Opmerkelijke prijzen van 2 euro herdenkingsmunten

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Opmerkelijke prijzen van 2 euro herdenkingsmunten

Bericht door Munthunter »

Hallo allemaal,

Ik zit er al langer over na te denken, maar ben inmiddels ook wel benieuwd naar jullie ideeën hierover en wie weet heeft iemand het antwoord op mijn vragen en bedenkingen.

De twee euro herdenkingsmunten zijn behoorlijk populair als verzamelobject, dat is duidelijk. Echter sta ik steeds vaker te kijken van de aanschafprijzen van deze munten en met name de afwijkingen hierin.

Te beginnen met de 2 euro herdenkingsmunt van Monaco uit 2012 in proofkwaliteit in cassette. Deze heeft een oplage van 10.000, lijkt mij behoorlijk. Echter is de prijs van aanschaf (als je hem al tegenkomt) €400,-. Ter vergelijking, de 2 euro herdenkingsmunten van België in proofkwaliteit en cassette liggen rond de €20,- De oplage is dus hoger maar de prijs is voor mij onverklaarbaar (€380,-!!!) hoger.

Vaticaan 2013, De Sede Vacante, deze is uitgegeven in een oplage van 125.000 stuks. De tweede uitgifte van de jongerendagen in Rio de Janeiro kent een oplage van 115.000 stuks, 10.000 stuks minder dus. Echter betaal je voor de Sede Vacante om en nabij de €65,- en koop je de Rio-uitgifte al voor zo'n €35,-, dat is dus een verschil van bijna het dubbele...

Monaco 2013, 20 jaar lid van de VN kent een oplage van 1.249.131 stuks. De aanschafprijs ligt momenteel om en nabij de €6,-. Portugal brengt in 2013 de herdenkings 2 euromunt uit met als thema 250ste verjaardag van de Clerigos Toren in Porto, met een oplage van 525.0000 stuks (dat is 724.131 stuks minder!). De prijs van deze munt is zo'n €3,95...

De proofversies in blister van Spanje en Portugal. De oplagecijfers zijn vrijwel gelijk maar op een of andere manier zijn die van Spanje relatief duurder in aanschaf, ware het niet dat die afwijking in prijs niet zo absurd hoog is.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar denk dat het zo ook wel duidelijk is. Waar komen die vreemde prijsverschillen nou vandaan? Ik zie dat de handelaren ook bijvoorbeeld de rollen van Monaco 2013 duur moeten aankopen bij de groothandelaren, zit het 'm daar in? Maar de Sede Vacante van het Vaticaan en de Rio-uitgifte... Geen idee waar dat rare prijsverschil in zit aangezien de oplage lager is dan de andere, maar de prijs dus bijna het dubbele is.

Worden er bijzonder veel munten achtergehouden door de vermogende (groot)handelaren om zo kunstmatig de prijs hoog te houden? Kortom worden we gewoon voor de gek gehouden, of is er een andere logische verklaring voor? Ik kan mij voorstellen dat het interessant is, mocht je de mogelijkheid hebben en de wijze van uitgifte dit toelaat dat je bijvoorbeeld de gehele oplage (of het grootste deel) van de Belgische 2 euro herdenkingsmunten in proofkwaliteit (6.000 stuks is zo'n €72.000,-) opkoopt en die dan achterhoudt. Lijkt mij dat dit voor een vermogend persoon wel haalbaar is, wanneer deze dan zijn aankoop mondjesmaat gaat aanbieden neem ik aan dat de prijs ook gigantisch hoog moet worden. Of breng ik nu mensen op ideeën :oops: In ieder geval zal de opbrengst rendabel genoeg zijn om het zo te doen...

Ik begrijp dat een lagere oplage de prijs behoorlijk omhoog werkt, te denken aan de Grace Kelly van Monaco uit 2007, maar Monaco met haar 500 jaar Soevereiniteit in Monaco-uitgifte in proofkwaliteit kan ik dan weer niet rijmen.

Ben benieuwd naar jullie meningen en ideeën!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Palmbird België
Senior lid
Senior lid

Re: Opmerkelijke prijzen van 2 euro herdenkingsmunten

Bericht door Palmbird »

Ik denk eerlijk gezegd dat de prijzen voor de duurdere 2 euro herdenkingsmunten te hoog zijn.De redenen kunnen volgens mij inderdaad ook zijn dat bepaalde munten door vermogende mensen in een hoog aantal aangekocht zijn in de hoop ze in mondjesmaat met hoge winst te verkopen.De populariteit van de herdenkingsmunten is op dit moment hoog maar bedenk dat er steeds meer landen en elk jaar opnieuw herdenkingsmunten bijkomen.Er zal dus een soort overaanbod aan verschillende herdenkingsmunten ontstaan en de prijzen zullen dan niet verder stijgen.Bij overaanbod zullen meer verzamelaars afhaken .Ook zullen een deel van de verzamelaars meer en meer bijvoorbeeld enkel nog de munten kopen die ze echt mooi vinden of een thema gaan verzamelen .Sommigen zullen dan alleen nog een bepaald land gaan verzamelen of allen beroemde personen.Ik denk dat in de toekomst de prijzen vooral gevormd zullen worden door wat meest in de smaak valt,dit is nu ook al wat het geval.Bij een toenemend aantal verschillende herdenkingsmunten zal dit nog meer naar voor komen.Op lange termijn zie ik de in lage oplage munten niet erg hoog gaan in prijs.Daarvoor hadden ze beter alleen herdenkingsmunten in zilver en goud gemaakt.Dit is mijn mening hierover en vergelijk de hype een beetje met de postzegelrage van vroeger en enkel de lage oplage munten behouden dan hun waarde tot op zekere hoogte.Postzegels met hoge oplage zijn gedaald in waarde t.o.v. de inflatie.Ik denk dus beter alleen de de echt lage oplagemunten kopen dan alles kopen en de dure laten liggen.Ik zou nog verder gaan en alleen dus deze in een edelmetaal met lage oplage zien als optie voor de toekomst en er zo geen geld op te verliezen.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Zou kunnen.

Wat ik ook al eens heb bedacht is dat de groep 2 euro herdenkingsverzamelaars explosief is gegroeid de laatste jaren, maar dat dat wel eens snel kan stagneren. Was het voorheen nog redelijk te behapstukken, financieel, om deze verzameling op te starten en met terugwerkende kracht te complementeren, daar wordt het nu steeds moeilijker. Voor velen zal de aanblik van de munten die ze nog moeten en het bedrag om compleet te geraken, een te groot opbstakel zijn om te starten, danwel door te gaan.

Neemt natuurlijk niet weg dat de groep verzamelaars in de eurozone steeds groter wordt door het toevoegen van nieuwe landen en er inmiddels in de eurozone een hele hoop verzamelaars zijn.

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Er zijn naar mijn mening te veel factoren om een conclusie te kunnen trekken.

Allereerst de uitgifte prijs van de desbetreffende uitgevende bank. Een factor waar de handelaren en de verzamelaars geen invloed op hebben. Vervolgens heb je nog het distributie beleid. Kijk maar naar enkele Finse munten en de Nederlandse 2 euro herdenkingsmunt " Erasmus". Slechts een beperkt deel is naar de handelaren gegaan.

Dan heb je nog de beschikbaarheid naar verloop van tijd. Dus het aanbod wat er nog is. Daarnaast nog de verzamelaar zelf die door de vraag gaat bieden en dus voor een groot deel ook de prijs bepaalt.

Groeten Paul
eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak »

In mijn ogen wil iedereen een stukje van de koek en daarom die abnormale prijzen.
Ik heb al mijn herdenkingsmunten aangekocht in UNC kwaliteit maar als je op muntvergelijk kijkt wat een enorme prijsverschillen er onderling tussen de handelaren zit dan val je achterover. En dan spreken we over een simpele herdenkingsmunt waarvan er meer dan genoeg van gemaakt zijn.
Ik heb nu een persoon hier vlakbij gevonden die steeds de goedkoopste is, raar maar waar. Die persoon gaat wel uit werken en doet dit enkel als hobby en dit zal er wel voor iets tussen zitten zeker.
Zelf kan je soms herdenkingsmunten aankopen aan de prijs van 2 euro per stuk (vb de nieuwe van duitsland 2014) enkel de verzendkosten moet je dan betalen en die vallen dan nog beter mee dan bij een handelaar want die kennen er dikwijls ook wat van inzake verzendkosten. :crying:
Ik zal niet gemakkelijk meer aankopen bij de munthandelaren in Nederland, velen liegen zo hard soms dat je het vertrouwen erin kwijt geraakt.
Er wordt teveel geprofiteerd dat zoveel mensen de herdenkingsmunten verzamelen en dan drijven ze de prijzen maar omhoog.
Ik heb voor mijn collectie herdenkingsmunten ook teveel betaald omdat ik steeds bij dezelfde handelaar kocht, dit is nu gedaan.
Ik koop nu bij de persoon hier vijf kilometer van mijn huis en moet ook geen verzendkosten meer betalen.
Heb zelf al veel mensen hiervan op de hoogte gebracht en ze zijn me er allemaal dankbaar voor. :thumb up:
groetjes Luc
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Het is dan ook maar wat je over hebt voor je hobby. Ik heb een paar contacten in diverse landen waar ik bestel, maar de meeste munten bestel ik gewoon 1 keer in de zoveel tijd bij één handelaar (Trunky :thumb up: ).

Ik geef soms liever wat meer geld uit bij een betrouwbare handelaar die goede kwaliteit levert, dan goedkope munten bij een niet betrouwbare handelaar. Vorig jaar een op z'n zachtst gezegd, incidentje gehad met een Spaanse handelaar. Wordt nu wederom genoemd in een topic op Starshop Forum. Heb gelukkig mijn geld teruggekregen en de munten gewoon weer in Nederland besteld.

En echt abnormale prijzen zijn er niet op dit moment, misschien die van de Grace Kelly munt. Maar zolang er vraag blijft én de prijzen ervoor betaald worden is het gewoon een marktprijs. Ligt misschien wat hoog voor de gemiddelde verzamelaar, maar daarmee is het geen abnormale prijs.

En een handelaar moet er ook wat aan verdienen, zou iedereen toch doen als handelaar, het maximale er uit halen?
eurofreak schreef: Er wordt teveel geprofiteerd dat zoveel mensen de herdenkingsmunten verzamelen en dan drijven ze de prijzen maar omhoog.
Ik heb voor mijn collectie herdenkingsmunten ook teveel betaald omdat ik steeds bij dezelfde handelaar kocht, dit is nu gedaan.
Toen je het kocht had je het er toch voor over? Ik haal ook wel eens een fles cola of wat anders en het is die week erop in de aanbieding, tsja. Op dat moment had ik het er voor over.

Over de handelaren, ik volg het nu enkele jaren, de meeste handelaren vragen gewoon normale bedragen. Zij spelen ook in op de vraag en is er een (schijnbare) schaarste, dan gaan ze meer vragen. Logisch toch? Gebeurt toch ook met olie, graan e.d.?
Alleen in het geval van verzamelen kun je nee zeggen. Om op het werk te komen zal ik toch met de auto moeten gaan, dus heb ik benzine nodig en moet ik conform marktprijzen de benzine aanschaffen.

Bij het verzamelen hoef je het niet te doen. Het zijn tegenwoordig allerminst de prijzen waar ik mij aan stoor bij de 2 euro herdenkingsmunten. Het zijn eerder de idiote thema's en de daarbij komende lage oplages. Vele munten worden in een dermate lage oplage geslagen, dat ze nauwelijks nog in de circulatie belanden. Terwijl ze daar toch eigenlijk voor bedoelt zijn. Aan een breed publiek het thema (de herdenking) bekend maken.

Groeten Paul
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

euromunter schreef:Het zijn tegenwoordig allerminst de prijzen waar ik mij aan stoor bij de 2 euro herdenkingsmunten. Het zijn eerder de idiote thema's en de daarbij komende lage oplages. Vele munten worden in een dermate lage oplage geslagen, dat ze nauwelijks nog in de circulatie belanden. Terwijl ze daar toch eigenlijk voor bedoelt zijn. Aan een breed publiek het thema (de herdenking) bekend maken.
Ik vraag mij wel eens af of het verzamelen van 2 euro herdenkingsmunten niet aan zijn eigen succes ten onder zal gaan: steeds meer uitgiftes tegen steeds hogere prijzen. Om een voorbeeld te noemen: de herdenkingsmunten van San Marino. In 2008 kocht ik de eerste, rechtstreeks bij de AASFN voor 11+2,5€ verzendkosten. Toen verscheen er 1 munt per jaar, nu brengt San Marino 2 munten per jaar uit voor €25 per stuk (incl. verz.). Voor mij is dit de reden om sinds 2013 San Marino niet meer in de verzameling op te nemen, en de oude uitgiftes binnenkort in de verkoop te doen. Het zou mij niet verbazen als in de toekomst meer verzamelaars dit met meer landen gaan doen.

Bernard
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Er zullen ongetwijfeld verzamelaars afhaken. Het is ook maar net wat je er voor over hebt.

Maar er zullen ook nieuwe verzamelaars bijkomen. Ook uit nieuwe eurolanden, zoals Letland.

groeten Paul
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Nou Bernhard, als je de oude uitgiftes in de verkoop doet dan ben ik benieuwd naar je verkoopprijs, geef even een seintje als je dat doet.

Toen ik de herdenkingsmunten begon te verzamelen had ik mezelf ook voorgenomen om de duurdere uitgiften van de mini staatjes links te laten liggen. Per slot van rekening is het verzamelen van papiergeld belangrijker voor me. Maar na verloop van tijd gaat het dan toch kriebelen en als de eerste voor een beetje redelijke prijs wordt aangeschaft dan zoek je verder. Ik mag wel zeggen dat ik mazzel heb gehad in mijn zoektocht maar toch ontbreken er nog een paar. Die komen nog wel en zo niet dan is het niet het einde van de wereld, het is maar een hobby. Ik kocht mijn munten dan weer hier en dan weer daar. Afgelopen 2 jaar heb ik bij één vaste handelaar gekocht maar die flikte me een geintje en dat doe je dan maar 1 keer. Ik heb nu een nieuwe handelaar die me waarschuwt als er een uitgifte binnen komt en 1 x per 3 maanden reken ik af en worden ze verstuurd. Ik ben geen type die constant op internet gaat zoeken naar de goedkoopste want dan ben je achteraf veel meer kwijt qua verzendkosten, het moet voor mij op een makkelijke manier gaan. De ene handelaar hanteert duurdere prijzen dan de ander en ook ik verbaas me wel eens over de grote verschillen. Maar als een ieder voor zichzelf tevreden is over degene bij wie men koopt waarom zou je dan naar een ander gaan? Het is een ander verhaal als het tientallen euro's zou schelen maar dat zie je maar zelden denk ik. En dat de munten duurder zijn geworden in vergelijking met de beginjaren is wel logisch, men speelt in op de vraag.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

euromunter schreef:... En echt abnormale prijzen zijn er niet op dit moment, misschien die van de Grace Kelly munt. Maar zolang er vraag blijft én de prijzen ervoor betaald worden is het gewoon een marktprijs...
Ik verbaasde mij en blijf mij verbazen, over de prijs van de proofmunt van Monaco 2012. Zoals ik al schreef is die nu om en nabij de €400,- en was die al ontzettend snel in waarde gestegen, ondanks de oplage van 10.000 stuks. Grace Kelly had een oplage van 20.001 maar dat was het dan ook. Van de 2012 editie zijn er er ook nog eens 100.000 in UNC kwaliteit. Ik vind het toch een echt abnormale prijs, zeker omdat bijvoorbeeld de uitgiften van bijvoorbeeld België in proof met een oplage van 6000 stuks al voor rond de €20,- aan te schaffen zijn.

Ik zal niet zeggen dat de handelaren de prijzen kunstmatig hoog houden/brengen, maar als ik zie hoe explosief de heren handelaren op bijvoorbeeld eBay de nog uit te brengen munten in de voorverkoop gooien dan stoort mij dat wel. Zo heb ik de advertenties van diverse handelaren in de gaten gehouden op eBay waarin ze de 2 euro herdenkingsmunt van Monaco in 2013 in de voorverkoop bulkten. Schijnbaar zijn er zat verzamelaars die er met beide benen instinken want ik heb ze PER STUK zelfs weg zien gaan voor bijna €20,-!!! dat is toch zot en ja ik snap die handelaren wel, maar ze brengen toch iets op gang wat het verzamelen niet leuker maakt. Nu zelfs is de munt nog maar net te koop voor €6,- terwijl de oplage toereikend genoeg is om een aanschafprijs van zo'n €3,75 te kunnen hanteren, maar wellicht hebben de groothandelaren de kleinere handelaren ook te veel laten betalen en is er rondom deze munt een onterechte zeldzaamheidstatus gecreërd en zullen ze dit trucje misschien steeds vaker laten zien. Ik ga er dan ook van uit dat na verloop van tijd deze munten wel in waarde zullen dalen, er zijn er gewoon te veel van.

Ook nu zie ik de voorverkoopadvertenties op eBay, handelaren die de eurosetjes per 10-tallen in de verkoop gooien, de dagen er op doen ze dat nog eens en zo voorts.

De Sede Vacante heb ik in de voorverkoop gekocht in Duistlane bij 2 handelaren, 1 kreeg ik er op 31 december, op de andere zit ik nog te wachten. Gewonnen en betaald in juni en juli 2013! Wanneer je ze aanschrijft krijg je altijd het zelfde bericht dat ze héél veel munten hebben verkocht en dat het héél veel werk is en dat de uitgifte bij het Vaticaan zo lang op zich liet wachten. Ik denk dat ze het gewoon niet aankunnen en dat achter de poeha die ze naar buiten brengen en ogenschijnlijk willen laten merken dat ze een groot bedrijf zijn, een keukentafeltje schuil gaat met enkele familieleden die de boel inpakken en de deur uit werken. Ik zal niet snel meer iets in de voorverkoop kopen, ondanks dat ik (als ik die andere ook nog krijg) deze Sede Vacante voor een leuk bedrag heb kunnen aanschaffen. Maar ach die huidige verkoopprijs van de Sede Vacante is ook al niet te rijmen met de oplage. ;)

Gr. Jeroen

Gr. Jeroen
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Met de sede vacante munt 2013 heb ik bewust, tegen mijn gewoonte in, gewacht met kopen.
Vooral om het feit dat hier al wordt aangegeven namelijk dat de oplage 10.000 stuks meer is dan de Vaticaan munt Rio.
Omdat ik geen bestelformulier heb ben ik dus aangewezen op de handel en de prijs van €65 was mij te gortig terwijl de Rio munt voor €35 te koop was!!
Of het nu geluk of wijsheid is geweest weet ik niet maar aan het eind van dit jaar heb ik de sede vacante gewonnen op ebay voor de prijs van €44, een voor mij meer dan redelijk bedrag.
Inmiddels is de munt toegevoegd aan mijn verzameling en is voor mij wel gebleken dat het wachten is beloond maar of dat ook een garantie is voor een eventuele volgende keer...........ik zou het niet weten!!

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik kon de Sede Vacante kopen via een bestelformulier bij het Vaticaan, om en nabij 22 euro. Voor de munt uit Rio heb ik lang gewacht op een bestelformulier maar die pinquins hebben me geen bestelformulier gestuurd, beetje onlogisch. Ik heb hem dus bij een handelaar gekocht voor niet al teveel.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Het is zo dat de prijzen voor sommige munten erg hoog liggen(voor mijn portemonnee niet echt toereikend), vooral gezien de oplage verhoudingen(zoals Jeroen ook aangeeft). Maar toch is het voor iedereen die de munt aanschaft de eigen afweging, als je het geld er voor overhebt dan is de prijs dus niet te hoog.

Wat mijn verzameling betreft kijk ik(nog) niet naar de verkoopprijzen, ik blijf nog altijd hopen alles via circulatie te ontvangen. Daarnaast is bij mij de drang de verzameling compleet te hebben niet het sterkst, ik vind het leuker om zo af en toe een nieuwe munt aan mijn verzameling te kunnen toevoegen voor een 1 op 1 ruil van 2 euro. Als mijn verzameling compleet is, valt er niets meer te verzamelen :knipoog: en dan is de lol er een beetje af.

Mocht ik ooit nog eens gaan overwegen om sommige munten aan te schaffen, zal ik voor mezelf de meest gunstige prijs opzoeken en overwegen of ik het de moeite(lees: geld) waard vind.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”