bron: NOSNOS schreef:De Koninklijke Nederlandse Munt wil dat er een speciaal Cruijff-vijfje komt. Het bedrijf is in overleg met de familie en nabestaanden van de voetballer over het slaan van een speciale herdenkingsmunt van 5 euro.
Wettelijk zijn er voorwaarden gesteld aan het onderwerp van een herdenkingsmunt. Niet voor elke gebeurtenis mag er een munt komen. Commercieel directeur René van Dijk zei in het radioprogramma Langs de Lijn En Omstreken dat Cruijff waarschijnlijk wel aan de voorwaarden voldoet, als ambassadeur voor Nederland in het buitenland.
In 2002 sloeg Cruijff zelf een herdenkingsmunt. Hij mocht de eerste vijfguldenmunt ter gelegenheid van het EK van 2000 in Nederland en België slaan. Toen stond een beeltenis van koningin Beatrix op de voorkant en een voetbal op de achterkant.
Koninklijke Munt wil herdenkingsmunt Cruijff
Moderator: euromunter
Koninklijke Munt wil herdenkingsmunt Cruijff
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Re: Koninklijke Munt wil herdenkingsmunt Cruijff
Waarom niet een twee euro, Cruijff is toch niet alleen van nationaal belang?
Luit
Luit
Vind dit wel erg ver gaan.
Wij hebben in het verleden toch wel grotere Nederlanders gehad.
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
Tjonge tjonge tjonge... waarom nou weer een munt voor Cruijff
Als eht dan echt zo nodig moet... muntje van 14 euro dan maar
Als eht dan echt zo nodig moet... muntje van 14 euro dan maar
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
koenmunten schreef:Als eht dan echt zo nodig moet... muntje van 14 euro dan maar
Als ze deze nog snel uitbrengen dan zullen er daar wel heel wat van verkocht worden (of uit de circulatie worden genomen). Of het nu 2 of 5 euro munten worden. Pure winst voor het Rijk.
Maar waarschijnlijk zal het wel een penning worden, net als die WK2014 penning.
Van mij mag het, vindt het geweldig.
Alfred
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Helemaal mee eens, onderschat niet hoe in het buitenland Cruijff en Nederland nog met elkaar geassocieerd worden.Ilosab schreef:Van mij mag het, vindt het geweldig.
Alfred
Daarom zou een 2 euro beter zijn.
Het mag van mij zelfs een € 10 worden, als de beeltenis maar goed is.
Alfred
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
10euro's waren gereserveerd voor koninklijke zaken, zoals de geboorte van Amalia, 25 jaar inhuldiging beatrix en troonwisselingIlosab schreef:Het mag van mij zelfs een € 10 worden, als de beeltenis maar goed is.
Alfred
Ze noemen Cruijff wel eens een koning met de bal, maar een tientje gaat ie waarschijnlijk niet krijgen
~Pim
hStoif schreef:Vind dit wel erg ver gaan.
Deze man heeft niet alleen in Nederland maar in de gehele wereld veel voor mensen betekent. Niet alleen tijdens zijn voetbal en trainers loopbaan maar heel veel maatschappelijk werk voor andere mensen en gehandicapten. Zou zeggen verdiep je eens in de persoon Cruijff voordat je iets zegt!
Kom maar op met die vijf of inderdaad nog beter veertien euro munt.
Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
-
- Volledig lid
Met een mooi ontwerp vind ik dit een leuk idee voor een 2 euro cc. Er zijn misschien wel belangrijkere Nederlanders geweest maar je moet niet altijd een staatshoofd of uitvinder afbeelden. Zo heeft Estland een mooie munt met Paul Keres. En wie is die hoofden op de munten van Luxemburg niet beu?
Euromunten 1 set/land, 2€ Cc's: 150 verschillende (137 + 13 unc)
Voorliefde voor Euromunten Griekenland, Portugal, Malta, Finland.
Voorliefde voor Euromunten Griekenland, Portugal, Malta, Finland.
-
- Globale moderator
Een 2 euro herdenkingsmunt is in beginsel een goed idee, maar laten ze dan eerst die achterlijk wet aanpassen dat de Koning op de nationale zijde moet staan bij een nationale 2 euro herdenkingsmunt. Zit niet te wachten op die plofkop met het portret van Cruijff.Als familie en rechthebbenden akkoord zijn, gaat de Koninklijke Nederlandse Munt een Cruijff-muntstuk van vijf euro leveren. Dat zei commercieel directeur René van Dijk woensdagavond in Langs de Lijn en Omstreken. Van Dijk sluit zelfs een 14 euro-muntstuk niet uit. Daar moet overigens wel een wetswijziging voor worden doorgevoerd. ,,Dat wordt dan de Cruijff-wet'', aldus Van Dijk.
Daarom: doe maar een 14 euromunt
Ik ben geen voorstander van een individuele 5 euro munt voor Johan Cruyff. Wel ben ik een voorstander van een serie van 5 euromunten met daarin verschillende "grote Nederlanders", waar Cruyff zeker bij mag worden geteld.
Het zou ook een 2 euromunt kunnen worden, waarbij Cruyff een 'vervolg' is op Erasmus.
Of een munt van 14 euro mogelijk is, betwijfel ik. Volgens mij is dat niet toegstaan volgens de huidige muntwet.
Ik vind het verder verwarrend en vreemd waarom het ene thema nu een 2 euromunt wordt, en het andere een 5 euromunt. Waarom kreeg Erasmus een 2 euromunt, en Van Gogh, de Ruyter en Rembrandt een 5 euromunt?
Kortom: geen bezwaar tegen een herdenkingsmunt ter ere van Johan Cruyff, maar wel graag wat meer uniformiteit in de herdenkingsmunten.
Het zou ook een 2 euromunt kunnen worden, waarbij Cruyff een 'vervolg' is op Erasmus.
Of een munt van 14 euro mogelijk is, betwijfel ik. Volgens mij is dat niet toegstaan volgens de huidige muntwet.
Ik vind het verder verwarrend en vreemd waarom het ene thema nu een 2 euromunt wordt, en het andere een 5 euromunt. Waarom kreeg Erasmus een 2 euromunt, en Van Gogh, de Ruyter en Rembrandt een 5 euromunt?
Kortom: geen bezwaar tegen een herdenkingsmunt ter ere van Johan Cruyff, maar wel graag wat meer uniformiteit in de herdenkingsmunten.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Volledige willekeur?janssenfrank schreef:Waarom kreeg Erasmus een 2 euromunt, en Van Gogh, de Ruyter en Rembrandt een 5 euromunt?
Officieel zou voor een 2 euromunt Europees belang een vereiste zijn, maar dat valt bij bovenstaande toch allemaal wel te verdedigen en ik zie genoeg 2 euromunten voorbijkomen waar in mijn ogen helemaal niets van Europees belang te zien is....
Luit
Een 2 euromunt zou mooi zijn, zodat je weet dat iedereen in Europa er mee in aanraking kan komen!
De muntwet meteen aanpassen voor alle komende 2 euro herdenkingsmunten, zodat we van die verplichting af zijn.
Oplage van de 2 euro Cruyff: 1.400.000
Peter.
De muntwet meteen aanpassen voor alle komende 2 euro herdenkingsmunten, zodat we van die verplichting af zijn.
Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
maak daar maar 14 miljoen van ;-)Petijsach schreef:Een 2 euromunt zou mooi zijn, zodat je weet dat iedereen in Europa er mee in aanraking kan komen!
Peter.
Commercieel en financieel gezien zou het een goede zaak zijn van de KNM want reken maar dat velen die munt willen hebben, niet alleen als verzamelobject maar ook uit nostalgisch oogpunt. Noteer mij maar vast voor 2 exemplaren, een coincard en een losse munt.
Alfred
Alfred
-
- Globale moderator
Of van groot Nationaal belang...llinde schreef:Volledige willekeur?janssenfrank schreef:Waarom kreeg Erasmus een 2 euromunt, en Van Gogh, de Ruyter en Rembrandt een 5 euromunt?
Officieel zou voor een 2 euromunt Europees belang een vereiste zijn, maar dat valt bij bovenstaande toch allemaal wel te verdedigen en ik zie genoeg 2 euromunten voorbijkomen waar in mijn ogen helemaal niets van Europees belang te zien is....
Luit
-
- Donateur
2 euromunt Johan Cruijf lijkt mij de beste optie. Zonder de kop van WA...