Noodgeld 10 gulden Rotterdam
Moderator: Arjena3
-
- Superlid
Noodgeld 10 gulden Rotterdam
Leuk mooi UNC biljet 10 gulden Rotterdam. Welk jaar eigenlijks.
-
- Superlid
Re: Noodgeld 10 gulden Rotterdam
Ik wil niet heel pessimistisch zijn maar vrees dat de waarde iets te hoog is geschat, Gezien Grivnagozer ook bij een anderjaartal zit vrees ik dat hij een ander biljet in gedachte heeft. Bij een bekende (niet al te goedkope) handelaar zijn de biljetten 1 en 21/2 gulden van deze serie in het UNC voor 135,00 euro te koop. Overigens deze biljetten zijn meestal in mooie staat, ze zijn immers nooit uitgegeven.
De zeldzaamheid die:
Zelf heb ik dit biljet ook gekocht in UNC, en ik denk dat je dit biljet een stuk lager moet inschatten, sorry maar nu maar ook een jaargeleden denk ik 80,00 euro een goedbedrag zou zijn.
De zeldzaamheid die:
is C van common.Gerardo schreef:Zat weer eens even lekker te snuffelen in de oude topics en kwam deze tegen.
...
door Alfons Toele en Hans Jacobi, bladzijde 231-233
....
Zelf heb ik dit biljet ook gekocht in UNC, en ik denk dat je dit biljet een stuk lager moet inschatten, sorry maar nu maar ook een jaargeleden denk ik 80,00 euro een goedbedrag zou zijn.
...........afwezig..... :wave:
Hoi Gerardo, Absoluut jij hebt een goede toevoeging gedaan ik had op jou antwoord alleen een toevoeging dat Toele een C als zeldzaamheid geeft. De rest slaat op de reply van Grivnagozer. Dat de 2 reply's mijn inziens niet juist zijn:Gerardo schreef:Hallo Willemo,willemo schreef:Ik wil niet heel pessimistisch zijn maar vrees dat de waarde iets te hoog is geschat, Gezien Grivnagozer ook bij een anderjaartal zit vrees ik dat hij een ander biljet in gedachte heeft. Bij een bekende (niet al te goedkope) handelaar zijn de biljetten 1 en 21/2 gulden van deze serie in het UNC voor 135,00 euro te koop. Overigens deze biljetten zijn meestal in mooie staat, ze zijn immers nooit uitgegeven.
De zeldzaamheid die:is C van common.Gerardo schreef:Zat weer eens even lekker te snuffelen in de oude topics en kwam deze tegen.
...
....
Ik heb geen prijzen vermeld dat zijn de aantallen die gedrukt zijn.
Ik heb ook niet over zeldzaamheid geschreven, maar gewoon een stukje van de gegevens uit het boek overgeschreven.
jaartal en prijs klopt nietgrivnagozer schreef:waarschijnlijk 1921, waarde zal zo'n 200 euro zijn.
noodgeld biljetten van sommige types inderdaad maar deze, de 10 gulden is nooit uitgegeven vanndaar dat je ze nooit zo versleten ziet.grivnagozer schreef:er is niet veel van en bij mpo gaan ze altijd in verhouding hoog weg in miserabele staat. Jouw biljet zit tegen unc aan.
Ik vind het goed jou toevoeging! vandaar dat ik mijn mening/toevoeging gegeven heb, om daarnaast nog een correcte reply (erg laat) aan voskeman te geven.Gerardo schreef:Hallo Willemo,willemo schreef:Ik wil niet heel pessimistisch zijn maar vrees dat de waarde iets te hoog is geschat, Gezien Grivnagozer ook bij een anderjaartal zit vrees ik dat hij een ander biljet in gedachte heeft. Bij een bekende (niet al te goedkope) handelaar zijn de biljetten 1 en 21/2 gulden van deze serie in het UNC voor 135,00 euro te koop. Overigens deze biljetten zijn meestal in mooie staat, ze zijn immers nooit uitgegeven.
De zeldzaamheid die:is C van common.Gerardo schreef:Zat weer eens even lekker te snuffelen in de oude topics en kwam deze tegen.
...
....
Ik heb geen prijzen vermeld dat zijn de aantallen die gedrukt zijn.
Ik heb ook niet over zeldzaamheid geschreven, maar gewoon een stukje van de gegevens uit het boek overgeschreven.
haha ja, ik heb deze reeds al maar de 25 gulden zou niet misstaanGerardo schreef:@ Willemo,
Ja dat dacht ik al, ik begreep het ook niet helemaal.
Maar nu is dit topic weer even in 't nieuws.
Waarschijnlijk had jij liever het 25 gulden biljetje gehad denk ik?
nee... mij persoonlijk gaat het niet op de €... dan was ik wel handelaar geworden in plaats van verzamelaar.... ik vind het op zich wel een mooi biljet misschien niet grafisch maar gewoon als biljetje. Wat ik veel belangrijker nog vind is historische waarde en daarom absoluut een leuk verzamelstukHerman schreef:Ja, ik heb echt moeite gedaan om in dit stukje papier, iets grafisch moois te kunnen vinden.
Ik kom alleen niet veel verder, dan dat het briefje er schoon en ongeschonden uitziet.
Ik begrijp dat de schoonheid van dit papiertje, alleen gezocht moet worden in de € waarde
Herman
@ herman mijn vraag: vanwaar dat jij het volgende denkt:
???Herman schreef:Ja, ik heb echt moeite gedaan om in dit stukje papier, iets grafisch moois te kunnen vinden.
Ik kom alleen niet veel verder, dan dat het briefje er schoon en ongeschonden uitziet.
Ik begrijp dat de schoonheid van dit papiertje, alleen gezocht moet worden in de € waarde
Herman
Ik wist inderdaad niet dat deze biljetten geregistreerd staan als zijnde 1944. Je kan niet alles weten. Bovendien ben ik zelf woonachtig in Rotterdam, en is mijn taxatietje dermate hoog ingeschat, zodat de eigenaar weet wat hij zou kunnen vragen op een Rotterdamse veiling. Dergelijke biljetjes liggen immers niet voor het oprapen.
1920 is het bouwjaar geweest van het Stadhuis aan de Coolsingel, en met de oplevering van dat stadhuis is eveneens noodgeld ten behoeve van armlastigen korte tijd in circulatie geweest. En zodoende kom ik aan een jaartalindicatie, daar dacht ik inderdaad aan.
Maar ik ben wat dat betreft geen bankbiljettenverzamelaars, ben meer van de metaal.
1920 is het bouwjaar geweest van het Stadhuis aan de Coolsingel, en met de oplevering van dat stadhuis is eveneens noodgeld ten behoeve van armlastigen korte tijd in circulatie geweest. En zodoende kom ik aan een jaartalindicatie, daar dacht ik inderdaad aan.
Maar ik ben wat dat betreft geen bankbiljettenverzamelaars, ben meer van de metaal.
tja..
De 10 gulden 1944 uit Rotterdam is nooit uitgegeven. Er zijn volledige vellen bekend van deze uitgave! (Zelfs een vel waar tijdens taxatie een fles wijn overheen gegaan is, maar dat verhaal vertel ik misschien een andere keer nog wel eens)
De minder bekende waarden (ook nooit uitgegeven) maar minstens 10x zeldzamer zie je hieronder. (van de 25 gulden heb ik niet eens een kleurenafbeelding kunnen vinden!)
De minder bekende waarden (ook nooit uitgegeven) maar minstens 10x zeldzamer zie je hieronder. (van de 25 gulden heb ik niet eens een kleurenafbeelding kunnen vinden!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrick,
Het valt me op dat tijdens de 2e Wereldoorlog met name door de gemeente Rotterdam veel (verschillende soorten) noodgeld biljetten zijn uitgegeven.
Wat is hier de reden van en vanwaar telkens een ander type, vorm en/of ontwerp?
Het valt me op dat tijdens de 2e Wereldoorlog met name door de gemeente Rotterdam veel (verschillende soorten) noodgeld biljetten zijn uitgegeven.
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Ik ben van 1967. Alles wat ik hierover kan zeggen komt uit werk van anderen...SnakeDoc schreef:Patrick,
Rotterdam was kennelijk een gemeente met veel bedrijvigheid. Want reeds in WO-I zijn er niet alleen van gemeente wegen maar ook diverse particulieren en instanties geweest die noodgeld op de markt brachten.
Zie hiervoor de catalogussen van Mathis Verkooijen, Noodgeld van de eerste wereldoorlog en het interbellum deel 1 en 2. (opgesplitst naar overheid en overigen).
Het beste kun je voor het antwoord naar je vraag voor noodgeld uit WO-II zoeken in het Encyclopedisch werk van Alfons Toele en Hans Jacobi.
Wat ik daar zo snel in kan vinden, komt neer op een turbulente start van WO-II met veel weerstand, waarbij delen van Rotterdam in Nederlandse handen bleven en delen bezet werden. Een gedeelte is dan ook uitgegeven toen Nederland ingevallen werd en een deel toen een groot deel van Nederland al "gevallen" was.
Ik liep ook tegen de enorme verscheidenheid aan bij het samenstellen van mijn catalogus. Hoe geef je die wirwar aan uitgaven nu zodanig weer dat het een chronologisch correct overzicht wordt, waar een leek ook nog zijn weg in kan vinden....
En als je dus het beste overzicht van Rotterdam in één overzicht wilt, en ook nog een actuele prijsindicatie en variantinformatie, dan verwijs ik naar de nieuwe (2015) catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002 van Plomp... Voor hen die er met de beschijvingen niet uitkomen, is in deze catalogus bij vrijwel elk type een afbeelding opgenomen. Bij sommige typen en varianten zelfs detailopnamen om tekst te verduidelijken.
Om te illustreren dat je gelijk hebt wanneer het je opvalt dat er nogal veel verschillende biljetten uit Rotterdam kwamen, zal ik hier de uitgevende instanties en emissies opsommen. Mijn volgorde van weergave is als volgt:
Bataafse Republiek,
Gemeente Rotterdam WO-I,
Rotterdam, American Express Company WO-I,
Rotterdam, Van den Berghs, Ltd. WO-I,
Rotterdam, Fyenoord scheepswerf WO-I, (Alleen kopie beschikbaar)
Rotterdam, Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij WO-I (door vele veilinghouders onterecht als scheepsgeld aangemerkt! Dit was voor loon van de arbeiders op de scheepswerf, aan wal dus!)
Rotterdam, Steenkolen-Handelsvereeniging WO-I,
Rotterdam, Verbruiksver. "Vooruitgang" WO-I,
Gemeente Rotterdam, Eerste type, WO-II,
Rotterdam, Gem. dienst maatschappelijk Hulpbetoon, Eerste type, WO-II,
Rotterdam, Gem. dienst maatschappelijk Hulpbetoon, tweede type, WO-II,
Gemeente Rotterdam, Tweede type, WO-II,
Rotterdam, Commissie uit de burgerij, WO-II,
Rotterdamse Droogdokmaatschappij, WO-II,
Rotterdam, Directeur 's-Rijksbelastingen, WO-II, (Alleen kopie beschikbaar)
Gemeente Rotterdam, Tijdelijk betaalmiddel, WO-II,
Rotterdam, KvK, WO-II (waar dit topic mee begon).
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)