Euromunten Nederland (Koning Willem Alexander 2014 - ...)
Moderator: euromunter
Re: Euromunten Nederland (Koning Willem Alexander 2014 - ...
Ik geloof ook wel dat dit ontwerp mooi op een munt naar voren komt, maar vind het ontwerp gewoon weinig vernieuwend, iets waar ik op had gehoopt. Gewoon een keer helemaal wat anders, of zoals Pim al aangaf de leeuw terug. Of de Koning op de 1 en twee euromunten en de lagere denominaties voorzien van bekende plekken, gebouwen of zoiets in Nederland. Helaas heeft de heer Olaf weinig inspiratie en zo ook de jury, om een vernieuwende munt de eurozone in te sturen.
Maar goed het is niet anders en we doen het er maar mee...
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Volledig lid
Munthunter schreef:Ik geloof ook wel dat dit ontwerp mooi op een munt naar voren komt, maar vind het ontwerp gewoon weinig vernieuwend, iets waar ik op had gehoopt. Gewoon een keer helemaal wat anders, of zoals Pim al aangaf de leeuw terug. Of de Koning op de 1 en twee euromunten en de lagere denominaties voorzien van bekende plekken, gebouwen of zoiets in Nederland. Helaas heeft de heer Olaf weinig inspiratie en zo ook de jury, om een vernieuwende munt de eurozone in te sturen.
Gr. Jeroen
Helaas mag dat niet volgens onze muntwet, dat kan je dus de heer Olaf niet verwijten. Ik hoorde hem op de radio zeggen dat er iets van 7 pagina's met voorwaarden waren waar de munt aan moest voldoen.Munthunter schreef:en de lagere denominaties voorzien van bekende plekken, gebouwen of zoiets in Nederland. Helaas heeft de heer Olaf weinig inspiratie
Ik denk dat er wel mogelijkheden zouden zijn geweest om op alle munten een verschillend ontwerp te kiezen of tenminste 3 verschillende ontwerpen. Ook staat volgens mij nergens in de muntwet dat er naast het staatshoofd niets anders mag worden geplaatst.
Luit
-
- Donateur
Meneer Olaf zat nog in de rommel van de brand in z'n studioMunthunter schreef:Ik geloof ook wel dat dit ontwerp mooi op een munt naar voren komt, maar vind het ontwerp gewoon weinig vernieuwend, iets waar ik op had gehoopt. Gewoon een keer helemaal wat anders, of zoals Pim al aangaf de leeuw terug. Of de Koning op de 1 en twee euromunten en de lagere denominaties voorzien van bekende plekken, gebouwen of zoiets in Nederland. Helaas heeft de heer Olaf weinig inspiratie en zo ook de jury, om een vernieuwende munt de eurozone in te sturen.
Gr. Jeroen
Ik ben het helemaal eens met Pim, dat de leeuw niet zou misstaan.
Ergens vind ik het wel mooi, maar behoorlijk afgezaagd.
Nederlands & Overzees Papiergeld, Nederlandse Coincards.
Lid IBNS Nederland.
Lid IBNS Nederland.
-
- Superlid
Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Globale moderator
Zal ik mijn mening dan ook maar eens spuien over de ontwerpen...
Mijn eerste ingeving was, foeilelijk!
maar nu ik ze vaker bekeken heb, vind ik het wel mee gaan vallen.
Het is inderdaad niet een vernieuwend ontwerp, gezien de vorige munten,
maar ben het er wel mee eens dat dit wel typerend is voor de Nederlandse munten.
De 1 - 50 cent munten vind ik beter gelukt dan de 1 en 2 euromunten, op deze munten staat het oor van de koning mij enigszins tegen.
Toch denk ik dat de munten in de portemonnee er goed uit komen te zien(dat geld overigens voor alle munten in mijn portemonnee, om het feit dat ze er in zitten )
Gr, Stephan
Mijn eerste ingeving was, foeilelijk!
maar nu ik ze vaker bekeken heb, vind ik het wel mee gaan vallen.
Het is inderdaad niet een vernieuwend ontwerp, gezien de vorige munten,
maar ben het er wel mee eens dat dit wel typerend is voor de Nederlandse munten.
De 1 - 50 cent munten vind ik beter gelukt dan de 1 en 2 euromunten, op deze munten staat het oor van de koning mij enigszins tegen.
Toch denk ik dat de munten in de portemonnee er goed uit komen te zien(dat geld overigens voor alle munten in mijn portemonnee, om het feit dat ze er in zitten )
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
-
- Globale moderator
De munten van België zijn er dus nog niet doorheen?euromunter schreef: De ontwerpen zijn reeds goedgekeurd (volgens een bron bij de commissie van de EC). Dit geldt tevens voor de ontwerpen van Vaticaanstad en Andorra.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
-
- Globale moderator
Nederland, Vaticaanstad, Andorra en Letland zijn goedgekeurd en aangemeld bij de EC. België heeft tot nu toe alleen aangegeven dat er nieuwe ontwerpen voor de circulatiemunten zullen worden ingediend. Misschien dat deze ontwerpen de afgelopen 2 weken zijn ingediend, dat kan natuurlijk. Planning was namelijk net als Nederland om in januari de eerste muntensets te slaan en uit te geven.
Groeten Paul
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Snap je reactie, maar waarom kopiëren? Ik weet het juist wel te waarderen dat we een eigen huisstijl hebbenLotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
De ontwerpen spreken mij wél aan. Dit lag wel in de lijn van mijn verwachtingen.
Groeten Paul
-
- Senior lid
Ik ben wel heel benieuwd naar de proofmunten, ik verwacht dat het ontwerp hier goed naar voren komt en het dus mooie munten kunnen zijn.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!
Deze snap ik niet helemaal, volgens mij staat er bij de Engelsen alleen maar een kop van Elizabeth II op en is deze op alle munten precies gelijk, over saai gesproken....Lotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
Luit
Maar de Engelsen veranderen wel regelmatig hun munten. De huidige munt is al het vierde type wat het hoofd van Elisabeth betreft. Ook de achterkanten wisselen. De huidige reeks is erg mooi: elke munt laat een deel van het wapenschild zien. Zet je ze bij elkaar dan zie je het gehele wapenschild van Groot-Brittannië. De munten worden ook erg verzorgd geslagen. Het enige probleem wat ze daar hebben zijn de vervalsingen van de 1 Pond munten. Ik kwam er ook één tegen in mijn portemonneellinde schreef:Deze snap ik niet helemaal, volgens mij staat er bij de Engelsen alleen maar een kop van Elizabeth II op en is deze op alle munten precies gelijk, over saai gesproken....Lotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
Luit
Hieronder een voorbeeld van een proofset uit 2011
Laatst gewijzigd door Jan W op 01 nov 2013, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Globale moderator
De waardezijde kunnen wij niet wisselen
En volgens mij kunnen wij 1 keer per 10 jaar de beeldzijde veranderen, tenzij er een verandering van staatshoofd is en deze op de beeldzijde staat. Dus dan zullen we nog minimaal 10 jaar moeten wachten.
Groeten Paul
En volgens mij kunnen wij 1 keer per 10 jaar de beeldzijde veranderen, tenzij er een verandering van staatshoofd is en deze op de beeldzijde staat. Dus dan zullen we nog minimaal 10 jaar moeten wachten.
Groeten Paul
De Engelse Royal Mint is trouwens net zo commercieel bezig als onze Rijksmunt. Als je op de site van de Royal Mint kijkt zie je een ongelofelijk aanbod aan speciale uitgiftes in goud, zilver en piedforts. Ook brengen ze ieder jaar verschillende herdenkingsmunten uit in ook weer verschillende denominaties (2 pond, pond, 25 Pence (de oude crown maat) en 50 pence. Als je dit allemaal wilt aanschaffen mag je er wel een aantal krantenwijken bijnemen. http://www.royalmint.com/
-
- Globale moderator
Ik vond trouwens vandaag toevallig een one pence 2009 uit die serie.
Maar daar zal het ontwerp niet grondig mee wijzigen.
Gr, Stephan
Dat klopt, met daarnaast de (kleine) wijzigingen die mogelijk door de EC worden opgelegd(zoals de munten van België of Finland).euromunter schreef:De waardezijde kunnen wij niet wisselen
Groeten Paul
Maar daar zal het ontwerp niet grondig mee wijzigen.
Gr, Stephan
-
- Superlid
Niet letterlijk kopiëren, maar de stijl van het hoofd van ERII vind ik gewoon veel mooier. Dat is nu meer een soort portret en dat soort gedetailleerde afbeeldingen spreken mij veel meer aan. Ik ben niet zo van deze kubistische stijl, het is net iets te modern, laat munten lekker een klassiek ontwerp hebben zou ik zeggen!euromunter schreef:Snap je reactie, maar waarom kopiëren? Ik weet het juist wel te waarderen dat we een eigen huisstijl hebbenLotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
De ontwerpen spreken mij wél aan. Dit lag wel in de lijn van mijn verwachtingen.
Groeten Paul
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Globale moderator
Weer terug naar de ontwerpen van de guldens dus...
Gr, Stephan
Gr, Stephan
Laatst gewijzigd door Stephan O op 05 nov 2013, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vond de gulden reeks ontwerpen van Bruno Ninaber van Eyben heel goed gelukt. Indertijd een krachtig en gedurfd ontwerp. Daarna ontwierp hij ook de Nederlandse euro reeks en die vond ik een stuk minder: vooral de 1 t/m 50 cent met dat miniatuurhoofdje met die sterren eromheen. Net alsof Beatrix door koppensnellers uit het Amazone gebied te grazen was genomen en ze haar hoofd hadden laten krimpen.. De 1 en 2 euro waren slappe kopieën van de guldenreeks. Waarschijnlijk was hier bewust voor gekozen om de Nederlanders aan de euro te laten wennen.
Deze reeks van WA door Erwin Olaf is in ieder geval weer sprekender. Nu even afwachten hoe de munten er in het echt uit zien.
Deze reeks van WA door Erwin Olaf is in ieder geval weer sprekender. Nu even afwachten hoe de munten er in het echt uit zien.
-
- Lid
Ik vond de gulden en euro reeks van Beatrix ontworpen door Bruno Ninaber van Eyben niet zo heel mooi. Ik had liever gezien dat men de beeldenaar van Beatrix had overgenomen die op de munten van de Nederlandse Antillen is gebruikt. Verder vind ik het ook jammer dat het wapen na 1980 van de gulden en rijksdaalder verdween. Zelf ben ik ook wel een groot liefhebber van de ontwerpen van Groot-Brittanië. Het huidige portret van Elizabeth II komt goed overeen met de werkelijkheid. Zo'n beeldenaar straalt veel meer uit dan die abstracte ontwerpen zoals wij die kennen.
Ik vind de nieuwe ontwerpen eerlijk gezegd dus ook tegenvallen. De 1 en 2 euro vind ik teveel teruggrijpen op het ontwerp van de 1 en 2 euro van Beatrix en de 1 t/m 50 cent wekken bij mij de indruk dat Willem-Alexander een gespleten persoonlijkheid zou hebben... Heel jammer dat die balk de beeldenaar in tweeën deelt. Dat had wel wat mooier gekund.
Ik vind de nieuwe ontwerpen eerlijk gezegd dus ook tegenvallen. De 1 en 2 euro vind ik teveel teruggrijpen op het ontwerp van de 1 en 2 euro van Beatrix en de 1 t/m 50 cent wekken bij mij de indruk dat Willem-Alexander een gespleten persoonlijkheid zou hebben... Heel jammer dat die balk de beeldenaar in tweeën deelt. Dat had wel wat mooier gekund.
-
- Globale moderator
Eerlijk gezegd vind ik dit dan weer meevallen, ben blij dat op deze muntstukken het oor van de koning niet te zien is... veel beter dan de 1 en 2 euro muntstukken.Taurus schreef: ... 1 t/m 50 cent wekken bij mij de indruk dat Willem-Alexander een gespleten persoonlijkheid zou hebben... Heel jammer dat die balk de beeldenaar in tweeën deelt...
Gr, Stephan
-
- Globale moderator
Groeten PaulKNM schreef:
Koning Willem-Alexander slaat nieuwe Nederlandse euromunten
11 december 2013
Zijne Majesteit de Koning verricht op 22 januari 2014 de ceremoniële muntslag van de nieuwe Nederlandse euromunten bij de Koninklijke Nederlandse Munt. De dag erna – op 23 januari – worden de nieuwe Nederlandse euromunten in circulatie gebracht in het Nederlandse betaalverkeer.
Sinds 2002 staat voormalig Koningin Beatrix op de nationale zijde van de reguliere Nederlandse euromunten. Deze afbeelding wordt nu vervangen door die van Koning Willem-Alexander. Fotograaf Erwin Olaf maakte het ontwerp voor de nieuwe euromunten.
-
- Lid
Is er al bekend hoeveel munten er geslagen gaan worden?
-
- Globale moderator
De officiële oplages zullen pas verschijnen in de Muntpers van 2015.
Groeten Paul
Groeten Paul
Ik vind de munten in tegenstelling tot de meeste mensen wel mooi. Vooral de vlakken waarmee het hoofd is opgebouwd vind ik erg mooi.Echter vind ik het wel jammer dat op de 1ct tm 50cm de tekst niet rechts staat net als bij de 1 en 2 euromunt.
Kort berichtje op nu.nl over de nieuw geslagen munten :-) Vanaf donderdag al in omloop gebracht. Ben benieuwd wanneer we de eerste gaan tegenkomen
http://www.nu.nl/binnenland/3682130/eerste-munten-met-beeld-willem-alexander-geslagen.html#
P.s. gelukkig blijven de munten met Beatrix erop nog geldig
http://www.nu.nl/binnenland/3682130/eerste-munten-met-beeld-willem-alexander-geslagen.html#
P.s. gelukkig blijven de munten met Beatrix erop nog geldig