Onnatuurlijke kleur centen
Moderator: maarten89
-
- Donateur
Onnatuurlijke kleur centen
Ik heb hier een hele serie Juliana centen, allen met een enigszins vergelijkbare kleur. Ter illustratie hier een foto van een van deze centen. De kleur is op de foto wat doffer dan in werkelijkheid, in de hand lijkt het een diepere kleur rood. Zoals je kunt zien zit er op deze een soort van 'golfpatroon', iets wat mij niet natuurlijk overkomt. Ik heb zelf weinig ervaring met koper/brons, dus misschien kan iemand anders mij meer vertellen. Wat is hiermee gebeurd? Kan dit natuurlijk zijn, of is het typerend voor bepaalde manieren van schoonmaken met chemicalien misschien?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Onnatuurlijke kleur centen
Aan de hand van de kleur (rood) zou ik denken: schoongemaakt met azijn of iets dergelijks. Dat golfpatroon kan ik echter niet verklaren. Misschien schoongemaakt en opnieuw gaan patineren...?
Als je wilt weten of het schoongemaakt is: neem dan eens een paar gepatineerde centen of stuivers en maak ze zelf schoon met verschillende middelen (azijn. cola, ammonia, etc) en kijk eens of het resultaat overeenkomt.
Als je wilt weten of het schoongemaakt is: neem dan eens een paar gepatineerde centen of stuivers en maak ze zelf schoon met verschillende middelen (azijn. cola, ammonia, etc) en kijk eens of het resultaat overeenkomt.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Donateur
Een munt in cola doet niet zoveel, in ammonia wordt hij haast wit en vlekkerig, in schoonmaakazijn gaat het meer richting de kleur die hij ooit had, maar ook dan lijkt het niet op bovenstaande cent...
Tja, lastig te zeggen. Misschien is het gewoon toch natuurlijke verkleuring. Dat kan soms raar gaan. Waarom wordt de ene zilveren munt gitzwart en krijgt de andere een prachtig regenboog patina?