Willem 1 3 gulden 1820 U

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

Willem I

Willem 1 3 gulden 1820 U

Bericht door Willem I »

Onlangs heb ik onderstaande mooie munt aangeschaft.
De kwaliteit schat ik op Fr-ZFr.
Maar als ik al die berichten lees over de vele vervalsingen die er van de 3 guldenmunten van Willem I bestaan, begin ik zelf te twijfelen.
Wat is jullie mening?

Afbeelding
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Re: Willem 1 3 gulden 1820 U

Bericht door Nico »

De roodachtige kleur die er doorheen schijnt is geen goed teken. Maar het is altijd lastig vanaf een foto.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Waar heb je die gekocht en wat heb je betaald?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Is het gewicht wel in orde? Dat hoort 32,298 gram te zijn. Misschien door slijtage iets minder.

Ik vertrouw zelf ook de verkleuring op het wapen niet. Het lijkt wel of er koper doorheen komt.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Donateur
Donateur

Ik ben er van overtuigd dat ie zo vals is als wat, daarom mijn vraag.
Willem I

Bericht door Willem I »

Koevoets numismatics schreef:Waar heb je die gekocht en wat heb je betaald?
Ik heb die munt gekocht op marktplaats.nl voor 100 euro.
Een jongeman uit Breda bood die te koop aan, samen met enkele rijksdaalders uit Curaçao, nadat ze die gevonden hadden bij het ontruimen van de woning van zijn overleden oom die vooral een grote postzegelverzamelaar bleek te zijn.
Hijzelf was zich niet echt bewust van de (echte) waarde van de munt.
Ben de munt zelf gaan afhalen omdat ik ze toch eerst met mijn eigen ogen wou zien.

De lichtrode kleur op het wapen heb ik toen ook opgemerkt maar die valt in werkelijkheid veel minder op dan op de foto.
Ik dacht dat dit slijtage zou kunnen zijn maar zo'n kenner ben ik nu ook weer niet.
De rand is glad en de tekst GOD * ZY * MET * ONS * ziet er correct uit en is helemaal niet slordig aangebracht zoals bij sommige meldingen van vervalsingen op dit forum wel het geval bleek.
Dus heb ik besloten om die maar te kopen.
Ik heb de munt ondertussen gewogen met een huis-tuin-en-keukenweegschaaltje, en die wijst 26 gram aan.
Kan dit mindergewicht aan slijtage te wijten zijn?
Want de munt, vooral de randen, vertoont veel slijtage.
Dit moet dan toch wel gevolgen hebben voor het gewicht, of heb ik het verkeerd voor?
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Veel valser krijg je ze niet.. waarde een euro of 10..
Laatst gewijzigd door Robin op 12 feb 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Inderdaad heeft slijtage invloed op het gewicht, maar 26 gram wat 32 gram zou moeten zijn is wel een hele grote afwijking.

(26/32) * 100% => 81% van het oorspronkelijke gewicht. Dan zou de munt enorm geleten moeten zijn: letterlijk bijna een kwart zou eraf moeten zijn. Dat is niet het geval bij deze munt.

De dichtheid van koper is 8960 kg/ m³
De dichtheid van zilver is 10500 kg/ m³

Omgerekend is het verschil dan 100%-(8960/10500)*100% = 15%. Dan zit je vrij dicht bij die 81%.

Ik vrees dus dat deze munt een verzilverde vervalsing van koper is.

Het blijft een leuk muntje als albumvuller, maar 100 euro is in mijn ogen een te hoog bedrag. Of heb je voor dat geld die rijksdaalders van Curaçao erbij gekregen? Dan is het nog duur betaald, maar wellicht is de pijn dan minder groot.

Het is achteraf gezegd en je hebt er nu niks aan, maar dit soort munten moet je echt bij een goede munthandelaar kopen. Het liefst een van de NVMH.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Robin schreef:Veel valser krijg je niet.. waarde een euro of 10..
Toevallig heb ik vandaag een bod gedaan van 10 euro voor zo'n vervalsing. Hoewel: volgens de verkoper zou het gewicht 30 gram en de diameter 40mm zijn. Zou het dan toch een echte zijn :thuink:

Willem I

Bericht door Willem I »

Hoe jammer! En ik die zo tevreden was met mijn nieuwe aanwinst.
Niets aan te doen, eigen schuld.
En nee, die rijksdaalders van Curaçao waren al verkocht.
Ik wist niet dat het gewicht zo essentieel was voor het herkennen van een vervalsing.
Ben een ervaring rijker en een illusie armer geworden :-)
Maar ik zal die munt sowieso houden.
Ze zal er mij voortaan altijd aan herinneren 10x na te denken vooraleer ik een (te) mooie munt koop voor een (te) mooi bedrag.
En ze past netjes naast mijn Belgische zilveren munten (hopelijk echte) van 5 frank van Leopold I en Leopold II want uiteindelijk was Willem I ook onze koning ;-)
Iedereen bedankt voor de reacties en de leerrijke tips!
Donateur
Donateur

Jammer Willem,

plaats gerust je Belgische munten, want ook bij die vijf Frank stukken heb je veel valse. Hopelijk zijn die wel goed.
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Willem I schreef:Ik heb die munt gekocht op marktplaats.nl voor 100 euro.
Een jongeman uit Breda bood die te koop aan, samen met enkele rijksdaalders uit Curaçao, nadat ze die gevonden hadden bij het ontruimen van de woning van zijn overleden oom die vooral een grote postzegelverzamelaar bleek te zijn.
Hijzelf was zich niet echt bewust van de (echte) waarde van de munt.
Ben de munt zelf gaan afhalen omdat ik ze toch eerst met mijn eigen ogen wou zien.
Als ik jou was zou ik eventjes contact opnemen met de verkoper en hem ook de link naar dit item toezenden. Dan kan hij zelf lezen wat er niet goed is met de munt. Als hij te goeder trouw heeft gehandeld kun je over een 'oplossing' praten en krijg je wellicht een (gedeelte) van je geld terug...
Hoe dan ook een (dure) les voor de toekomst.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Die valse (Willem I) 3 gulden munten circuleren al weer lange tijd. Een aantal jaren geleden vroeg een collega mij even te kijken naar de muntencollectie van haar, overleden, opa. Daar zaten ook twee van deze munten in die allebei vals waren plus een aantal rijksdaalders van Willem III. Daarvan was de helft een vervalsing en de helft echt. Ook het gouden vijfje was helaas een slechte kopie. Die opa had deze munten al een tijd daarvoor aangeschaft.

In die tijd had je nog geen internet en waren numismatische boeken schaars zodat mensen nogal eens bedrogen werden. Soms ook ter goedertrouw omdat de verkoper ook niet wist dat het vervalsingen betroffen. Het is in ieder geval verstandig een goede catalogus aan te schaffen waarin de gewichten staan vermeldt (bijvoorbeeld de meest recente Muntenalmanak 2014) en om een digitaal weegschaaltje te kopen die tot twee cijfers achter de komma meet. Daarmee voorkomt een (voorheen) argeloze koper dat hij/zij dit soort munten aanschaft.

Maar wees gerust: het is ons allemaal overkomen of het zal nog wel een keertje gebeuren. :knipoog: Helaas zijn er veel vervalsingen in omloop en worden deze ook steeds beter.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Graag gedaan. Jammer dat ik slecht nieuws moest brengen, maar het is zeker een leerrijke ervaring. Dure munten altijd even wegen met een goede weegschaal. Ik heb van een forumlid hier er een gekocht voor iets van 15 euro en dat dingetje komt me regelmatig goed van pas. Verder is een schuifmaat ook heel belangrijk. Vaak zijn vervalsingen ook uitgevoerd in een iets ander formaat.

Verder wat Martin zegt: probeer nog eens contact op te nemen met de verkoper. Je kunt het wellicht proberen. Misschien wil hij je anders de helft teruggeven, zodat jullie beiden het verlies dragen. Dan blijft het nog een dure munt, maar een gedeelde smart is een halve smart.

Donateur
Donateur

Ik begrijp niet waarom mensen opperen dat de verkoper een deel of de helft terug zou moeten geven.

Als de verkoper te goeder trouw is dient hij alles terug te betalen en de munt terug te nemen of 90 Euro terug te betalen zonder de munt terug te nemen...

Als hij de helft terug geeft heeft hij alsnog 50 Euro gekregen voor een munt die 10 waard is, hoezo dan het verlies delen?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Koevoets numismatics schreef:Ik begrijp niet waarom mensen opperen dat de verkoper een deel of de helft terug zou moeten geven.

Als de verkoper te goeder trouw is dient hij alles terug te betalen en de munt terug te nemen of 90 Euro terug te betalen zonder de munt terug te nemen...

Als hij de helft terug geeft heeft hij alsnog 50 Euro gekregen voor een munt die 10 waard is, hoezo dan het verlies delen?
Goed punt. De vraag is natuurlijk ook wanneer de koop heeft plaatsgevonden. Als dat vorige week was, kun je wel stellen dat er sprake is van een redelijke termijn van reclamatie. Maar de munt is niet in een winkel gekocht. Ik weet niet zoveel van rechten af, maar in een winkel kun je binnen een bepaalde tijd terugkomen, maar hoe dat is geregeld bij burgers onderling weet ik niet.

Natuurlijk moet je in eerste instantie proberen de koop ongedaan te maken. Dus de munt teruggeven en je geld terugkrijgen. Maar of dat in de praktijk gaat lukken is de vraag. Dan rijst de vraag wat je verder kunt doen. Juridisch lijkt het me lastig en voor 100 euro ga je niet iemand voor de rechter slepen. En zelfs al zou je dat doen: als de verkoper zegt een echte munt verkocht te hebben maar dat de munten door de koper zijn verwisseld en dat hij nu een valse munt probeert in te wisselen, dan heb je nog geen poot om op te staan.

Ik zou even contact opnemen met de verkoper en proberen om de koop ongedaan te maken, maar als het niet lukt denk ik dat je met minder genoegen moet nemen. En dat is heel zuur, maar wel een leerzame ervaring. Wat Jan ook al zegt: zoiets gebeurt ons allemaal wel eens. Of dat we een munt veel te duur kopen. Het gebeurt ons allemaal. Of door onervarenheid, of door ondeskundigheid, of misschien zelfs wel door hebberigheid.

Overigens: heeft deze munt wel de juiste diameter (40 mm)?

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd »

Volgens mij is het heel simpel, je bent er ingestonken zoals iedereen wel een keer een verkeerde aankoop heeft gedaan. Je bent ook allebei akkoord gegaan..... Daarom is het verstandig om dit soort munten bij een erkende munthandelaar te kopen, hier kan het ook mis gaan, maar sta je denk ik beter in je recht dan op marktplaats.

Gr., Richard

Terug naar “Koning Willem I”