Scheepswrakmunten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Scheepswrakmunten

Bericht door sjors-sjors »

Heerlijk, laat die provinciale muntjes maar doorkomen! Mooi Dukaat!
santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door santamaria »

Richardddd schreef: 04 sep 2017, 12:10 @ Cor, jouw zilveren rijder Holland 1734 is wel een hele mooie, je ziet ze wel eens voorbij komen maar in deze kwaliteit bijna nooit. En als ze er nog zijn, dan zitten ze wel "vast".

@ Spatbord, mooie gouden dukaten zijn het! Dit zijn toch wel 2 die er mogen zijn.

Hierbij een andere gouden dukaat uit 1650, maar dan uit het scheepswrak Rooswijck.
(Foto is minder dan de werkelijkheid, ipadje heeft het moeilijk met "schitterende" muntjes :knipoog: )
Weet u zeker dat het hierbij om een wrak vondat gaat uit de Rooswijk, want zover ik weet zijn er nooit gouden munten boven water gekomen tijdens de berging van dit wrak
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef: 03 sep 2017, 21:22 Ik heb afgelopen jaar ook nog twee dukaten uit ditzelfde schip kunnen aanschaffen, een Utrechtse en een Hollandse gouden dukaat van 1729.
Heeft die Hollandse dukaat uit 1729 nu die-clash sporen?
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Ik heb hier een zilveren rijder uit 1674 west friesland met flinke corrosie. Zou dit een wrakvondst kunnen zijn? Of is dit uitgesloten vanwege het jaartal?
IMG_2167.JPG
IMG_2168.JPG
Groeten NM
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef: 05 jul 2018, 11:04 Heeft die Hollandse dukaat uit 1729 nu die-clash sporen?
Inderdaad. Op de voorkant is vrij duidelijk een gedeelte van de achterkant zichtbaar.
Nieuwemunt schreef: 05 jul 2018, 12:52 Ik heb hier een zilveren rijder uit 1674 west friesland met flinke corrosie. Zou dit een wrakvondst kunnen zijn? Of is dit uitgesloten vanwege het jaartal?

Groeten NM
Een jaartal sluit niet uit dat het een wrakvondst is. Er werden en hoop munten gesmokkeld door de zeelieden, en die kunnen natuurlijk van elk jaar geweest zijn.
De corrosie op deze munt is niet zo dat ik het meteen zeewatercorrosie zou willen noemen, het zou m.i. net zo goed een vondstexemplaar kunnen zijn dat lang onder de grond heeft gelegen.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Bedankt voor je reactie en toelichting :thumb up:
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

Deze prachtige halve leeuwendaalder uit 1626 mocht ik jullie niet laten ontgaan. Het betreft een wrakvondst uit de Campen die gezonken is in 1627. Deze munt was dus vrijwel niet in omloop geweest en is naast een klein beetje zeewater corrossie in een bijzonder goede staat. Het is naar mijn weten een van de mooiste halve leeuwendaalders die is opgedoken uit dit wrak, ben er daarom ook heel blij mee :thumb up: :thumb up:
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Inderdaad een mooi muntje.. jammer van het plastic en karton eromheen. Daar ben ik niet zo van.
santamaria
Nieuw lid
Nieuw lid

sjors-sjors schreef: 14 jul 2018, 16:10 Inderdaad een mooi muntje.. jammer van het plastic en karton eromheen. Daar ben ik niet zo van.
Vind het inderdaad ook wel leuker als de munten niet in zo'n mapje zitten, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde om hem er uit te halen
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

santamaria schreef: 14 jul 2018, 17:24
sjors-sjors schreef: 14 jul 2018, 16:10 Inderdaad een mooi muntje.. jammer van het plastic en karton eromheen. Daar ben ik niet zo van.
Vind het inderdaad ook wel leuker als de munten niet in zo'n mapje zitten, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde om hem er uit te halen
Kan ik me voorstellen, zou met hetzelfde dilemma zitten.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen, sorry ik bedoel een rijder.
Na weer een duik in mijn oude verzameling heb ik deze opgedoken.

Z-Rijder-1734-v.JPG
Z-Rijder-1734-k.JPG
Komt uit “het vliegend hart” met corrosie sporen en volgens mij ook duidelijke schoonmaaksporen.

Lang geleden gekocht bij Henk Groot een aardige man en een eerlijk handelaar
en ex topvoetballer van o.a. Zaandijk, Stormvogels, Ajax, Feijenoord, Ajax en het Nederlands elftal.

Mvg, :) .
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Mooie munt, al vind ik de oudere rijder mooier.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

kl-euro schreef: 15 nov 2018, 10:36 Lang geleden gekocht bij Henk Groot een aardige man en een eerlijk handelaar en ex topvoetballer van o.a. Zaandijk, Stormvogels, Ajax, Feijenoord, Ajax en het Nederlands elftal. Mvg, :) .
In het verleden heb ik ook het nodige gekocht bij dhr Groot maar op een gegeven moment verscheen hij niet meer op beurzen. Ik vraag me af hoe het met hem is.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Mooie munt, ik sta er soms versteld van. Ik heb hier gelezen dat die munten dicht op elkaar zaten. Maar deze kwaliteit het blijft mij verbazen.
Groeten Luc.
Marloes1986 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Marloes1986 »

@Richardddd en alle andere VOC munten kenners! Ik heb een vraag. Voor een nieuw tv programma over Nederland, onze cultuur en geschiedenis, wat maakt Nederland nou Nederland, ben ik me aan het verdiepen in de geschiedenis van de VOC. Ik ben op zoek naar een gepassioneerde VOC verzamelaar met bijzondere verhalen bij mooie VOC stukken. Ik ben super benieuwd of jullie me misschien verder willen kunnen helpen. Heb jij een bijzonder stuk uit de VOC tijd gekregen, gevonden en heb je daar een mooi persoonlijk verhaal bij wat je zou willen vertellen? Laat het me dan weten. Mijn email is: marloes.scholtalbers@tincan.nl
Groetjes Marloes

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”