Variant €2 Belgie 2014 Rode Kruis op Muntmanifestatie

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

Maxeuro België
Volledig lid
Volledig lid

Re: Variant €2 Belgie 2014 Rode Kruis op Muntmanifestatie

Bericht door Maxeuro »

Sven schreef:Zijn er hier nog verzamelaars die op hun coincards wachten? Ik heb mijn bestelling nog steeds niet ontvangen. :onfused:
Ja hoor, ik wacht ook nog! ;)
Stoif Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Stoif »

Ik wacht ook nog steeds :zzzz:
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
DvdTheBusDriver
Senior lid
Senior lid

Bericht door DvdTheBusDriver »

Ook nog steeds aan het wachten.
De tijd van eigen volk eerst is al lang over...... Iemand in Noorwegen heeft de zijne al een week...
Verzameling euromunten uit circulatie: 691/859
eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak »

Gewoon een mail sturen naar KBM en vragen waar ze blijven,,helpt meestal! :knipoog:
groetjes Luc
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

MikeGSM schreef:Ben wel benieuwd wat de Munthunters hier zouden willen betalen voor de Varianten...

Misschien leuk om een pooltje te maken? (als dat kan???)
Wel ik ben zeer onhandig wegens mijn ziekte.Nu heb ik de bankschroef genomen en een Nederlandse 2 euro uit elkaar gehaald zoals hierboven beschreven.Gaat er zeer gemakkelijk uit en zo er weer in uit ook.Ik ga mijn RK munt niet riskeren maar als ik wil doe ik er zo een buitenring met Nederlands randschrift toch rond.Nu ik dat uit eigen ervaring weet zou ik het eerlijk gezegd niet meer betrouwen.Ik kan me wel voorstellen dat je er een paar moet doen want de kans om beschadigingen te doen tijdens het maken lijkt me een risico maar het gaat dus wel.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Natuurlijk werkt het. Ik vertel niet alleen maar onzin :lach:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Palmbird schreef: Ik ga mijn RK munt niet riskeren maar als ik wil doe ik er zo een buitenring met Nederlands randschrift toch rond.
Zo gemakkelijk gaat dat niet.
De buitenring van een Nederlandse 2 Euromunt is duidelijk te onderscheiden van een Belgische omdat de Nederlandse buitenring een drietal verticale strepen heeft en de Belgische niet. De Beatrix buitenring is trouwens heel erg anders doordat de sterren maar op de helft van de ring staan.Trouwens op de Italiaanse buitenring zijn ook wat stukjes van Dante Alighieri te zien. Dus zo gemakkelijk kun je geen nep-varianten maken. Behalve natuurlijk als je een of andere gedenkmunt daarvoor gebruikt. Maar altijd goed kijken of er stukjes van het beeld op de rand staan.

Thomas
Laatst gewijzigd door resparvae op 13 okt 2014, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

resparvae schreef:
Palmbird schreef: Ik ga mijn RK munt niet riskeren maar als ik wil doe ik er zo een buitenring met Nederlands randschrift toch rond.
Zo gemakkelijk gaat dat niet.
De buitenring van een Nederlandse 2 Euromunt is duidelijk te onderscheiden van een Belgische omdat de Nederlandse buitenring een drietal verticale strepen heeft en de Belgische niet. De Beatrix buitenring is trouwens heel erg anders doordat de sterren maar op de helft van de ring staan.Trouwens op de Italiaanse buitenring zijn ook wat stukjes van Dante Alighieri te zien. Dus zo gemakkelijk kun je geen nep-varianten maken.

Thomas
Ok.Bedank voor deze toelichting.Ik heb immers gewoon 1 uit elkaar gehaald en gaat er zo weer in.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Palmbird »

Er zullen er heel wat ook tevreden zijn de met de toelichting trouwens.Dan kunnen ze direct kijken of wat ze kopen geen gefoefel is.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

resparvae schreef:Behalve natuurlijk als je een of andere gedenkmunt daarvoor gebruikt.
Dus toch wel zo eenvoudig ;)

Luit
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Ik had deze post al eerder willen plaatsen, maar ik twijfelde omdat ik mensen niet op ideeen wil brengen. Maar de ideeen worden nu toch al geopperd.

Maar als je de ring van een Nederlandse Erasmusmunt en de kern van een Belgische rode kruis munt combineert, heb je een 'variant'. En die coincards heb je zo open, want we waren er al achter dat de lijm niet van de beste kwaliteit is.

Het zou dus goed zijn als voortaan alle munten een nationale zijde hadden waarvan de afbeelding op de kern doorloopt in de ring. Dan gaat dat demontage truukje dus niet meer op.

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Naar wat ik begreep is er juist een regel uitgevaardigd dat het ontwerp niet meer in de buitenring mag doorlopen. Dat zou dit soort knutselwerk dan weer in de hand werken.

Je hebt naast het ontwerp in de buitenring ook een aantal munten met het jaartal in de buitenring, maar als elke munt dit straks heeft, dan maakt het ook eigenlijk niet meer uit.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Stephan O schreef:Naar wat ik begreep is er juist een regel uitgevaardigd dat het ontwerp niet meer in de buitenring mag doorlopen
Die aanbeveling is er inderdaad, vooral bedoeld om alle munten éénduidig te maken wat de ring betreft.
Bij dit soort aanbevelingen wordt geen rekening gehouden met verzamelaars.

Luit
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

llinde schreef: Bij dit soort aanbevelingen wordt geen rekening gehouden met verzamelaars.
en oplichters...

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Als verzamelaars massaal zulke extreme bedragen beginnen uit te geven voor eenvoudig na te maken misslagen dan vragen ze er ook bijna om om opgelicht te worden :sad:

Luit
DvdTheBusDriver
Senior lid
Senior lid

Bericht door DvdTheBusDriver »

eurofreak schreef:Gewoon een mail sturen naar KBM en vragen waar ze blijven,,helpt meestal! :knipoog:
Is er dan een magisch email adres waar ze wel op antwoorden ?

ik heb namelijk al enkele mails gestuurd op zowat alle email die ik kon vinden op hun site. no reply yet ......
Verzameling euromunten uit circulatie: 691/859
eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak »

DvdTheBusDriver schreef:
eurofreak schreef:Gewoon een mail sturen naar KBM en vragen waar ze blijven,,helpt meestal! :knipoog:
Is er dan een magisch email adres waar ze wel op antwoorden ?

ik heb namelijk al enkele mails gestuurd op zowat alle email die ik kon vinden op hun site. no reply yet ......
Gewoon de mail die je gekregen hebt van je bestelling beantwoorden en je hebt ze voor je het weet.

Ik heb ze allemaal al gehad.

mvg Luc
groetjes Luc
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

janssenfrank schreef:Ik heb het wel eens geprobeerd (ik heb een 2 euro 1999 met muntmeesterteken pijl en boog met ster gemaakt). Ik gebruik een pvc buis om de ring tegen te houden en een kunstof blokje om met de bankschroef de kern uit de ring te duwen. Werkt perfect. Terugduwen is ook geen enkel probleem: even nadrukken met twee kunststof plaatjes en klaar. Als je het een beetje met beleid doet beschdig je niks.

Overigens weet iedereen dat de kern en de ring eerst worden gemonteerd en dan pas worden de munten geslagen. Het is niet zo dat de kern en de ring apart worden geslagen en dan gemonteerd. Dus afwijkingen in ring en kern zijn altijd huisvlijt. Alleen, de randschriften worden weer op blanco muntplaatjes gemaakt en daar kan (in theorie) dus wel iets misgaan, zoals is gebleken
Knutselen met munten is niet strafbaar. Zo mag ik ze voorzien van een klop of verflaagje zonder in overtreding te zijn. Als iemand meer wil betalen voor een munt dan de nominale waarde staat hem/haar dit vrij. Bimetalen munten zijn dan ook leuk speelgoed voor een knutselaar en de door Frank geschreven methode werkt ook goed. Met een beetje oefenen zal minimaal 1 op de 3 munten zonder enige beschadiging kunnen worden verwisseld van kern en rand. Een en ander gaat echter veel makkelijker als je de munt voordien goed verwarmt. In plaats van een buisje kun je dan beter een blokje hout gebruiken om opsmelten van de kunststof te voorkomen. PVC bevat chloor en dat kan dan niet meer verwijderbare vlekken achterlaten en daarmee val je door de mand (rand). Bij het terugplaatsen van de kern is het van belang dat je de rand verhit en de kern koud laat. De ring zal zich volledig vastklemmen bij het afkoelen en wederom is er een nieuwe 'variant' geboren :LoneRanger: .
Deze spielerei wordt natuurlijk ook in hand gewerkt doordat de munthuizen zelf het 'goede' voorbeeld hebben gegeven. Sneu is het alleen voor die lieden die grof geld hebben uitgegeven voor hun 'unica'. Hun investering zal wel in waarde verminderen maar dat is het risico als je belegt in een luchtbel zoals ICT-aandelen of euromuntjes.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Maak je eigen variant :lol: .

Als voorbeeld heb ik een gewone circulatiemunt gepakt. Een 1 euro munt, die door zijn kleinere formaat 'moeilijker' is dan een munt van 2 euro. Wat je nodig hebt is een munt en 2 ringetjes. Een ring moet groot genoeg zijn om de rand te ondersteunen en de ander kleiner dan de pil. Deze stapel je en vervolgens kun je de pil probleemloos losmaken in een bakschroef of een andere pers.
Afbeelding
Het terugplaatsen van een kern gaat net zo eenvoudig. Om te beginnen leg je de pil op de rand en voelt even welke kant het beste 'pakt'. Daarna zet je de rand, pil en kleine sluitring weer tussen de pers en druk je hem vast.
Afbeelding
Wil je dit doen met nieuwe munten die niet mogen beschadigen, zorg dan voor een laagje fineer of leer tussen de munt en de persdelen. De mechanische manipulatie blijft dan spoorvrij en je hebt een UNC 'variant' of hoe je het produkt ook wil noemen, eenvoudig als een kinderspel...

Martin
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Dit zou ik absoluut herkennen, je ziet het overduidelijk bij de tussenrand van ring en pil.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef:Dit zou ik absoluut herkennen, je ziet het overduidelijk bij de tussenrand van ring en pil.

Gr. Jeroen
Ziet er niet veel anders uit dan veel Belgische euromunten :sarcasm2:

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Misschien is het een idee om het topic ondertussen te splitsen om bij het onderwerp te blijven. Hoewel ik mij ondertussen ook wel afvraag of het wel zo slim is om deze praktijken zo in de 'spotlights' te zetten, we brengen hoe dan ook mensen op ideeën.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Munthunter schreef:Misschien is het een idee om het topic ondertussen te splitsen om bij het onderwerp te blijven. Hoewel ik mij ondertussen ook wel afvraag of het wel zo slim is om deze praktijken zo in de 'spotlights' te zetten, we brengen hoe dan ook mensen op ideeën.

Gr. Jeroen
Je hebt gelijk Jeroen, dat ik mensen op ideeën kan brengen hiermee, maar dat is juist ook de bedoeling... Pas als iemand weet hoe munten gemanipuleerd (kunnen) worden tot 'bijzonderheden' kunnen ze worden herkend als zodanig. Dit creatief omgaan met bimetalen munten is bij heel veel mensen bekend; vooral bij lieden die hieruit een slaatje willen slaan en verzamelaars hiermee oplichten. Met een op maat gemaakt malletje stelt het echt geen donder voor en pas je de munten aan zonder dat hiervan sporen te zien zijn.
Als ik uitleg hoe een jaartal kan worden gemanipuleerd op munten door middel van wegslijpen en het aanbrengen van een donorjaartal kun je dit uitleggen als propaganda voor die praktijk. Ik kan het ook uitleggen zodat verzamelaars hier alert op kunnen zijn en niet in dat soort trucjes stinken. DATis hier mijn insteek en ik heb er dan ook geen moeite mee als e.e.a. een topic krijgt, b.v. onder 'valse munten'.

Martin
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Zoals ik al zei heb ik getwijfeld of ik mijn tips wel moest geven, maar ik deed het toch om de collega-verzamelaars te wijzen op de fraudegevoeligheid van de euromunten. Die variant van het Rode Kruis is dus heel makkelijk te maken. Als mensen dat echt gaan doen, is dat voor hun eigen verantwoording.

Afsplisten van het topic vind ik prima, want we gaan een beetje alle kanten op

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

janssenfrank schreef:maar ik deed het toch om de collega-verzamelaars te wijzen op de fraudegevoeligheid van de euromunten.
Daar ben ik het helemaal mee eens, en eigenlijk hoop ik dat daardoor de hype rond dit soort misslagen ook wat afneemt. Ik verbaas me er over hoeveel verzamelaars in binnen- en buitenland dit soort munten willen hebben, terwijl ze eigenlijk alleen in een misslagenverzameling thuis horen. In een normale verzameling hoeven ze niet opgenomen te worden om compleet te blijven, hooguit als aardigheidje om te laten zien wat er allemaal fout kan gaan.
Ik vind de hoge vraag hierna dan ook eigenlijk best vreemd.

Luit

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”