2½ gulden zilverbon 1915 "onbekende" letter variant

In deze rubriek vindt U varianten van bestaande bankbiljetten die niet in catalogi worden benoemd. Berichten betreffende deze onbekende varianten kunt U dus ook hier plaatsen.

Moderator: Arjena3

Dirk_J
Nieuw lid
Nieuw lid

2½ gulden zilverbon 1915 "onbekende" letter variant

Bericht door Dirk_J »

Beste Allen,

Wederom een "buiten categorie" variant dit maal een 2½ gulden zilverbon van 31-3-1916

Afbeelding

Zowel in de catalogus van dhr. Plomp (PL11.b2) als in de AV (AV 9.2b) loopt deze serie van AG - RS

Ben erg benieuwd of er meer van bekend zijn ?

Groet,

Dirk
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: 2½ gulden zilverbon 1915 "onbekende" letter variant

Bericht door Ger1 »

Ik vind het knap hoor om nu alweer met een nieuwe vondst te komen, :shock: waar haal je ze vandaan?
Dat wordt weer een aanvulling voor de nieuwe uitgave van de Plomp. (tot dan is het weer een speciaaltje).

Mvg, :)

PS.
Dit is nu een van de leuke dingen van het verzamelen, iets ontdekken dat nog niet bekent was.
En het daarna ook in het openbaar bekent maken want er zijn helaas veel (verzamelaars en/of handelaars)
die ontdekkingen in hun numismatisch gebied voor zich zelf houden.
Dirk_J
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Dirk_J »

Hallo Kl-euro,

Dank voor je reactie..
kl-euro schreef:
Ik vind het knap hoor om nu alweer met een nieuwe vondst te komen, :shock: waar haal je ze vandaan?
Dat wordt weer een aanvulling voor de nieuwe uitgave van de Plomp. (tot dan is het weer een speciaaltje).
Och knap, niet meer dan een beetje opletten hoor :LoneRanger: Dit biljet komt overigens van de laatste MPO veiling..

Idd weer een aanvulling.. hopelijk dat een nieuwe uitgave Dhr. Plomp gegund is, en dat hij er weer zijn tijd in wil stoppen, btw naar mijn mening de meest uitgebreide en beste biljetten catalogus die er is..

Eigenlijk onbegrijpelijk dat de handel en veilinghuizen nog altijd de "antieke" Mev. & AV. catalogi hanteren bij hun aanbod, alleen als het moeilijk word en/of het specials zijn, willen ze nog weleens naar de PL catalogus verwijzen, omdat ze anders de meerwaarde niet kunnen verkopen.. ?
kl-euro schreef:
PS.
Dit is nu een van de leuke dingen van het verzamelen, iets ontdekken dat nog niet bekent was.
En het daarna ook in het openbaar bekent maken want er zijn helaas veel (verzamelaars en/of handelaars)
die ontdekkingen in hun numismatisch gebied voor zich zelf houden.
Mijn idee.. snap ook niet waarom je dit niet zou willen delen ?..

Volgens mij komen , correct me if.. de zgn. onbekende serie varianten vooral voor bij kleine coupures van 1, 2½ en 5 gulden biljetten, dit omdat deze in het verleden slecht gedocumenteerd waren bij de drukker vanwege de geringe waardes..

Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

De Bankbiljetten worden uitgeven door ‘De Nederlandse Bank’ en de Zilverbonnen en Muntbiljetten door het ‘Ministerie van Financiën’.
Waarbij de DNB wel enige bemoeienis heeft maar wat en hoeveel is mij niet bekend.
Het drukken van Zilverbonnen en Muntbiljetten is na 1900 bijna nooit meer door Joh. Enschede & Zn. gedaan.
Ik denk dat de controle wel goed was, de documentatie misschien wat minder of daar veel van verloren is gegaan.
Misschien dat de Hr. P. Plomp hier wat meer over kan vertellen, er is over Zilverbonnen en Muntbiljetten ook heel weinig literatuur te vinden.

Goh…. dat het mij niet opgevallen is in de MPO catalogus bij Lot 5269 :oops:
of zou het dan toch door mijn (hebberige blik op al dat lekkers en het grote aanbod gekomen zijn?

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Och, gedeelde smart is halve smart, ik had hem ook niet gezien. Misschien maar goed ook want anders hadden we tegen elkaar opgeboden.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

kl-euro schreef:De Bankbiljetten worden uitgeven door ‘De Nederlandse Bank’ en de Zilverbonnen en Muntbiljetten door het ‘Ministerie van Financiën’.
Waarbij de DNB wel enige bemoeienis heeft maar wat en hoeveel is mij niet bekend.
Het drukken van Zilverbonnen en Muntbiljetten is na 1900 bijna nooit meer door Joh. Enschede & Zn. gedaan.
Ik denk dat de controle wel goed was, de documentatie misschien wat minder of daar veel van verloren is gegaan.
Misschien dat de Hr. P. Plomp hier wat meer over kan vertellen, er is over Zilverbonnen en Muntbiljetten ook heel weinig literatuur te vinden.
De reden waarom het Ministerie van Financiën uitweek naar andere drukkerijen dan DNB, is hoogstwaarschijnlijk gerelateerd aan kostprijs.
De muntbiljetten en zilverbons zijn telkens voornamelijk als compensatie voor oppotten geproduceerd. Wanneer een tijd van schaarste aanbreekt, pot het publiek al het materiaal met intrinsieke waarde op (Brons, koper, zilver, goud). Papier is dan het enige alternatief. Maar vanwege schaarste en financiële nood, zijn de lagere coupures, waar het bij zilverbons en muntbiljetten steeds om gaat, minder fraude (kopieer) gevoelig gebleken.
Hierdoor kon de druk veelal door "mindere" drukkerijen plaatsvinden.
Feitelijke aanleiding om niet voor Enschedé te kiezen, ben ik in de archieven niet tegen gekomen (ook al heb ik er niet bewust expliciet naar gezocht.)
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Dirk_J schreef:Beste Allen,
Wederom een "buiten categorie" variant dit maal een 2½ gulden zilverbon van 31-3-1916
Zowel in de catalogus van dhr. Plomp (PL11.b2) als in de AV (AV 9.2b) loopt deze serie van AG - RS
Ben erg benieuwd of er meer van bekend zijn ?
Groet,
Dirk
Heel erg bedankt Dirk! Deze had ik nog niet gezien.
Helaas is er heel weinig overgebleven van aanmaakregisters Zilverbonnen uit de tijd van de eerste wereldoorlog.
Hierdoor zijn we aangewezen op wat we nog aantreffen. En helaas is niet iedereen altijd even secuur met het letten op serieletters en volgt men "blind" wat er in een catalogus staat.
Gelukkig zijn er mensen die zelf ook blijven opletten, waarvoor mijn dank! In de volgende editie zal PL11.b2 lopen t/m SV.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Dirk_J schreef:...Idd weer een aanvulling.. hopelijk dat een nieuwe uitgave Dhr. Plomp gegund is, en dat hij er weer zijn tijd in wil stoppen, btw naar mijn mening de meest uitgebreide en beste biljetten catalogus die er is..
Eigenlijk onbegrijpelijk dat de handel en veilinghuizen nog altijd de "antieke" Mev. & AV. catalogi hanteren bij hun aanbod, alleen als het moeilijk word en/of het specials zijn, willen ze nog weleens naar de PL catalogus verwijzen, omdat ze anders de meerwaarde niet kunnen verkopen.. ?
...
Dirk, in 2014 is editie 1 afgerond en in November gepubliceerd. Eigenlijk staat mijn onderzoek nooit stil en ben dus al weer 4 jaar aan het onderzoeken en aan de nieuwe versie aan het werk! De nieuwe editie bevat veel meer afbeeldingen dan de vorige, en voor hoofdtypen ook iets grotere afbeeldingen. Referentie aan Mevius, Akkermans en Pick opgenomen, naast de PL nummering. Bezoeken aan archieven en verzamelingen zijn dan ook al weer afgelegd en nog vele op de planning.
De markt voor de catalogus is kleiner gebleken dan door mij ingeschat, waardoor er nog een flinke voorraad van editie 1 is, die eerst verkocht moet worden (helaas behoort filantropie nog niet tot mijn mogelijkheden) ...
Maar editie 2 is wel al in de maak. Dat bevat wederom het staatspapiergeld (bankbiljetten, zilverbons, munbiljetten en proeven/reservebiljetten). Hierin zal tevens het papiergeld voor de (voormalige) kolonieën worden openomen (VOC., Ned. Indië, Suriname (w.o. West Indië), Curacao/Nederlandse Antillen (inclusief de particuliere uitgaven), Ned.Nieuw Guinea) en ook het geld dat in de Belgische Nederlanden tussen 1814 en 1830 is geproduceerd. Vanwege de internationale belangstelling voor een catalogus van onze voormalige kolonieën, zal vanaf editie 2 de voertaal in de catalogus Engels zijn.
Of ik ook de kassiersbiljetten (vanaf ±1600) afgerond krijg weet ik nog niet zeker, maar de planning is die ook in editie 2 op te nemen, inclusief de wissels en biljetten uitgegeven door de associatie cassa (voorloper DNB, tot ±1836). Geplande emissie 2020.
Het lokale geld (bataafse republiek, noodgeld WOI, interbellum, WOII en modern), scheepsgeld, gevangenisgeld, kampgeld, winterhulp) is onderheving aan enkele aanpassingen en zal in editie 3 terugkeren (gepland 2025).
Derhalve een oproep aan iedereen die vragen heeft of verbetervoorstellen; kom ermee, misschien ben ik het eens en voer wijzigingen door!
Als dankje voor de aanvulling, bijgaand PL11 volgens voorlopig nieuwe opmaak: (feedback, mits opbouwend, wordt op prijs gesteld)
(Let op... Een sterretje achter het vink-vakje betekent dat de regel nieuw is, of een aanpassing bevat ten opzichte van de vorige versie.
Alle uitgedeelde nummers van de eerste editie zijn ongewijzigd. Wel zijn er op een aantal locaties varianten toegevoegd!)
PL11 p1.jpg
PL11 p2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Niet om bijdehand te doen hoor Patrick, ik respecteer je werk zeer :) Maar hoe moet iemand die 1 biljet bezit onderscheid maken tussen "thick paper" en "thin paper"? Hoeveel micron dik is thick en hoeveel is thin?
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

PietjePuk190 schreef:Niet om bijdehand te doen hoor Patrick, ik respecteer je werk zeer :) Maar hoe moet iemand die 1 biljet bezit onderscheid maken tussen "thick paper" en "thin paper"? Hoeveel micron dik is thick en hoeveel is thin?
En als ik het aantal micron weergeef, heeft iedereen dan een papierdiktemeter?
Als iemand op dat niveau varianten verzamelt, ga ik ervan uit dat die verzamelaar het verschil kan voelen.
Suggesties worden op prijs gesteld hoe termen als dik en dun voor beginnende verzamelaars kunnen worden vastgesteld...
Overigens is dun papier tot 18 mu en dik papier vanaf 23 mu
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Thanks Patrick :thumb up:
Mvg, :) .
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Iemand die op dat niveau verzamelt zal wel een papierdiktemeter hebben toch :) Maar dank voor je toelichting! :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

PietjePuk190 schreef:Iemand die op dat niveau verzamelt zal wel een papierdiktemeter hebben toch :) Maar dank voor je toelichting! :thumb up:
Alternatief is ook nog het gewicht. Maar je hebt een diamantweegschaal nodig om het vast te stellen.

Het gemakkelijkst is wanneer je het papier voelt. Dan heb je geen diktemeter of precisie weegschaal nodig, maar leg iemand die maar een exemplaar heeft maar eens uit hoe hij dan kan weten of het dik of dun is.

Allemaal veroorzaakt door de drukker die twee leveranciers van het papier had en het vervolgens DOOR ELKAr! is gaan bedrukken :(

Een goede beschrijving om voor een leek zonder hulpmiddelen het verschil te kunnen bepalen wordt nog zeker op prijz gesteld, want in essentie is je opmerking 100% terecht!
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

PietjePuk190 schreef:Iemand die op dat niveau verzamelt zal wel een papierdiktemeter hebben toch :) Maar dank voor je toelichting! :thumb up:
Nu beperkt beschikbaar, reserveren geadviseerd!

http://www.patrickp.nl/a-40286846/acces ... iktemeter/
EEA23D57-9A0F-4E78-A1BD-629279FDEFC1.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 18 apr 2018, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Drommels! Ik koop er eentje van je in Hilversum :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Voor de verzamelaars die het nog kunnen bijhouden, uit een waarneming deze week blijkt: Variant PL11.b2 blijkt in ieder geval tot en met SX te lopen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bedankt, correctie doorgevoerd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Patrickp_nl schreef: 10 jun 2020, 12:41 Voor de verzamelaars die het nog kunnen bijhouden, uit een waarneming deze week blijkt: Variant PL11.b2 blijkt in ieder geval tot en met SX te lopen.
Tenk joe, :knipoog: .
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Mocht iemand zich afvragen "hoe kan het nou dat 1916 t/m SX loopt, terwijl 1917 bij LF begint".
Welnu... Dat zit zo:
Deze biljetten hebben 7 drukgangen. Deze zijn allemaal individueel geplaatst (niet zoals nu dat er een druk-straat is waar alle drukgangen achtereen geplaatst worden).
Met andere woorden, na de eerste drukgang, heb je een product waar slechts één onderdeel van de 7 onderdelen op staat.
De allerlaatste drukgang, is die met de handtekening en datum. Omdat in de oorlogsjaren verwacht werd dat de ministers van financiën nog wel eens snel zouden kunnen wisselen, werden de biljetten met 6 drukgangen wel op voorraad gehouden, maar pas als er een definitieve bestelling was, voorzien van datum en handtekeningen.
Zo gebeurde het dat er een voorraad biljetten met serieletters bestond, waarbij de laatst gedrukte serieletters bovenop lagen en de eerder gedrukte serieletters onderop.
Het resultaat... In 1916 zijn er vellen met daarop series tussen LF en SX (misschien nog wel verder... we wachten op waarnemingen) voorzien van de datum 31 maart 1916 en handtekeningen (Agent van het Ministerie) Kulenkamp Lemmers - (Minister van Financiën) van Gijn.
De stapel was zo goed als weggewerkt toen men in 1917 de opdracht kreeg voor een nieuwe oplage. De halffabrikaten die toen aan de beurt waren begonnen met LF (misschien nog wel eerder... we wachten op waarnemingen) en voorzien van de datum 1 augustus 1917 en de minister van financiën was intussen Treub geworden.
Daarom een oproep aan iedereen: kijk tussen je exemplaren van 1916 en 1917 of je misschien een exemplaar hebt met serieletters die vroeger of later zijn dan in de catalogus staan, omdat we niet precies weten waar de reeksen starten of eindigen!
Dit geldt voor 4 typen gedrukt bij Mouton & Co. en J. H. de Bussy en deels Joh. Enschedé (PL12.c):
  • 1 Gulden 1916/1918 (PL2) (Overgangen Van Gijn - Treub - De Vries)
tussen PL2.a2 loopt tot YM en PL2.b1 start bij YO, bij welke variant hoort YN?
tussen PL2.b2 laatst bekende BFL en PL2.c1 eerst bekende BFP, bij welke letter eindigt b2 en begint c1 echt
  • 2½ Gulden 1915/1917 (PL11) (Overgang Van Gijn - Treub)
tussen PL11.b2 loopt tot SX en PL11.c1 start bij LF
  • 2½ Gulden 1918/1920 (PL12)
Binnen variant PL12.a3 onzeker wat eerste (nu BM) en laatste serie (nu DX) van de variant is,
tussen PL12.a2 laatst bekende BD en PL12.a3 eerst bekende BM, bij welke letter eindigt a2 en begint a3 echt?
tussen PL12.a3 loopt tot DX en PL12.b start bij CS
tussen PL12.b loopt tot IV en PL12.c start bij HQ
  • 2½ Gulden 1922/1927 (PL13) (Overgangen de Geer - Colijn - de Geer)
tussen PL13.b loopt tot FD en PL13.c start bij DH
tussen PL13.c loopt tot LH en PL13.d start bij KC

Iedereen met exemplaren van de ontbrekende letters wordt verzocht de afbeeldingen deze hier te posten of via PB aan mij te sturen.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

@ Patrickp_nl

2½ Gulden 1922/1927 (PL13) (Overgangen de Geer - Colijn - de Geer)
tussen PL13.b loopt tot FD en PL13.c start bij DH (moet dit niet DY zijn?)
tussen PL13.c loopt tot LH en PL13.d start bij KC

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

kl-euro schreef: 04 jul 2020, 22:42 ...PL13.c start bij DH (moet dit niet DY zijn?)
YES, scherp!

Terug naar “Onbekende varianten van bankbiljetten”