Ik zit er al langer over na te denken, maar ben inmiddels ook wel benieuwd naar jullie ideeën hierover en wie weet heeft iemand het antwoord op mijn vragen en bedenkingen.
De twee euro herdenkingsmunten zijn behoorlijk populair als verzamelobject, dat is duidelijk. Echter sta ik steeds vaker te kijken van de aanschafprijzen van deze munten en met name de afwijkingen hierin.
Te beginnen met de 2 euro herdenkingsmunt van Monaco uit 2012 in proofkwaliteit in cassette. Deze heeft een oplage van 10.000, lijkt mij behoorlijk. Echter is de prijs van aanschaf (als je hem al tegenkomt) €400,-. Ter vergelijking, de 2 euro herdenkingsmunten van België in proofkwaliteit en cassette liggen rond de €20,- De oplage is dus hoger maar de prijs is voor mij onverklaarbaar (€380,-!!!) hoger.
Vaticaan 2013, De Sede Vacante, deze is uitgegeven in een oplage van 125.000 stuks. De tweede uitgifte van de jongerendagen in Rio de Janeiro kent een oplage van 115.000 stuks, 10.000 stuks minder dus. Echter betaal je voor de Sede Vacante om en nabij de €65,- en koop je de Rio-uitgifte al voor zo'n €35,-, dat is dus een verschil van bijna het dubbele...
Monaco 2013, 20 jaar lid van de VN kent een oplage van 1.249.131 stuks. De aanschafprijs ligt momenteel om en nabij de €6,-. Portugal brengt in 2013 de herdenkings 2 euromunt uit met als thema 250ste verjaardag van de Clerigos Toren in Porto, met een oplage van 525.0000 stuks (dat is 724.131 stuks minder!). De prijs van deze munt is zo'n €3,95...
De proofversies in blister van Spanje en Portugal. De oplagecijfers zijn vrijwel gelijk maar op een of andere manier zijn die van Spanje relatief duurder in aanschaf, ware het niet dat die afwijking in prijs niet zo absurd hoog is.
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar denk dat het zo ook wel duidelijk is. Waar komen die vreemde prijsverschillen nou vandaan? Ik zie dat de handelaren ook bijvoorbeeld de rollen van Monaco 2013 duur moeten aankopen bij de groothandelaren, zit het 'm daar in? Maar de Sede Vacante van het Vaticaan en de Rio-uitgifte... Geen idee waar dat rare prijsverschil in zit aangezien de oplage lager is dan de andere, maar de prijs dus bijna het dubbele is.
Worden er bijzonder veel munten achtergehouden door de vermogende (groot)handelaren om zo kunstmatig de prijs hoog te houden? Kortom worden we gewoon voor de gek gehouden, of is er een andere logische verklaring voor? Ik kan mij voorstellen dat het interessant is, mocht je de mogelijkheid hebben en de wijze van uitgifte dit toelaat dat je bijvoorbeeld de gehele oplage (of het grootste deel) van de Belgische 2 euro herdenkingsmunten in proofkwaliteit (6.000 stuks is zo'n €72.000,-) opkoopt en die dan achterhoudt. Lijkt mij dat dit voor een vermogend persoon wel haalbaar is, wanneer deze dan zijn aankoop mondjesmaat gaat aanbieden neem ik aan dat de prijs ook gigantisch hoog moet worden. Of breng ik nu mensen op ideeën

Ik begrijp dat een lagere oplage de prijs behoorlijk omhoog werkt, te denken aan de Grace Kelly van Monaco uit 2007, maar Monaco met haar 500 jaar Soevereiniteit in Monaco-uitgifte in proofkwaliteit kan ik dan weer niet rijmen.
Ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën!
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter