Gevonden munt
Moderator: koiboyke
-
- Nieuw lid
Gevonden munt
Hallo iedereen,
Vandaag heb ik onderstaande munt gevonden met mijn metaaldetector. Aangezien ik meer zoek naar militaire zaken, ken ik van munten zeer weinig.
De munt is in slechte staat maar ik kan er wel een hoofd in herkennen met in de linker bovenrand nog een beetje tekst.
Is dit een Romeinse munt?
Alvast bedankt voor enige hulp!
Mvg
Vandaag heb ik onderstaande munt gevonden met mijn metaaldetector. Aangezien ik meer zoek naar militaire zaken, ken ik van munten zeer weinig.
De munt is in slechte staat maar ik kan er wel een hoofd in herkennen met in de linker bovenrand nog een beetje tekst.
Is dit een Romeinse munt?
Alvast bedankt voor enige hulp!
Mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Nieuw lid
Re: Gevonden munt
Het is lastig te zien van de foto's, maar de munt doet mij niet Romeins aan. De munt lijkt me eerder 19de eeuws Europa, o.a. vanwege het type baard . Zie bijvoorbeeld bijgevoegde afbeelding van een munt van Napoleon III van Frankrijk. Misschien kun je op basis hiervan iets uit het randschrift ontcijferen, op basis van de foto's lukt mij dat niet.

Bron: http://www.monnaiesdantan.com/vso5/cent ... -p1475.htm
Bernard

Bron: http://www.monnaiesdantan.com/vso5/cent ... -p1475.htm
Bernard
-
- Nieuw lid
Bedankt voor de reactie!
Daar lijkt hij inderdaad sterk op. Op google vind ik met die zoektermen geen munt waarbij zowel het hoofd naar rechts kijkt, als de stippellijn er rondom (zoals ook op jouw voorbeeld).
Maar nu heb ik tenminste toch al een tijdsindicatie, bedankt!
Mvg
Daar lijkt hij inderdaad sterk op. Op google vind ik met die zoektermen geen munt waarbij zowel het hoofd naar rechts kijkt, als de stippellijn er rondom (zoals ook op jouw voorbeeld).
Maar nu heb ik tenminste toch al een tijdsindicatie, bedankt!
Mvg
Het zou een jeton of penning kunnen zijn van Napoleon III waarbij het hoofd naar rechts staat, die komen wel voor. Bij de reguliere muntslag staat zijn hoofd naar links op de koperen en zilveren munten en naar rechts op de gouden munten.
Is er op de achterzijde ook nog iets te zien?
Ja YBRB,Jan W schreef:Het zou een jeton of penning kunnen zijn van Napoleon III waarbij het hoofd naar rechts staat, die komen wel voor. Bij de reguliere muntslag staat zijn hoofd naar links op de koperen en zilveren munten en naar rechts op de gouden munten.
Ook ik heb de dezelfde vraag als Jan W. Geeft de ander kant nog iets weg?
Ik heb KM doorgeakkerd op "head right", "beaded circle" etv. Een sik kwam voor bij Frankrijk (zoals al geconstateerd), Italie, Zweden, Rusland en een paar obscure Duitse Staten. Geen in combinatie van 'hoofd naar rechts' en een binnencirkel.
Vreemd. Ik vraag mij af of de hele afbeelding niet gespiegeld is.
Mvrg,
Mel
Laatst gewijzigd door Melcoins op 28 dec 2015, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Nieuw lid
Bedankt voor de reacties! Neen, op de achterkant was niets terug te vinden. Ik post deze avond er een foto van.
mvg
mvg
Ik denk dat het een stempel is voor de 10 centime napoleon III.
Of mogelijk een gietmal van een valsemunter voor hetzelfde muntje. Of eventueel zelfs een stukje huisvlijt, zoals een afdruk in lood met een bankschroef van dezelfde munt.
Het lijkt wat dikker dan een munt of penning op de foto en ik meen toch empereur in spiegelschrift te lezen aan de linkerkant.
Dat zou ook meteen verklaren dat er geen achterzijde is.
Of mogelijk een gietmal van een valsemunter voor hetzelfde muntje. Of eventueel zelfs een stukje huisvlijt, zoals een afdruk in lood met een bankschroef van dezelfde munt.
Het lijkt wat dikker dan een munt of penning op de foto en ik meen toch empereur in spiegelschrift te lezen aan de linkerkant.
Mee eens. Is het materiaal inderdaad lood?Koevoets numismatics schreef:Ik denk dat het een stempel is voor de 10 centime napoleon III.
Een andere verklaring voor afwezigheid van een achterkant is dat het gaat om een proefslag van een moederstempel gaat of een zeer versleten productiestempel. Het lijkt mij wat ver gezocht in dit geval.
Deze bestaan echter wel en gaan voor veel geld. Vorige maand bij Heritage twee proeven van een moederstempel aangeboden voor tienduizenden.
Toch benieuwd of de achterkant niet een adelaar prijsgeeft.
Voor ierders gemak hieronder een gespiegelde afbeelding van NAPIII.
Ik denk dat het inderdaad alleen een afdruk van een munt is..
Als ik namelijk goed naar de 2de foto kijk denk ik te zien dat bijvoorbeeld de neus dieper ligt i.p.v. hoger..
Zelfde geld voor de oorschelp, die ligt nu hoger dan het oor zelf.. Terwijl dat omgekeerd moet zijn..
Als ik namelijk goed naar de 2de foto kijk denk ik te zien dat bijvoorbeeld de neus dieper ligt i.p.v. hoger..
Zelfde geld voor de oorschelp, die ligt nu hoger dan het oor zelf.. Terwijl dat omgekeerd moet zijn..
-
- Nieuw lid
Bedankt! Het lijkt inderdaad een afdruk. Hier een foto van de achterkant.
De 'munt' is 6 mm dik.
Mvg
De 'munt' is 6 mm dik.
Mvg
-
- Nieuw lid
Waarom zou iemand een afdruk van een munt maken? De enigste verklaring lijkt mij inderdaad voor valsmunterij, maar aangezien het materiaal me broos lijkt, kan dit dan wel?
Mvg
Mvg
Wat vind jij van een geimproviseerde verzegeling of versiering van iets?YBRB schreef:Waarom zou iemand een afdruk van een munt maken? De enigste verklaring lijkt mij inderdaad voor valsmunterij, maar aangezien het materiaal me broos lijkt, kan dit dan wel?
Mvg
Mvgr,
Mel
-
- Nieuw lid
Iemand nog suggesties wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Je ziet op metaaldetectorfora wel vaker afdrukken van munten voorbijkomen, vaak in lood.
Wat de functie is blijft vaak gissen, misschien een speelschijf of iets dergelijks.
Gr, Nico.
Wat de functie is blijft vaak gissen, misschien een speelschijf of iets dergelijks.
Gr, Nico.