Veilingen 2018

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

CorioCoins

Re: Veilingen 2018

Bericht door CorioCoins »

Hoi LeenCoins,

Dank voor het compliment over de foto's ik weet zeker dat een andere forumgebruiker nu deze veer ook ergens duwt ;-) en dat mag natuurlijk ook.

De fotografie heb ik gebaseerd op de "oude" fotografie van Jan Koevoets. Dus met een speciale opstelling, een macrolens en automatisch bijsnijden (dat laatste gaat bij mij nog wel eens fout)

Twee verschillen in onze technieken zijn de bijbelichting en de instellingen van dezelfde camera.

Vervelend met deze techniek is wel dat elke veeg ook al is het geen kras zichbaar is en kleuren lastig in beeld te brengen zijn. Maar in mijn ogen is een munt daarmee vrijwel altijd mooier dan de foto :-)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

De omzet is toch weer gestegen zag ik dus ik hoop dat je nog een goede avond hebt.
Ilosab schreef: 18 sep 2018, 14:49 Er komen nog 2 dagen dus je weet maar nooit wat het gaat doen.
CorioCoins schreef: 18 sep 2018, 14:44 Omzet is relatief, voor vele muntjes is meer betaald dan de prijzen waar ze op staan, maar wellicht ook een leuke gelegenheid om te zien wat het betere segment van muntjes op Catawiki doet om de prijzen te vergelijken mbt Cataloguswaarde.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

De veilingcatalogus van de MPO wordt (onder voorbehoud) op vrijdag 19 oktober op internet geplaatst.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
CorioCoins

De biedingen zijn inderdaad iets gestegen maar mijn avond wordt helaas niet meer goed.
Een van mijn vrienden ligt sinds gister in het ziekenhuis :( zo erg dat ik als niet-gelovige een kaars heb aangestoken.
Dus vermoedelijk zal ik direct na de veiling vanavond nog 250 km gaan rijden.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Sterkte dan maar, het is sowieso al een trieste dag vanwege het drama in Oss met die kinderen.
CorioCoins schreef: 20 sep 2018, 19:06 De biedingen zijn inderdaad iets gestegen maar mijn avond wordt helaas niet meer goed.
Een van mijn vrienden ligt sinds gister in het ziekenhuis :( zo erg dat ik als niet-gelovige een kaars heb aangestoken.
Dus vermoedelijk zal ik direct na de veiling vanavond nog 250 km gaan rijden.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Ilosab schreef: 20 sep 2018, 18:47 De veilingcatalogus van de MPO wordt (onder voorbehoud) op vrijdag 19 oktober op internet geplaatst.
nog kleine maand wachten dus. spannend!!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bij de start van dit topic staat vermeldt dat de 2e veiling van de NPV op 12 december zou plaatsvinden. Inmiddels blijkt dat deze veiling op 24 november staat genoteerd. Aangezien ik mijn topic niet meer kan wijzigen geeft ik het op deze manier door.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Ilosab schreef: 24 sep 2018, 14:24 Bij de start van dit topic staat vermeldt dat de 2e veiling van de NPV op 12 december zou plaatsvinden. Inmiddels blijkt dat deze veiling op 24 november staat genoteerd. Aangezien ik mijn topic niet meer kan wijzigen geeft ik het op deze manier door.
bedankt het is gewijzigd. groetjes maarten
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bedankt, er staan ten opzichte van de vorige veiling van Schulman veel kavels Nederlands papiergeld in. Er zitten voor mij wel een paar interessante bij maar of ik ga bieden is afhankelijk van de veiling van de Ruiter en de catalogus van de MPO. Voor internet biedingen betaal je 3% extra maar er is geen live internet, snel verdiend dan.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

maarten89 schreef: 24 sep 2018, 21:11 357e schulman staat online greeny
http://www.schulman.nl/auction/cat357.pdf
Oei wat een mooi huisvlijtje zit er in..
...........afwezig..... :wave:
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ik sla de Schulman veiling over. Er is geen gelegenheid in het weekend om de kavels te bezichtigen. Biljetten met de kwaliteitsaanduiding prachtig of lager wil ik graag even in mijn handen houden. Er zijn doordeweeks veel veilingen als ik elke keer vrij moet nemen van mijn werk is mijn vriendin mijn hobby snel beu want dat houden we weinig dagen samen over. :lach: Als verzamelaar kom ik meestal voor een paar biljetten en het kost je wel de hele dag.

Overigens ben ik het volledig met Alfred eens dat 3% extra voor een internetbieding nergens op slaat. Ik denk dat je het juist moet promoten zo kan je een groter publiek bereiken die zich met het verzamelen gaat bezig houden (leuker voor de verzamelaar en beter voor de handelaren). Verzamelen is niet iets voor gepensioneerde.... toch?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Kijk, eindelijk een medestander die de 3% ook onzin vindt, net zoals tafelgeld of kavelgeld.
O ja, ik ben trouwens gepensioneerd. :lollig:
Adriaan schreef: 26 sep 2018, 19:06 Overigens ben ik het volledig met Alfred eens dat 3% extra voor een internetbieding nergens op slaat. Ik denk dat je het juist moet promoten zo kan je een groter publiek bereiken die zich met het verzamelen gaat bezig houden (leuker voor de verzamelaar en beter voor de handelaren). Verzamelen is niet iets voor gepensioneerde.... toch?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Adriaan schreef: 26 sep 2018, 19:06Overigens ben ik het volledig met Alfred eens dat 3% extra voor een internetbieding nergens op slaat. Ik denk dat je het juist moet promoten zo kan je een groter publiek bereiken die zich met het verzamelen gaat bezig houden (leuker voor de verzamelaar en beter voor de handelaren). Verzamelen is niet iets voor gepensioneerde.... toch?
Die 3% steken ze waarschijnlijk niet in eigen zak. De meeste veilinghuizen gebruiken een door een derde partij ontwikkeld veilingplatform, en daar moeten ze dan 3% van de via dat platform verkochte kavels voor aftikken. Oftewel: het brengt extra kosten met zich mee.
Dan zijn er twee manieren om die kosten in rekening te brengen: bij degenen die via dat platform kopen, of de commissie voor iedereen verhogen. Schulman (en de meeste anderen) kiezen voor optie 1, Karel de Geus kiest voor optie 2. Ik heb persoonlijk een sterke voorkeur voor de eerste optie, je hebt immers altijd de mogelijkheid om schriftelijk te bieden, zonder extra kosten. Bij Karel de Geus betaal ik nu meer commissie voor iets waar ik geen gebruik van maak.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef: 26 sep 2018, 19:41 Die 3% steken ze waarschijnlijk niet in eigen zak. De meeste veilinghuizen gebruiken een door een derde partij ontwikkeld veilingplatform, en daar moeten ze dan 3% van de via dat platform verkochte kavels voor aftikken. Oftewel: het brengt extra kosten met zich mee.
Je ziet toch vaak tijdens veilingen dat internetbieders net weer een stapje verder gaan dan de zaalbieders. Soms bieden zaal en internet tegen elkaar op, soms komt er gewoon nog een hoogste bod vanaf internet die boven een eerder schriftelijk bod uitgaat maar vaker vechten twee internetbieders elkaar de tent uit terwijl de zaal allang stilgevallen is. Dat lijkt me voldoende voor de veilinghouder om die 3% kosten te pareren: ze maken tenslotte ook meer omzet (=meer commissie van twee zijden).

Ik denk dat ze gewoon puur naar die kosten van 3% kijken, niet naar de extra omzet die ze maken dankzij de internetbieders en proberen het onderste uit de kan te halen.

Laat bijvoorbeeld MPO maar weer eens een ouderwetse zaalveiling houden met alleen nog mensen in de zaal en schriftelijke bieders, dan besparen ze 3% maar lopen ze een hele hoop extra omzet mis... Ik denk dat er grote paniek zou uitbreken als internet plat ligt tijdens de veiling. Of als alle internetbieders opeens een veiling boycotten vanwege die 3% extra kosten. :knipoog:

Persoonlijk betaal ik die 3% zonder morren, ik calculeer het gewoon in bij het totaalbedrag en ik bied dan gewoon wat minder. Maar in mijn achterhoofd heb ik er wel altijd een beetje het gevoel bij dat die veilinghuizen wel een beetje meer blijdschap mogen tonen met die internetbieders en niet het onderste uit de kan moeten willen halen.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

spatbord schreef: 26 sep 2018, 19:41 Dan zijn er twee manieren om die kosten in rekening te brengen: bij degenen die via dat platform kopen, of de commissie voor iedereen verhogen. Schulman (en de meeste anderen) kiezen voor optie 1, Karel de Geus kiest voor optie 2. Ik heb persoonlijk een sterke voorkeur voor de eerste optie, je hebt immers altijd de mogelijkheid om schriftelijk te bieden, zonder extra kosten. Bij Karel de Geus betaal ik nu meer commissie voor iets waar ik geen gebruik van maak.
Dat zullen ze twee tarieven moeten invoeren. Ik krijg ongevraagd ook een papieren catalogus na deelname aan een online veiling daarnaast betaal ik nu ook de normale commissie voor eventuele zaalhuur of onderhoud van een groot veilingpand waar ik geen gebruik van maak.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Toen ik nog in Nederland woonde ging ik naar iedere veiling die voor mij van belang was maar nu ik in Hongarije woon is een veiling via het internet een geweldig alternatief. Het is precies zoals Jan zegt, als er geen internetveiling zou zijn dan scheelt dat geweldig veel omzet voor een veilingbedrijf. Zelfs als er geen interessante kavels voor mij in een veiling zijn luister ik wel altijd mee want ik ben gewoonweg benieuwd voor welk bedrag het e.e.a. wordt verkocht. En dan is het niet normaal af en toe hoe internetbieders tegen elkaar opbieden. Voor mij is er dus geen andere optie dan die 3% te betalen of ik moet stoppen met verzamelen maar dat is geen optie. Wat me ook behoorlijk irriteert is kavelgeld cq. tafelgeld, slaat ook helemaal nergens op. Stel dat er een grote veiling is met 8000 kavels dan zijn dat € 16.000 euri's extra inkomsten. Maar ja, als je niet naar een veiling kan dan ben je eraan gebonden alhoewel ik vooraf wel kritisch naar het te besteden budget kijk.
Jan W schreef: 26 sep 2018, 21:33 Je ziet toch vaak tijdens veilingen dat internetbieders net weer een stapje verder gaan dan de zaalbieders. Soms bieden zaal en internet tegen elkaar op, soms komt er gewoon nog een hoogste bod vanaf internet die boven een eerder schriftelijk bod uitgaat maar vaker vechten twee internetbieders elkaar de tent uit terwijl de zaal allang stilgevallen is. Dat lijkt me voldoende voor de veilinghouder om die 3% kosten te pareren: ze maken tenslotte ook meer omzet (=meer commissie van twee zijden). Ik denk dat ze gewoon puur naar die kosten van 3% kijken, niet naar de extra omzet die ze maken dankzij de internetbieders en proberen het onderste uit de kan te halen. Laat bijvoorbeeld MPO maar weer eens een ouderwetse zaalveiling houden met alleen nog mensen in de zaal en schriftelijke bieders, dan besparen ze 3% maar lopen ze een hele hoop extra omzet mis... Ik denk dat er grote paniek zou uitbreken als internet plat ligt tijdens de veiling. Of als alle internetbieders opeens een veiling boycotten vanwege die 3% extra kosten. :knipoog: Persoonlijk betaal ik die 3% zonder morren, ik calculeer het gewoon in bij het totaalbedrag en ik bied dan gewoon wat minder. Maar in mijn achterhoofd heb ik er wel altijd een beetje het gevoel bij dat die veilinghuizen wel een beetje meer blijdschap mogen tonen met die internetbieders en niet het onderste uit de kan moeten willen halen.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Ik snap niet waar toch altijd die commotie over die 3% voor nodig is. Je moet eens uitrekenen wat het kost om live in Amsterdam aanwezig te zijn.

Laat je nou eens flink met geld smijten en voor 1000 euro kopen online....wat de meesten al niet eens doen qua uitgaven....
Nou voor die 30 euro kan ik niet op en neer naar Amsterdam met eten/drinken en parkeren er bij.

Toch ben je met internet wel live aan het mee bieden, hetgeen gelijk is aan in de zaal aanwezig zijn.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

rtholen schreef: 27 sep 2018, 11:22 Ik snap niet waar toch altijd die commotie over die 3% voor nodig is. Je moet eens uitrekenen wat het kost om live in Amsterdam aanwezig te zijn.
Dat is ook zo Ron maar ik denk dat het ook te maken heeft met de menselijke psyche. Hier kost parkeren een euro per half uur bij de supermarkt, een dorp vier kilometer heeft gratis parkeren. Heel wat mensen rijden liever vier kilometer (x 2) tegen benzinekosten dan dat ze moeten betalen voor parkeren (en telkens krampachtig de meter in de gaten moeten houden terwijl ze in de rij staan). :knipoog:

Het gaat gewoon om het idee dat je voor iets betalen moet wat niet helemaal zuiver of rechtvaardig aanvoelt. Of dat nu die extra 3% is of die 1,75 euro tafelgeld.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Voor mij als koper maakt het in mijn beleving niet uit of ik mee bied met een veiling op eBay of via internet met een veiling van een veilinghuis. Bij eBay betaal ik niks, dus waarom elders wel? Onzin IMO :)
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Ron je hebt helemaal gelijk dat gezeur iver 3% is zeiken om niets. Daarnaast ben je niet verplicht deel te nemen aan de online veiling. Dus hou op met klagen of wees principieel en bied niet meer mee via de online veiling.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
CorioCoins

Het antwoord is simpel eBay zijn veelal verkopers van eigen voorraad en eBay zelf heeft 0komma0 service.

Een veilinghuis veilt meerendeels in opdracht en daar zal simpelweg een verdienmodel aan moeten vastzitten en internet bieden is niet meer dan een supergoede service die tijd afstand benzine en parkeerkosten bespaard... en dat voor slechts 3% lol... Al vroegen ze 50% ervoor boeide het mij nog geen biet aangezien ik die 50% gewoon van het bod zou halen zoals iedereen dat doet ;-)
CorioCoins

Spaarvarken schreef: 27 sep 2018, 17:58 Ron je hebt helemaal gelijk dat gezeur iver 3% is zeiken om niets. Daarnaast ben je niet verplicht deel te nemen aan de online veiling. Dus hou op met klagen of wees principieel en bied niet meer mee via de online veiling.
Helemaal mee eens
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Bedankt voor het relativeren Ron! Schulman heeft wel een aantal zeer mooie provinciale daalders, hierbij wil ik de Weertse en die van de familie v/d Bergh in het bijzonder noemen. Aantrekkelijke munten... hoop er iets te scoren!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Spaarvarken schreef: 27 sep 2018, 17:58 Ron je hebt helemaal gelijk dat gezeur iver 3% is zeiken om niets.
Mm, als ik zelf op alle posts waarmee ik het niet eens ben zou reageren met "dat is zeiken om niets" dan blijft er weinig meer te discussiëren over en wordt het meer een meldingenbox. Ik hoop wel dat we hier niet gaan verzeilen in Twitter-achtige taferelen.

Terug naar “Veilingen”