Normaal gesproken ben ik niet zo van de misslagen, maar had wel vaker het idee dat wanneer ik een aparte misslag in mijn collectie zou kunnen krijgen ik deze ook zeker zal toevoegen.
Zoals je wel vaker tegen komt zijn er misslagen te vinden van juliana in verschillende jaren en verschillende soorten offcenter of incuse exemplaren. Wanneer je bij het gebied van Wilhelmina of Willem 1 tm 3 komt is een misslag veel zeldzamer. Maar ook daar kom je wel eens een offcenter of een incuse tegen.
De misslag die ik hier plaats is naar mijn idee wel een hele zeldzame.. Een 2,5 cent 1929 geslagen op een 1 cent plaatje. De munt weegt ook 2,5 gram zoals een 1 cent plaatje moet wegen.
Hierbij de foto:
Misslag van een 2,5 cent Wilhelmina
Moderator: maarten89
Misslag van een 2,5 cent Wilhelmina
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!
Re: Misslag van een 2,5 cent Wilhelmina
Hoe ben je tewerk gegaan om maakwerk uit te sluiten?
Maakwerk kun je natuurlijk nooit uitsluiten Jan, omdat men vroeger wel vaker stempels ging testen op ander materiaal. Dit soort 'testjes' ala 'misslag' ala 'maakwerk' mocht natuurlijk nooit het munthuis verlaten, maar zoals je ziet is dit toch wel gebeurd. Ik heb informatie gekregen dat deze specifieke test van dit muntje is gebeurd en ook dat het in een muntenboek beschreven stond. Dit boek heb ik jammer genoeg niet in mijn bezit.Koevoets numismatics schreef:Hoe ben je tewerk gegaan om maakwerk uit te sluiten?
Ik heb de munt gewogen en deze weegt precies 2,50 gram zoals een 1 cent van die jaren ook weegt. Zoals je onderaan bij het jaartal 1929 ziet kun je nog iets het opstaande randje van de slag zien ( op de foto niet echt heel duidelijk maar in het echt wel goed te zien )
Ook is aan de scherpte van de slag en randen te zien, dat het geen vervalsing betreft, hij is net zo mooi rond als een cent.
Hij is aan een misslagverzamelaar en een Numismaat in de muntenwereld getoond en die hebben hem ook als echt bevonden.
Maar om eventuele discussies uit te sluiten heb ik de munt onafhankelijk laten keuren door de PCGS in Parijs en deze heeft hem als echt bevonden en ook omschreven als een Mint Error 2,5 cent struck on Blackened 1 Cent Plan.
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!
dit soort misslagen kun je denk ik niet laten slabben?
Volgens mij staat er al in de text dat hij in een slab zit, dus het kan welneozion schreef:dit soort misslagen kun je denk ik niet laten slabben?
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië