Munten met een dubbelportret

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Munten met een dubbelportret

Bericht door peterpaul31 »

Griekenland
30 drachmes 1963 100 jaar Griekse koningen (George I 1863-1913, Constantijn I 1913-1917 en 1920-1922, Alexander 1917-1920, George II 1922-1923 en 1935-1947, Paul 1947-1964)
Afbeelding Afbeelding

30 drachmes 1964 Huwelijk Constantijn II en Anne Marie
Afbeelding Afbeelding
verzamelaar van wereldmunten
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

een gulden 1854 uit oostenrijk, ter ere van het huwelijk van franz joseph
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

Te voor de hand liggend?
Dubbele kop.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Patrickp_nl schreef:Te voor de hand liggend?
Dubbele kop.jpg
Niet als dit de zilveren variant is greeny
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Uit Saksen komt deze taler uit 1831. Geslagen te Dresden ter gelegenheid van de Verfassung op 4 september 1831. Op die datum trad een nieuwe grondwet in voor het koninkrijk Sachsen.

Verfassungsurkunde für das Königreich Sachsen vom 4. September 1831
Wir, Anton, von Gottes Gnaden König von Sachsen etc. etc. etc. und Friedrich August, Herzog zu Sachsen, etc. thun hiemit kund, daß Wir, infolge der von Unsern getreuen Ständen wiederholt ausgesprochenen Wünsche und mit Rücksicht auf die anderen Staaten des Deutschen Bundes bereits getroffenen und durch die Erfahrung bewährt gefundenen Bestimmungen die Verfassung Unserer Lande mit Beirath und Zustimmung der Stände in nachfolgender Maße geordnet haben.
- en dan volgen er maar liefst 154 artikelen.

Op de taler staan de regerend koning, Anton, en zijn zoon, Friedrich August, als mede-regent. De oplage bedroeg slechts 14.000 stuks. Hier zijn er nog wel wat van overgebleven want je komt de munt nog regelmatig tegen.
Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Een andere Saksische taler komt uit het huis Sachsen-Altenburg. Geslagen in 1625 te Saalfeld laat de munt de regerende hertog Johann Philipp zien met op de achterkant zijn drie meeregerende broers Friedrich, Johann Wilhelm en Friedrich Wilhelm. Samen regeerden zij tussen 1603 en 1625.
Afbeelding
Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

De laatste munt met een dubbelportret die ik kan laten zien is ook één van de mooiste die ik ken. Het is een Piastra (of 120 Grana) munt uit Napels en Sicilië. In 1791 te Napels geslagen op naam van Ferdinand IV en zijn vrouw Maria Carolina. Op de achterkant staan de zon en de aarde met het teken van de dierenriem (of zodiak). Soli Reduci betekent vrij vertaald: de zon keert terug.

Afbeelding

Als ik weer eens tegen een dubbelportret aanloop zal ik deze weer plaatsen. Voorlopig moeten andere forumleden maar even de honneurs waarnemen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Op de afgelopen herfstveiling van Künker won ik deze munt: een Dena oftewel 10 Lire oftewel 1 1/2 Francescone geslagen op naam van Karel Lodewijk en zijn moeder Maria Louisa voor het koninkrijk Etrurië. In 1807 geslagen te Florence. Op de rand staat DIECI LIRE te lezen (10 Lire) zodat men zeker wist wat de munt waard was.
Op deze munt staan hun portretten in de juiste verhouding naast elkaar. Op een Francescone die ik eerder in dit topic liet zien (bladzijde 2) staan de portretten tegenover elkaar waarbij het hoofd van de jonge koning bijna net zo groot is als dat van zijn moeder. Vreemd als je bedenkt dat het jochie toen net 8 jaar was. :knipoog:
Afbeelding

Deze Dena of 10 Lire heeft een doorsnede van bijna 44 mm. met een gewicht van 39,45 gram. Echt een grote, zware munt. Van alle reguliere crownsize zilveren omloopmunten die ik bezit is dit de zwaarste munt. Daar kan zelfs de Duitse dubbele Vereinsthaler uit de 19de eeuw niet aan tippen.

Over het land Etrurië schreef ik eerder: Eens even een munt uit een heel ander land. Een land dat zelfs niet eens meer bestaat: Etrurië. Het was bedacht door Napoleon Bonaparte die dit koninkrijk in 1801 speciaal schiep uit het voormalige groothertogdom Toscane voor de familie Bourbon-Parma (die net hun bezittingen in het hertogdom Parma waren kwijtgeraakt). De eerste koning van Etrurië werd Lodewijk (1773-1803), echtgenoot van hertogin Maria Louisa van Lucca (1782-1824), dochter van Karel IV van Spanje. Deze stierf echter al in 1803 en werd opgevolgd door zijn zoon Karel Lodewijk (1799-1883) met Maria Louisa als regent.
In 1807 was het alweer voorbij met Etrurië en werd het toegevoegd aan Frankrijk in ruil voor Noord-Portugal. Het groothertogdom van Toscane werd toen weer in ere hersteld.
(Bron: Wikipedia)
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Grappig gezicht(hoe toepasselijk ;)) zo een jong broekie op een munt uit die tijd.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Deze valt volgens mij ook onder de dubbelportretten:

Afbeelding

Afbeelding
1 Dollar 2000(P), Verenigde Staten van Amerika

Afgebeeld: Sacagawea en haar zoon Jean Baptiste Charbonneau
met de tekst: LIBERTY 2000 P; IN GOD WE TRUST
Keerzijde: Vliegende Arend omringd door sterren
met de tekst: UNITED STATES OF AMERICA ONE DOLLAR; E PLURIBUS UNUM ('uit velen één')
Oplage: 767.140.000

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Jan W schreef:Nu Willem-Alexander koning is komt er weer een speciale 2 euro munt uit met daarop de portretten van hemzelf en zijn moeder. Niet de eerste keer dat dit gebeurt in Nederland. Ook in 2013 en in 1980 stonden er twee vorsten op respectievelijk een 2 euro munt en op de 1 en 2 1/2 guldenmunten.
Door de eeuwen heen zijn er veel meer munten geslagen met een dubbelportret erop. Vaak om iets bijzonders te vieren (zoals bijvoorbeeld een 25-jarig huwelijk) maar soms ook omdat er gewoon twee vorsten aan de macht waren zoals William en Mary van Engeland tussen 1689-1694.

Munten met een dubbelportret hebben altijd wel iets. Mocht ik overnieuw starten met een verzamelgebied dan zou dit het wel eens kunnen worden. Het lijkt mij in ieder geval leuk als forumleden munten met een dubbelportret (of zelfs met meerdere portretten, laat ik niet te moeilijk doen) uit hun collectie hier plaatsen. Ik ben benieuwd hoeveel munten dat uiteindelijk oplevert.

Laat ik zelf de aftrap doen met twee munten:
Een Oostenrijkse 2 Gulden uit 1879 ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijk van keizer Franz-Joseph en zijn vrouw Elisabeth (beter bekend als Sissi):
Afbeelding Afbeelding
Ik zie nu op Catawiki een zelfde 2 Gulden aangeboden worden: http://veiling.catawiki.nl/kavels/10840 ... nz-jozef-i. Iemand heeft al een bod uitstaan van maar liefst 190 Euro... daar komen nog 9% provisie en 9 euro verzendkosten overheen. De munt ziet er mooi uit maar heeft wel kleine randschade, krasjes en lijkt schoongemaakt wat de waarde doet verminderen. Zo'n munt in deze staat koop je voor rond de 70-90 euro in de handel.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Via een veiling weer eens een munt kunnen bemachtigen met een dubbelportret:

Dit is een Colon uit El Salvador ter herdenking van de 400 jarige stichting van San Salvador (in 1525). De munt is geslagen in 1925 in Mexico City in een wel zeer beperkte oplage van slechts 2000 stuks.

Op de voorzijde staan de portretten van Jorge de Alvarado (een Spaanse conquistador die de stichter was van San Salvador (de stad) en broer van de beruchte Pedro de Alvarado die met Hernán Cortés meevocht In Mexico en berucht was vanwege zijn wreedheid tegen de lokale bevolking) en Alfonso Quiñónez Molina die in 1925 president was van El Salvador.
Colon El Salvador 1925.jpg
Colon El Salvador 1925 ak.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Vandaag binnengekregen: een Taler uit Sachsen-Altenburg die in 1609 (over 1608) geslagen is te Saalfeld. De munt laat de regerende hertog Johann Philipp zien, samen met zijn broer Friedrich. Op de achterzijde staat weer een dubbelportret maar dan met de andere twee broers Johann Wilhelm en Friedrich Wilhelm (heel wat andere namen dan de tegenwoordige Daan, Sem, Tygo en bijvoorbeeld Milan).

Eerder in het topic staat een andere taler uit Sachsen-Altenburg die in 1625 werd geslagen maar daar staan de drie broers van Johann Philip een soort Walk Like an Egyptian op te doen. :knipoog:

Het vreemde is dat de Duitse handelaar deze munt verkocht als zijnde uit 1608. Terwijl de overslag van een 9 op de 8 toch vrij duidelijk zichtbaar is. Het valt me wel vaker op dat de Duitsers minder hebben met allerlei varianten dan de Nederlandse verzamelaars?
Taler Sachsen-Altenburg 1609 over 1608.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hier een 5 Mark 1906 uit Baden die ik vandaag ontving met een mooi dubbelportret. De munt is geslagen ter ere van het 50-jarig huwelijk van Friedrich en Luise van Baden in een oplage van 60.000 stuks. De muntplaats was Karslruhe maar op deze munt staat de bijbehorende letter (G) niet aangegeven.
Ondanks de kleine oplage zie je deze munten nog regelmatig in de handel en op veilingen. Hoewel ze gewoon voor circulatie waren bedoeld zullen veel mensen deze munten bewaard hebben als souvenir, vandaar dat je ze vaak nog in goede staat tegenkomt. De prijzen variëren wel enorm dus vooraf wat kritisch rondkijken is al gauw lonend.

Opvallend aan deze munt is dat men voor de letters van de voorzijde schreefloze letters gebruikte. De achterkant met het wapen is wel weer volgens het vaste stramien uitgevoerd. Het mooie is dat Duitsers vaak bekend staan om hun voorliefde voor uniformiteit maar dat men voor de herdenkingsmunten die na 1900 werden geslagen toch regelmatig afweek van de geijkte paden.

Ook valt het mij op dat in allerlei Europese landen de aanmaak van grote zilveren munten na 1875-'80 stilviel (bijvoorbeeld Nederland,Frankrijk, België, Italië) maar dat juist in Duitsland tot aan de Eerste Wereldoorlog wel volop grote zilveren, 5 Mark munten, geslagen werden.
5 Mark Baden 1906 50-jarig huwelijk.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Net als de vorige 5 Mark is deze munt ook geslagen ter ere van een 50-jarig huwelijk. Het betreft hier een zware Doppeltaler (of Zwei vereinstaler) uit 1872 die geslagen werd ter ere van het 50-jarig huwelijksjubileum van koning Johann en koningin Amalie. Beiden waren toen 71 jaar oud.
Doppeltaler Sachsen 1872 B.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Onlangs deze taler uit 1609 gekocht uit Sachsen-Weimar. Op deze taler staan maar liefst acht portretten van Johan Ernst en zijn zeven broers. Geslagen te Saalfeld met een stempel gemaakt door Wolf Albrecht (monogram WA tussen het jaartal). In Duitsland staat deze taler bekend als de 8 Brüder-taler. Je ziet dit type regelmatig op veilingen voorbijkomen maar ze hebben vaak montagesporen of behoorlijke slijtage.

Op de voorzijde staat onder de portretten te lezen: MON(eta) NOV(a) ARG(enteum) VIII FRAT(er) DUC SAX(oniae) = Nieuwe zilveren munt van de acht broers, hertogen van Sachsen.

Op de achterzijde staat LINEA VINARIENSIS 1609 (Linie of lijn van Weimar) - Je had in die tijd meerdere hertogdommen waarin de benaming Sachsen weerkwam. De Albertinische (familie)lijn, de Ernestinische, Sachsen-Altenburg, Sachsen-Gotha en bijvoorbeeld Sachsen-Weimar.

In de omschriften staan de namen van alle acht broers (deels verkort) aangegeven.
Taler Sachsen-Weimar 1609.jpg
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Mooie munt! Je kunt wel zien dat het broers zijn, want ze hebben volgens mij hetzelfde ontwerp van 4 mannen in beide stempels gebruikt :P

Gr, Stephan
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Mooie en originele munt Jan, op beide kanten broers.
Jan W schreef:Je ziet dit type regelmatig op veilingen voorbijkomen
toch is het de eerste keer voor mij dat ik dit type zie, ik vind het wel bijzonder als beeldenaar, ja 8 broers op een zijde dat zal wel wat krap geweest zijn.
Mooie en bijzondere aanwinst.
Groeten luc. :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hierbij een link naar een Duitse site voor meer informatie over deze 8 Brüder Taler: http://www.coingallery.de/Varia/8Brueder/8Brueder.htm

Er zijn vier verschillende types geslagen waarvan er twee met een verborgen boodschap.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

LUC schreef:ja 8 broers op een zijde dat zal wel wat krap geweest zijn.
Na de link te bekijken hebben zijn ze toch bij het vierde type er in geslaagd ze alle 8 op een zijde te zetten.
"Waar een wil is, is een weg" zal de graveur blijkbaar gedacht hebben. :lach:
Groeten Luc. :D
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ik kwam nog een mooie munt tegen met een dubbelportret die er geloof ik nog niet tussen staat:
Denemarken 2 kroner 1892 Christian IX en Louise.jpg
Denemarken, 2 kroner 1892, gouden huwelijk Christian IX en Louise
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Van de onlangs gehouden veiling bij Schulman kwam deze 5 Mark uit 1903 binnen.

Deze 5 Mark is geslagen te Berlijn (A) ter gelegenheid van het huwelijk van Wilhelm Ernst, groothertog van Sachsen-Weimar-Eisenach, met Caroline von Reuss op 30 april 1903.
De oplage van deze munt bedraagt slechts 24.000 stuks.

Willem Ernst huwde op 30 april 1903 Caroline, dochter van Hendrik XXII van Reuss oudere linie. Bijna was de trouwerij niet doorgegaan, want de avond tevoren kregen de aanstaanden spijt, en meldden aan de Duitse keizer Wilhelm II dat het huwelijk werd afgeblazen. De keizer - die voornemens was dit huwelijk bij te wonen - nam hiermee geen genoegen en schreef de aanstaande bruidegom: Wenn ich, der Deutsche Kaiser, zu deiner Hochzeit herkomme, dann kannst du am Abend vorher nicht erklären, du wolltest nicht heiraten. Du hast mir deinem Fahneneid Treue gelobt, und ich befehle dir dass du Morgen heiratest. Het huwelijk werd voltrokken en bleef kinderloos. Na haar dood op 17 januari 1905 hertrouwde hij op 21 mei 1910 met Feodora van Saksen-Meiningen, kleindochter van George II van Saksen-Meiningen (ook toen verschenen er weer munten om dit te vieren :knipoog: ). Bron: Wikipedia.

Nog een aardig feit over deze laatste groothertog van Sachsen-Weimar-Eisenach is dat hij bijna koning van Nederland zou zijn geworden:

Volgens de Nederlandse Grondwet was Willem Ernst als kleinzoon van Sophie der Nederlanden na koningin Wilhelmina de naastgerechtigde tot de Nederlandse troon. Toen zij begin 20e eeuw verschillende miskramen had, werd met de mogelijkheid dat hij koning der Nederlanden zou worden serieus rekening gehouden, hetgeen bij sommigen leidde tot angst voor een vergrote Duitse invloed op of zelfs annexatie van Nederland.
Daar de grondwet bepaalde dat de koning der Nederlanden geen vreemde Kroon kon dragen, meenden sommige juristen dat Willem Ernst hiermee van opvolging was uitgesloten. Andere meenden echter dat hij of zijn nakomelingen - indien Wilhelmina kinderloos zou sterven - slechts zouden moeten kiezen tussen de Nederlandse en de Weimarse troon. De geboorte van Wilhelmina's dochter Juliana in 1909 maakte de kans op troonsbestijging door een lid van het Huis Saksen-Weimar-Eisenach een stuk kleiner en met de grondwetswijziging van 1922 - volgens welke het recht op troonopvolging werd beperkt tot nakomelingen van Wilhelmina en voor verdere verwanten niet verder dan tot in de derde graad- verdween deze geheel.
Bron: Wikipedia
5 Mark 1903 Sachsen-Weimar-Eisenach.jpg
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Zo, na meer dan een half jaar weer eens een update voor dit topic. Vandaag binnengekregen deze 5 Mark uit 1904. Geslagen te Berlijn (A) in een oplage van 40.000 stuks ter ere van het huwelijk tussen Friedrich Franz IV van Mecklenburg-Schwerin en Alexandra van Hannover-Cumberland op 7 juni 1904.

Deze Friedrich-Franz IV was trouwens een neef van "onze" prins Hendrik die met Wilhelmina was getrouwd.
5 Mark 1904 Mecklenburg-Schwerin.jpg
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Mooie aanwinst voor jou dubbel portrets 5 marken jan. :thumb up:
Hoeveel verschillende zijn er trouwens van ?
Groeten Luc. :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Kwam vandaag binnen: een zogenaamde Geschichtstaler uit 1828 van Beieren. Geslagen te München in een onbekende oplage. De achterzijde laat maar liefst negen portretten zien: van de vrouw van Ludwig I en dat van zijn acht kinderen (een negende was vroegtijdig overleden).
Taler Bayern 1828 Segen des Himmels.jpg
Theresia Charlotte Louise Frederika Amalia van Saksen-Hildburghausen (1792-1854)

Maximiliaan II (1811-1864) , koning van Beieren vanaf 1848
Mathilde Karoline (1813-1862), gehuwd met Lodewijk III van Hessen-Darmstadt
Otto Frederik Lodewijk (1815-1867), koning van Griekenland
Theodolinde Charlotte Louise (1816-1817)
Luitpold Karel Jozef Willem (1821-1912), prins-regent van Beieren voor zijn neven, de latere koningen Ludwig II en Otto
Adelgunde Auguste Charlotte (1823-1914), gehuwd met Frans V van Modena
Hildegard Louise Charlotte (1825-1864), gehuwd met Albrecht van Oostenrijk-Teschen, kleinzoon van keizer Leopold II
Alexandra Amalie (1826-1875)
Adalbert Willem (1828-1875)

Terug naar “Munten algemeen”