Munten met een dubbelportret

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Munten met een dubbelportret

Bericht door Jan W »

Nu Willem-Alexander koning is komt er weer een speciale 2 euro munt uit met daarop de portretten van hemzelf en zijn moeder. Niet de eerste keer dat dit gebeurt in Nederland. Ook in 2013 en in 1980 stonden er twee vorsten op respectievelijk een 2 euro munt en op de 1 en 2 1/2 guldenmunten.
Door de eeuwen heen zijn er veel meer munten geslagen met een dubbelportret erop. Vaak om iets bijzonders te vieren (zoals bijvoorbeeld een 25-jarig huwelijk) maar soms ook omdat er gewoon twee vorsten aan de macht waren zoals William en Mary van Engeland tussen 1689-1694.

Munten met een dubbelportret hebben altijd wel iets. Mocht ik overnieuw starten met een verzamelgebied dan zou dit het wel eens kunnen worden. Het lijkt mij in ieder geval leuk als forumleden munten met een dubbelportret (of zelfs met meerdere portretten, laat ik niet te moeilijk doen) uit hun collectie hier plaatsen. Ik ben benieuwd hoeveel munten dat uiteindelijk oplevert.

Laat ik zelf de aftrap doen met twee munten:
Een Oostenrijkse 2 Gulden uit 1879 ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijk van keizer Franz-Joseph en zijn vrouw Elisabeth (beter bekend als Sissi):
Afbeelding Afbeelding

En een Ducaton uit 1618, geslagen te Brussel op naam van Albertus en Elisabeth:
Afbeelding Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Munten met een dubbelportret

Bericht door Jan W »

Een vroeg voorbeeld van een dubbelportret is te vinden op deze Romeinse denarius uit ongeveer 89 voor Christus op naam van C. Marcius Censorinus. Rome was toen een republiek onder leiding van twee consuls die steeds vervangen werden. Het opvallende aan deze munt is dat er niet het hoofd van Roma, Jupiter of Apollo op staat zoals meestal maar twee vroeg-Romeinse koningen. Rome was tussen tussen 753-509 een koninkrijk waarover zeven koningen regeerden waarna het pas een republiek werd.
De tweede koning was Numa Pompilius (links met baard) en de vierde koning was Ancus Martius (rechts). Deze vierde koning was een verre voorvader van de familie Marcius, een rijke patriciërsfamilie. Op deze wijze konden ze laten zien dat ze niet zomaar een familie waren maar adellijk, zelfs koninklijk, bloed hadden.

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jan W op 27 jun 2014, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Een Overijsselse dukaat van het Spaanse type, met koning Philips II en naar ik aanneem zijn 22 jaar jongere nichtje en vierde vrouw Anna van Oostenrijk, dochter van keizer Maximiliaan (de munt is uit de periode 1590-1593, en in 1570 was hij met Anna getrouwd). Anna was 14 op het moment van het huwelijk, en was eigenlijk al beloofd aan Don Carlos, de zoon van Philips. Don Carlos was echter twee jaar eerder overleden (de geruchten gaan dat zijn vader daar een handje in had), waardoor de weg vrij was voor zijn vader om Anna te huwen...

Afbeelding
Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Een 5 Mark stuk uit 1901, Pruissen. Geslagen te Berlijn om het 200-jarig bestaan van het koninkrijk Pruissen te herdenken. Dat gebeurde toen onder Friedrich I die links op de munt staat. Rechts staat zijn nazaat Wilhelm II in vol, Pruisisch militair, ornaat.
Afbeelding
Afbeelding
jellediemen
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jellediemen »

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

jellediemen schreef:Telt deze ook mee :p?
Darwin en zijn broer... die horen wel in het rijtje thuis.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Een dubbelportret is een dubbelportret.. :knipoog:

Het mooiste is wel dat het munten uit je eigen verzameling zijn. Dat vind ik persoonlijk leuker dan plaatjes van internet afhalen.

Mooie munt trouwens.
Laatst gewijzigd door Jan W op 27 jun 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Beste Jan,

Wat een leuk topic!

Vindt jij het goed als ik binnenkort dit 'thema' ook toevoeg aan het topic 'Thematisch verzamelen'?

Dit is natuurlijk ook een mooi thema om een verzameling mee op te zetten.

Ik za dit topic dan gewoon laten staan en enkel, enkele afbeeldingen hier vandaan halen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Inderdaad een leuk idee. Ik moest nog even aan België denken, want die hebben best veel munten met een dubbelportret. In de jaren 1948-1954 hadden ze zelfs nog een munt met vier portretten.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

België heeft inderdaad mooie munten met dubbelportretten en inderdaad zelfs met meerdere portretten. Een voorbeeld is deze 5 Francs uit 1853 die uitgegeven werd ter ere van het huwelijk van de kroonprins (de latere koning Leopold II).
Afbeelding

Om te voorkomen dat dit een one man show wordt :knipoog: : iedereen is welkom om zijn of haar munten te plaatsen. En wat betreft de opmerking van Jeroen: je mag dit hele topic wel verplaatsen naar Thematisch verzamelen.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

ik moet er een boel hebben, maar in de database die ik heb gemaakt ooit staan ze niet als dubbelkop vermeld.

om toch nog een aandeel te leveren, 2 uit de scandinavie map en 2 uit de UK map.

Helaas geen mooi exemplaar beschikbaar van willem III met maria, er zullen hier wel wat mensen zijn die een beetje mooi exemplaar hebben?

Denemarken, zilveren 10 kronor 1967:
Afbeelding

Zweden, zilveren 50 kronor 1976:
Afbeelding

UK, 25 new pence 1981:
Afbeelding

UK, 5 pound 1997:
Afbeelding
jellediemen
Volledig lid
Volledig lid

Afbeelding]

voor wat telt deze dan?
Laatst gewijzigd door jellediemen op 27 jun 2014, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ook de 50 guldenmunten hadden vaak twee of meerdere portretten erop. De eerste dubbelkop uit deze serie is in 1987 uitgegeven ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van Juliana en Bernhard. Eigenlijk is het driedubbelkop, want op de voorzijde staat Beatrix natuurlijk ook nog.

Afbeelding
Afbeelding
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Uit belgie:

zilveren 250 frank 1996:
Afbeelding

Zilveren 100 frank 1951 nl met 4 koppen, misschien handiger om de 4 kop van catawiki weg te halen ivm copyright:
Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Alweer twee mooie Belgische voorbeelden! Leuk. Inderdaad kan die van Wikipeda wel weggehaald worden. Het liefst alleen foto's plaatsen van munten die je zelf hebt.
jellediemen
Volledig lid
Volledig lid

Jan W schreef:Alweer twee mooie Belgische voorbeelden! Leuk. Inderdaad kan die van Wikipeda wel weggehaald worden. Het liefst alleen foto's plaatsen van munten die je zelf hebt.
Prima.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Eens even een munt uit een heel ander land. Een land dat zelfs niet eens meer bestaat: Etrurië. Het was bedacht door Napoleon Bonaparte die dit koninkrijk in 1801 speciaal schiep uit het voormalige groothertogdom Toscane voor de familie Bourbon-Parma (die net hun bezittingen in het hertogdom Parma waren kwijtgeraakt). De eerste koning van Etrurië werd Lodewijk (1773-1803), echtgenoot van hertogin Maria Louisa van Lucca (1782-1824), dochter van Karel IV van Spanje. Deze stierf echter al in 1803 en werd opgevolgd door zijn zoon Karel Lodewijk (1799-1883) met Maria Louisa als regent.
In 1807 was het alweer voorbij met Etrurië en werd het toegevoegd aan Frankrijk in ruil voor Noord-Portugal. Het groothertogdom van Toscane werd toen weer in ere hersteld.
(Bron: Wikipedia)

Op deze grote zilveren munt van 1 Francescone uit 1807 staan dus Karel Lodewijk en zijn moeder, Maria Louise, afgebeeld.
Afbeelding
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dat is ook een leuke! Dat zou op zich ook een interessant verzamelgebied kunnen zijn: munten van landen die niet meer bestaan. :)
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Weer een hele mooie munt met een mooi verhaal erbij. Ik had nog nooit van Etrurië gehoord, maar ik verzamel ook wereldmunten met de waarde 1 erop, dus deze Francescone kan op mijn mancolijst :P

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Dat is ook een leuke! Dat zou op zich ook een interessant verzamelgebied kunnen zijn: munten van landen die niet meer bestaan. :)
Een nieuw topic is geboren! Mooie suggestie. Maak 'm maar aan. Eens zien hoever we daar komen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Een mooi dubbelportret staat op deze Portugese 1000 Reis. Geslagen in 1898 ter herdenking van het feit dat 400 jaar daarvoor, in 1498, India was ontdekt. Op de voorzijde staat de Portugese koning Carlos I met zijn vrouw Amelia.
Afbeelding
Afbeelding

Deze munt kom je regelmatig tegen in vaak nog mooie kwaliteit voor niet al teveel geld. Toch kocht ik (al weer wat jaren geleden) deze munt in te grote haast. Zo op het oog is de munt nog in een mooie conditie. Eenmaal thuis viel me pas het randtikje rechtsonder op en nog weer wat later pas een schaafplekje linksonder... :oops:
Sindsdien vraag ik altijd of ik de munt ook even uit het hoesje mag halen om de rand even te checken. :knipoog:
Afbeelding
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Randbeschadigingen is ook iets dat mij vaak ook niet meteen opvalt. Maar goed, ik vind het in het algemeen ook weinig storend, en als ik daardoor een munt goedkoper kan krijgen...
Zo zou ik een munt met de randbeschadigingen die die munt heeft er niet om laten liggen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Randbeschadigingen is ook iets dat mij vaak ook niet meteen opvalt. Maar goed, ik vind het in het algemeen ook weinig storend, en als ik daardoor een munt goedkoper kan krijgen...
Zo zou ik een munt met de randbeschadigingen die die munt heeft er niet om laten liggen.
Als de munt dan ook een bijbehorende prijs heeft is het niet erg. Vooral bij oudere munten zie je vaak randbarstjes, putjes, metaalfoutjes et cetera. Maar in dit geval betaalde ik er toen de prijs voor waarvoor je ook een onbeschadigd exemplaar had kunnen krijgen.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Zeer leuk topic, ik zal eens kijken voor een aantal munten in mijn collectie.
Wat de wat meer bekende munten oplevert.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Een Saksische taler uit 1592 met drie portretten erop van de nog jonge Christian II en zijn twee nog jongere broers. In die tijd zag je vaker dat op munten niet alleen de regerend vorst werd gezet maar dat ook broers een plaatsje kregen. Het grappige is dat van deze munt uit 1592 twee versies bestaan: op de één zijn alle broers even lang, op dit latere exemplaar is de oudste groter dan zijn andere broers. Verschil moest er natuurlijk wel zijn.
Op de achterkant staat: FRAT.ET.DUCES.SAXON = Broers en hertogen van Saksen.

Afbeelding

Terug naar “Munten algemeen”