Interneringskamp Westerbork

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Interneringskamp Westerbork

Bericht door Alexander »

Inmiddels heb ik het al een tijdje in mijn bezit en nu wil het toch met jullie delen.
Zo nu en dan kom je iets tegen waarvan je denkt hoe is het mogelijk. Een voorbeeld is wat ik jullie nu ga schetsen.
Ongeveer een jaar geleden typte ik op marktplaats boordgeld in (gewoon uit interesse) het gaf een aardig resultaat. Ik klikte vervolgens op een afbeelding van drie bonnetjes. In de omschrijving stond Cantinebon. Wat schetste mijn verbazing toen ik de afbeelding vergrootte er stond een stempel op en het laatste woord van het enkele bonnetje kon ik opmaken ERBORK, het zou toch niet zo zijn dat er Westerbork stond, de afbeelding was wat onduidelijk maar ik meende werkelijk Westerbork te lezen op de andere bonnetjes. Aangezien de laatste bieding een week voor ik het bekeken had was geplaatst probeerde ik het toch 20 euro had ik hier wel voor over. Binnen een kwartier kreeg ik bericht van de verkoper dat hij akkoord ging met mijn bod (en dat was inclusief verzendkosten, ze bestaan nog).

Eenmaal ontvangen heb ik de bonnetjes voorzichtig bekeken, ze zijn heel teer. En inderdaad er stond WESTERBORK, wat er boven en onder stond kon ik nog niet opmaken. Lang leve internet. Wel kon ik opmaken dat er Bewaring stond en internet was mij gunstig gestemd en gaf al meteen resultaat.
De stempel was nu helemaal te lezen er staat: Bewarings- en Verblijfskamp WESTERBORK administrateur.
Helaas is er geen documentatie van dus de bonnen beter bekeken, ook is het logo te lezen D.G.B.R. wat dit betekend is in kleine lettertjes te lezen op de bon. Directoraat Generaal voor Bijzondere Rechtspleging.

Nu op zoek naar meer informatie:
Het DGBR kreeg in januari 1946 de bevoegdheid over Kamp Westerbork waar na de Oorlog foute Nederlanders werden vastgehouden. Op 1 september 1948 sloot Westerbork als Interneringskamp. Waar plaatsen we nu de bonnen. Na contact te hebben gezocht met het Herinneringscentrum Kamp Westerbork of ze bekend waren met deze bonnen en of er nog anderen bekend waren konden ze me niet helpen. Na enig speurwerk in het digitaal krantenarchief (lang leve Internet) kwam ik een artikeltje tegen uit december 1946, de inhoud vermeldde dat de distributiebarak van Kamp Westerbork door brand was getroffen, alle bescheiden met uitzondering van de gedetineerdendossiers was verloren gegaan. Wellicht dat deze bonnen daar ook lagen. Het zijn geen bonnen die je destijds zou bewaren, immers als je in het kamp had gezeten was je fout.
Ook het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie kon mij niet verder helpen, wie weet misschien één van de lezers.

Kortom ook na de oorlog is er van zeker één kamp kampgeld in omloop gebracht, wellicht dat van andere kampen in de toekomst ook nog van zulke bonnen opduiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Interneringskamp Westerbork

Bericht door munt9490 »

ik heb hier totaal geen verstand van en ik bezit ook niks van dergelijke dingen (helaas) maar volgens mij als je zo iets bezit dan bezit je naar mijn idee iets bijzonders. Geld waard of geen geld waard dat boeit niet het is een stukje geschiedenis en die ken ik alleen maar uit de school boeken.

Ik vind dit een mooi stukje papier ! benieuwd of iemand er wat over kan vertellen
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Mooi verhaal, Bijzondere bonnetjes. Leuk om dat even op het forum te delen!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb het geluk gehad om het van dichtbij te bekijken op de beurs in Houten. Dat zijn de leuke dingen van het verzamelen.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Alexander, heel erg leuk! Ze vallen onder de categorie "Kantinebonnen". Nu zijn er veel verzamelaars van Kampgeld, en veel verzamelaars van Militaire kantinebonnen (Engels: Canteen chits).
Maar deze bonnen zijn zoals je me zelf hebt verteld, uit de periode van Westerbork dat het meer een gevangenis dan een kamp was.
Daarmee zou het nog steeds onder KAMPGELD vallen, echter in de sub-categorie Strafkamp. Aangezien ook Strafkamp Veenhuizen opgenomen is in de nieuwe catalogus, vond ik vermelding van deze stukken ook de moeite waard. En... onbekend maat onbemind. Dus door kenbaar te maken dat het "iets" is, komen er misschien meer bonnen tevoorschijn.

Geweldig materiaal, en mocht je ooit 1 van de 3 willen afstaan, weet je waar je terecht kunt...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Achter aan sluiten Patrick :sarcasm1:

:lollig:
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Oké, bieden we tegen elkaar op maar als hij verstandig is dan koestert hij het

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

SnakeDoc schreef:Achter aan sluiten Patrick :sarcasm1:

:lollig:
Uhmm... Mijn bod dateert van 7 juni, beurs IBNS. Wanneer dat van jou? :hahaha: :suprised: :jajajaja:
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Beste mensen,

Ik weet onderhand niet meer wie wat geboden heeft maar de lijst wordt wel steeds langer, in die lange lijst staat ook nog eens Herinneringscentrum Westerbork en het NIOD.

Helaas voor hen (en jullie), deze pareltjes zullen nog een hele lange tijd in mijn verzameling blijven, zo'n vondst zal ik niet vaak doen en hoe meer ik er naar kijk en mijn gedachte erover los laat hoe intrigerender de bonnetjes worden.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Dat had je me al verteld dus ik heb niet geboden. En mocht je het ooit eens van de hand willen doen dan lijkt me Westerbork en het NIOD belangrijker dan een verzamelaar. Kunnen meer mensen er kennis van nemen.

Alfred.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ilosab schreef:... En mocht je het ooit eens van de hand willen doen dan lijkt me Westerbork en het NIOD belangrijker dan een verzamelaar. Kunnen meer mensen er kennis van nemen...
Helemaal mee eens!
(Maar als ik de kans krijg, zijn ze van mij! :kwijl: )
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Kun je rekenen, reken er maar niet op.
Kun je schrijven, schrijf maar op je buik.

Groeten, Alfred
SnakeDoc Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc »

Moet voor Alexander heerlijk zijn om te zien dat hij iets unieks in bezit heeft.

Mooi in een mappie stoppen, elke dag even openslaan, lekker van genieten, en ondertussen af en toe die Topic bekijken om te zien hoe we tevergeefs als hongerige wolven die bonnetjes bij je proberen weg te lullen ;)

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”