Veilingen 2018

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Veilingen 2018

Bericht door Ilosab »

Gelukkig heb ik geen twitter of instagram dus daar blijf ik van verschoond. Misschien gaan we wel de kant op dat als je een mening geeft dat je dan afgezeken wordt, is ook in tegenwoordig, zeker op FB.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Jan W schreef: 28 sep 2018, 11:34
Spaarvarken schreef: 27 sep 2018, 17:58 Ron je hebt helemaal gelijk dat gezeur iver 3% is zeiken om niets.
Mm, als ik zelf op alle posts waarmee ik het niet eens ben zou reageren met "dat is zeiken om niets" dan blijft er weinig meer te discussiëren over en wordt het meer een meldingenbox. Ik hoop wel dat we hier niet gaan verzeilen in Twitter-achtige taferelen.
Het is inderdaad niet de bedoeling om hier het oneens verhaal naar beneden te halen en Twitter te creëeren, maar opvallend is wel dat hier vrijwel alleen negatieve dingen over veilinghuizen en Handelaren worden gezegd, nooit positieve!
Vaak gaat het om kwaliteit, verzendkosten, beschrijvingfoutjes, inzetprijzen en het internet bieden is een service niet meer of minder,
dat doen ze voor ons als klant, dat daar extra voor betaald moet worden op de een of andere manier, is niet meer dan logisch.
En om een veilinghuis af te zeiken omdat ze 3% voor deze externe service vragen is ook gewoon niet netjes.
De gunfactor om een veilinghuis te laten verdienen is er dus niet terwijl deze het wel mogelijk maken dat wij allen kunnen verzamelen en waar hebben we het over? 30 euro op 1000 euro bied dan gewoon 970 en je hebt nog 90 cent verdiend ook ;-)
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

CorioCoins schreef: 28 sep 2018, 15:57
Spaarvarken schreef: 27 sep 2018, 17:58 Ron je hebt helemaal gelijk dat gezeur iver 3% is zeiken om niets.
Mm, als ik zelf op alle posts waarmee ik het niet eens ben zou reageren met "dat is zeiken om niets" dan blijft er weinig meer te discussiëren over en wordt het meer een meldingenbox. Ik hoop wel dat we hier niet gaan verzeilen in Twitter-achtige taferelen.
Het is inderdaad niet de bedoeling om hier het oneens verhaal naar beneden te halen en Twitter te creëeren, maar opvallend is wel dat hier vrijwel alleen negatieve dingen over veilinghuizen en Handelaren worden gezegd, nooit positieve!
Vaak gaat het om kwaliteit, verzendkosten, beschrijvingfoutjes, inzetprijzen en het internet bieden is een service niet meer of minder,
dat doen ze voor ons als klant, dat daar extra voor betaald moet worden op de een of andere manier, is niet meer dan logisch.
...
Nu wil ik niet heeel vervelend zijn maar, behalve mpo die redelijk is ( verklappen helaas altijd wel de laatse schriftelijke bieding door te zeggen; “moet ik nog zeggen...” )de rest van de veilinghuizen ook niet heel best is in mijn optiek. Zelf niet als ze de hoge service kosten berekenen.

- npv verzendkosten 10 euro. Gewoon in een normale envelop doen en verzenden. Schandalig kosten qua service.

- Karel de Geus. Munten op beursen vals verklaren om goedkoop te kunnen inkopen.

Enzovoort....

Mijn optiek bedrijven die poen willen verdienen, ... hun goed recht maar wat mij betreft niet heel veel positiefs over de veilinghuizen
...........afwezig..... :wave:
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Een discussie voer je op basis van argumentatie. Ik heb de pest aan twitter en facebook, maar hier wordt vaak over veel dingen geklaagd. Soms terecht, maar ook vaak wel gezeur over verzendkosten omschrijvingen etc. In dit geval komt het wel heel erg over als gezeur, want je bent niet verplicht te bieden via internet en ik denk dat de meesten goedkoper uit zijn.

Inhoudelijk. Ik ben erg blij met het bieden via internet, want dat geeft mij de mogelijkheid om anoniem mee te bieden zonder fysiek aanwezig te zijn. Dat het iets meer kost vanwege de extra dingen die geregeld moeten worden voor bieden via internet neem ik graag op de koop toe. Denk aan bevei.iging website biedfaciliteit etc. Om helemaal naar Amsterdam of Brabant te moeten reizen is kostbaar. Per saldo ben ik zelfs veel goedkoper uit. Daarnaast heb ik natuurlijk zelf de keuze om alsnnog naar de veiling te gaan. Uiteindelijk zullen fysieke veilingen wel helemaal op gaan houden.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

willemo schreef: 28 sep 2018, 18:52
CorioCoins schreef: 28 sep 2018, 15:57

...
Nu wil ik niet heeel vervelend zijn maar, behalve mpo die redelijk is ( verklappen helaas altijd wel de laatse schriftelijke bieding door te zeggen; “moet ik nog zeggen...” )de rest van de veilinghuizen ook niet heel best is in mijn optiek. Zelf niet als ze de hoge service kosten berekenen.

- npv verzendkosten 10 euro. Gewoon in een normale envelop doen en verzenden. Schandalig kosten qua service.

- Karel de Geus. Munten op beursen vals verklaren om goedkoop te kunnen inkopen.

Enzovoort....

Mijn optiek bedrijven die poen willen verdienen, ... hun goed recht maar wat mij betreft niet heel veel positiefs over de veilinghuizen
Zeker zullen er slechte dingen zijn die veilinghuizen doen en die mogen imo ook zeker benoemd worden, maar in deze thread gaat over de veilingen van dit jaar en off-topic nu over die 3% en het hekelt mij een beetje omdat het juist een prima service is, zoals meerderen beargumenteren.
Dat mensen dan toch een reden zoeken om in dit geval een veilinghuis dat toch al meer dan 100 jaar bestaat in diskrediet te brengen voor een service gaat gewoon te ver en dan vind ik dat het ook gezegd mag worden. Daarom ben ik het met de bewoording van Spaarvarken meer dan eens. Dat is gewoon een stok zoeken om een hond te slaan.

Over de door u genoemde punten heb ik het niet gehad en maar ik kan daar wel mijn oordeel over geven.
- Nee het is niet netjes als veilingmeester om het laatste bod te verraden als je biedende partij bent, maar een veilinghuis en de inbrenger hebben hier wel degelijk baat bij.
Niet netjes nee maar wel begrijpelijk, tevens merk ik dat sinds de kritiek op Munthunter toch een rmindering van deze praktijken heeft voortgebracht.
- Verzendkosten, ik hanteer ook altijd 9,99 op Catawiki voor aangetekende verzending onder €400,- of het nu voor 1 euro weggaat of 399,- verzending geschied dan ook als aangetekend pakket ivm verzekerde waarde (uitzondering met specifieke reden bij de laatste Single Seller Auction) Men ziet vooraf vaak wat de kosten zijn en houden dan rekening met het bod.
In dit geval stuurt verkopende partij blijkbaar NIET aangetekend maar ik ga er bij dit bedrijf wel van uit dat zij het pakket zullen vergoeden indien het kwijt raakt.
In de ogen van de verkoper die verzend 100den kavels en komen voor 98% aan de 2% die misgaat betalen zijn direct uit eigen zak en hebben daarmee geen rompslomp met Postnl die ook weinig service leveren voor het geld. Het teveel betaalde geld is dan hun eigen verzekering om de pakketjes te kunnen dekken die kwijtraken en vaak is dit dan ook sneller retour dan bij Postnl.
Ook dit verdiend geen schoonheidsprijs natuurlijk maar voor mij ook begrijpelijk.
- Munten vals bestempelen om ze daarna goedkoper in te kopen vind ik wel serieus een probleem, maar helaas ken ik de kwestie niet en kan ik hier geen uitspraken over doen.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ilosab schreef: 26 sep 2018, 19:09 Kijk, eindelijk een medestander die de 3% ook onzin vindt, net zoals tafelgeld of kavelgeld.
Ik vind de 3%extra geen probleem, vooral niet als ik live mee kan bieden zoals bij bv bij MPO, dit scheelt me weer vervoerskosten en een volledige vrij dag die ik niet vrij hoef te nemen. Ik kan nu op dinsdag en vrijdag om 12:00 naar huis, computer aan zetten een meebieden. Anders zou ik 2 volle dagen vrij moeten nemen. Uiteraard kan ik vooraf biedingen plaatsen maar dan moet ik keuzes maken, omdat ik meestal niet alle munten kan kopen/betalen waar ik op wil bieden. Met het live bieden kan ik me eerst concentreren op de eerste munt(en), mocht het daarbij niet gelukt zijn kan ik nog gewoon bieden op de munten die nog komen. Met een biedbriefje gaat dit niet.

Kavelgeld lijkt me ook vrij logisch, aangezien elk object beoordeeld en verkavelt moet worden. En het personeel van deze veilinghuizen werkt ook niet gratis.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

jongens kom laten we elkaar in z'n waarde houden. Discussie is prima maar laten we wel gezellig houden.

terug komend op het onderwerp. ik vind het een uitkomst thuis bieden. Maar ga wel naar kijkdag om alles zelf te zien. Dan thuis bieden. bij de veilingen in Amsterdam en den Haag scheeld mij al 15 a 30 euro parkeerkosten + bezine ook niet goedkoop en je wilt ook wel eens wat eten. Ook scheeld hoop reistijd. Tijd kost geld :lollig: die 3% reken ik dus niet mee net bieden omdat ik het anders kwijt was aan vervoer.
groetjes
maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik ben benieuwd wanneer jullie de veilingcatalogus van de Ruiter hebben ontvangen want voor de 2e keer in successie heb ik niets ontvangen. Zou dat ding zo zwaar zijn dat hij niet de grens overkomt?
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik heb de munten veilingcatalogus niet gezien, wel die van zilver, antiek en juwelen vorige week in huis gekregen.. :knipoog:

De vorige keer niet geboden bij de munten maar juist bij de andere veiling een item gekocht. Dan sta je dus zo in een ander systeem. :lach:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Lekker slim dan weer van ze. De vorige veiling in maart had ik 2 kavels papiergeld gewonnen dus dan reken je erop dat je die dan ook krijgt maar helaas. Ik heb ze een e-mail gestuurd, is gelezen maar (nog) geen antwoord gekregen.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef: 08 okt 2018, 16:23 Ik heb de munten veilingcatalogus niet gezien, wel die van zilver, antiek en juwelen vorige week in huis gekregen.. :knipoog:

De vorige keer niet geboden bij de munten maar juist bij de andere veiling een item gekocht. Dan sta je dus zo in een ander systeem. :lach:
Zelfde hier: ik krijg ook alleen nog maar die van zilver, antiek en juwelen...
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik heb de catalogus van De Ruyter wel gekregen. Twee weken geleden al. En dan te bedenken dat ik maar één goedkoop muntje in de aftersale heb gekocht. Voor deze veiling was er weer een leuke bij en ik heb ook al geboden via internet, omdat ik vrijdag de hele dag cursus heb en dan niet live kan meebieden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ze zijn dus niet echt bijdehand bezig geweest. :thumb down:
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ik heb de catalogus ook allang ontvangen samen met een uitnodigingsbrief om de veilingen van maart 2018 bij te wonen.
Het betere knip en plakwerk......
De prebid was trouwens eerder open dan de bezorgdatum van de catalogus daarin zijn de foto's ook nog eens veel duidelijker.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik begrijp het hele systeem van hun niet. Ze pretenderen een volwaardig veilinghuis te zijn maar op administratief gebied is het een chaos. Iemand die papiergeld verzameld maar in Hongarije woont krijgt niets. Een muntenverzamelaar die toevallig iets van zilver had gekocht krijgt de verkeerde catalogus. Een beetje veilinghuis zorgt ervoor dat hun vaste klantenbestand op orde is en niet opeens van catalogus veranderd voor verzending. Op mijn e-mail geen antwoord gekregen terwijl het zo makkelijk is om te kijken of ze wel iets naar me hebben verstuurd, tja chaos. Ik vind dat toch jammer want op zich is de internetveiling goed verzorgd als ze tenminste hun mond houden als ze weg zijn qua tafelbieding.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Gelukkig is het bij MPO vaak wel goed geregeld.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Nou, van hun heb ik ook 2 x geen catalogus gehad en toen ik daarop reageerde hebben ze er nog 2 x eentje nagestuurd. Ik verdenk PostNL want wat moet Magyar Posta met een Nederlandse catalogus. Ze hebben daar wel van geleerd want daarna hebben ze de catalogus via een speciale verzending verstuurd en die heb ik altijd gekregen. Dan ben je goed bezig als veilingbedrijf en met je vaste klantenbestand.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Mjah Hongarije is nog al een eindje weg ;-)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Over het algemeen krijg ik de post vanuit Nederland binnen 3 werkdagen, enveloppen en pakketjes. Een ex-collega van me heeft donderdag iets verstuurd en ontving ik vanochtend, nog geen 3 dagen dus. Ik ben lid van de IBNS, vereniging van papiergeldverzamelaars. De drukkerij waar ze een contract mee hebben maken en versturen 4 x per jaar een verenigingsblad. Het laatste exemplaar kreeg ik in Hongarije in de bus en in Nederland hadden ze het nog niet ontvangen, dan mankeert er toch wat aan PostNL?
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Ik kon de veiling van de Ruiter ivm werkverplichtingen niet bijwonen of via internet volgen dus had ik een aantal prebids geplaatst.
Na de veiling kreeg ik een aantal mailtjes en warempel een 3 tal munten weten te winnen. Vandaag kreeg ik een mail en de rekening gepresenteerd. Per kavel mijn bod en de 22,5% opgeld. Onderaan de streep het totaalbedrag maar tot mijn verbazing ( of ik heb er overheen gelezen ) wordt er over het totaal bedrag nog eens 22,5% (bieders opgeld) berekend ... Dat had ik even gemist maar als kers op de taart nog een mooie €15,- verzendkosten. Gelukkig bieden ze de mogelijkheid om de munten op een goudwisselkantoor op te halen, gelukkig een vestiging bij mij in de buurt.
Ik ben evengoed blij met de gewonnen munten maar opgeld over opgeld betalen was een tegenvaller. Zijn er nog mensen die iets gescoord hebben ?

Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bij de nieuwe aanwinsten staan de biljetten die ik gescoord heb maar exclusief de 10 gulden Arbeid en Welvaart want id eheb ik op eBay gekocht.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Nieuwemunt schreef: 13 okt 2018, 20:21 Ik kon de veiling van de Ruiter ivm werkverplichtingen niet bijwonen of via internet volgen dus had ik een aantal prebids geplaatst.
Na de veiling kreeg ik een aantal mailtjes en warempel een 3 tal munten weten te winnen. Vandaag kreeg ik een mail en de rekening gepresenteerd. Per kavel mijn bod en de 22,5% opgeld. Onderaan de streep het totaalbedrag maar tot mijn verbazing ( of ik heb er overheen gelezen ) wordt er over het totaal bedrag nog eens 22,5% (bieders opgeld) berekend ... Dat had ik even gemist maar als kers op de taart nog een mooie €15,- verzendkosten. Gelukkig bieden ze de mogelijkheid om de munten op een goudwisselkantoor op te halen, gelukkig een vestiging bij mij in de buurt.
Ik ben evengoed blij met de gewonnen munten maar opgeld over opgeld betalen was een tegenvaller. Zijn er nog mensen die iets gescoord hebben ?

Groeten NM
Ik heb ook een munt ''gewonnen'', kavel 2813 Leeuwendaalder Holland 1662 (m'n 4e pas :gniffel: ). Het opgeld wordt inderdaad 2 x vermeld in de factuur, maar niet dubbel berekend. Beetje verwarrend is het wel. Ben overigens erg benieuwd naar wat je gewonnen hebt, beslist mooi spul gezien jouw verzamelgebied!
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Helaas geen aanwinsten voor mij van de veiling van De Ruyter. Ik was in de prebidfase al weg geboden. Maar dat geeft niet, er komen nog wel meer kansen. Ik zit sowieso even op een lager pitje met verzamelen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ik heb 1 biljet, 25 gulden 1955 gewonnen ter vervanging van mijn huidige exemplaar. Uiteindelijk werd het 20 euro duurder als begroot. Ik verdien nog wat terug want mijn huidige exemplaar in mindere kwaliteit heb ik voor een prikkie gekocht. Ik was nog voornemens om te bieden op een biljet van 500 gulden maar ik vond bij nader inzien de inzet te hoog voor de kwaliteit. Blijkbaar was ik niet de enige want alle drie staan nu in de aftersale.

Het was een lange zit maar ik kan als verzamelaar wel genieten van kavels zoals 2751 en 4372...(kavels die zichzelf verkopen :gniffel: )

Op naar het volgende hoogtepunt de MPO veiling...
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Wat jij had met het 500 gulden biljet had ik met de 50 gulden Wilhelmina 1943, dat ging me net even te hard, ook wetende dat de MPO veiling eraan zit te komen. Als het goed is staan de kavels 19 oktober online, hebben ze me tenminste geschreven.

Terug naar “Veilingen”