Afgifte Armenkantoor

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Afgifte Armenkantoor

Bericht door SnakeDoc »

Afgelopen week dit leuke papiertje/kartonnetje binnen weten te slepen.

Zo'n stukje waardepapier dat ik eigenlijk heb leren kennen door de catalogus van Patrick, die ik overigens (volgens mij) net voor wist te blijven met het bieden.

Er schuilt nogal wat mysterie over deze papiertjes, zo blijkt uit die zelfde catalogus.

Patrick schrijft daar o.a. dat door de schrijfwijze is af te leiden dat deze afgiften mogelijk tussen 1750 en 1850 in gebruik zijn geweest. Er is nog altijd niet duidelijk 'wat' er te halen was tegen inlevering van deze bedeelingsbonnen.

Het is mij overigens opgevallen dat de inkt behoorlijk diep gedrukt is. Je voelt aan de achterzijde alle letters en nummers.
Wie er met de potlood '3,-' op heeft gezet, en waarvoor, dat is mij een raadsel. Lijkt mij toch geen verzamelaar geweest die hier zijn verkoopprijs mee wou aanduiden.

Naast deze 49ste afgifte is ook bekend dat een 1ste, 25ste en 30ste in omloop zijn geweest.

Vaag papiertje, maar toch interessant.

Afbeelding
Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Re: Afgifte Armenkantoor

Bericht door Einstein »

Biljetten en aanverwanten zijn niet mijn verzamelgebied, maar toch vind ik dit een mooi en interessant 'papiertje'.
Als leek heb ik dus een misschien domme vraag: wat versta je onder "de catalogus van Patrick"?...
Groetjes,
marc
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

De catalogus van Patrick is de nieuwe Nederlandse papiergeldcatalogus van forumlid Patrick Plomp die een paar maanden geleden is verschenen, een geweldige catalogus.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Bedankt voor je (snelle) info, Alfred!
marc
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Wat een leuke vondst :-) :thumb up:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Marc, mijn catalogus is nog leverbaar hoor! Laat maar weten of je er een wilt. :klap:

Tussen het maken van een catalogus en het uitbrengen zit veel tijd. Niet elk onderwerp kun je dan tot in detail uitwerken. Inmiddels ben ik een volledige studie van het Rooms Katholieke Oude Armenkantoor wijzer...
Bronnen: Mondeling verslag Peter Reekers, die op bezoek bij het Armenkantoor is geweest, "Het Roomsch Catholyck Oude-Armen Comptoir te Amsterdam" uitgegeven 1983 bij Walburg Pers, "Geschiedenis van het R.C. Oude-Armenkantoor te Amsterdam" uitgegeven 1966 bij Paul Brand.

Nergens wordt letterlijk over deze afgiften gesproken. Uit de teksten in de met name het laatst genoemde werk is af te leiden dat de lotjes daadwerkelijk zijn uitgegeven tussen ±1750 en ±1790.
De zorg voor armen, vóórdat Nederland het Koninkrijk werd waarin wij nu leven en Thorbecke's pogingen tot het organiseren van Armenzorg door de overheid sneuvelde (rond 1850) en zijn opvolger Van Reenen er op 1 september 1854 wel in slaagde, werd verzorgd door geloofsgroeperingen. Reeds aan het begin van de 17e eeuw werd de rooms katholieke armenzorg vorm gegeven, maar het duurde tot na het einde van de 80-jarige oorlog alvorens het Oude armenkantoor werd opgericht.
De term "oude armen" staat voor 50+'ers. De tegenhangers hiervan waren het Jongens weeshuis en ... recentelijk in het nieuws, wegens een studentenbezetting... het maagdenhuis (weeshuis voor meisjes).
De bedeling is door de eeuwen steeds kariger geworden, met een dieptepunt in de Bataafse Republiek, de eerste Franse Republiek en het eerste Franse Keizerrijk, waar het huidige Nederland allemaal toe behoort heeft.
De cijfers op de briefjes staan voor weeknummers. Intussen weet ik dat alle weeknummers er nog zijn, in het bezit van het huidige Roomskatholieke armenkantoor. (Zij missen alleen week 49, terwijl dat degene is die wij verzamelaars met enige regelmaat in verzamelingen aantreffen! Volgens de archivaris aldaar het resultaat van een diefstal [SIC].)
De bedeling bestond gedurende de eeuwen in eerste instantie uit het (tweemaal per jaar!!) uitdelen van 10 pond kaas per gezin en 6 zilveren stuivers.
later werden de bedelingen per kwartaal, maand en uiteindelijk per week. De biljetjes werden lotjes genoemd.
De hoeveelheid te bedelen hing af van wat er via de collectes binnen kwam.

Dat de cijfers aan de achterkant van het papier doorgeslagen zijn, komt doordat de lotjes met boekdruk gezet en gedrukt zijn. Overigens zijn ze handmatig gezet, daardoor zijn er verschillende exemplaren per xx'ste afgift te vinden. De 9 duidelijk schuiner, verschillende interpunctie. Zie hiervoor ook het artikel van Peter Rekers in Muntkoerier 3, 2005.

En Ja Stephan, je hebt me eruit geboden :lollig: Misschien moet ik maar eens een anoniem account erbij nemen :sttt:
doc01386020131115101012_003.jpg
p.s. nog een link naar papiergeld: Het laatste pand waar het R.C. Oude-Armencomptoir gevestigd was, is op de plek waar de afgebrande stadsschouwburg stond, waarvan een deel van een gravure van de theaterzaal terug te vinden is op achterkant van de beide modellen 5-jes met Vondel...
Detail stadsschouwburg.jpg
detail stadsschouwburg.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 02 mar 2015, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Patrickp_nl schreef:Marc, mijn catalogus is nog leverbaar hoor! Laat maar weten of je er een wilt. :klap:
En Ja Arjen, je hebt me eruit geboden :lollig: Misschien moet ik maar eens een anoniem account erbij nemen :sttt:
doc01386020131115101012_003.jpg
Arjen moet in deze Stefan zijn, maar toch bedankt voor deze aanvullende informatie.

Erg interessant. Top!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Helaas ging het kavel aan mijn neus voorbij in de laatste MPO veiling.
Maar er waren een aantal afgiftes bij elkaar geplaatst...
7876.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”