1980, een illustratie van incuse misslagen.

In deze rubriek komen de berichten over misslagen, valse- en varianten van de koninkrijksmunten te staan.

Moderator: maarten89

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

1980, een illustratie van incuse misslagen.

Bericht door rtholen »

Rijksmunt draaide in 1980 ettelijke overuren om aan de vraag van pasmunt te kunnen voldoen.
Onder andere als gevolg van de troonswisseling werden munten met de beeltenis van Koningin Juliana massaal opgepot.

Dan gaat het wel eens fout....
Onderstaand 2 incuse misslagen, van een stuiver en een dubbeltje 1980 uit mijn verzameling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 1980, een illustratie van incuse misslagen.

Bericht door Jan W »

Mooie incuse misslagen. Deze zie ik ook bijna nooit. Wel de "gewone" misslagen die op bijna elke veiling wel opduiken. :knipoog:

Kun je nog eens aangeven hoe het komt dat de rand gedeeltelijk ook zo mooi rond is/lijkt?
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Zou je ook een foto kunnen plaatsen van de andere zijde van de munten? Ik vraag me af hoe het komt dat de incuse niet op het muntplaatje past als dit een afdruk betreft van een 'passend' positief.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Hoe ontstaat zo'n incuse eigenlijk? Komt dat doordat er een nieuwe rondel wordt ingevoerd terwijl de oude nog in de pers zit?
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Het procedee:
De voorzijde is normaal geslagen, maar de keerzijde daarentegen, vertoont dezelfde beeltenis als de voorzijde, maar dan 'hol' (incuse). De oorzaak hiervan is dat de vorige munt niet van de stempel is afgegleden en dus als een soort stempel voor de volgende munt heeft gediend. De keerzijde stempel heeft het muntplaatje hierdoor niet kunnen raken, waardoor de voorzijde hol in de keerzijde is geslagen.

Bijgaand foto's van de keerzijde.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Martin schreef:Zou je ook een foto kunnen plaatsen van de andere zijde van de munten? Ik vraag me af hoe het komt dat de incuse niet op het muntplaatje past als dit een afdruk betreft van een 'passend' positief.

Martin
Ik ben ook benieuwd.

Mel
Laatst gewijzigd door Melcoins op 28 okt 2015, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

rtholen schreef: De keerzijde stempel heeft het muntplaatje hierdoor niet kunnen raken, waardoor de voorzijde hol in de keerzijde is geslagen.
Dat is me duidelijk Ron, maar daardoor juist kan ik het verschil in grootte van de afbeelding niet duiden. De incuse lijkt van een ander formaat (groter) te zijn dan het originele positief. Kijkend naar incuses uit mijn eigen verzameling zie ik dat verschil helemaal niet (hierbij twee voorbeelden van duiten). Zelf heb ik ook een incuse geslagen dubbeltje maar dat is minder scherp en lastig te fotograferen bij kunstlicht. Maar ook daarvan is de afbeelding eenduidig niet gegroeid zodat die in het geheel binnen het muntplaatje valt.
Kun je dit misschien uitleggen aan deze immer leergierige leek?
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Ik vermoed dat het ligt aan de hogere kracht waarmee de moderne munten geslagen worden en mogelijk de kleinere tussenruimte tussen de stempels, er is domweg niet genoeg ruimte voor beide muntplaatjes, zodat het metaal gaat vloeien, wat resulteert in een uitgevloeide incuse afbeelding. Aan de goede kant zie je ook een wat bredere rand die een beetje probeert omhoog te komen. Bij een 5 guldenstuk dat ik afgelopen zondag op Ebay veilde zie je dit nog duidelijker, het metaal is helemaal opgekruld en de incuse afbeelding is flink vervormd.
128198.jpg
128199.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mooi dat het met deze foto's zo duidelijk wordt gemaakt. Ron en Jan bedankt. :thumb up:
Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd »

@Martin,

Jouw VOC duiten geven hetzelfde beeld als de twee getoonde voorbeelden van Ron maar dan in mindere maten. Vergelijk hem met een andere VOC duit Utrecht 1790 en kijk hoe de scheven van de V, mmt. ster en het jaartal meer tegen de rand van het muntplaatje staan. Zelf heb ik er ook een paar die hetzelfde beeld geven.

@Ron, mooie en vooral interessante stukken die je niet dagelijks in een winkel of veiling ziet! :thumb up:

Gr., Richard

Terug naar “Misslagen, valse- en varianten Koninkrijksmunten”