Munten met een dubbelportret

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Munten met een dubbelportret

Bericht door Jan W »

Via de laatste veiling van Schulman: een Saksische taler uit 1604 met op de achterzijde het dubbelportret van Johan Georg en August, broers van Christian II die op de voorzijde staat. Dit munttype is geslagen in Dresden tussen 1601-1605. Leuk detail is dat de beide broers en face zijn weergegeven i.p.v. de zijkant zoals hun broer op de voorzijde.
Taler Sachsen 1604.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Afgelopen week deze munt binnen gekregen en deze voldoet volgens mij ook aan de criteria:

Afbeelding

2 euro CC Luxemburg 2011
Deze munt is uitgegeven ter herdenking van de 50ste Verjaardag van de benoeming door Groothertogin Charlotte van haar zoon Jean tot „lieutenant-représentant”.
Op de munt staan afgebeeld: (voor-voormalige) Groothertogin Charlotte, (voormalig) Groothertog Jean en huidig Groothertog Henri

Hoewel het hier gaat om een herdenking die enkel betrekking heeft op Charlotte en Jean staat ook Henri afgebeeld omdat dit in Luxemburg per wet geboden is. Alle voor circulatie bestemde munten moeten voorzien zijn van een portret van de zittende Groothertog/Groothertogin.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Stephan O schreef: 16 mei 2018, 07:33 Afgelopen week deze munt binnen gekregen en deze voldoet volgens mij ook aan de criteria:
Ja zeker, leuk om weer eens een verse toevoeging te zien. :thumb up:
bart België
Senior lid
Senior lid

Bericht door bart »

Eéntje uit mijn verzameling: 1 franco uit het prinsdom Lucca en Piombino met prins Felix Baiocchi en Napoleon's zuster Elisa Bonaparte
Verzamelaar van wereldmunten op type
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

IMG_20190407_091657.jpg
Een spot medaille 1742 van de pragmatieke sanctie 1713.
Groeten Luc.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik schaam me een beetje om foto's in deze slechte kwaliteit te posten, maar deze munt met dubbelportret is dan ook wel heel lastig te fotograferen.
Tot mijn (wederom) schaamte kwam ik er pas net achter dat er niet een, maar drie portretten op de voorzijde van de geboortemunt van prinses Amalia staan. Afhankelijk van de hoek waarmee je naar de munt kijkt, zie je Amalia, Willem-Alexander of Maxima op deze munt.
wa.jpg
maxima.jpg
amaila.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef: 14 mei 2021, 20:57 Ik schaam me een beetje om foto's in deze slechte kwaliteit te posten, maar deze munt met dubbelportret is dan ook wel heel lastig te fotograferen.
Tot mijn (wederom) schaamte kwam ik er pas net achter dat er niet een, maar drie portretten op de voorzijde van de geboortemunt van prinses Amalia staan. Afhankelijk van de hoek waarmee je naar de munt kijkt, zie je Amalia, Willem-Alexander of Maxima op deze munt.
Is ook wel heel lastig te fotograferen lijkt me. Maar mooi dat deze rubriek na twee jaar weer opgerakeld is. :thumb up:

Terug naar “Munten algemeen”