Beste manier om verzameling bij te houden (on- en offline)

Plaats hier berichten over software waarmee bijvoorbeeld een muntenverzameling digitaal kan worden bijhouden.
Kartelrand
Aankomend lid
Aankomend lid

Beste manier om verzameling bij te houden (on- en offline)

Bericht door Kartelrand »

Beste medeverzamelaars,

Mijn inmiddels nogal uitgebreide verzameling wil ik op een nette manier gaan bijhouden.
De tijd dat ik uit mijn hoofd wist wat ik wel en niet had ligt ver achter mij.

Het valt me op dat hier niet heel veel (goede) mogelijkheden voor zijn.
Zo geeft Krause nog steeds telefoonboeken uit en is de enige modernisering die plaats heeft gevonden dat je ze nu ook als pdf kunt kopen.
Dat schiet niet op...

Idealiter zoek ik iets:
- waarmee ik online mijn verzameling kan bijhouden, inclusief mijn wensenlijst en dubbelen (en dan het allerliefst in dubbelen die ik wil ruilen en niet ruilen)
- open source / open gemeenschap, dus geen commerciële club die mijn data voor van alles en nog wat gebruikt etc.
- periodiek downloadbaar in een toegankelijk formaat, zodat in geval van het offline gaan van het online gebeuren je niet met de gebakken peren zit.
- alle algemene muntinformatie centraal bij houdt, dus dat ik niet zelf dingen als oplage, materiaal, gewicht etc. hoef bij te houden.
- waardeontwikkeling van een munt door de tijd heen (dat Krause daar niets mee doet snap ik niet: ze hebben alle data in hun catalogi van de afgelopen decennia).
- allerlei statistieken die gewoon leuk zijn om te hebben: aantallen per land, per materiaal, per diameter, gewicht, per jaar, totale nominale waarde, totaal ASW/AGW, top-10 in verzameling met laagste / hoogste waarde, idem oplage, etc, etc.

Voor zover ik nu kan zien voldoet Numista het meest aan mijn eisen. Het is me alleen niet duidelijk wie hier achter zit.
En ik ben vooral ook benieuwd naar jullie ervaringen met Numista en andere manieren van het beheren van je verzameling.

Alvast bedankt voor de reacties!
Dan is/was het dus edelmetaal.
Lotus07
Superlid
Superlid

Re: Beste manier om verzameling bij te houden (on- en offlin

Bericht door Lotus07 »

Numista wordt gerund door een groep enthousiaste verzamelaars. De oprichter van de site, Xavier, doet er al jaren niks meer aan en daardoor wordt de site sindsdien door een select clubje verzamelaars gerund. Een tijdje terug ben ik een referee, een soort quasi-expert, geworden voor Oost-Duitsland. Numista werkt perfect, zeker de ruil-community is erg leuk, de meesten zijn erg enthousiast en willen je graag helpen. :-)
Voor offline bijhouden raad ik zeker aan om een Excelbestand aan te maken, persoonlijk vind ik dat nog veel overzichtelijker werken dan Numista. Vooral op ruilgebied is het handig je verzameling in Numista te zetten, dan kan je gelijk zien wat je in iemand anders zijn dubbelenlijst al hebt.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

In hoeverre is zo'n online site beveiligd? Lijkt me niet zo'n strak idee toe als iemand de site hackt en jouw complete verzameling in kan zien. Of dat er tussen de beheerders opeens een klein crimineeltje zit die gegevens doorsluist.
Of ben ik nu te paranoia? :onfused: :knipoog:
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Jan W schreef:In hoeverre is zo'n online site beveiligd? Lijkt me niet zo'n strak idee toe als iemand de site hackt en jouw complete verzameling in kan zien. Of dat er tussen de beheerders opeens een klein crimineeltje zit die gegevens doorsluist.
Of ben ik nu te paranoia? :onfused: :knipoog:
Dat valt best mee, het is vrij moeilijk om referee/moderator te worden. Er gaat nogal een procedure aan vooraf, dit sluit denk ik wel de meeste criminelen buiten. Daarbij is het zo dat de meeste leden van het Numista-team een beperkte macht hebben. Ik kan als referee bijvoorbeeld alleen informatie aanpassen/verbeteren op de pagina over Oost-Duitsland. Slechts een select aantal mensen (ik geloof dat het er 3 zijn) hebben toegang tot accountbeheer en aan hun gedrag op de fora te zien zijn ze zeker wel betrouwbaar. Je kan overigens zelf instellen of je je verzameling openbaar laat of niet. Persoonlijk heb ik hem alleen zichtbaar voor mijzelf gemaakt, maar als je hem wel openbaar wilt maken heeft de gemiddelde internetcrimineel daar weinig aan, aangezien adresgegevens niet zichtbaar zijn (op de plaatsnaam en je land na dan, maar dat valt ook in te stellen).
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Terug naar “Software over munten en bankbiljetten”