Dit type biljetten is tijdens het verzamelen van Nederlandse bankbiljetten en Noodgeld uit de 2e wereldoorlog een beetje langs mij heen gegaan.
In hoe verre zijn deze Reichskreditkassen biljetten echt in Nederland gebruikt? Hoe lang lang? En was iedere Nederlander met een beetje geld bekend met dit type biljetten, of werd het juist vermeden?
Werden deze biljetten alleen in Nederland gebruikt, of waren er meer landen waar de zelfde types zijn ingevoerd?
Reichskreditkassen
Moderator: Arjena3
Reichskreditkassen
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Re: Reichskreditkassen
Ik denk dat PatrickP je daar vast wel een antwoord op kan geven.
Alfred
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ik heb net zelf al een beetje extra research gedaan en vond onderstaand artikel. Best interessant en geeft al een hoop informatie,
http://www.economischoogpunt.nl/special ... enscheine/
Lijkt er toch op dat dit soort biljetten in de WOII noodgeld biljetten van Nederland thuis hoort, dus ga ze maar is bij elkaar proberen te schrapen.
Zie dat ze in tegenstelling tot verzameleraarsmarkt.nl op Ebay helemaal niet voor zo'n heel hoge prijs weg hoeven te gaan.
http://www.economischoogpunt.nl/special ... enscheine/
Lijkt er toch op dat dit soort biljetten in de WOII noodgeld biljetten van Nederland thuis hoort, dus ga ze maar is bij elkaar proberen te schrapen.
Zie dat ze in tegenstelling tot verzameleraarsmarkt.nl op Ebay helemaal niet voor zo'n heel hoge prijs weg hoeven te gaan.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Deze biljetten hebben in ons land dan maar heel kort dienst gedaan als betaalmiddel van Duitse Wehrmacht soldaten (deze mochten geen officiële Reichsbanknoten gebruiken), als ze al daadwerkelijk hebben gecirculeerd. In Nederland ging men na de mei-oorlog al weer snel over tot de normale Nederlandse bankbiljetten (maar nu onder Duits beheer).
De Duitse soldaten stapten al snel over op een geheel eigen betaalmiddel, de speciale Wehrmachtsausgaben zonder datum uit 1940, later vervangen door de Verrechnungsscheine für die Deutsche Wehrmacht einde 1944.
Volgens Rosenberg waren deze Reichskreditkassenscheine vooral bedoeld voor gebruik door Duitse militairen en voor circulatie in bezette landen waar het geldverkeer slecht functioneerde met als opmerking: "Mit Ausnahme der als Inland geltenden und wieder angeschlossenen Gebiete wie Elsaz-Lothringen sowie zum Beispiel dem Protektorat Böhmen und Mähren, Belgien, Luxemburg oder den Niederlanden".
De prijzen die verzamelaarmarkt.nl vraagt voor deze biljetten zijn fantasie-prijzen om het mild uit te drukken. Het merendeel moet in gebruikte staat voor een euro per stuk te vinden zijn.
De Duitse soldaten stapten al snel over op een geheel eigen betaalmiddel, de speciale Wehrmachtsausgaben zonder datum uit 1940, later vervangen door de Verrechnungsscheine für die Deutsche Wehrmacht einde 1944.
Volgens Rosenberg waren deze Reichskreditkassenscheine vooral bedoeld voor gebruik door Duitse militairen en voor circulatie in bezette landen waar het geldverkeer slecht functioneerde met als opmerking: "Mit Ausnahme der als Inland geltenden und wieder angeschlossenen Gebiete wie Elsaz-Lothringen sowie zum Beispiel dem Protektorat Böhmen und Mähren, Belgien, Luxemburg oder den Niederlanden".
De prijzen die verzamelaarmarkt.nl vraagt voor deze biljetten zijn fantasie-prijzen om het mild uit te drukken. Het merendeel moet in gebruikte staat voor een euro per stuk te vinden zijn.
Ik zou gaan kijken op www.eBay.de Ik had ze binnen een week bij elkaar verzameld begin van dit jaar.
Alfred
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Ilosab schreef:Ik denk dat PatrickP je daar vast wel een antwoord op kan geven.
Alfred
De Duitsers waren al vroeg in 1937 plannen aan het beramen om de "expansiedrift" kracht bij te zetten. Deze vorm van bezettingsgeld werd in grote getalen op voorraad gehouden. Naast de militaire activiteiten, werd op strategisch niveau gezorgd dat de economie van de nieuw bezette landen snel ontwricht werd, zodoende de bevolking een sterkere valuta dan de oorspronkelijke te kunnen bieden.
Door kordaat optreden van onze beleidsmakers bij De Nederlandse Bank, is dit voorkomen kunnen worden.
Door op zeer korte termijn de totale voorraad gereed papiergeld dat nog niet in omloop was gebracht te vernietigen werd deze financiele ramp voorkomen.
Het publiek zat vervolgens wel snel zonder bruikbaar geld (geld met intrinsieke waarde werd immers direct opgepot; koper, zilver) terwijl papiergeld bij banken en bijkantoren van DNB er simpelweg niet meer was. En dat alles in de eerste dagen van de oorlog!
Dit is mede aanleiding van de vele lokale initiatieven tot noodgeld geweest.
Formeel is dit bezettingsgeld zeker geldig betaalmiddel geweest, echter practisch geen Nederlander heeft er daadwerkelijk mee betaald.
In de ons omringende (niet Duits)landen zijn ze wel in omloop gekomen.
De Rosenberg geeft een mooi overzicht van alle gebruikte stempels op deze biljetten. In de nieuwe catalogus voor Nederlands papiergeld staan alleen de Nederlandstalige stempels (veelal Vlaams). En enkele stempels die voor omwisseling van deze biljetten voor terugkerende militairen.
Voorbeeld van een bankstempel op de een mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Prachtige informatie weer Patrick,
Ik probeer dit setje nu dus op Ebay maar bij elkaar te schrapen, en zie inderdaad dat er velen worden aangeboden met stempels.
Ik denk daarbij dan wel weer terug aan een ander topic, ook door jou geopend over het misbruiken van de diverse III-Reich stempels op biljetten.
Zou men ook niet bij deze biljetten een paar extra euro's willen verdienen aan zelf geplaatste adelaar/SS/hakenkruis logootjes?
Ik probeer dit setje nu dus op Ebay maar bij elkaar te schrapen, en zie inderdaad dat er velen worden aangeboden met stempels.
Ik denk daarbij dan wel weer terug aan een ander topic, ook door jou geopend over het misbruiken van de diverse III-Reich stempels op biljetten.
Zou men ook niet bij deze biljetten een paar extra euro's willen verdienen aan zelf geplaatste adelaar/SS/hakenkruis logootjes?
Voorzichtigheidshalve (mooi scrabble/wordfeud woord) zou ik er vanuit gaan dat hakenkruis- en SS-stempels altijd vals zijn... Zoek gewoon de ongestempelde biljetten op. Ze zijn er met 7 en 8 cijfers in het serienummer.
Straks zijn de biljetten zonder al die dubieuze stempels nog zeldzamer dan de gestempelde.
Straks zijn de biljetten zonder al die dubieuze stempels nog zeldzamer dan de gestempelde.
Er zijn wel wat varianten...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)