bestaan er replica euromunten?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

dax
Aankomend lid
Aankomend lid

bestaan er replica euromunten?

Bericht door dax »

Hoi,

Ik ben nieuw hier, ik heb mij aangemeld omdat ik graag wil beginnen met het sparen van euro munten.

Alleen nu vroeg ik mij af of er ook oplichters actief zijn bijv. Op speurders of marktplaats die replica euro munten verkopen ipv de echte? Of bestaan er geen replica euro munten?
Waar moet ik op letten als ik via internet munten koop?

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven ☺
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: bestaan er replica euromunten?

Bericht door janssenfrank »

Ik denk dat er van de gewone, normale euro's weinig vervalsingen zullen zijn. Het is zo dat vervalsen moet lonen, en dat kan eigenlijk alleen als je op hele grote schaal munten gaat namaken. En dan moeten het natuurlijk ook nog eens goede vervalsingen zijn.

Bij zeldzame euromunten, zoals de 2 euro van Monaco met Grace Kelly, zou ik wel even goed oppassen. Maar waarschijnlijk zul je die als beginnende verzamelaar niet direct willen kopen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Er zijn door allerlei organisaties wel voor een heleboel landen allerlei zogenaamde 'patternsets' uitgegeven. Zelf voor landen die helemaal niet in de eurozone zitten zoals Indonesië. Dus puur voor de gein om een beeld te geven hoe een euromuntenset er voor het betreffende land uit zou kunnen zien. Deze penningen zijn niet veel waard.

Het is wel goed als je euromunten gaat verzamelen om een catalogus te kopen, dan kun je gemakkelijk zien welk land welke munten uitgegeven heeft. Want bijvoorbeeld niet ieder land geeft elk jaar evenveel speciale 2 euromunten uit.

Over het algemeen kun je er van uit gaan dat wat je in het betalingsverkeer tegenkomt echte euromunten zijn en mocht je toch eens een vervalsing tegenkomen dan heb je mazzel, want er zijn veel verzamelaars die daar het veelvoudige voor willen betalen dan de waarde van de gewone euromunt. :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
dax
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door dax »

Bedankt voor jullie reacties ☺

Weten jullie misschien ook welke buitenlandse euro munten erg lastig te krijgen zijn? Van welke landen bedoel ik dan ☺

Ik dacht zelf dat in de reguliere handel Malta, Cyprus, Monaco, Vaticaan en San marino lastig te krijgen is of is dat niet zo?
Laatst gewijzigd door dax op 18 jun 2017, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Inderdaad, hoe kleiner het land, hoe moeilijker de munten in de circulatie te vinden zijn. Maar ook van grotere landen zijn bepaalde munten erg lastig te vinden, bijvoorbeeld als er maar weinig geslagen zijn.

Inmiddels verzamel ik de euro niet meer op jaar, maar ik heb bijvoorbeeld heel lang gezocht naar de 1 euro 2004 van Italië. Volgens de oplagecijfefers zou het geen probleem moeten zijn, maar ik heb ze nooit gezien.

dax
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door dax »

Kan je mij misschien ook helpen wat de afkortingen BU en UNC betekenen?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

dax schreef:Kan je mij misschien ook helpen wat de afkortingen BU en UNC betekenen?
Unc = uncirculated. De munten worden geslagen voor de gewone productie en vallen hierbij in een vergaarbak. Hierbij schuren de munten langs elkaar, waardoor er kleine putjes en krasjes kunnen ontstaan; met name bij grotere en zwaardere munten.

Bekijk maar eens een gloednieuwe 2 euromunt, vers uit de rol. Vaak hebben die al wat tikjes gehad.

BU = Brilliant uncirculated. Deze munten worden geslagen voor verzamelaars. Er wordt gebruik gemaakt van betere muntplaatjes en de stempels worden bewerkt zodat er wat meer contrast op de munt komt. Deze munten komen ook niet in een grote vergaarbak, waardoor ze minder snel krasjes of deukjes hebben.

Het verschil tussen UNC en BU zie ik zelf niet altijd even goed. Maar kijk maar eens bij een handelaar naar een 5 euromunt in UNC en in BU en kijk of je het verschil ziet. Ik zie eigenlijk alleen het prijsverschil :shifty:

Vroeger had je nog FDC. Dat was nog net een gradatie beter, omdat de munten meteen na het slaan appart werden gelegd en dus geen krassen of deuken voorkwamen.

Dat heb je nu nog met proof en prooflike. Alleen worden hierbij de stempels en de muntplaatjes gepolijst, waardoor je een spiegelend oppervlak krijgt.

Terug naar “Wereldmunten”