Weer eens een valse 2,5 gulden 1841 op Ebay

Plaats hier berichten over valse munten. Hiermee wordt bedoeld, munten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Weer eens een valse 2,5 gulden 1841 op Ebay

Bericht door Jan W »

Op het Duitse Ebay staat momenteel een rijksdaalder 1841 te koop: http://www.ebay.de/itm/2-1-2-Gulden-Nie ... 1254791%26

Dit ding is zo vals als de nacht:
Afbeelding
- Het oor staat te hoog (jaren 1841 en 1842 zijn voorzien van een te laaghangend oor, dit is vanaf 1843 hersteld)
- De rand is te vlak en schijnt koperkleurig door...
- (meerdere) vreemde barstjes in het stempel, dat zie je vrijwel nooit bij deze munten
- op de hals afsnede staat VDK. In 1841/42 stond hier VAN DER KELLEN F. voluit aangegeven.... Vanaf 1843 werd het pas tot VDK afgekort.

Afbeelding
- Muntmeesterteken is hier zwaard terwijl in 1841 toch echt een lelie het muntmeesterteken was...
- Ook hier weer een vreemde vlakke rand

Deze vervalsing is dus wel heel slecht uitgevoerd omdat er twee uiterlijk gemakkelijk te herkennen punten in voorkomen die er niet horen te zijn: het te hoge oor voor dat jaar en een foutief muntmeesterteken. Voor beginners is het absoluut noodzakelijk om een catalogus te hebben zodat ze dit soort zaken kunnen vergelijken.

Stuitend vind ik dat de aanbieder een gewicht opgeeft van Ca. 25 gram... Circa kan dus alle kanten op gaan: 27 gram? 23 gram?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Weer eens een valse 2,5 gulden 1841 op Ebay

Bericht door Ilosab »

Toch alweer 16,50 geboden voor een valse. Ik ben blij dat ik geen munten meer verzamel maar papiergeld.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
RVB
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door RVB »

Slecht dat dit mensen niet opvalt. Misschien een goede tip voor mensen: wacht bij zo'n dure munt tot je de foto goed bestudeert hebt;). Slecht van de vervalser dat die bij 1841 een zwaard en V.D.K plaatste. Die had de munt ook maar eens beter moeten bestuderen;).
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Na een mailtje aan de Duitse verkoper heeft deze de munt inmiddels verwijderd. Het blijft toch ook oppassen bij buitenlandse handelaren die te goeder trouw munten aanbieden. Ik heb de laatste jaren al meerdere valse Nederlandse munten (vooral rijksdaalders) zien langskomen op Ebay, ook bij gerenommeerde handelaren.
Maar let vooral op bij de duurdere jaren (1841, 1863, 1898), die komen het meeste voor.
Oosaenden Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden »

Jan, uit welke tijd zal de vervalsing zijn ? Zijn dit vervalsingen die in dezelfde tijd zijn gemaakt als de echte, of zijn dit vervalsingen die bijvoorbeeld in de jaren 80 zijn gemaakt, maar oud gemaakt zijn.
Of zijn er juist in de produktiejaren van de echte, veel valse gemaakt, die dus nu nog als " echt " in omloop zijn.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dat weet ik niet precies. Aan het uiterlijk te zien plus het feit dat men hier gelijk het meest dure jaartal koos om te vervalsen denk ik dat het om een moderne kopie gaat. Maar wellicht weten andere forumleden hier meer over te vertellen?

Terug naar “Valse munten”