Onnatuurlijke kleur centen
Moderator: maarten89
-
- Donateur
Onnatuurlijke kleur centen
Ik heb hier een hele serie Juliana centen, allen met een enigszins vergelijkbare kleur. Ter illustratie hier een foto van een van deze centen. De kleur is op de foto wat doffer dan in werkelijkheid, in de hand lijkt het een diepere kleur rood. Zoals je kunt zien zit er op deze een soort van 'golfpatroon', iets wat mij niet natuurlijk overkomt. Ik heb zelf weinig ervaring met koper/brons, dus misschien kan iemand anders mij meer vertellen. Wat is hiermee gebeurd? Kan dit natuurlijk zijn, of is het typerend voor bepaalde manieren van schoonmaken met chemicalien misschien?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Onnatuurlijke kleur centen
Aan de hand van de kleur (rood) zou ik denken: schoongemaakt met azijn of iets dergelijks. Dat golfpatroon kan ik echter niet verklaren. Misschien schoongemaakt en opnieuw gaan patineren...?
Als je wilt weten of het schoongemaakt is: neem dan eens een paar gepatineerde centen of stuivers en maak ze zelf schoon met verschillende middelen (azijn. cola, ammonia, etc) en kijk eens of het resultaat overeenkomt.
Als je wilt weten of het schoongemaakt is: neem dan eens een paar gepatineerde centen of stuivers en maak ze zelf schoon met verschillende middelen (azijn. cola, ammonia, etc) en kijk eens of het resultaat overeenkomt.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Donateur
Een munt in cola doet niet zoveel, in ammonia wordt hij haast wit en vlekkerig, in schoonmaakazijn gaat het meer richting de kleur die hij ooit had, maar ook dan lijkt het niet op bovenstaande cent...
Tja, lastig te zeggen. Misschien is het gewoon toch natuurlijke verkleuring. Dat kan soms raar gaan. Waarom wordt de ene zilveren munt gitzwart en krijgt de andere een prachtig regenboog patina?
Kunstmatig patineren kan ook, maar waarom zou iemand dat doen op zo'n eenvoudig muntje? Om te oefenen??
Misschien dat iemand anders iets meer weet...
Kunstmatig patineren kan ook, maar waarom zou iemand dat doen op zo'n eenvoudig muntje? Om te oefenen??
Misschien dat iemand anders iets meer weet...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
-
- Donateur
Zoals gezegd, ik heb een hele serie munten met deze kleur. Het antwoord op je vraag is dus waarschijnlijk: "omdat iemand wil dat al zijn munten er hetzelfde uitzien". Het is theoretisch mogelijk dat ze allemaal hetzelfde zijn bewaard en daardoor dezelfde toning hebben ontwikkeld, maar het lijkt me waarschijnlijker dat het kunstmatig is.janssenfrank schreef:Kunstmatig patineren kan ook, maar waarom zou iemand dat doen op zo'n eenvoudig muntje? Om te oefenen??
-
- Senior lid
De kleur is niet onnatuurlijk en komt vaker voor. Centen (net als euro-munten) hebben niet altijd de 'standaard'-kleur omdat de gebruikte metalen altijd een legering zijn en een afwijking kan dan ontstaan. De koper in het brons geeft een rode kleur en het toegevoegde tin zorgt voor een gele tint. Dit kan meteen opvallen of anders bij het (natuurlijk) patineren, soms pas jaren later.spatbord schreef:Ik heb hier een hele serie Juliana centen, allen met een enigszins vergelijkbare kleur. Ter illustratie hier een foto van een van deze centen. De kleur is op de foto wat doffer dan in werkelijkheid, in de hand lijkt het een diepere kleur rood. Zoals je kunt zien zit er op deze een soort van 'golfpatroon', iets wat mij niet natuurlijk overkomt. Ik heb zelf weinig ervaring met koper/brons, dus misschien kan iemand anders mij meer vertellen. Wat is hiermee gebeurd? Kan dit natuurlijk zijn, of is het typerend voor bepaalde manieren van schoonmaken met chemicalien misschien?
Zo is ook het 'golfpatroon' zoals het wordt omschreven niets vreemds en inherent aan gewalst metaal. Soms is deze tekening meteen duidelijk maar het kan ook scherper worden in de loop der jaren. Op https://www.google.nl/search?q=plaatkop ... koperplaat zie je afbeeldingen van gewalst koper en vaak is dan een duidelijk walspatroon te zien.
Geen misslag of tovenarij dus maar gewoon een mooie munt.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
-
- Donateur
Bedankt voor je uitleg, Martin. Zoals gezegd heb ik weinig ervaring met brons. Vooral het feit dat een hele serie centen van verschillende jaren een zelfde verkleuring hebben maakte me wantrouwend (zeker nadat ik laatst in een boek las "PCGS founder David Hall estimates that up to 50 percent of all raw coins sold at auction have been doctored (excluding old-time collections). He believes that at least 10 to 20% of all coins submitted to grading services are doctored in some way") Goed om te weten dat er ook gewoon een natuurlijke verklaring is.
Dat valt me ook op als ik allerlei bijschriften lees op de sites bij handelaren en veilinghuizen. Er zijn nogal wat manieren om met munten te "doctoren". Bij veel oude duitse talers worden vaak de velden gladder gemaakt (waarom? meestal om oude graffiti te verbergen denk ik dan), bij andere munten worden de afbeeldingen en/of letters en cijfers bijgesneden. Gaatjes worden (bijna) onzichtbaar gestopt. Randscheurtjes worden gevuld. Patina wordt kunstmatig aangebracht.spatbord schreef:(zeker nadat ik laatst in een boek las "PCGS founder David Hall estimates that up to 50 percent of all raw coins sold at auction have been doctored (excluding old-time collections). He believes that at least 10 to 20% of all coins submitted to grading services are doctored in some way")
Als David Hall onder "doctoring" ook het schoonmaken van munten verstaat of het weg slijpen van oogjes dan denk ik dat de 50% wel gehaald gaat worden...

Helaas geven sommige handelaren en veilinghuizen dit soort (waarde verminderende) zaken niet of nauwelijks aan. Het bijwerken van munten om het aanzicht te verbeteren is trouwens van alle tijden. Ook in oude collecties zijn munten aanwezig die sporen laten zien van nabewerking.
-
- Donateur
In sommige gevallen is dat ook wel begrijpelijk, wanneer de handelaar zelf de 'coin doctor' was heeft hij er weinig baat bij om dat te vermelden. En wanneer een veilinghuis zijn eigen munten in de veiling heeft zitten, dan hebben ze bij die munten ook weinig reden om aan te geven dat er iets mis mee is... Zo zijn er enkele veilinghuizen waar ik een flinke korting toepas op mijn biedingen omdat ik er een keer te vaak de mist in ben gegaan met bieden op basis van slechts een foto. En dan heb ik waarschijnlijk ook nog heel wat munten in de verzameling waar ik zelf (nog) niet in de gaten heb dat er iets mis mee is.Jan W schreef:Helaas geven sommige handelaren en veilinghuizen dit soort (waarde verminderende) zaken niet of nauwelijks aan.

Met doctored coins bedoelen ze inderdaad ook schoongemaakt (en gedipt, putty, car wax, tooling, smoke, cyanide, potash etc.) Vooral als je ziet dat bij Amerikaanse munten de waarde tienduizenden hoger kan zijn als het een MS65 ipv MS64 is, dan begrijp je waarom het zo interessant kan zijn om een paar krasjes te laten 'verdwijnen'.
spatbord schreef:En dan heb ik waarschijnlijk ook nog heel wat munten in de verzameling waar ik zelf (nog) niet in de gaten heb dat er iets mis mee is.

Ik heb vast ook nog wel munten waar meer aan "gedoctord" is dan me zelf lief is. Een paar met discutabele randplekjes en een stel die zijn schoongemaakt. Ook een Engelse crown uit 1662 waarbij het haar van Charles II is nabewerkt. Pas te zien met een heel goede loep.

-
- Donateur
Zo heb ik nog een goudgulden waar de keizer zo bijgewerkt is dat het lijkt dat Chewbacca op de munt staat...
en een 100% zoom:
en een 100% zoom:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.