Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

JVS
Nieuw lid
Nieuw lid

Catawiki: waar slaat een schatting nog op?

Bericht door JVS »

Bij de veiling van Catawiki vind de veilingmeester het bij een aantal kavels blijkbaar nodig om een schatting te maken. Ik heb het de laatste tijd eens gevolgd maar ruim 90% van de kavels haalt de onderkant van de schatting niet (en heel vaak ook lang niet!). Afgelopen veiling zaten er weer een aantal flinke misperen tussen.

Ze zetten alle kavels in op 1 euro maar toch vinden ze het nodig om een schatting te maken. Bij een normale veiling gebeurt dat toch ook niet? Wat is het doel van deze schattingen? Een koper wijs proberen te maken hoeveel iets waard is? Dat zou ik misleiding vinden. Nu heeft het 1 duidelijk doel: het belachelijk maken van de veilingmeester...
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Re: waar slaat een schatting nog op?

Bericht door marksch »

Hoi,

Die veilingmeester stelt natuurlijk niets voor. Dat is gewoon een fotootje van iemand met daaronder de eeuwige naam Zinkstok. Geen idee of die persoon echt bestaat en of hij ooit wel aan Catawiki verbonden was.

Nu heeft iemand van dit forum (Koevoets?) wel eens opgebeld naar een relatie van hem die daar meer van wist (dat kun je elders op dit forum lezen) en toen werd er volgens mij beterschap beloofd. Ik weet niet zeker of het toen ook om die Zinkstok ging.

In ieder geval moet je die schattingen op Catawiki maar met een enorme korrel zout nemen. Daarbij moet wel gezegd worden dat het nogal eens voorkomt dat kavels bij CW voor veel te hoge bedragen weggaan, dus gemiddeld genomen komen ze misschien wel goed uit.

Wat het doel van de schattingen is, weet ik niet. Waarschijnlijk willen ze prijs opdrijven ten koste van hun geloofwaardigheid.

Groet,

Mark
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

marksch schreef:Die veilingmeester stelt natuurlijk niets voor. Dat is gewoon een fotootje van iemand met daaronder de eeuwige naam Zinkstok. Geen idee of die persoon echt bestaat en of hij ooit wel aan Catawiki verbonden was
Jos Zinkstok is ook af en toe op dit forum actief, dus wellicht komt er nog een reactie van hemzelf.
JVS schreef:Ze zetten alle kavels in op 1 euro maar toch vinden ze het nodig om een schatting te maken. Bij een normale veiling gebeurt dat toch ook niet?
Ik kijk niet vaak op Catawiki, maar mijn indruk is dat deze schattingen vermeld staan bij de duurdere inzendingen. Het is dus meer een indicatie dat het een waardevol item betreft. En ik vind het op zich vrij logisch, want alles wordt wel voor 1 euro ingezet.
Bij een normale veiling zal ten eerste al niet bij 1 begonnen worden (en gaat daardoor ook een flink aantal kavels retour, bij Catawiki weet je in ieder geval zeker dat het kavel verkocht zal worden), en dan nog geven veel veilingen ook een schatting. Het is redelijk standaard dat bij een veiling een schatting gegeven wordt, en dat de inzet vervolgens 80% van de schatting is.
Ik denk dan ook dat de werkelijkheid wat genuanceerder is dan je reactie.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi Spatbord,

Toch leuk om te weten dat Jos Zinkstok een echt persoon is :-)

Er wordt op dit forum erg veel geklaagd over de kwaliteitswaarderingen die op CW aan munten toegekend worden. Die waarderingen zijn erg vaak veel te hoog en de bijbehorende schatting van de waarde of verkoopprijs daardoor ook. Hoewel de handelswijze van CW of Jos Zinkstok verder misschien volstrekt correct is, neemt dat niet weg dat veel munten heel erg overgewaardeerd zijn. Ik houd de veilingmeester daar toch verantwoordelijk voor.

Vriendelijke groet,

Mark
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Deze miskleun (te hoge schatting) is niet alleen bij de muntenveiling te zien!
Ook bij "boeken", "curiosa" en andere gebeurt dit.
En wat de startprijs van 1 euro betreft, ook dàt is af en toe een fabeltje! Enkele veilingen geleden deed ik een bod van 80 euro op een artikel waarop nog niemand geboden had, en dat werd gewoon geweigerd wegens "te laag bod".
hoe leggen ze dàt uit bij Catawiki?...
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door NijmegenMunten »

spatbord schreef:
marksch schreef:Die veilingmeester stelt natuurlijk niets voor. Dat is gewoon een fotootje van iemand met daaronder de eeuwige naam Zinkstok. Geen idee of die persoon echt bestaat en of hij ooit wel aan Catawiki verbonden was
Jos Zinkstok is ook af en toe op dit forum actief, dus wellicht komt er nog een reactie van hemzelf.
JVS schreef:Ze zetten alle kavels in op 1 euro maar toch vinden ze het nodig om een schatting te maken. Bij een normale veiling gebeurt dat toch ook niet?
Ik kijk niet vaak op Catawiki, maar mijn indruk is dat deze schattingen vermeld staan bij de duurdere inzendingen. Het is dus meer een indicatie dat het een waardevol item betreft. En ik vind het op zich vrij logisch, want alles wordt wel voor 1 euro ingezet.
Bij een normale veiling zal ten eerste al niet bij 1 begonnen worden (en gaat daardoor ook een flink aantal kavels retour, bij Catawiki weet je in ieder geval zeker dat het kavel verkocht zal worden), en dan nog geven veel veilingen ook een schatting. Het is redelijk standaard dat bij een veiling een schatting gegeven wordt, en dat de inzet vervolgens 80% van de schatting is.
Ik denk dan ook dat de werkelijkheid wat genuanceerder is dan je reactie.
Catawiki hanteert gewoon een reserve price bij duurdere kavels. Zolang je niet bied boven een bedrag die ze van tevoren ingesteld hebben win je hem ook niet.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Hoi,

Misschien pleit het voor Jos Zinkstok dat het probleem niet alleen bij hem maar bij heel CW optreedt. Meer kan ik daar denk ik ook niet over schrijven.

Het staat een aanbieder natuurlijk altijd vrij om een naar zijn of haar mening (te) laag bod te weigeren. Het is dan inderdaad wel een beetje merkwaardig om een startbod ver onder de minimumprijs te vragen.

Groet,

Mark
JVS
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door JVS »

Laat kavels gewoon starten op de minimale reserve price. Nu is het misleidend om te pronken met 'bieden vanaf 1 euro'

Ik weet niet hoe het bij andere veilingen gaat van Catawiki maar als het bij meerdere veilingen zo gaat dan lopen ze dit vanzelf een keer op.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Is het niet de gewoonte om iets onder de reserve prijs te gaan zitten met het eerste bod? Op die manier kun je soms peilen of er wel belangstelling is en de reserve prijs gewoon te hoog is. Bij een echte veiling kan de verkoper dan soms besluiten om de reserve prijs te verlagen.

Mark
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb in het verleden regelmatig gekeken op CW en toen viel het me al op dat papiergeld voor prijzen werden verkocht waarvan ik dacht:

A. Iemand wordt hier een oor aangenaaid door meebieders.
B. Waarom wordt zoveel geboden voor een biljet waarvan ik denk dat het op een veiling inclusief evt 26% opgeld goedkoper is.

Daarbij nog de vriendelijke geste dat je bijna iedere dag een e-mail krijgt van CW dus de keuze was snel gemaakt.
Registratie ongedaan gemaakt en nooit meer naar de site van CW.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Graag wil ook even inhaken op het onderwerp catawiki Schatting veilingmeester.

Allereerst Jos Zinkstok bestaat weldegelijk (op dit forum Joszi) maar is niet altijd degene die de schatting geeft.
Persoonlijk heb ik alleen negatieve ervaringen met deze weerzinwekkende persoon, maar dit even terzijde.
De assistent veilingmeester in dit geval Ruud de Jong doet vaker een schatting en vaak gewoon uit de lucht gegrepen.(hier kom ik zo op terug)
Als aanbieder kun je een dure munt laten veilen door Catawiki met eigengemaakte foto's.
Het kavel wordt dan al dan niet goedgekeurd door een van de genoemde veilingmeesters.

Bij duurdere kavels, in de te noemen kwestie betreft het kavels van de maandag muntenveiling,
kun je een reserveprijs (minimaal bod om te verkopen) vragen.
Bij akkoord zal de (assistent)veilingmeester een reserveprijs instellen en zijn eigen schatting eraan geven (meestal tussen 10% en 30% hoger dan de RP)
Maar dit is een wassen neus en geen serieuze beoordeling van de veilingmeester.
Hier even 2 voorbeelden van mijn eigen aangeboden munten:

http://veiling.catawiki.nl/kavels/67363 ... wilhelmina
http://veiling.catawiki.nl/kavels/71392 ... wilhelmina

De aangeboden munten zijn hetzelfde (de ene week met een reserveprijs €400,-) en de volgende week zonder reserveprijs omdat de reserveprijs niet werd gehaald in de eerste week (waarschijnlijk vanwege de slechte foto's).
Kijk naar de schattingen van de veilingmeester! Een week later vind hij dezelfde munt (en hij wist dat dit dezelfde munt was) €100 ,- minder waard?
Dat is in mijn ogen onzin maar goed door deze beoordeling heb ik wel een verlies van ongeveer 70 euro moeten accepteren.
Overigens bleef een opmerking over de verschillende schatting van mij aan Ruud (de beoordeler van CW in kwestie) onbeantwoord :-(
Zolang zij hun 24,125% commissie maar krijgen!

Over meebieden gesproken daar kan de veilingmeester Jos Zinkstok zelf ook iets van:
Zijn eigen bedrijf heet Poveia (gelegen te Assen) en ook hiervan zijn bijna wekelijks kavels te zien op Catawiki.
Zijn eigen kavels worden dus ter veiling aangeboden iets dat al dubieus is imo, maar om het nog erger te maken
heeft hij (als veilingmeester JOS) feedback kunnen achterlaten voor zijn bedrijf (Poveia) op Catawiki.
Dat betekent dat deze naar grote waarschijnlijkheid heeft meegeboden op zijn eigen kavel om de prijs proberen op te drijven.
Blijkbaar heeft niemand overboden en heeft hij het zelf moeten kopen met dien verstande dat hij gelukkig wel 24,125% (15,125 bij verkoop en 9% bij koop) commissie kwijt was :-)

Al met al Catawiki dikke negatief voor mij.

mvg,

Bert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Als dit waar is is dit de ondergang van Catawiki. Shill bidding is een doodzonde in de veilingwereld.
CorioCoins

Koevoets numismatics schreef:Als dit waar is is dit de ondergang van Catawiki. Shill bidding is een doodzonde in de veilingwereld.
Helemaal mee eens! Ik kan helaas alleen het betreffende kavel niet vinden (dat is niet eenvoudig op catawiki)
Maar mijn vertrouwen in Catawiki is na een jaar volledig verdwenen.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ik heb nog nooit iets gekocht op catawiki was het alleen al voor de belachelijk hoge biedingen, die in vele gevallen nog hoger zijn dan de prijzen in de handel. Als blijkt dat de veilingmeester zelf mee bied verklaard dit al een hoop, hierdoor is het nog onwaarschijnlijker dat ik hier ook maar ooit iets koop.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
CorioCoins

Bij deze maar even de link naar de feedback voor deze verwijderd wordt door Catawiki zelf:
http://www.catawiki.nl/user/feedbacks/VeilingmeesterJos
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Dit verklaard al die absurde hoge opbrengsten daar, had al z'n vermoeden.
CorioCoins

Het topic ging over schattingen van de veilingmeester :
http://veiling.catawiki.nl/kavels/40710 ... wilhelmina

De schatting is beduidend hoger dan de NVHM catalogusprijs 2014 voor een FDC kwartje 1945 PE. (€550,- uit mijn hoofd)
Dus ook hier alleen bieders om de tuin leiden, om een zo hoog mogelijk omzet te verwerven.

Bleh
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Zelf ben ik een hele korte tijd ingeschreven geweest bij catawiki maar lang heeft dat niet geduurd. Ik werd gek van alle mail die ze me toezonden! De veilingen volg ik nog wel zo nu en dan en verbaas me dan echt over de opbrengsten die ze daar (op de een of andere manier) weten te realiseren. Dat geldt niet alleen voor munten maar ook op het gebied van vinyl (LP's) is het een disney-park in de negatieve zin van het woord.
Blijkbaar voldoen ze wel aan een vraag want anders zou er helemaal niet geboden worden. Het verschil in prijsstelling vindt je niet alleen terug op internet-veilingen maar ook bij de 'traditionele' veilinghuizen. Toen ik laatst de prijsstellingen vergeleek van twee opeen volgende veilingen in den lande zag ik ook grote verschillen. Iedereen kan zoeken naar een veiling die aansluit bij interesse en budget, dat is alleen maar positief. Schijnbaar spelen prijsverschillen voor sommige verzamelaars geen rol of zijn ze erg onkundig.
ALS ik ooit nog iets zal kopen bij catawiki zal ik me daarvoor inschrijven maar meteen erna weer laten verwijderen uit hun spam-bestanden. Schijnbaar zijn die gasten vreemd met het gegeven dat een goede wijn geen krans behoeft.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

NijmegenMunten schreef:Catawiki hanteert gewoon een reserve price bij duurdere kavels. Zolang je niet bied boven een bedrag die ze van tevoren ingesteld hebben win je hem ook niet.
Dat was mij niet bekend. Dus als ik het goed begrijp zetten ze de munt wel neer met een startprijs van 1 euro, maar als het uiteindelijke bod onder de reserveprijs blijft krijg je hem niet? Dat zou wel heel slecht zijn... Of staat er in die gevallen wel bij dat er een reserveprijs is, en wat die reserveprijs is?

@xntriq-coins: uit jouw verhaal begrijp ik dat je om een reserveprijs kunt vragen, maar dat de veilingmeester bepaald of die er ook werkelijk komt? En als hij besluit dat die er niet komt, dan kun je je munt niet meer terugtrekken?
Ik kan je eerste twee foto's overigens niet zien, zie alleen een thumbshots.com 'image coming soon'.

Overigens is je eigen kavels aanbieden voor veilinghouders een redelijk normale zaak (helaas), er zijn maar weinig veilingen waar de veilinghouder alleen veilinghouder is. Dat hij vervolgens op zijn eigen kavels biedt is wel een kwalijke zaak.

Het kwartje 1945PE heeft in mijn catalogus (2011) een waarde van 500 in Prachtig en 650 in FDC. Daar zal de schatting wel op gebaseerd zijn.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Tja, duidelijk genoeg toch? Leve de onpartijdigheid.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

spatbord schreef:
NijmegenMunten schreef:Catawiki hanteert gewoon een reserve price bij duurdere kavels. Zolang je niet bied boven een bedrag die ze van tevoren ingesteld hebben win je hem ook niet.
Dat was mij niet bekend. Dus als ik het goed begrijp zetten ze de munt wel neer met een startprijs van 1 euro, maar als het uiteindelijke bod onder de reserveprijs blijft krijg je hem niet? Dat zou wel heel slecht zijn... Of staat er in die gevallen wel bij dat er een reserveprijs is, en wat die reserveprijs is?
Ja je krijgt dan wel te zien dat je bod niet voldoende is.
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

Martin schreef:Zelf ben ik een hele korte tijd ingeschreven geweest bij catawiki maar lang heeft dat niet geduurd. Ik werd gek van alle mail die ze me toezonden! De veilingen volg ik nog wel zo nu en dan en verbaas me dan echt over de opbrengsten die ze daar (op de een of andere manier) weten te realiseren. Dat geldt niet alleen voor munten maar ook op het gebied van vinyl (LP's) is het een disney-park in de negatieve zin van het woord.
Blijkbaar voldoen ze wel aan een vraag want anders zou er helemaal niet geboden worden. Het verschil in prijsstelling vindt je niet alleen terug op internet-veilingen maar ook bij de 'traditionele' veilinghuizen. Toen ik laatst de prijsstellingen vergeleek van twee opeen volgende veilingen in den lande zag ik ook grote verschillen. Iedereen kan zoeken naar een veiling die aansluit bij interesse en budget, dat is alleen maar positief. Schijnbaar spelen prijsverschillen voor sommige verzamelaars geen rol of zijn ze erg onkundig.
ALS ik ooit nog iets zal kopen bij catawiki zal ik me daarvoor inschrijven maar meteen erna weer laten verwijderen uit hun spam-bestanden. Schijnbaar zijn die gasten vreemd met het gegeven dat een goede wijn geen krans behoeft.

Martin
Welke twee traditionele veilinghuizen heeft u vergeleken dan? en wat waren de verschillen? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

NijmegenMunten schreef:Ja je krijgt dan wel te zien dat je bod niet voldoende is.
Alleen dat het niet voldoende is, of staat er ook bij wat de reserveprijs is?
NijmegenMunten Nederland
Donateur
Donateur

spatbord schreef:
NijmegenMunten schreef:Ja je krijgt dan wel te zien dat je bod niet voldoende is.
Alleen dat het niet voldoende is, of staat er ook bij wat de reserveprijs is?
Staat reserve price nog niet bereikt, hoe hoog die is geven ze niet aan.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

In het begin waren de gerealiseerde prijzen op CW inderdaad vaak absurd hoog, dat is de laatste tijd minder. Ook valt het me op dat er regelmatig lots na een week of een paar weken weer opnieuw aangeboden worden. Dus of de verkoper heeft toevallig meerdere keren hetzelfde liggen (wat bij sommige lots in mijn ogen onmogelijk is) of het betreft lots met een te hoge reserveprijs die dan blijkbaar niet gehaald is en men het opnieuw probeert. Heb het nog niet helemaal geanalyseerd :knipoog:

Ik heb een paar keer wat gekocht bij CW, naar tevredenheid en voor een redelijke prijs. En daar ben je als koper natuurlijk zelf bij. Je kunt goed inschatten wat een munt, ondanks de overgradering in de beschrijvingen, ongeveer waard is en daar reëel op bieden.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Veilingen”