www.muntprijzen.nl online
www.muntprijzen.nl online
Beste forumleden,
Vorige week hebben wij de website http://www.muntprijzen.nl gelanceerd. Dit is een gratis online catalogus voor munten en bankbiljetten. U vindt hierop namelijk alle munten en bankbiljetten die via de webshop of veiling van mooiemuntjes.nl zijn verkocht.
Deze website heeft als doel inzage te geven wat munten en bankbiljetten echt waard zijn; zowel voor de beginnende als gevorderde verzamelaar. De ervaring leert namelijk dat vraagprijzen erg uiteenlopen en de papieren catalogus vaak geen realistisch beeld geeft. Op muntprijzen.nl ziet u in één oogopslag wat iets waard is!
De database van muntprijzen.nl wordt continue aangevuld. Rechtsboven ziet u van hoeveel producten u de prijs kunt zien (momenteel 4442 procuten). Staat een product er nog niet tussen? Morgen kan dit zomaar anders zijn...
Veel kijkplezier en wellicht kunt u hier uw voordeel mee doen!
Teun & René
Vorige week hebben wij de website http://www.muntprijzen.nl gelanceerd. Dit is een gratis online catalogus voor munten en bankbiljetten. U vindt hierop namelijk alle munten en bankbiljetten die via de webshop of veiling van mooiemuntjes.nl zijn verkocht.
Deze website heeft als doel inzage te geven wat munten en bankbiljetten echt waard zijn; zowel voor de beginnende als gevorderde verzamelaar. De ervaring leert namelijk dat vraagprijzen erg uiteenlopen en de papieren catalogus vaak geen realistisch beeld geeft. Op muntprijzen.nl ziet u in één oogopslag wat iets waard is!
De database van muntprijzen.nl wordt continue aangevuld. Rechtsboven ziet u van hoeveel producten u de prijs kunt zien (momenteel 4442 procuten). Staat een product er nog niet tussen? Morgen kan dit zomaar anders zijn...
Veel kijkplezier en wellicht kunt u hier uw voordeel mee doen!
Teun & René
-
- Donateur
Re: www.muntprijzen.nl online
Leuk idee! Ik denk dat dit voor een hoop mensen behulpzaam kan zijn bij het bepalen of een prijs realistisch is.
Echt een goed idee, dat ik dat nou niet zelf heb bedacht....
Aan de weg blijven timmeren mannen!
Aan de weg blijven timmeren mannen!
Wat is realistisch? Gaat toch om vraag en aanbod. Marktwerking.Mooie Muntjes schreef:Beste forumleden,
Teun & René
Wel mooi gedaan hoor. Maar meerwaarde zie niet van in.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
-
- Donateur
Dat is toch precies wat ze doen? De prijs neerzetten waarvoor munten zijn verkocht door hen? Dat maakt toch dat het realistische prijzen zijn?maarten89 schreef:Wat is realistisch? Gaat toch om vraag en aanbod. Marktwerking.
Wel mooi gedaan hoor. Maar meerwaarde zie niet van in.
Ik zie wel degelijk meerwaarde, en dan vooral omdat er foto's bij staan. Bij veel verkopers kun je niet afgaan op de kwaliteit, wat de een als ZF verkoopt, is bij de ander P. Nu kun je zelf de munt zien, met de prijs. Die kun je dan gaan vergelijken met de foto van een munt die ergens anders te koop is. En dat is voor een hoop mensen erg handig.
Ik vind het een mooi initiatief!
Het valt me op dat veel bedragen wel erg laag zijn (heb even bij de 2,5 centen gekeken). Zo laag heb ik ze mij munthandelaren niet gezien. Zijn dit misschien prijzen uit de veiling?
Verder vind ik veel foto's erg op elkaar lijken. Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Misschien ligt het aan mij. Ik hoop in ieder geval dat het wel meerwaarde heeft voor anderen.
Het valt me op dat veel bedragen wel erg laag zijn (heb even bij de 2,5 centen gekeken). Zo laag heb ik ze mij munthandelaren niet gezien. Zijn dit misschien prijzen uit de veiling?
Verder vind ik veel foto's erg op elkaar lijken. Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Misschien ligt het aan mij. Ik hoop in ieder geval dat het wel meerwaarde heeft voor anderen.
Verzamelaar van:
Koninkrijksmunten: vanaf 1849 in minimaal prachtig (als dat mogelijk is)
Euromunten: jaarset Nederland en herdenkingsmunten (unc)
Nederlands Indië: VOC-duiten
Veel producten zijn inderdaad afkomstig uit de veiling. In principe moet de site juist erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Je kunt namelijk zoeken op jaartal, nominatie, gebied, streek enz. Foto's lijken in eerste instantie op elkaar, maar allen zijn uniek en betreffen het verkochte artikel. Als je de foto's goed bekijkt zie je wel degelijk verschil per artikel.
Teun & René
Teun & René
Na de foto's langer bekeken te hebben, zie ik inderdaad verschillen. Ik kan het persoonlijk niet vinden om bepaalde veilingopbrengsten te verbinden aan de daadwerkelijke waarde van een munt. Veilingen geven in mijn ogen zeer fluctuerende overzichten. Pas als dezelfde typen munten in dezelfde kwaliteit, bij verschillende veilingen, op verschillende momenten, dezelfde opbrengst genereren, ben ik pas overtuigd dat veilingen iets kunnen bijdragen aan de waardebepalingen van een munt.Mooie Muntjes schreef:Veel producten zijn inderdaad afkomstig uit de veiling. In principe moet de site juist erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Je kunt namelijk zoeken op jaartal, nominatie, gebied, streek enz. Foto's lijken in eerste instantie op elkaar, maar allen zijn uniek en betreffen het verkochte artikel. Als je de foto's goed bekijkt zie je wel degelijk verschil per artikel.
Teun & René
Als er een bepaalde munt in een veiling 10 euro opbrengt, kan ik dan concluderen dat mijn munt in dezelfde kwaliteit ook 10 euro waard is? Ik wou dat de bedragen die op de website staan de werkelijke bedragen in de munthandel waren. Dan kon ik nog eens voor weinig geld mooie munten toevoegen aan mijn collectie. Maar als ik de website aanhoud, en met die bedragen in mijn hoofd naar een muntenbeurs ga, kom ik van een koude kermis thuis.
Misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Ik hoor graag andere meningen.
Verzamelaar van:
-
- Volledig lid
Hoi Thomas,
Mijn ervaring is dat je bij een muntwinkel de hoofdprijs betaald. Op eem beurs is het iets goedkoper, en op de veiling over het algemeen het goedkoopst. Ook hier uiteraard de uitzonderingen daargelaten. Het loont dus zeker de moeite om bv mooiemuntjes en andere veilingen goed in de gaten te houden en daar je slag te slaan. Dan is het goed om resultaten uit het verleden te kennen, maar ook hier garanderen die geen resultaten voor de toekomst
Mijn ervaring is dat je bij een muntwinkel de hoofdprijs betaald. Op eem beurs is het iets goedkoper, en op de veiling over het algemeen het goedkoopst. Ook hier uiteraard de uitzonderingen daargelaten. Het loont dus zeker de moeite om bv mooiemuntjes en andere veilingen goed in de gaten te houden en daar je slag te slaan. Dan is het goed om resultaten uit het verleden te kennen, maar ook hier garanderen die geen resultaten voor de toekomst
Hoi Arnout,
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik houd Ebay goed in de gaten en ik loop met een grote boog om die mannen in pakken op de beurs ;-). Er zijn ook handelaren die schappelijke prijzen hanteren!
Ik probeer alleen een antwoord te vinden wat nu daadwerkelijk de waarde van munten bepaald. De schaarsheid van de munten in combinatie met vraag en aanbod. Zolang er veel verzamelaars zijn, zullen de prijzen van bepaalde munten alleen maar hoog zijn. De papieren catalogus en de website geven een hele grove indicatie wat bepaalde munten hebben opgebracht, maar dat moet je dus met een enorme korrel zout nemen. Het is me opgevallen dat je gewoon geluk moet hebben met een veiling. Zijn er minder tegen bieders, kun je heel goedkoop aan iets moois komen. Maar ik weet niet echt of ik nu heel veel heb aan de informatie van www.muntprijzen.nl, wat niet wegneemt dat het wel mooi is opgezet en een duidelijk beeld geeft.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik houd Ebay goed in de gaten en ik loop met een grote boog om die mannen in pakken op de beurs ;-). Er zijn ook handelaren die schappelijke prijzen hanteren!
Ik probeer alleen een antwoord te vinden wat nu daadwerkelijk de waarde van munten bepaald. De schaarsheid van de munten in combinatie met vraag en aanbod. Zolang er veel verzamelaars zijn, zullen de prijzen van bepaalde munten alleen maar hoog zijn. De papieren catalogus en de website geven een hele grove indicatie wat bepaalde munten hebben opgebracht, maar dat moet je dus met een enorme korrel zout nemen. Het is me opgevallen dat je gewoon geluk moet hebben met een veiling. Zijn er minder tegen bieders, kun je heel goedkoop aan iets moois komen. Maar ik weet niet echt of ik nu heel veel heb aan de informatie van www.muntprijzen.nl, wat niet wegneemt dat het wel mooi is opgezet en een duidelijk beeld geeft.
Verzamelaar van:
Ik vind het een prima initiatief. Natuurlijk moet de database nog flink groeien, maar uiteindelijk zou het best eens een soort alternatieve muntencatalogus kunnen worden.
Momenteel wordt alleen de muntalmanak als leidraad gebruikt. Vroeger had je daarnaast nog de Mevius, maar nu gaat iedereen dus af op één boekje (ikzelf ook hoor). Maar iedereen weet ook dat de muntalmanak bepaalde munten zwaar overschat. Een tweede catalogus kan daar wat tegenwicht in bieden.
Momenteel wordt alleen de muntalmanak als leidraad gebruikt. Vroeger had je daarnaast nog de Mevius, maar nu gaat iedereen dus af op één boekje (ikzelf ook hoor). Maar iedereen weet ook dat de muntalmanak bepaalde munten zwaar overschat. Een tweede catalogus kan daar wat tegenwicht in bieden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Donateur
Hoi Thomas,
Ik denk dat je veel te kritisch bent t.o.v. veilingprijzen. Veilingen zijn dé manier op prijzen te bepalen. Iedereen kan een willekeurige vraagprijs aan een munt hangen, maar als er niemand is die dat betaalt, dan is die prijs compleet zinloos. Ik kan een webshop gaan vullen met munten waarbij ik een beetje liberaal ben met de kwaliteit en de bijbehorende catalogusprijs als vraagprijs hanteer. Ik zal dan verdomd weinig verkopen. Veilingprijzen daarentegen zijn werkelijk gerealiseerde prijzen, en geven dus aan wat iemand bereid was te betalen. Tuurlijk fluctueren prijzen, maar dat komt o.a. doordat niet elke munt hetzelfde is, wat niet goed terugkomt in kwaliteitsbeoordelingen. De een heeft een krasje, een ander montagesporen, en weer een ander is gewoon heel scherp geslagen. Allemaal krijgen ze als waardering ZF, maar er zit een groot verschil tussen de prijzen, en dan lijkt het of de prijzen flink fluctueren. Maar als je beter kijkt, dan blijkt dat de fluctuaties toch niet zo groot zijn als ze op het eerste gezicht lijken.
Laat me de vraag omdraaien: als jij denkt dat veilingen niet bijdragen aan waardebepalingen, wat draagt dan wel bij aan waardebepalingen?
Als je wilt weten wat prijzen in de munthandel zijn, dan hoef je alleen maar in de muntalmanak te kijken. Maar zoals gezegd zijn die prijzen vaak (veel) te hoog. De prijzen op de website van Teun en Rene zijn daarentegen realistische prijzen. Je zult misschien weinig succes hebben op een beurs als je probeert voor die prijs munten aan te schaffen, maar dat zegt meer over de vraagprijzen op de beurs dan over de website van Teun en Rene. Als je niet slaagt op een beurs omdat de vraagprijzen hoger liggen, dan ben je dus beter af als je online gaat zoeken naar munten.
Het kan natuurlijk zijn dat je niet bereid bent te wachten; dat als je vandaag besluit dat je een gulden 1910 wilt hebben dat je hem ook uiterlijk morgen wilt hebben. Dàn zul je de vraagprijzen van de handel moeten betalen. Maar dan betaal je de prijs niet zozeer voor de munt, maar voor wat ze op de financiele markten liquiditeit noemen, de mogelijkheid om iets te kunnen kopen of verkopen wanneer jij dat wilt. En dat kost geld. Als je echter geduld hebt en bereid bent te wachten, dan denk ik dat de prijzen op de website van Teun en Rene (en op Ebay als je zoekt op verkochte aanbiedingen, en acsearch.info voor duurdere munten) een veel betere maatstaf zijn dan de muntalmanak.
Samengevat: de muntalmanak toont vraagprijzen, de website van Teun en Rene toont biedprijzen (dat wat verzamelaars bereid zijn te betalen).
Ik denk dat je veel te kritisch bent t.o.v. veilingprijzen. Veilingen zijn dé manier op prijzen te bepalen. Iedereen kan een willekeurige vraagprijs aan een munt hangen, maar als er niemand is die dat betaalt, dan is die prijs compleet zinloos. Ik kan een webshop gaan vullen met munten waarbij ik een beetje liberaal ben met de kwaliteit en de bijbehorende catalogusprijs als vraagprijs hanteer. Ik zal dan verdomd weinig verkopen. Veilingprijzen daarentegen zijn werkelijk gerealiseerde prijzen, en geven dus aan wat iemand bereid was te betalen. Tuurlijk fluctueren prijzen, maar dat komt o.a. doordat niet elke munt hetzelfde is, wat niet goed terugkomt in kwaliteitsbeoordelingen. De een heeft een krasje, een ander montagesporen, en weer een ander is gewoon heel scherp geslagen. Allemaal krijgen ze als waardering ZF, maar er zit een groot verschil tussen de prijzen, en dan lijkt het of de prijzen flink fluctueren. Maar als je beter kijkt, dan blijkt dat de fluctuaties toch niet zo groot zijn als ze op het eerste gezicht lijken.
Laat me de vraag omdraaien: als jij denkt dat veilingen niet bijdragen aan waardebepalingen, wat draagt dan wel bij aan waardebepalingen?
Als je wilt weten wat prijzen in de munthandel zijn, dan hoef je alleen maar in de muntalmanak te kijken. Maar zoals gezegd zijn die prijzen vaak (veel) te hoog. De prijzen op de website van Teun en Rene zijn daarentegen realistische prijzen. Je zult misschien weinig succes hebben op een beurs als je probeert voor die prijs munten aan te schaffen, maar dat zegt meer over de vraagprijzen op de beurs dan over de website van Teun en Rene. Als je niet slaagt op een beurs omdat de vraagprijzen hoger liggen, dan ben je dus beter af als je online gaat zoeken naar munten.
Het kan natuurlijk zijn dat je niet bereid bent te wachten; dat als je vandaag besluit dat je een gulden 1910 wilt hebben dat je hem ook uiterlijk morgen wilt hebben. Dàn zul je de vraagprijzen van de handel moeten betalen. Maar dan betaal je de prijs niet zozeer voor de munt, maar voor wat ze op de financiele markten liquiditeit noemen, de mogelijkheid om iets te kunnen kopen of verkopen wanneer jij dat wilt. En dat kost geld. Als je echter geduld hebt en bereid bent te wachten, dan denk ik dat de prijzen op de website van Teun en Rene (en op Ebay als je zoekt op verkochte aanbiedingen, en acsearch.info voor duurdere munten) een veel betere maatstaf zijn dan de muntalmanak.
Samengevat: de muntalmanak toont vraagprijzen, de website van Teun en Rene toont biedprijzen (dat wat verzamelaars bereid zijn te betalen).
Mooi idee. Ik vind het persoonlijk erg overzichtelijk. Ook goed dat het jaartal waarin de munt verkocht is erbij staat. Zo kan je echt over de jaren heen een grote database opbouwen.
Ik snap geen enkele negatieve reactie hierop. Het is gewoon zinnige informatie die gratis ter beschikking wordt gesteld. Wat wil je nou nog meer? Echt een topinitiatief dat duidelijk maakt dat er ook handelaren zijn die meer voor ogen hebben dan zoveel mogelijk omzetten voor zo hoog mogelijke prijzen. Bijvoorbeeld het bieden van objectieve informatie. Ga zo door!
-
- Donateur
Beste mooie muntjes,
Ik ben hier erg blij mee, super initiatief en een mooie goed werkende site!! Er zal in de toekomst alleen maar meer te vergelijken zijn
Groeten NM
Ik ben hier erg blij mee, super initiatief en een mooie goed werkende site!! Er zal in de toekomst alleen maar meer te vergelijken zijn
Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Ik zie niets verkeerds aan die site, eigenlijk alleen maar als hulpmiddel. Ik zag een 1000 gulden biljet (152-3) wat is verkocht voor € 60,00. Voor die prijs had ik hem ook wel willen hebben
Alfred
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Dank voor alle reactie; leuk om te lezen wat een ieder ervan vindt! De site is met name bedoeld voor beginnende verzamelaars of mensen die via 'een doos op zolder' of 'de erfenis van opa/oma' in het bezit zijn gekomen van munten/bankbiljetten. We weten allemaal dat de vraagprijzen van eenzelfde producten (zeer) sterk kunnen verschillen. Wij hopen dat deze site het aantal teleurstellingen en/of valse verwachtingen weet te beperken. We moeten er toch niet aan denken dat een beginnend verzamelaar zijn/haar plezier in de hobby verliest door een aantal (financiële) teleurstellingen...
Het ontwikkelen van deze site heeft ons heel veel uren en geld gekost. Wij zouden dit nooit hebben gedaan als wij niet 100% overtuigd zijn dat deze site haar doel gaat bereiken.
Teun & René
Het ontwikkelen van deze site heeft ons heel veel uren en geld gekost. Wij zouden dit nooit hebben gedaan als wij niet 100% overtuigd zijn dat deze site haar doel gaat bereiken.
Teun & René
Echt super jongens... zeer makkelijk te gebruiken en zeer nuttige informatie.
mvg,
Bert
mvg,
Bert
Mooi initiatief!
Maar je kan je licht eens opsteken bij deze site:
http://www.coinarchives.com/w/
die doen dat al jaren (uitsluitend veilingen, waaronder Schulman).
marc
Maar je kan je licht eens opsteken bij deze site:
http://www.coinarchives.com/w/
die doen dat al jaren (uitsluitend veilingen, waaronder Schulman).
marc
Heel helder verhaal. Ik denk dat ik wat te kritisch ben geweest. Met name die vraag over wat bijdraagt aan waardebepalingen. De spijker op z'n kop! Bedankt voor de goede uitleg!spatbord schreef:Hoi Thomas,
Hierbij wil ik ook graag even mijn complimenten geven aan mooie muntjes. Ik was te kritisch over de veiling in zijn algemeenheid. De website vind ik een erg goed initiatief!
Verzamelaar van:
-
- Volledig lid
Mooie site, complimenten.
En nu kunnen we natuurlijk deze opbrengsten gebruiken om kortingen te vragen in de webshop
Zie bijvoorbeeld onderstaande reactie van Alfred. In de shop zijn de prijzen beduidend hoger.
Ik zie wel een mooie aanbieding tegemoet
En nu kunnen we natuurlijk deze opbrengsten gebruiken om kortingen te vragen in de webshop
Zie bijvoorbeeld onderstaande reactie van Alfred. In de shop zijn de prijzen beduidend hoger.
Ik zie wel een mooie aanbieding tegemoet
Ilosab schreef:Ik zie niets verkeerds aan die site, eigenlijk alleen maar als hulpmiddel. Ik zag een 1000 gulden biljet (152-3) wat is verkocht voor € 60,00. Voor die prijs had ik hem ook wel willen hebben
Alfred
Dank je wel. De prijzen in de webshop zijn over het algemeen hoger omdat hierin ook de betere kwaliteiten te koop staan. Wij proberen producten zo scherp mogelijk te verkopen om zo de goedkoopste aanbieder te zijn. Vergelijk onze producten maar eens met concurrerende webshops. Natuurlijk zul je zo her en der wel eens een munt goedkoper vinden maar over het algemeen denken wij producten voor een scherpe prijs te kunnen aanbieden.
Af en toe hebben wij wel degelijk een actie die wij via onze nieuwsbrief aankondigen. Indien u daarvan op de hoogte wilt worden gehouden gelieve u aan te melden voor de nieuwsbrief.
Groetjes Teun en René
Af en toe hebben wij wel degelijk een actie die wij via onze nieuwsbrief aankondigen. Indien u daarvan op de hoogte wilt worden gehouden gelieve u aan te melden voor de nieuwsbrief.
Groetjes Teun en René
-
- Volledig lid
Ik dacht dat de smilies wel duidelijk maakten dat het niet al te serieus bedoeld was
Maar eerlijk is eerlijk, door die opbrengsten zal ik wel de veiling in de gaten gaan houden
haha die hadden wij gezien maar die 'Evil smileys' deden het hoor
U bent van harte welkom op onze veiling. Iedere dag nieuwe kavels, iedere dag spanning en ook iedere dag koopjes te behalen. Wat wil je nog meer
U bent van harte welkom op onze veiling. Iedere dag nieuwe kavels, iedere dag spanning en ook iedere dag koopjes te behalen. Wat wil je nog meer
-
- Aankomend lid
Bedankt voor deze bijdrage