Bijzondere variant Friese Rijksdaalder 1610
Moderator: Robin
Bijzondere variant Friese Rijksdaalder 1610
Deze Friese rijksdaalder uit 1610 heb ik onlangs aangeschaft. Op de foto zag ik dat het muntmeesterteken leeuw naar rechts stond afgebeeld (oftewel: een omgewende leeuw zoals de CNM dat noemt). Volgens de CNM 2de druk is deze variant alleen bij 1609 bekend (zonder prijsvermelding dus zeldzaam).
Na navraag te hebben gedaan blijkt dat deze muntmeestertekenvariant toch ook voor 1610 wel bekend is (maar nog niet in de CNM opgenomen) maar dat juist het omschrift P - RO:CONFOE een tot dusver onbekende variant is (normaal is dat PRO - CONFOE). Deze variant zal ook in de CNM 3de druk worden opgenomen.
Bij de Friese rijksdaalders valt ook op dat er allerlei varianten zijn in de benaming voor Friesland: FRI, FRISI of zoals bij deze rijksdaalder: FRIS.
Het portret lijkt hier ongelofelijk veel op dat van de Leicesterdaalder en is bijzonder mooi en verzorgd uitgevoerd. Het jaartal laat een vreemde, kleine, 0 zien in 1610. Ik heb nog gekeken of er niet een spoor te vinden is van een extra lijntje wat zou duiden op een 6 of een 9 maar dat is niet te zien. Het is echt 1610.
In ieder geval weer leuk om een munt te vinden die om twee redenen nog onbekend was in de CNM 2de druk.
Na navraag te hebben gedaan blijkt dat deze muntmeestertekenvariant toch ook voor 1610 wel bekend is (maar nog niet in de CNM opgenomen) maar dat juist het omschrift P - RO:CONFOE een tot dusver onbekende variant is (normaal is dat PRO - CONFOE). Deze variant zal ook in de CNM 3de druk worden opgenomen.
Bij de Friese rijksdaalders valt ook op dat er allerlei varianten zijn in de benaming voor Friesland: FRI, FRISI of zoals bij deze rijksdaalder: FRIS.
Het portret lijkt hier ongelofelijk veel op dat van de Leicesterdaalder en is bijzonder mooi en verzorgd uitgevoerd. Het jaartal laat een vreemde, kleine, 0 zien in 1610. Ik heb nog gekeken of er niet een spoor te vinden is van een extra lijntje wat zou duiden op een 6 of een 9 maar dat is niet te zien. Het is echt 1610.
In ieder geval weer leuk om een munt te vinden die om twee redenen nog onbekend was in de CNM 2de druk.
-
- Nieuw lid
Re: Bijzondere variant Friese Rijksdaalder 1610
Prachtige munt! Hoop ooit het geluk te hebben om ook zo een toe te mogen voegen aan mijn verzameling!
die 0 lijkt net op het begin van een 8, die geslagen zou gaan worden met 2 slagen van het deelponsoen met een kleine 0.
Weet je of andere vergelijkbare munten ook zo een kleine 0 hebben?
Hele interessante riks!
Groet, Robin
Hele interessante riks!
Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Robin, deze kleine 0 in 1610 heb ik nog niet eerder gezien (maar nu ben ik ook niet echt een kenner van provinciale munten, de CNM helpt me hier gewoon bij ). Jouw hypothese dat het een begin van een 8 zou kunnen zijn is leuk gevonden. Wie weet?Robin schreef:die 0 lijkt net op het begin van een 8, die geslagen zou gaan worden met 2 slagen van het deelponsoen met een kleine 0.
Hele interessante riks!
Groet, Robin
Het muntmeesterteken omgewende leeuw is dus wel bekend van 1609 en 1610. Maar wellicht dus ook van 1618?
Het gebruik van deel ponsoenen in de provinciale tijd is bekend.. zo heb je voor een V en een A maar 1 ponsoen nodig.. om van een V een A te maken hoef je de ponsoen alleen maar om te draaien en er een klein tussenstreepje in te slaan..
Maar met een A-ponsoen een V slaan maakt je op z'n minst erg verdacht
Maar met een A-ponsoen een V slaan maakt je op z'n minst erg verdacht
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Grappig, ik kom op de site van Doijer & Kalff exact dezelfde munt tegen: https://www.doijerkalff.nl/friesland-ne ... -1610.html.
Het lijkt erop dat het zelfs hetzelfde stempel is. Alleen is de prijs van 1195 euro wel ongeveer zes keer zoveel als ik ervoor betaald heb... Deze firma heeft een aantal leuke munten op de site staan maar ze zijn wel erg duur. Ik vind de graderingen ook vaak wel erg positief gesteld om het zachtjes uit te drukken. Zouden er echt verzamelaars zijn die voor deze prijzen daar munten kopen?
Het lijkt erop dat het zelfs hetzelfde stempel is. Alleen is de prijs van 1195 euro wel ongeveer zes keer zoveel als ik ervoor betaald heb... Deze firma heeft een aantal leuke munten op de site staan maar ze zijn wel erg duur. Ik vind de graderingen ook vaak wel erg positief gesteld om het zachtjes uit te drukken. Zouden er echt verzamelaars zijn die voor deze prijzen daar munten kopen?
Laatst gewijzigd door Jan W op 06 jun 2015, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
Die omgewende leeuw als muntteken komt overigens vaker voor dan de CNM doet vermoeden. Zo heb ik zelf de 161Z met omgewende leeuw, en had MPO een tijdje terug 1619/12 met omgewende leeuw. Beiden staan niet in de CNM. Er zullen dan ook ongetwijfeld meer jaartallen zijn waar de leeuw naar rechts kijkt.
Hoe kom je trouwens op die site van Doijer & Kalff bij de provinciale munten? Ik kan daar alleen de bullion munten vinden...
Hoe kom je trouwens op die site van Doijer & Kalff bij de provinciale munten? Ik kan daar alleen de bullion munten vinden...
Volg de link: https://www.doijerkalff.nl/goud-en-zilv ... atiek.htmlspatbord schreef:Die omgewende leeuw als muntteken komt overigens vaker voor dan de CNM doet vermoeden. Zo heb ik zelf de 161Z met omgewende leeuw, en had MPO een tijdje terug 1619/12 met omgewende leeuw. Beiden staan niet in de CNM. Er zullen dan ook ongetwijfeld meer jaartallen zijn waar de leeuw naar rechts kijkt.
Het staat wat onhandig verstopt. Klik op Goud en Zilver kopen en dan op Numismatiek.
Het lijkt erop dat dit bedrijf is gestopt met het verkopen van verzamelmunten en over is gegaan op alleen beleggingsmunten.Jan W schreef:Volg de link: https://www.doijerkalff.nl/goud-en-zilv ... atiek.html
Het lijkt er ook op dat zij de boel aan Henzen hebben verkocht want daar zie ik de Friese rijksdaalder 1610 weer terugkomen: http://www.henzen.org/friesland.php
Niet meer voor 1195,- maar intussen voor 1250,- euro .
Jan heb jij even mazzel !Jan W schreef:maar intussen voor 1250,- euro
Ik vind jouw exemplaar mooier.
Groeten Luc.
Voor zover ik weet waren de provinciale munten die aangeboden werden op de site van doijerkalff allemaal afkomstig uit de handelsvoorraad van Henzen.Jan W schreef:Het lijkt er ook op dat zij de boel aan Henzen hebben verkocht want daar zie ik de Friese rijksdaalder 1610 weer terugkomen
Henzen bood deze stukken dus als tweede verkoopkanaal te koop aan op deze site.
Groet, Cor.
De prijzen die Henzen vraagt zijn over het algemeen absurd hoog, de kwaliteiten staan veelal in geen verhouding tot de prijs.Jan W schreef:Niet meer voor 1195,- maar intussen voor 1250,- euro .
Dat hier überhaupt nog kopers voor zijn verbaasd mij echt.
Groet, Cor.
Het verbaast mij ook dat verzamelaars überhaupt deze prijzen betalen gezien de opbrengsten van deze munten elders. Die van mij komt bij Künker vandaan en kostte me in 2013 202,95 euro. Dat is maar liefst zes keer goedkoper dan dezelfde munt nu moet kosten. En eerlijk gezegd vind ik het exemplaar van mij ook eigenlijk net iets beter.C.vanderLey schreef:De prijzen die Henzen vraagt zijn over het algemeen absurd hoog, de kwaliteiten staan veelal in geen verhouding tot de prijs. Dat hier überhaupt nog kopers voor zijn verbaasd mij echt.Jan W schreef:Niet meer voor 1195,- maar intussen voor 1250,- euro .
Groet, Cor.
-
- Donateur
Mijn ervaring met Henzen is dat er af en toe wel wat redelijk geprijsde munten tussen zitten (prijzen die ik ook op een veiling zou verwachten), maar vaak een stukje duurder. Vooral bij alle 'zeldzame jaren', 'ongepubliceerde varianten' en anderszins ongewoner spul schieten de prijzen echter de stratosfeer in.
Het feit dat de munt anderhalf jaar nadat hij voor het eerst gepost is hier nog steeds te koop staat geeft wel aan dat er niet heel veel belangstelling is wanneer er zulke prijskaartjes aanhangen.C.vanderLey schreef:De prijzen die Henzen vraagt zijn over het algemeen absurd hoog, de kwaliteiten staan veelal in geen verhouding tot de prijs. Dat hier überhaupt nog kopers voor zijn verbaasd mij echt.
Ik zie dat Doyer & Kalff nog wel munten verkopen via Catawiki. Of zou dit onder auspiciën zijn van Henzen? Gezien de staat van de munt die aangeboden wordt is het wellicht een tweede verkoopkanaal voor de wat "mindere" munten? https://veiling.catawiki.nl/kavels/9310 ... m-i-zilverC.vanderLey schreef:Voor zover ik weet waren de provinciale munten die aangeboden werden op de site van doijerkalff allemaal afkomstig uit de handelsvoorraad van Henzen.
Henzen bood deze stukken dus als tweede verkoopkanaal te koop aan op deze site.
Groet, Cor.
Bij de beschrijving staat overigens Kleine klemspoortjes keerzijde. Zeg maar rustig behoorlijke montagesporen (en dat is heel wat anders dan klemspoortjes).
blijkbaar Een voormalige sierspeld, eigenlijk niet verstandig geweest om dit te verwijderen. (Nu heb je geen van beiden)Jan W schreef:Zeg maar rustig behoorlijke montagesporen (en dat is heel wat anders dan klemspoortjes).
Groeten Luc.
Deze Friese rijksdaalder staat een jaar later nog steeds te koop...spatbord schreef:Mijn ervaring met Henzen is dat er af en toe wel wat redelijk geprijsde munten tussen zitten (prijzen die ik ook op een veiling zou verwachten), maar vaak een stukje duurder. Vooral bij alle 'zeldzame jaren', 'ongepubliceerde varianten' en anderszins ongewoner spul schieten de prijzen echter de stratosfeer in.
Het feit dat de munt anderhalf jaar nadat hij voor het eerst gepost is hier nog steeds te koop staat geeft wel aan dat er niet heel veel belangstelling is wanneer er zulke prijskaartjes aanhangen.C.vanderLey schreef:De prijzen die Henzen vraagt zijn over het algemeen absurd hoog, de kwaliteiten staan veelal in geen verhouding tot de prijs. Dat hier überhaupt nog kopers voor zijn verbaasd mij echt.
Hij staat nog steeds te koop... https://www.ma-shops.com/henzen/item.ph ... 10&lang=nl
Ik zie dat de munt nu van de site is...
Ondertussen zijn mijn foto's ook verdwenen zie ik. Ik plaats hieronder de foto's van toen weer opnieuw.
Ondertussen zijn mijn foto's ook verdwenen zie ik. Ik plaats hieronder de foto's van toen weer opnieuw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.