De producten van Catamates

Plaats hier berichten over software waarmee bijvoorbeeld een muntenverzameling digitaal kan worden bijhouden.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

De producten van Catamates

Bericht door PietjePuk190 »

Ik was zoals anderen hier, ook onderweg om zelf in FileMaker Pro een database bij elkaar te legoën toen ik per toeval stuitte op BanknoteMate van Catamates.com. Ik heb het geïnstalleerd en ik moet zeggen, het werkt best lekker. Even een kwartiertje rondgeklikt om het te leren kennen (gaat best snel, de interface is heel erg afgekeken van MS Office 2010, maar je kunt ook een Office 2007-look kiezen), en toen gewoon begonnen. In een paar uur kun je al een honderd biljetten ingevoerd hebben. Afbeeldingen haalt het pakket zelf op van Colnect. Het is speciaal ontwikkeld voor bankbiljettenverzamelaars, maar de leverancier heeft ook CoinMate en StampMate, gericht op de respectieve doelgroepen. Een aantal dingetjes behoeft m.i. nog wat verbetering, maar ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier en die geeft aan dat ze bezig zijn met updates, die in april 2017 verwacht worden. Daar ben ik dus zeer benieuwd naar. Je kunt het pakket gratis 30 dagen uitproberen, en desgewenst aanschaffen voor 39 euro. Als je je opgeeft voor hun nieuwsbrief krijg je meteen alweer een code voor 5 euro korting :) En mocht je een combinatie van meerdere pakketten van ze willen afnemen (omdat je bijvoorbeeld munten EN bankbiljetten verzamelt) dan hebben ze ook combinatiekortingen. Al met al zeker een evaluatie waard!

Afbeelding

Disclaimer: ik heb geen enkel belang bij die club :)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: De producten van Catamates

Bericht door Jan W »

Ziet er goed uit. Ik mis zo op het eerste gezicht wel de mogelijkheid om het serienummer in te voeren. Dat is juist wat het bankbiljet uniek maakt. Ik heb mijn bankbiljetten in excel staan met daarbij ook de serienummers. Worden ze ooit gestolen dan zijn ze in ieder geval besmet.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Klopt ja, dat was mij ook al opgevallen. Heb ik ook aangegeven bij ze. Ze hebben wel custom fields, maar zoiets als een serienummer lijkt me dermate voor de hand liggend dat ik daar niet zo'n custom field voor wil gebruiken. Overigens geldt precies hetzelfde voor een veld voor Kwaliteit / Grade (waar je dus VF / XF/ Pr / UNC in kunt vullen). Nogal belangrijk, aangezien ze zelf met de mogelijkheid komen om exports te maken ten behoeve van verzekering van de collectie. Maar mogelijk komt dat dus bij die update van volgende maand erbij.

Verder mist er op bepaalde plekken wat scroll wheel support, en worden hernoemde custom fields niet hernoemd in de Filter Builder (als je bijvoorbeeld Custom 1 hernoemt naar Variëteiten, en je wilt dan een filter samenstellen op basis van dat veld, dan heet het daar nog steeds Custom 1). Ik ben dus bar benieuwd naar die update :)
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ah, iemand anders had dit pakket al eerder ontdekt, met vergelijkbare ervaringen zo te zien :) http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=29 ... 8&p=140112

Nog geen nieuws over de beloofde update trouwens. Wordt vervolgd.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Nog altijd geen nieuws over de voor april beloofde updates. Als je naar ze wilt mailen krijg je een NDR met de melding "no MX-record found" wat zoveel betekent als "Qua email bestaat het domain catamates.com niet meer". Dat doet toch wel het ergste vermoeden, hoewel de website nog wel online is.
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM »

PietjePuk190 schreef:Nog altijd geen nieuws over de voor april beloofde updates. Als je naar ze wilt mailen krijg je een NDR met de melding "no MX-record found" wat zoveel betekent als "Qua email bestaat het domain catamates.com niet meer". Dat doet toch wel het ergste vermoeden, hoewel de website nog wel online is.
Jammer zat nog steeds te denken om het aan te schaffen...
Maar even wachten dus
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Inmiddels (gisteren) bericht van ze gehad:
Dear Mr. PietjePuk

We have finished with new update and we are working on translations now. It’s taking a bit more time that we planned. Please accept my apology for that.
[..]
With new update we will also release the mobile applications that’s why take us so long for the new update.

Kind regards,

Tomaz
Zal binnenkort wel komen dus. Blijft raar dat ze per email zo slecht bereikbaar zijn.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik heb nu ook de trailversie gedownload van Coin Mate en ben er druk mee bezig. Het invoeren is heel makkelijk met het automisch downloaden. Alleen ben ik nogal een pietlut met bepaalde dingen en die wil ik dan exact zo hebben en niet anders. Maar volgens mij biedt het programma wel voldoende mogelijkheden. Ik denk dat ik het wel ga kopen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Ik heb niet verschrikkelijk veel munten, zou het dan toch interessant kunnen zijn? Heb nu gewoon een excelbestandje, ook handig, indelen zoals je zelf wilt.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Dat heb ik nu, maar ik wil graag een soort digitale kaartenbak en dan ook een foto aan iedere 'kaart' (=munt) koppelen. Ook kun je bijvoorbeeld facturen erbij opslaan. Dat kan handig zijn, mocht je ooit te maken hebben met brand of diefstal.

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ik heb ze vorige week nogeens slaag gegeven omdat die update uitbleef, kreeg dit terug:
Dear Mr.PietjePuk190
We had some problems with developing the mobile versions of our products but finally we are done with it.
Now we are planning to release the new update and mobile versions in the end of September.
Please take my sincere appologies for that.
Kind regards,
Tomaz
Op zich had ik het met ze over Banknotemate, maar misschien dat ze van Coinmate (en Stampmate) tegelijk een update uitbrengen.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

janssenfrank schreef:Dat heb ik nu, maar ik wil graag een soort digitale kaartenbak en dan ook een foto aan iedere 'kaart' (=munt) koppelen. Ook kun je bijvoorbeeld facturen erbij opslaan. Dat kan handig zijn, mocht je ooit te maken hebben met brand of diefstal.
Dit kan prima in Whatevermate :thumb up: Maar je loopt wel het risico dat je database enorm groot (en dus traag) wordt als je meerdere duizenden munten wilt registreren, en bijvoorbeeld gedetailleerde foto's van voorzijde, keerzijde, rand en factuur wilt opnemen. Dan heb je het al snel over 1 MB per munt, dus ettelijke gigabytes voor je database. Dan zou ik de gedetailleerde imagery beperken tot de topstukken, en de rest gewoon standaard van Colnect laten halen.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dat is overigens ook prima mogelijk in Excel. Zet er een kolom bij met de bestandsnaam van de foto, dan kun je via een macro wanneer gewenst de foto laden.
Zo heb ik in een sheet een overzicht waar je een munt kunt selecteren uit een menu, en dan laadt hij de foto's en andere info en toont die. In andere sheets laadt hij alle foto's zodra de sheet geselecteerd wordt en slaat ze op in een comment voor een bepaalde cel. Als je dan met de muis over die cel gaat zie je de foto in beeldvullend formaat. Wanneer de spreadsheet wordt opgeslagen verwijdert hij deze foto's eerst weer uit de spreadsheet zodat het bestandsformaat handelbaar blijft.
Mocht iemand hier ook mee aan de slag willen, maar geen verstand hebben van macro's dan kan ik evt. wel wat code delen.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Ik heb nu ook de volledige versie gekocht. Alleen is er even een klein probleem met de mail, waardoor de license niet aankomt. Maar hopelijk kan dat morgen worden opgelost.

Nadeel is wel dat je bij iedere munt de het aantal wat je hebt en de waarde apart moet invullen. Dat kost even wat tijd. Voorbeeldje: Juliana alleen al zijn 197 munten. Dus dan moet je steeds bij iedere munt een 1 ingeven bij de aantallen. Het was mooi geweest als je de waarden en aantallen ook kon kopieëren.

Voor de foto's denk ik dat ik inderdaad een andere manier ga bedenken. Wel alles fotograferen, en dan meerdere databases aanmaken. Dan heb ik ook niet het probleem dat alles heel traag wordt.

Dat fotograferen wordt nog een mooi project voor de winter. Mijn vriendin heeft gelukkig een goede camera.

sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

spatbord schreef:Dat is overigens ook prima mogelijk in Excel. Zet er een kolom bij met de bestandsnaam van de foto, dan kun je via een macro wanneer gewenst de foto laden.
Zo heb ik in een sheet een overzicht waar je een munt kunt selecteren uit een menu, en dan laadt hij de foto's en andere info en toont die. In andere sheets laadt hij alle foto's zodra de sheet geselecteerd wordt en slaat ze op in een comment voor een bepaalde cel. Als je dan met de muis over die cel gaat zie je de foto in beeldvullend formaat. Wanneer de spreadsheet wordt opgeslagen verwijdert hij deze foto's eerst weer uit de spreadsheet zodat het bestandsformaat handelbaar blijft.
Mocht iemand hier ook mee aan de slag willen, maar geen verstand hebben van macro's dan kan ik evt. wel wat code delen.

In excel is inderdaad erg veel mogelijk. Een collega van me maakt er complete programma's mee. Ik ga even bij hem aankloppen en wellicht kom ik bij je terug voor die code :thumb up:
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

janssenfrank schreef:Nadeel is wel dat je bij iedere munt de het aantal wat je hebt en de waarde apart moet invullen. Dat kost even wat tijd. Voorbeeldje: Juliana alleen al zijn 197 munten. Dus dan moet je steeds bij iedere munt een 1 ingeven bij de aantallen. Het was mooi geweest als je de waarden en aantallen ook kon kopieëren.
Je moet niks he ;) Het is vrij zinloos om gegevens in een database te gaan stoppen waarvan je weet dat je ze er niet uit hoeft te kunnen halen. Die functies gebruik ik zelf niet eigenlijk (alleen bij dure stukken). Maar voor handelaren is het wel handig natuurlijk. Ik zou zeggen: mail ze met die suggestie. Er zijn dus updates onderweg, al een tijdje. Misschien werkt Jeroen daar wel :lollig: nee flauw sorry :) Misschien dat die functionaliteit in de aankomende updates ook wel zit, je bent vast niet de enige die dat mist lijkt me :)
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

PietjePuk190 schreef:Je moet niks he ;) Het is vrij zinloos om gegevens in een database te gaan stoppen waarvan je weet dat je ze er niet uit hoeft te kunnen halen.
Helemaal gelijk. Zo staat er bijvoorbeeld ook muntslag/ medailleslag in, maar dat interesseert me niet. Als dat interessant is (bijvoorbeeld bij de 5 cent 1966 Suriname), dan vul ik dat wel bij de opmerkingen. Maar de aantallen en de aanschafwaarden wil ik er zeker in hebben staan. Stel dat er eens iets gebeurd, dan kan ik ook iets aan de verzekering laten zien. En dit programma is ideaal om alles op een plek te hebben.

Vwb de foto's. Natuurlijk maak ik alleen foto's van alleen de duurdere stukken. Een album Juliana fotografeer ik per blad en niet iedere munt in detail. De waarde van dat album zal immers niet meer zijn dan 100 euro. Daar doet een verzekeraar ook niet moeilijk over. Maar stel eens dat je alle 3 gulden stukken van Willem I in een mapje hebt zitten, dan is het misschien wel handig om daar wat meer bewijs voor te verzamelen.

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

janssenfrank schreef:
PietjePuk190 schreef:Je moet niks he ;) Het is vrij zinloos om gegevens in een database te gaan stoppen waarvan je weet dat je ze er niet uit hoeft te kunnen halen.
Helemaal gelijk. Zo staat er bijvoorbeeld ook muntslag/ medailleslag in, maar dat interesseert me niet. Als dat interessant is (bijvoorbeeld bij de 5 cent 1966 Suriname), dan vul ik dat wel bij de opmerkingen. Maar de aantallen en de aanschafwaarden wil ik er zeker in hebben staan. Stel dat er eens iets gebeurd, dan kan ik ook iets aan de verzekering laten zien. En dit programma is ideaal om alles op een plek te hebben.

Vwb de foto's. Natuurlijk maak ik alleen foto's van alleen de duurdere stukken. Een album Juliana fotografeer ik per blad en niet iedere munt in detail. De waarde van dat album zal immers niet meer zijn dan 100 euro. Daar doet een verzekeraar ook niet moeilijk over. Maar stel eens dat je alle 3 gulden stukken van Willem I in een mapje hebt zitten, dan is het misschien wel handig om daar wat meer bewijs voor te verzamelen.
Misschien wat off-topic, maar hoe bewijs je aan de verzekering dat het jouw munten zijn, die gestolen / verdwenen zijn? De verzekering kan natuurlijk ook wel denken dat jij een database van een mede-verzamelaar hebt geleend!
Misschien iets voor een ander topic, maar ik vraag me altijd af hoe je zoiets kan bewijzen (alleen bij internetaankopen ontvang ik weleens een factuurtje, op de muntmanifestatie hebben de meeste handelaren niet eens een pinautomaat, laat staan dat ze een bonnetje kunnen overhandigen :lollig:

Groeten Tom
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Thomas schreef:Misschien wat off-topic, maar hoe bewijs je aan de verzekering dat het jouw munten zijn, die gestolen / verdwenen zijn? De verzekering kan natuurlijk ook wel denken dat jij een database van een mede-verzamelaar hebt geleend!
Misschien iets voor een ander topic, maar ik vraag me altijd af hoe je zoiets kan bewijzen (alleen bij internetaankopen ontvang ik weleens een factuurtje, op de muntmanifestatie hebben de meeste handelaren niet eens een pinautomaat, laat staan dat ze een bonnetje kunnen overhandigen
Ik vind dat helemaal niet off topic. Ik wil de boel immers goed registeren voor mijn eigen administratie (dus niet wéér thuis komen met munten die ik al heb) én iets hebben voor de verzekering.

Zo'n database is inderdaad makkelijk te maken, met de duurste stukken die er maar zijn. Daarom moet je ook bewijsmateriaal hebben in de vorm van facturen en foto's. Die facturen en bankoverschriften en zo heb ik wel, en de foto's ga ik maken. Maar hoe bewijs ik dan dat die foto ook mijn munt is? Ik wil dat tackelen door de foto te maken op een donkere achtergrond, met daarbij iets van een logo wat naar mij verwijst en wellicht een tellertje dat een nummer aangeeft. dat nummer moet dan weer matchen met wat in de database staat.

Het is natuurlijk ook zo dat als je foto's maakt, dat de camera gegevens bij de foto worden opgeslagen. Je kunt dus wel eindeloos plaatjes van internet trekken, maar ik denk dat ze er snel genoeg doorheen prikken als je 100 verschillende formaten en camera-gegevens doorstuurt.

De verzekering is even prio 2. Eerst wil ik voor mezelf precies weten wat ik heb, hoeveel, waar, enz. Dat kan ik dan mooi op een tablet zetten en als ik op een beurs ben, kan ik mooi kijken wat ik zoek.

Wat betreft de laatste opmerking: als ik echt een duur stuk koop (en dat doe ik niet vaak hoor), dan wil ik hoe dan ook een bon. Voor mijn part schrijven ze het ter plekke op een servetje. Maar een beetje munthandelaar zal daar toch op ingespeeld zijn en iets hebben van factuurpapapier. En anders kun je wellicht nog afspreken dat de verkoop later tot stand komt, maar dat je een aanbetaling doet (tegen kwitantie) en dan later de rest betaald, als je de officiële papieren en de munt krijgt.

Thomas Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas »

janssenfrank schreef:
Thomas schreef:Misschien wat off-topic, maar hoe bewijs je aan de verzekering dat het jouw munten zijn, die gestolen / verdwenen zijn? De verzekering kan natuurlijk ook wel denken dat jij een database van een mede-verzamelaar hebt geleend!
Misschien iets voor een ander topic, maar ik vraag me altijd af hoe je zoiets kan bewijzen (alleen bij internetaankopen ontvang ik weleens een factuurtje, op de muntmanifestatie hebben de meeste handelaren niet eens een pinautomaat, laat staan dat ze een bonnetje kunnen overhandigen
Ik vind dat helemaal niet off topic. Ik wil de boel immers goed registeren voor mijn eigen administratie (dus niet wéér thuis komen met munten die ik al heb) én iets hebben voor de verzekering.

Zo'n database is inderdaad makkelijk te maken, met de duurste stukken die er maar zijn. Daarom moet je ook bewijsmateriaal hebben in de vorm van facturen en foto's. Die facturen en bankoverschriften en zo heb ik wel, en de foto's ga ik maken. Maar hoe bewijs ik dan dat die foto ook mijn munt is? Ik wil dat tackelen door de foto te maken op een donkere achtergrond, met daarbij iets van een logo wat naar mij verwijst en wellicht een tellertje dat een nummer aangeeft. dat nummer moet dan weer matchen met wat in de database staat.
Dat is een goede tip. Ik maak vaak foto's met een digitale microscoop. Deze foto's zijn puur voor mijzelf, zodat ik op afstand mijn muntenverzameling kan bekijken. Ook voor het vastleggen vind ik het handig. Voor verzekering doeleinden heb ik nog nooit echt bij stilgestaan. Mijn foto's zijn allemaal uniform (en helaas niet zo mooi als van Jan koevoets :lollig: ), maar voor het doel goed genoeg!

Groeten Tom
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM »

Nog steeds geen nieuws over de update ?
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

@Mike, zie vorige pagina:
PietjePuk190 schreef:Ik heb ze vorige week nogeens slaag gegeven omdat die update uitbleef, kreeg dit terug:
Dear Mr.PietjePuk190
We had some problems with developing the mobile versions of our products but finally we are done with it.
Now we are planning to release the new update and mobile versions in the end of September.
Please take my sincere appologies for that.
Kind regards,
Tomaz
Op zich had ik het met ze over Banknotemate, maar misschien dat ze van Coinmate (en Stampmate) tegelijk een update uitbrengen.
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM »

En inmiddels is het 8 oktober..
Beetje jammer...
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Ik kan het niet helpen beste man :) Mail ze zelf zou ik zeggen :thumb up: support@catamates.com.

Wees vast voorbereid op een paar non-delivery reports, maar ze bestaan wel degelijk :lollig:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

PietjePuk190 schreef:Wees vast voorbereid op een paar non-delivery reports, maar ze bestaan wel degelijk :lollig:
Dat zal wel meevallen. Ik kreeg ook meteen contact met ze toen ik mijn activatiecode niet automatisch kreeg en ik ben prima op weg geholpen.

Terug naar “Software over munten en bankbiljetten”