Beste N' Maten,
Marcus Aurelius, Rome 26 april 121 - Vindobona 17 maart 180.
Regeerde van 161 tot 180 over het Romeinse rijk.
Behoorde tot het geslacht der Antonini.
Marcus Aurelius Antoninus Augustus was de laatste van de "Vijf goede keizers".
In zijn 20 jarige keizerschap moest hij voortdurend vechten tegen voornamelijk noordse stammen.
Hij werd door velen gezien als een toonbeeld van een rechtvaardig en menselijk heerser.
Hij was een wijze man, maar zijn grootste fout die hij waarschijnlijk gemaakt heeft is, dat hij met
de traditie brak van de adoptie keizers sinds keizer Nerva om een capabele adoptiezoon als opvolger te
benoemen maar zijn eigen zoon Commodus koos als opvolger en deze laatste maakte een eind aan de gouden eeuw van het imperium.
Bij deze een denarius Rome AD 165.
Groeten luc.
Stoïcijnse denker
Moderator: George_III
Stoïcijnse denker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Stoïcijnse denker
Marcus Aurelius en zijn zoon Commodus zijn ook "hoofdpersonen" in de kaskraker Gladiator (met Russell Crowe in de hoofdrol) uit 2000. Joaquin Phoenix zet hier een uiterst kwaadaardige Commodus neer.LUC schreef:Marcus Aurelius Antoninus Augustus was de laatste van de "Vijf goede keizers". In zijn 20 jarige keizerschap moest hij voortdurend vechten tegen voornamelijk noordse stammen.
Hij werd door velen gezien als een toonbeeld van een rechtvaardig en menselijk heerser. Hij was een wijze man, maar zijn grootste fout die hij waarschijnlijk gemaakt heeft is, dat hij met
de traditie brak van de adoptie keizers sinds keizer Nerva om een capabele adoptiezoon als opvolger te benoemen maar zijn eigen zoon Commodus koos als opvolger en deze laatste maakte een eind aan de gouden eeuw van het imperium.
Geweldig gemaakte film waarin wel de fantasie behoorlijk op de loop werd gelaten.
ja, jan die film is een van mijn favorieten en ik denk ook dat er in de film de fantasie de bovenhand heeft genomen.
Maar het is wel een knappe prestatie en een film om af en toe nog eens te bekijken.
Groeten Luc.
Maar het is wel een knappe prestatie en een film om af en toe nog eens te bekijken.
Groeten Luc.
Leuk dat je nog eens wat Romeinen laat zien LUC! In mijn ogen hebben ze een bepaalde charme, die men op gewoon geen enkele andere soort munten terugvindt.
Nog een kleine toevoeging aan mijn kant:
Zo op het eerste gezicht laat de kwaliteit nog wat te wensen over (hoewel deze in het echt wel iets minder 'korrelig' is), zeker vergeleken met het bijzonder scherpe portret op jouw mooie Denarius! Maar er is een ander reden waarom ik deze in eerste instantie heb aangekocht: Dit is een zogenaamde "postume" Denarius, geslagen door zijn zoon, zoals u al beschrijft Commodus, in Rome om zijn pas overleden vader te eren. Deze is dan ook geslagen in het jaar dat hij overleed, 180 AD. Voorop staat dezelfde buste van Marcus Aurelius als op de andere Denarius in dit topic, met het omschrift "DIVVS M ANTONINVS PIVS", waarin Divus natuurlijk verwijst naar de vergoddelijking van de keizer. Achterop staat de Romeinse adelaar, met in zijn bek een laurierkrans, en het omschrift "CONSECRATIO", hetgeen letterlijk vertaald iets als 'heilig verklaren' betekent. Dit soort munten met een vergoddelijkte keizer erop werden gedurende het hele Romeinse keizerrijk geslagen, soms zelfs eeuwen nadat de desbetreffende keizer was overleden!
Groet,
Mika
Ps. Ben ik een beetje een cultuurbarbaar als ik zeg dat ik Gladiator nog nooit gezien heb?
Nog een kleine toevoeging aan mijn kant:
Zo op het eerste gezicht laat de kwaliteit nog wat te wensen over (hoewel deze in het echt wel iets minder 'korrelig' is), zeker vergeleken met het bijzonder scherpe portret op jouw mooie Denarius! Maar er is een ander reden waarom ik deze in eerste instantie heb aangekocht: Dit is een zogenaamde "postume" Denarius, geslagen door zijn zoon, zoals u al beschrijft Commodus, in Rome om zijn pas overleden vader te eren. Deze is dan ook geslagen in het jaar dat hij overleed, 180 AD. Voorop staat dezelfde buste van Marcus Aurelius als op de andere Denarius in dit topic, met het omschrift "DIVVS M ANTONINVS PIVS", waarin Divus natuurlijk verwijst naar de vergoddelijking van de keizer. Achterop staat de Romeinse adelaar, met in zijn bek een laurierkrans, en het omschrift "CONSECRATIO", hetgeen letterlijk vertaald iets als 'heilig verklaren' betekent. Dit soort munten met een vergoddelijkte keizer erop werden gedurende het hele Romeinse keizerrijk geslagen, soms zelfs eeuwen nadat de desbetreffende keizer was overleden!
Groet,
Mika
Ps. Ben ik een beetje een cultuurbarbaar als ik zeg dat ik Gladiator nog nooit gezien heb?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Interessante bijdrage aan deze topic Mika, Romeinse munten is een bij verzameling van mij waar ik zeker nog veel van moet leren.
Ik verzamel graag grote munten maar die antieke munten die hebben toch iets wat mijn interesse wekt.
Als alles normaal verloopt heb ik volgende maand een Korintische zilveren stater, een prachtige munt.
Groeten luc.
Ik verzamel graag grote munten maar die antieke munten die hebben toch iets wat mijn interesse wekt.
Als alles normaal verloopt heb ik volgende maand een Korintische zilveren stater, een prachtige munt.
Nee zeker niet, maar wel een film om eens te bekijken.(je moet wel de fantasie van de filmmakers erbij nemen).George_III schreef:Ps. Ben ik een beetje een cultuurbarbaar als ik zeg dat ik Gladiator nog nooit gezien heb?
Groeten luc.