Marktplaatsadvertentie: iemand toelichten?
Moderator: George_III
Marktplaatsadvertentie: iemand toelichten?
Hoi allen, met enige verbazing heb ik onderstaande marktplaatsadvertentie gevolgd. Ik vind dat er wel fors geboden wordt (<24 u een bedrag van €1000). Kan iemand het eens toelichten? Is het überhaupt een echte munt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Medicus, onderzoeker.
Re: Marktplaatsadvertentie: iemand toelichten?
Een zogenaamde ‘new-style’ tetradrachme uit Athene, geslagen in de laatste twee eeuwen voor Christus. Dit type was de opvolger van de bekende ‘uiltjes’ de vroegere tetradrachmes uit Athena (in mijn optiek de mooiste munt ooit geslagen). Leuk aan deze ‘new-style’ tetradrachmes, is de toevoeging van verschillende magistraatnamen en control-marks. In dit geval staan er in het veld twee cornucopiae, een A op de amphora waar de uil op staat. Boven aan staat AΘE (als afkorting van de stad Athene), dan twee magistraat namen; AΦΡ(O)ΔIΣI (Afr(o)disi) en ΔIOΓE (Dioge). De missende O in Afrodisi is al waar deze misgaat, evenals bij de laatste vier letters is waar het bij deze munt misgaat. ΣAΠY (Sapi/Sapu) is bij mijn weten namelijk helemaal geen magistraat geweest, waarschijnlijk imiteren ze de naam van ZΩΠY (Zopu), welke wel met dit tweetal munten heeft geslagen (de combinatie Dioge – Afrodisi is dan weer wel correct, maar dan staat er nog een O tussen). De namen van deze magistraten zijn bijzonder goed gedocumenteerd, dus ik betwijfel of we hier met een ongepubliceerde variant te maken hebben…
Ook is de munt eigenlijk net te zwaar om een echte tetradrachme te zijn. 18.26 ipv ongeveer 16.70 gram, een redelijke afwijking. Ook zien de velden er veel te uniform en glad uit, is de buste van Athena ietwat apart vormgegeven, en zien de letters er behoorlijk vers en nieuw uit. Vanaf een foto een goede vervalsing herkennen is niet makkelijk, maar ik durf toch te beweren dat het hier om een exemplaar gaat, dat niet geheel correct is. 1000 euro is voor een New-style tetradrachme, mocht hij op een of andere wonderbaarlijke manier echt zijn, nog steeds wat aan de hoge kant, maar misschien omdat het zo’n zeldzame combinatie van magistraten zou zijn, en in zo’ n mooie kwaliteit, zou het dan toch een redelijke prijs zijn. Ik zou hem in ieder geval links laten liggen….
Dan is er ook nog het feit dat veel vervalsingen (zoals deze) exact deze zelfde magistraten combinatie hebben. Bijzonder.
Dus toelichten? Tja, ik vind het ook een beetje bijzonder dat iemand dit bied.
ps. Heb je misschien een linkje naar de aanbieding?
Ook is de munt eigenlijk net te zwaar om een echte tetradrachme te zijn. 18.26 ipv ongeveer 16.70 gram, een redelijke afwijking. Ook zien de velden er veel te uniform en glad uit, is de buste van Athena ietwat apart vormgegeven, en zien de letters er behoorlijk vers en nieuw uit. Vanaf een foto een goede vervalsing herkennen is niet makkelijk, maar ik durf toch te beweren dat het hier om een exemplaar gaat, dat niet geheel correct is. 1000 euro is voor een New-style tetradrachme, mocht hij op een of andere wonderbaarlijke manier echt zijn, nog steeds wat aan de hoge kant, maar misschien omdat het zo’n zeldzame combinatie van magistraten zou zijn, en in zo’ n mooie kwaliteit, zou het dan toch een redelijke prijs zijn. Ik zou hem in ieder geval links laten liggen….
Dan is er ook nog het feit dat veel vervalsingen (zoals deze) exact deze zelfde magistraten combinatie hebben. Bijzonder.
Dus toelichten? Tja, ik vind het ook een beetje bijzonder dat iemand dit bied.
ps. Heb je misschien een linkje naar de aanbieding?
Re: Marktplaatsadvertentie: iemand toelichten?
Hoopte al dat jij zou reageren
De advertentie is inmiddels weg (stond op gereserveerd). Er is echt behoorlijk door verschillende mensen geboden. Had een onderbuikgevoel (had voor de leuk wel een paar tientjes willen bieden), maar toch maar niet gedaan.

Medicus, onderzoeker.