Ongelofelijke prijzen op Catawiki

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: Ongelofelijke prijzen op Catawiki

Bericht door sgtravel »

PietjePuk190 schreef: 29 mei 2019, 23:47 Maar is het dan de afgelopen 30 jaar een geheim geweest wat de oplages waren? :?:
Nee, maar ze staan niet in de almanak. Denk dat je niet wilt weten, hoeveel mensen afhankelijk zijn van dit soort boekjes. Als het er niet in staat dan kennen ze het niet, dat is bij vele verzamelgebieden het geval.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Om nog even terug te komen op de 50 gulden 1987.
Inmiddels is het losse exemplaar bij de veiling van Theo Peters, ook net verkocht voor €1600 incl :suprised: :suprised: Het is toch wel erg opvallend dat deze munt opeens zoveel opbrengt dit voorjaar, ben benieuwd of ze in Sept in de nieuwe muntalmanak staan vermeld!!
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Inmiddels de nieuwe almanak binnen en de 50 gulden munten staan er niet in, waardoor ik de opbrengsten van de voorjaars veilingen nog opvallender vind :thuink: :thuink:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Karel de Geus heeft er ook een in de aankomende veiling, met een taxatie van 500. Hij noemt een oplage van 10 (met als bron de Beeldenaar 2002), maar dat lijkt me, gezien de frequentie waarmee ze voorbij komen, onjuist.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

spatbord schreef: 11 sep 2019, 10:32 Karel de Geus heeft er ook een in de aankomende veiling, met een taxatie van 500. Hij noemt een oplage van 10 (met als bron de Beeldenaar 2002), maar dat lijkt me, gezien de frequentie waarmee ze voorbij komen, onjuist.
Een oplage van 10 klopt inderdaad niet, het zal eerder rond de 60 liggen als het om de zelfde 50 gulden gaat.
Zag nog niets op de site van Karel staan om het te vergelijken.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

https://veiling.catawiki.nl/kavels/2859 ... ode-f001b2

Ik vind de schatting van de expert erg ambitieus het maakt me ook erg nieuwsgierig wat de minimumprijs moet zijn. Dergelijke biljetten komen op MP voorbij voor ongeveer €600 wat mij realistisch lijkt. Waarschijnlijk is de hoop gevestigd op een buitenlandse verzamelaar....
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

https://www.catawiki.com/nl/l/52851487- ... ag-in-goud

Dit stuk was ooit in mijn bezit. Heeft zware montagesporen en ook in het vlak is hij niet al te mooi. Vreemd om hem na al die jaren terug te zien bij catawiki en dan deze omschrijving. Geen melding van de montage en een bod van 740. Ik verwacht dat het publiek op catawiki ook bestast uit niet numismaten met geld teveel of zijn wij numismaten gewoon krentekakkers? :lollig:

In deze veiling zitten overigdns wel een aantal mooie stukken.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Spaarvarken schreef: 22 nov 2021, 23:36 https://www.catawiki.com/nl/l/52851487- ... ag-in-goud
Ik verwacht dat het publiek op catawiki ook bestast uit niet numismaten met geld teveel of zijn wij numismaten gewoon krentekakkers? :lollig:
Witwassen?
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Bij alle veilingen is het momenteel high-life dat heeft niets met wiswassen te maken, simpelweg door corona zitten veel mensen thuis gaan niet uiteten of andere hobbies buiten de deur doen en raken daarom "verslaafd" aan internet kopen en of bieden in dit geval. Ook de prijzen/opbrengsten bij de reguliere veilinghuizen waren sky-high, ik heb zelf bijvoorbeeld een gulden 1944 doorloper gekocht voor maarliefst 1600 euro!!! dat zou 2 jaar geleden voor een 800 euro afgehamerd zijn. (cataloguswaarde is €700,-)

Op catawiki zitten ook wel verzamelaars die zeker verstand hebben van munten maar niet iedereen is zo intensief met verzamelen bezig, zoals de meeste doorgewinterde verzamelaars van het forum. Op de vraag of de leden van het forum krentenkakkers zijn laten we het erop houden dat 100 euro voor de gelijk is aan 10.000 euro voor de ander. En een gouden afslag van een scheepjesschelling is toch niet een munt die je elke week voorbij ziet komen (al komt er 23 december ook een exemplaar met het jaartal 1776 in de SSA van MuntMarkt)
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

CorioCoins schreef: 23 nov 2021, 23:32 Bij alle veilingen is het momenteel high-life dat heeft niets met wiswassen te maken, simpelweg door corona zitten veel mensen thuis gaan niet uiteten of andere hobbies buiten de deur doen en raken daarom "verslaafd" aan internet kopen en of bieden in dit geval.
Ook de prijzen/opbrengsten bij de reguliere veilinghuizen waren sky-high, ik heb zelf bijvoorbeeld een gulden 1944 doorloper gekocht voor maarliefst 1600 euro!!! dat zou 2 jaar geleden voor een 800 euro afgehamerd zijn. (cataloguswaarde is €700,-)
Ik denk dat je de 1945PE (Heritage K209 afslag-1600 euro) heb gekocht en niet de 1944PE (Heritage afslag-285 t/m 340 euro)?
Mvg, :) .
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Het meest verrassende is niet veel geld voor een gouden afslag van een scheepjesschelling. Met name het onvermeld laten van de montagesporen is bijzonder en verder de zeer slechte omschrijving van de conditie. Slechte verkopers verpesten de markt voor de goede verkopers. Dat de prijzen sky high gaan is meer dan duidelijk. Voorjaar op de veilingen ging echt alles weg iedereen blij dat er weer nieuwe voorraad te koop was van verzamelaars tot handelaren.

Voor het overige is het natuurlijk zo dat ieder verzamelaar zijn eigen budget heeft. Daar is ook niets mis mee. Bij Catawiki valt echter wel op de prijzen doorgaans hoger zijn dan gangbaar is voor soortgelijke stukken. Vermoedelijk hebben ze daar een andere cliëntele die normaal gesproken niet op veilingen komt. Maar dat weet jij als verkoper op Catawiki vast beter.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
CorioCoins

Ger1 schreef: 24 nov 2021, 15:32
CorioCoins schreef: 23 nov 2021, 23:32 Bij alle veilingen is het momenteel high-life dat heeft niets met wiswassen te maken, simpelweg door corona zitten veel mensen thuis gaan niet uiteten of andere hobbies buiten de deur doen en raken daarom "verslaafd" aan internet kopen en of bieden in dit geval.
Ook de prijzen/opbrengsten bij de reguliere veilinghuizen waren sky-high, ik heb zelf bijvoorbeeld een gulden 1944 doorloper gekocht voor maarliefst 1600 euro!!! dat zou 2 jaar geleden voor een 800 euro afgehamerd zijn. (cataloguswaarde is €700,-)
Ik denk dat je de 1945PE (Heritage K209 afslag-1600 euro) heb gekocht en niet de 1944PE (Heritage afslag-285 t/m 340 euro)?
Ik denk dat ik wel weet wat ik heb gekocht https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=5058&lot=1063
1300 afslag is 1599 met 23% opgeld :dizzie: staat toch echt 1944 of heb ik een bril nodig?
Spaarvarken schreef: 24 nov 2021, 21:57 Het meest verrassende is niet veel geld voor een gouden afslag van een scheepjesschelling. Met name het onvermeld laten van de montagesporen is bijzonder en verder de zeer slechte omschrijving van de conditie. Slechte verkopers verpesten de markt voor de goede verkopers. Dat de prijzen sky high gaan is meer dan duidelijk. Voorjaar op de veilingen ging echt alles weg iedereen blij dat er weer nieuwe voorraad te koop was van verzamelaars tot handelaren.

Voor het overige is het natuurlijk zo dat ieder verzamelaar zijn eigen budget heeft. Daar is ook niets mis mee. Bij Catawiki valt echter wel op de prijzen doorgaans hoger zijn dan gangbaar is voor soortgelijke stukken. Vermoedelijk hebben ze daar een andere cliëntele die normaal gesproken niet op veilingen komt. Maar dat weet jij als verkoper op Catawiki vast beter.
Ik vind dat je 100% gelijk hebt de verkoper hoort dit te melden, overigens is de verkoper iemand met een zeer gerespecteerde numismatische ACHTERNAAM, neemt niet weg dat dit zeer marktverstorend is en dat ik me voor kan stellen dat een evt. koper niet blij is als er een muntje met ex. montage schade op de mat valt, maar iedereen maakt foutjes zullen we maar zeggen.
Catawiki heeft zeker andere cliëntele, voordeel (zeker voor mij als anti-sociaal persoon) is dat er niet zoals bij Martplaats en eBay en Facebook veel contact is met de koper. Maar ook ik ben zelf KOPER op catawiki.
https://www.catawiki.com/nl/l/50727701- ... ruinenboom dit lijkt me toch een koopje, op een normale veiling zou dit toch minimaal het 4-voudige moeten opbrengen (grove kartelrand)
https://www.catawiki.com/nl/l/47889967- ... ulden-1923 ook dit lijkt me niet te duur voor een muntje
https://www.catawiki.com/nl/l/42596423- ... v-vrijheid of dit
Deze zouden bij reguliere veilinghuizen toch wel een stukje duurder gaan ;-)
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

CorioCoins schreef: 25 nov 2021, 09:39
Ger1 schreef: 24 nov 2021, 15:32
Ik denk dat ik wel weet wat ik heb gekocht https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=5058&lot=1063
1300 afslag is 1599 met 23% opgeld :dizzie: staat toch echt 1944 of heb ik een bril nodig?
Ik ging er vanuit dat je de laatste Heritage veiling bedoelde, maar misschien heb ik wel een bril nodig?
Want ik zie geen 1000 euro verschil met de munten van Heritage, maar ja dat is mijn mening.

Mvg, :Geek1: .
Laatst gewijzigd door Ger1 op 25 nov 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

CorioCoins schreef: 23 nov 2021, 23:32 ik heb zelf bijvoorbeeld een gulden 1944 doorloper gekocht voor maarliefst 1600 euro!!! dat zou 2 jaar geleden voor een 800 euro afgehamerd zijn. (cataloguswaarde is €700,-)
Tsja, dat doe je zelf. Ik heb geen idee waarom, maar ik zou dat niet doen. Niet eens uit budgettaire overwegingen maar vooral omdat je op die manier gewoon meewerkt aan het vernaggelen van de markt. Dit gebeurt nog een paar keer en *poef* de cataloguswaarde is ineens € 1500. Wie is daarmee geholpen? :?:
CorioCoins

PietjePuk190 schreef: 25 nov 2021, 10:55
CorioCoins schreef: 23 nov 2021, 23:32 ik heb zelf bijvoorbeeld een gulden 1944 doorloper gekocht voor maarliefst 1600 euro!!! dat zou 2 jaar geleden voor een 800 euro afgehamerd zijn. (cataloguswaarde is €700,-)
Tsja, dat doe je zelf. Ik heb geen idee waarom, maar ik zou dat niet doen. Niet eens uit budgettaire overwegingen maar vooral omdat je op die manier gewoon meewerkt aan het vernaggelen van de markt. Dit gebeurt nog een paar keer en *poef* de cataloguswaarde is ineens € 1500. Wie is daarmee geholpen? :?:
:lollig: Wat je hier dus zegt is dat de 3 verschillende bieders die boven de cataloguswaarde hebben geboden geen verstand hebben van munten en dat wij dan ook de markt verzieken? Sorry hoor maar ik ben er niet om JOU te helpen :lollig:
Ger1 schreef: 25 nov 2021, 10:44
CorioCoins schreef: 25 nov 2021, 09:39
Ger1 schreef: 24 nov 2021, 15:32 Ik denk dat je de 1945PE (Heritage K209 afslag-1600 euro) heb gekocht en niet de 1944PE (Heritage afslag-285 t/m 340 euro)?
Ik ging er vanuit dat je de laatste Heritage veiling bedoelde, maar misschien heb ik wel een bril nodig?
Want ik zie geen 1000 euro verschil met de munten van Heritage, maar ja dat in mijn mening.

Mvg, :Geek1: .
Het verschil zit in kwaliteit en is wel significant, het exemplaar van Schulman is ongereinigd en onberispelijk op het kleine vlekje na (mogelijk MS66) de exemplaren van HAE waren ALLEN gereinigd en voor dit type ben ik persoonlijk nog nooit een mooier exemplaar tegengekomen en aangezien het toch wel lastig is om muntjes voor mijn verzameling te vinden, zijn de enkele munten die echt in TOPKWALITEIT zijn en geveild worden schaars, vind maar eens een tweede. Ik heb nog 3 exemplaren liggen waaronder een MS63 voor alle 3 heb ik minder dan 500 euro betaald. Misschien heb ik met 1600 euro teveel betaald maar ik heb er geen spijt van. Misschien wel als er de komende 5 jaar nog 10 van deze toppers op de markt komen maar dat lijkt mij vrij sterk aangezien de meeste guldens allemaal bagmarks hebben.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Wat je hier dus doet is mij woorden in de mond leggen en dat moet je sowieso niet doen. Ik heb nergens iets gezegd over wie wel of niet verstand van munten heeft. Dat is niet aan mij te beoordelen en ook niet relevant voor dit verhaal.

Als je met 3 man een munt met een estimate van 400 en een cat value van 700 opdrijft naar 1600 is er maar één ding wat ik kan concluderen: Hier speelt veel hebzucht en weinig ratio. Lijkt me niet dat ik daar iets verkeerd aan zeg toch? :?:
CorioCoins

PietjePuk190 schreef: 25 nov 2021, 12:21 Wat je hier dus doet is mij woorden in de mond leggen en dat moet je sowieso niet doen. Ik heb nergens iets gezegd over wie wel of niet verstand van munten heeft. Dat is niet aan mij te beoordelen en ook niet relevant voor dit verhaal.

Als je met 3 man een munt met een estimate van 400 en een cat value van 700 opdrijft naar 1600 is er maar één ding wat ik kan concluderen: Hier speelt veel hebzucht en weinig ratio. Lijkt me niet dat ik daar iets verkeerd aan zeg toch? :?:
Ga je me nu ook nog vertellen wat ik wel en niet moet doen :lollig: Je probeert mij gewoon te beledigen, door te insinueren dat ik slecht voor de marktwerking ben (althans zoals jij die graag zou zien) en dat ik weinig vermogen heb om na te denken, dat zeg je gewoon letterlijk!
Ik interpreteer je woorden gewoon zoals je ze bedoeld en als jij je ongefundeerde mening wilt ventileren is dat prima en jouw recht en jouw conclusie mag je gewoon maken gelukkig hoef ik het niet eens te zijn met je bekrompen gedachte, daarin proef ik trouwens meer afgunst dan hebzucht ;-) Maar laten we er over ophouden en het on topic houden.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Booh maak er even een drama van zeg :D Beledigd zijn is een keuze. Niemand probeert iemand te beledigen. Zou niet weten waarom ik dat zou willen doen. Maar goed. Zand erover maar froggy
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

PietjePuk190 schreef: 25 nov 2021, 12:21 Wat je hier dus doet is mij woorden in de mond leggen en dat moet je sowieso niet doen. Ik heb nergens iets gezegd over wie wel of niet verstand van munten heeft. Dat is niet aan mij te beoordelen en ook niet relevant voor dit verhaal.

Die estimates kloppen soms ook voor geen meter. De taxateurs zitten soms ook wel eens te slapen of hebben gaps in hun kennis,. Met name op buitenlandse veilingsites. Ik trek me niets aan van estimates. Als ik een munt wil hebben en ik heb budget, dan ga ik ervoor. Je moet als verzamelaar enige mate van hebzucht voelen want anders ga je altijd met de lots naar huis die niemand anders wil. Mijn laatste munt had een estimate van $1200. Ik heb er $3200 voor betaald, ex commissie, ex shipping en ex 10% invoerbelasting. En weet je, ik ben echt super blij met die munt :D Al lachen jullie me allemaal uit, dan nog lach ik jullie toe :lach:

Of ik de prijs opdrijf met mijn passie en als persoon die niet gehinderd wordt door enige numismatische kennis, daar heb ik echt geen boodschap aan. Wat dat betreft leef ik voor het moment :angel: Ik jaag mijn eigen numismatische geluk na!
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.

Terug naar “Veilingen”