gekost dan dat ik direct een item van een mooie kwaliteit had gekocht. Tegenwoordig kan ik het weerstaan om het biljet niet te kopen als ik twijfels heb. Kwaliteit en prijsverhouding zijn dan ook belangrijk en probeer je niet te laten verleiden tot impulsieve aankopen bijna alles is te koop het is dan ook maar net hoeveel geld je aan je collectie wil besteden. In een serie zitten heel vaak een aantal items die vanwege de oplage of schaars en duurder. Mijn ervaring is dat ook deze items bij veilingen of bij enkele handelaren worden aangeboden tegen een acceptabele prijs. Vaak loont het de moeite om bij meerdere en duurdere items over de prijs te onderhandelen.

Terug naar “Beginnen met verzamelen van munten en/of bankbiljetten”