Mijn laatste aanschaf is een 8 reales geslagen in Potosí oftewel uit het toenmalige onderkoninkrijk Peru. Deze munten zijn in Nederland beter bekend als spaanse matten. De munt is grotendeels mooi en scherp geslagen maar heeft zoals gebruikelijk is bij deze munten vanwege de onregelmatige muntplaatjes een aantal plaatsen waar de slag niet goed doorgekomen is. Op één van die plaatsen, net onder de P van Peru, zou het teken van de assayer normalieter te zien zijn geweest. De munt weeg 27,41 g en heeft een diameter van 36-38 mm
Van het omschrift zijn ook niet alle letters zichtbaar, maar gelukkig voldoende om de munt aan Filips II toe te schrijven.
Voorzijde: P[HILIP]PVS , D.G. [H]I[SPANIA]RVM
Keerzijde: E[T] INDIAR[VM] [RE]X
Aan het slaan van de munten werd niet veel aandacht besteed aangezien de meeste zoniet alle verscheept zouden worden naar Spanje om aldaar te worden omgesmolten voor het fabriceren van andere munten.

photo sharing
De rand is duidelijk onbewerkt:

picture uploading
Enige details die belangrijk zijn om de munt beter te kunnen clasificeren:

adult image hosting
Let op de punten in de basis van de kroon, de neerwaarts gekantelde leeuw in het wapen van Brabant rechtsonder, en de onderkant van wat in Nederland bekend is als het Gelders kruis (wat volgens mij in werkelijkheid de kruis van de Orde van Calatrava voorstelt).
Een saillant detail overigens wat ook de muntplaats Potosí bevestigd boven die van Lima is dat in de wapens van Vlaanderen (klimmende leeuw, getongd, en geklauwd) en Tirol (adelaar, gekroond, gebekt, en gepoot) de leeuw zich aan de rechterkant bevindt en de adelaar aan de linkerkant. Normalieter en in het geval van de munten geslagen in Lima is dit precies andersom (zie voor een verklaring van de wapens ook http://www.duiten.nl/roermond.html)
Op zoek naar een vergelijkbare munt op internet ben ik het volgende exemplaar bij de veiling van Daniel Franck Sedwick op 30 Oktober 2013 tegengekomen. Met name het wapen van Brabant toont grote overeenkomsten.

Dientengevolge zou de assayer mogelijk A kunnen zijn. Echter assayer B en dus ook B over A en B over C behoort tot de mogelijkheden zoals het volgende exemplaar met assayer B, geveild tijdens één van de veilingen van Aureo & Calicó - http://www.acsearch.info/search.html?id=2124311, duidelijk toont.

capture screen
Volgens verzamelaars die er verstand van hebben werden de 8 reales muntstukken volgens oficieël decreet pas vanaf 31 maart 1575 geslagen. Mijn munt dient dus volgens de gegevens ontleend aan de webpagina van Mel Fisher http://www.melfisher.com/Library/AtochaCoin/Assayer.asp gedateerd te worden tussen 1575 en 1590.
Uit The Practical Book of Cobs van Daniel Sedwick en Frank Sedwick kan nog meer informatie worden ontleend:

Allereerst dat de datering zou liggen tussen 1581(?) en 1592(?) Wijkt dus enigszins af van wat Mel Fisher opgeeft. Daarnaast zou de kroon van het grote type zijn. Verder is aan mijn munt heel goed te zien dat tussen P[HILIP]PVS en D.G zich een , (koma) bevindt en geen . (punt). Vergelijk dit teken met de punt tussen D en G van Deus Gratia. Dit impliceert dat deze munt of van eerste of van de tweede periode moet zijn.
Met vriendelijke groet,
Tristán