Vermoedelijk Philippus I

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

MisterKampus
Nieuw lid
Nieuw lid

Vermoedelijk Philippus I

Bericht door MisterKampus »

Een dik jaar geleden heb ik op een verzamelbeurs een Romeinse munt van een aantal Serviërs gekocht. Ik had er toen zo me twijfels bij. Echter, ik heb er een paar euro voor betaald en als replica zou hij ook niet lelijk zijn dus ik heb de munt toch maar gekocht.

Na een lange zoektocht op het internet (ik moet nog wat literatuur aanschaffen) kwam ik erachter dat ik waarschijnlijk een Dupundius of een As van Philippus I (de Arabier) te pakken had. Volgens mij komt de munt uit het jaar 245 (AN V). Aan de hand van de beeltenis kwam ik tot de conclusie dat de munt is geslagen in Moesia Superior, wat in hedendaags Servië ligt.

Die Serviërs hadden mij met handen en voetentaal uitgelegd dat ze zelf zochten naar Romeinse spullen (ze hadden ook gespen en dat soort dingen). Hun Engels was ongelofelijk gebrekkig en Nederlands konden ze al helemaal niet. Maar hoe dan ook de plek waar de munt is geslagen, Viminacium, klopt wel met Servië.

Opschrift munt:
Achterzijde IMP IVL PHILIPPVS PIVS FEL AVG PM (IMPERATOR IVLIVS PHILIPPVS PIVS FELIX AVGVSTVS PERSICVS MAXIMVS)

Voorzijde PMS - C - OLVIM (PROVINCIA MOESIA SVPERIOR COLONIA VIMINACIVM)

http://www.viminacium.nl/Philippus%20I.html

Halverwege deze site staat dus zo'n zelfde munt met hetzelfde opschrift, alleen op mijn munt is de keizer met een stralenkrans afgebeeld en een As. De munt daaronder lijkt erg op die van mij alleen het opschrift bij mij heeft als laatste letter een M. Verder ben ik nog niet in het bezit van een weegschaal, die ga ik binnenkort kopen. Mijn keukenweegschaaltje geeft 10 gram aan, volgens mij kan de munt dus tussen de 9,45-10,44 gram zitten. Nu is zo'n munt van ongeveer 1750 niet precies vast te stellen maar het is wel een verschil. De diameter is trouwens ongeveer 23 mm.

Op een andere site, een Duitse veiling site, heb ik wel de correcte munt kunnen vinden.

http://www.acsearch.info/search.html?id=1049384

Deze munt klopt wel met de munt die ik heb aangeschaft.
Ik heb de munt goed bekeken en kon nergens langs de rand een klein geveild stukje vinden wat zou kunnen betekenen dat mijn munt een namaak is. Ik vond de munt zo mooi dat ik ging wantrouwen en naar vervalsingkenmerken ging zoeken.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen of het een echte munt is of een vervalsing. En als het echt is of het een dupondius of een as is. Ik heb nog wel de naam en tel nummer van die Serviër...Of die klopt weet ik niet, maar het wekt in ieder geval vertrouwen op.

Groet Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelgebied: Bankbiljetten van Duitsland (t/m 1945), Munten van Duitse staten/Duitsland (tot de euro) en Scandinavië
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Vermoedelijk Philippus I

Bericht door Jan W »

Deze munt lijkt mij wel echt toe hoor als ik deze vergelijk met die H.D. Rauch op de veiling aanbood. Dit is een zogenaamde koloniale of provinciale aanmunting. Daarbij kennen ze over het algemeen niet de benamingen As en Dupondius zoals deze van de in Rome geslagen koperen munten bekend zijn. Meestal wordt het dan aangeduid met bijvoorbeeld AE29 waarbij AE voor koper staat en 29 voor de (groffe) doorsnede van de munt.
In de catalogus van David R. Sear (uitgave Seaby - 1970) die ik heb staat deze munt aangeduid als AE29 met als kenmerk Sear 2514.

Het enige aparte bij Rauch vind ik dat deze munt als zijnde uit het jaar V (AN V = Anno V) wordt geplaatst in 244 na Chr. Je zou verwachten dat dit 249 na Chr. is als je weet dat Philippus I begon met regeren in 244 na Chr. tot 249 na Chr.
Laatst gewijzigd door Jan W op 10 nov 2014, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MisterKampus
Nieuw lid
Nieuw lid

Bedankt voor je reactie en informatie, t was weer een wijze les :). Staat Sear 2514 voor het indexnummer van de munt in dat boek of is deze aanduiding wat algemener? Wat is de waarde van zo'n munt in deze staat of is dat vrij moeilijk in te schatten?

Op de eerste website die ik hierboven heb genoemd staat het volgende over het jaartal:

"De aanmuntingen op naam van Philippus beginnen ergens vanaf februari/maart in het jaar V (243/244). De portretten die dan op de munten verschijnen lijken nog niet op dat van Philippus maar hebben nog sterk de trekken van Gordianus of zijn daar van afgeleid. Pas laat in het jaar V verschijnt een portret dat lijkt op het portret zoals dat op de munten met het jaar VI t/m VIIII is afgebeeld. Halverwege 247, ergens in de overgang van het jaar VIII naar het jaar VIIII heeft Philippus zijn zoontje Philippus II medekeizer gemaakt. Omdat zij beiden dezelfde naam en titels gebruikten is het bij sommige munten uit het jaar XI soms lastig te zien of het een exemplaar op naam van Philippus zelf is of op naam van zijn zoon. Het jaar XI kent namelijk exemplaren met een jong portret waarbij het om een geïdealiseerd portret van Philippus kan gaan of juist van zijn zoontje die rond die tijd echter niet ouder geweest kan zijn dan een jaar of 12 a 13."

Kan dit betekenen dat die V voor het 5e jaar van 240-249 staat? Ik ben verder een vrij grote leek op dit gebied, maar zoals ik die bron lees zou dat mijn conclusie zijn. De inscriptie die gebruikt is bij de munt die ik heb schijnt alleen in het begin van Philippus' regeringsperiode op de munt te hebben gestaan:

"De omschriften op de munten van Philippus zijn vrij uniform. Alleen vroeg in het jaar V (243/244) komt de lange tekst: IMP IVL PHILIPPVS PIVS FEL AVG PM voor. Het PM op deze munten wordt niet verklaard als het rond die tijd reeds in onbruik geraakte Pontifex Maximus maar als Persicus Maximus, de grootste overwinnaar der Perzen. Zoals gezegd verdween dit type omschrift al snel omdat de vrede met de Perzen eigenlijk een duur gekochte vrede was. Al vrij snel werd de tekst op de munten gewijzigd in: IMP M IVL PHILIPPVS AVG en is gebruikt tot Philippus laatste jaar XI."
Verzamelgebied: Bankbiljetten van Duitsland (t/m 1945), Munten van Duitse staten/Duitsland (tot de euro) en Scandinavië
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Het is inderdaad een indexnummer in deze catalogus. In de catalogus die ik heb uit 1970 (!) staat de munt voor 6,50 Engelse ponden in de kwaliteit Fine. De Engelse pond stond toen wel wat hoger, ik dacht zo'n 12,50 gulden in die tijd. Zeg maar zo'n 80 gulden, ongeveer 36 euro.
Afgezet tegen een in Rome geslagen Antoninianus op zijn naam is deze AE29 twee keer tot soms drie keer zo duur in mijn catalogus. Maar de prijzen van Romeinse munten zijn nogal aan fluctuatie onderhevig (van sommige munten zijn intussen grote hoeveelheden teruggevonden). Ik gebruik de catalogus dan ook alleen maar om munten te determineren.
Een andere site waar je deze munt kunt vinden is: http://www.vcoins.com/it/stores/sebasti ... fault.aspx , hier moet zo'n zelfde munt 35 euro opbrengen.

Wat betreft de V, ook deze site stelt dat de munt geslagen is in 245 na Chr. Blijkbaar is deze telling niet verbonden aan het begin van zijn regeerperiode?
MisterKampus
Nieuw lid
Nieuw lid

Ik vermoedde al dat de waarde nogal zouden wisselen, heb ik het toch goed gedaan om er 3 euro voor te betalen...Bedankt voor de mooie uitleg, de volgende keer dat ik die Serviërs zie ga ik weer op zoek naar wat mooie Romeinse munten.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Mooi stukje

Mijn kennis van de romeinse numismatiek is eerder beperkt, maar ik kan er men weg mee.

Ik kom hetzelfde uit zoals u.

http://coinproject.com/coin_detail.php?coin=221412

Tevens is dit ook een goede site (tip) ;-)

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
MisterKampus
Nieuw lid
Nieuw lid

Thx voor de tip! Linkje zit nu bij me lijst voor Romeinse munten :) Ik heb nu ook aardig wat bronnen over deze munt, waardoor ik goed ben te weten gekomen wat het is. Bedankt voor de hulp!
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Hiervoor hebben we fora ;)

Laat de volgende munt maar komen :lach:

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”