Kampgeld (algemeen)
Moderator: Arjena3
Kampgeld (algemeen)
Bestaan er goede Nederlandse boeken, al dan niet catalogussen over het kampgeld uit WWII in het algemeen?
Ik ben van plan om me wat meer op het kampgeld te gaan richten, maar heb geen idee welke prijzen ik echt moet aanhouden, en wat er allemaal bestaat.
Je komt op Ebay veel POW-geld tegen uit WWII, en biljetjes uit bijvoorbeeld THERESIENSTADT. Maar er is vast meer.
Is er anders iemand die weet van welke diverse kampen uit de 2e Wereldoorlog er nog met grote regelmaat biljetten worden aangeboden? (Niet alleen Nederland dus)
Ik ben van plan om me wat meer op het kampgeld te gaan richten, maar heb geen idee welke prijzen ik echt moet aanhouden, en wat er allemaal bestaat.
Je komt op Ebay veel POW-geld tegen uit WWII, en biljetjes uit bijvoorbeeld THERESIENSTADT. Maar er is vast meer.
Is er anders iemand die weet van welke diverse kampen uit de 2e Wereldoorlog er nog met grote regelmaat biljetten worden aangeboden? (Niet alleen Nederland dus)
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Re: Kampgeld (algemeen)
Toele/Jacobi heeft een sectie opgenomen in hun boek maar dat gaat uitsluitend over de Nederlandse kampen.
Ik weet niet of er een Algemene bestaat, ik vermoed van niet om eerlijk te zijn omdat gegevens over kampgeld nauwelijks bekend zijn.
Ik verzamel alleen nederlands kampgeld dus met betrekking tot prijzen van andere kampen durf ik geen uitspraak te doen.
Ik weet niet of er een Algemene bestaat, ik vermoed van niet om eerlijk te zijn omdat gegevens over kampgeld nauwelijks bekend zijn.
Ik verzamel alleen nederlands kampgeld dus met betrekking tot prijzen van andere kampen durf ik geen uitspraak te doen.
Uit andere hoek kreeg ik deze info:
Dus toch een catalogus :-)
Dus toch een catalogus :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Is inderdaad een mooie catalogus over kampgeld uit WO II.
Van WO I is er de documentatie van Reinhard Tieste maar zo gedetailleerd van WO II is er niet maar via internet kun je al veel vinden. Je hebt natuurlijk de biljetten uit 1939 met de rode triangel. De biljetten uit WO II zijn ook aardig prijzig zoals Dachau, Oraniënborg, Buchenwald, Litzmannstadt, Flossenburg, Woldenberg etc.
Alfred
Van WO I is er de documentatie van Reinhard Tieste maar zo gedetailleerd van WO II is er niet maar via internet kun je al veel vinden. Je hebt natuurlijk de biljetten uit 1939 met de rode triangel. De biljetten uit WO II zijn ook aardig prijzig zoals Dachau, Oraniënborg, Buchenwald, Litzmannstadt, Flossenburg, Woldenberg etc.
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ik was helemaal vergeten dat er nog een catalogus is van Albert Pick " Das Lagergeld der Konzentrationslager 1933-1947.
Ik heb catalogi maar ze staan niet op papier dus ik moest even in mijn geheugen graven.
Nog even gegoogled:
http://www.ebay.de/itm/Das-Lagergeld-de ... 3956wt_806
Alfred
Ik heb catalogi maar ze staan niet op papier dus ik moest even in mijn geheugen graven.
Nog even gegoogled:
http://www.ebay.de/itm/Das-Lagergeld-de ... 3956wt_806
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.
Ken ik niet, nog nooit van gehoord maar wel interessant. Ik zag dat hij op eBay Duitsland staat dus voor mij interessant genoeg om te bieden ware het niet dat het boek vanuit Amerika verstuurd moet worden dus dat is voor mij geen issue, zeker niet qua betaling.SnakeDoc schreef:Deze duikt ook nog wel eens op: http://www.ebay.de/itm/Silent-Witnesses ... 51b753f81d
Alfred
Kijk anders eens hier:Ilosab schreef:Ken ik niet, nog nooit van gehoord maar wel interessant. Ik zag dat hij op eBay Duitsland staat dus voor mij interessant genoeg om te bieden ware het niet dat het boek vanuit Amerika verstuurd moet worden dus dat is voor mij geen issue, zeker niet qua betaling.SnakeDoc schreef:Deze duikt ook nog wel eens op: http://www.ebay.de/itm/Silent-Witnesses ... 51b753f81d
Alfred
De recensies liegen er ook niet om. Lijkt een interessant boek, al weet ik even niet of dit meer 'verhaal' is, of meer 'catalogus'. Een mix van beide zou leuk zijn!
Ik wil wel wat meer gaan doen met dat hele Kampgeld gebeuren, en dan met name WWII geld!
Ik heb de advertentie van Amazon ook gezien want ik ben uiteraard gelijk gaan zoeken, dat boek wil ik graag hebben. Probleem is dat ik geen betalingen overmaak buiten Europa en zeker niet naar Amerika.
Alfred
Alfred
-
- Globale moderator
Ik heb ook nog even voor je gezocht, maar kom ook alleen maar verkopers tegen aan de andere kant van de grote plas.
Kwam ook dit artikel tegen over het boek.
Interessant om te lezen, maakt het boek alleen wel interessanter om aan te schaffen.
Kwam ook dit artikel tegen over het boek.
Interessant om te lezen, maakt het boek alleen wel interessanter om aan te schaffen.
Afsluiting van het artikel zegt genoeg dacht ik zoSnakeDoc schreef:Lijkt een interessant boek, al weet ik even niet of dit meer 'verhaal' is, of meer 'catalogus'. Een mix van beide zou leuk zijn!
Gr, StephanThis volume is much more than a
catalog as the camps are described in
much detail, much more than has ever
appeared in the numismatic press.
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Stephan, bedankt voor je zoektocht maar ik had half google ook al nagepluist, ook dat artikel had ik gevonden. Ik denk dat ik maar wat advertenties ga plaatsen op MP, je weet maar nooit, niet geschoten is altijd mis.
Alfred
Alfred
Das Geld des Terrors bevat de informatie uit de later in dit topic genoemde PICK boek uit de jaren 60-70 en is daarna geupdate.
Het is ZEER compleet. Bijna een encyclopedie. Vrijwel alle kampen (ook die waar geen specifiek geld werd gemaakt, maar gebruik maakte van algemene uitgaven) staan er in detail beschreven.
Zeer de moeite waard! Zelfs als het niet je belangrijkste naslag werk wordt, is het sowieso iets dat je niet mag missen als je Kampgeld (gaat verzamelen) verzamelt.
De enige reden waarom je hem niet zou kopen als je "in" Kampgeld gaat, is als je de Duitse taal niet machtig bent.
Uiteraard even preken voor eigen parochie... Alle Nederlandse kampen vanaf 1850 (dus inclusief Strafkamp Veenhuizen, Baarle Nassau, Harderwijk, Uden, Amersfoort, 's-Hertogenbosch (Vught), Westerbork) staan in de nieuwe Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002. (De Nederlandse kampen uit Ommen en Schoorl hebben voorzover bekend, geen eigen kampgeld geproduceerd.)
Het is ZEER compleet. Bijna een encyclopedie. Vrijwel alle kampen (ook die waar geen specifiek geld werd gemaakt, maar gebruik maakte van algemene uitgaven) staan er in detail beschreven.
Zeer de moeite waard! Zelfs als het niet je belangrijkste naslag werk wordt, is het sowieso iets dat je niet mag missen als je Kampgeld (gaat verzamelen) verzamelt.
De enige reden waarom je hem niet zou kopen als je "in" Kampgeld gaat, is als je de Duitse taal niet machtig bent.
Uiteraard even preken voor eigen parochie... Alle Nederlandse kampen vanaf 1850 (dus inclusief Strafkamp Veenhuizen, Baarle Nassau, Harderwijk, Uden, Amersfoort, 's-Hertogenbosch (Vught), Westerbork) staan in de nieuwe Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002. (De Nederlandse kampen uit Ommen en Schoorl hebben voorzover bekend, geen eigen kampgeld geproduceerd.)
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl