Het meesterplan valt in het (zee)water

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Het meesterplan valt in het (zee)water

Bericht door LUC »

Beste N"Maten,
De slag bij Grevelingen 31 juli 1588.
De Gods vrezende en Munt verzamelaar Filips II van Spanje,
had een meesterplan: het veroveren van Engeland en zo doende
de noordelijke Nederlanden te isoleren.
Maar zo als men in de geschiedenis boeken kunnen lezen viel
het plan in duigen of in dit geval het (zee)water.
Nu wat betreft de Filipsdaalder 1588 Antwerpen.
Toen ik begon deze mooie munten te verzamelen en nog minder
wist dan nu, en ik nam een Filipsdaalder 1588 ter hand om hem nader te bekijken.
Dacht ik amai hier staat hij kwaad op en bij deze zelfs razend.
Ik kwam tot de conclusie dat dit wel vrij normaal was als je 1/3 van je vloot verloren had. :dizzie:
Nu leg ik de link bij de kwaliteits categorie lijkt me iets verstandelijker. :sarcasm2:
Dus bij deze presenteer ik mijn munt in zeer fraai kwaliteit (niet kwaad), plus
enkele kwadere exemplaren (deze zijn van het internet).
Ook leuk om te zien is dat al hoewel ik hem in Belgie gekocht heb,
hij te koop is aangeboden in een Spaanse veiling. (hij is terug thuis). :P
Groeten Luc
"Munten kopen is leuk, Munten delen is plezanter"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Het meesterplan valt in het (zee)water

Bericht door Jan W »

Na de dood van Maria Tudor in 1558 was de verhouding met Engeland steeds verder verslechterd; niet alleen wilde Elizabeth I van Engeland niet met hem trouwen, zij bevorderde ook het protestantisme in haar eigen land; bovendien eisten Engelse kapers een zware tol van de Spaanse scheepvaart op de koloniën. De katholieke Schotse koningin Maria Stuart was door Maria Tudor in haar testament aangewezen als haar opvolger op de Engelse troon. Maria Stuart werd ook door Filips geschikt geacht om Elizabeths troon erbij te nemen. Zij kwam echter in eigen land ten val vanwege haar rampzalige keuzes van huwelijkspartners en moest daarom in 1568 naar Engeland vluchten en bescherming vragen aan haar aartsrivale Elizabeth. In 1585 brak de Spaans-Engelse Oorlog uit, waarvan noch Filips noch Elizabeth het einde zouden meemaken. Deze oorlog werd aanvankelijk vooral ter zee uitgevochten.

De executie van Maria Stuart in 1587, in opdracht van Elizabeth wegens staatsgevaarlijke intriges, alsmede Elizabeths steun in dat jaar aan de Nederlandse Opstand, brachten Filips II ertoe om een invasie in Engeland te wagen. Als Engeland eenmaal op de knieën was gedwongen, zou met de opstandelingen in de Nederlanden afgerekend kunnen worden. Met een enorme vloot, de Armada, stuurde hij in 1588 een groot leger naar Engeland, waarbij eerst de Hertog van Parma met zijn leger vanuit de Zuidelijke Nederlanden opgehaald moest worden ter versterking van de soldaten aan boord. Na een geslaagde landing zou het Engelse landleger weerloos zijn tegen zo'n overmacht. De Armada leed echter door ongunstige wind, ineffectieve tactiek van een onervaren admiraal en weinig geoefende kanonniers een nederlaag in de slag bij Grevelingen en kon niet eens Parma's troepen laten inschepen. Van een invasie in Engeland kwam niets terecht en hoogstens een derde van zijn schepen en manschappen keerde, na een rampzalige tocht om Schotland en Ierland naar Spanje terug. Elizabeths positie was in haar eigen land door deze externe dreiging sterker dan ooit. Filips nam de verantwoordelijkheid voor deze mislukking op zich en strafte zijn bevelhebbers nauwelijks. Hij zag de nederlaag als Gods straf voor zijn slechte levenswandel en ook in Engeland en in de Nederlandse Republiek werd Gods hand hierin gezien. Er werden daar herdenkingspenningen geslagen met het opschrift: 'Gods adem heeft hen verstrooid'. Twee andere invasievloten, in 1596 en 1597, bereikten door slecht weer evenmin hun doel.
(Bron: Wikipedia)

Philips II had inderdaad weinig redenen om vrolijk te kijken in dat jaar. :knipoog: Mooie Philipsdaalder trouwens en een fijn stukje geschiedenis.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Prachtige bijlage Jan,
Dat maakt onze hobby "munten verzamelen" juist boeiend.
We moeten geen historici zijn als we maar een beetje interesse tonen en af en toe iets lezen
over de persoon of gebeurtenis in kwestie.
Dan maken we dat munten verzamelen meer is dan een muntje kopen en hem in een mooi bakje leggen of iets dergelijks.
recent heb ik mij in de winkel: de standaard, volgende boeken aangekocht:
ORANJE tegen SPANJE (1500-1648) en Filips II ONMACHTIG KONING.
De laatste is wel een doorbijter 675 bladzijden met bijna geen afbeelding of prentje. :dizzie:
Maar zo kun je wel een beetje grip krijgen wat voor een persoon Filips II was.
Groeten Luc. :)
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

bedankt voor deze geschiedenis les heren :thumb up:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”