Ik heb een koperkleurige knaak uit 1863 en zou graag wat meer willen weten over deze munt en het metaalsoort.
Waarom een valse munt maken van koper? en als de munt van koper is hoe kan de munt dan 26,4 gram wegen?
Meestal zijn de valse zilveren munten lichter dan de echte? Nu heb ik weinig verstand van metalen en het gewicht ervan maar ik dacht zelf dat koper lichter is dan zilver of heb ik dat mis?
De munt was groen uitgeslagen en heb de munt alleen schoongemaakt met wat tandpasta en is net zo groot en dik als een gewone knaak.De munt is uiteraard ook niet magnetisch maar dat spreekt voor zich als het koper is.
Wie kan mij meer vertellen over deze munt en het metaalsoort wat er voor gebruikt is? en of deze munt vaker voorkomt in deze uitvoering?
Knaak 1863 van koper?
Re: Knaak 1863 van koper?
Vervalsingen werden in die tijd zelf gemaakt om met minderwaardig materiaal winst te kunnen halen bij het uitgeven van de munt. Later worden ze ook gemaakt om verzamelaars te foppen die een lastig jaar zoeken. Nu is 1863 het moeilijkste jaar van Willem III rijksdaalders (kleine oplage, 1400 euro voor een zeer fraaie) en dat maakt het aantrekkelijk om deze te vervalsen.
Omdat je schrijft over groene uitslag die je eraf kon halen met tandpasta denk ik dat de munt een licht zilverlaagje heeft gehad welke groen uitsloeg en heeft losgelaten.
Wat het gewicht betreft: het soortelijk gewicht of de dichtheid van koper is 8900 kg/m³ (8,9 g/cm³). Voor zilver is het soortelijk gewicht of de dichtheid 10500 kg/m³ (10,5 g/cm³). Een zilveren munt die exact gelijk is (formaat, dikte) aan een koperen munt zal dus altijd iets zwaarder zijn. Dat deze koperen munt zwaarder is moet dan te wijten zijn aan de dikte of de diameter die iets groter zullen zijn. Vergelijk de munt dus even met een echte Willem III riks.
Omdat je schrijft over groene uitslag die je eraf kon halen met tandpasta denk ik dat de munt een licht zilverlaagje heeft gehad welke groen uitsloeg en heeft losgelaten.
Wat het gewicht betreft: het soortelijk gewicht of de dichtheid van koper is 8900 kg/m³ (8,9 g/cm³). Voor zilver is het soortelijk gewicht of de dichtheid 10500 kg/m³ (10,5 g/cm³). Een zilveren munt die exact gelijk is (formaat, dikte) aan een koperen munt zal dus altijd iets zwaarder zijn. Dat deze koperen munt zwaarder is moet dan te wijten zijn aan de dikte of de diameter die iets groter zullen zijn. Vergelijk de munt dus even met een echte Willem III riks.
-
- Nieuw lid
Bedankt Jan W voor uw uitleg.
Ik had de munt al vergeleken met een echte Willem III zoals in mijn verhaaltje staat daarom vindt ik het zo raar dat de munt zwaarder is als een zilveren.
Met schoonmaken heb ik ook niets kunnen ontdekken van een eventueel zilveren laagje.
Dat is ook de reden dat ik dit op het forum gezet heb.
Zou het misschien kunnen dat het juist andersom is? een zilveren munt met een dun laagje koper,valse hoop waarschijnlijk.
In ieder geval bedankt voor uw reactie.
Ik had de munt al vergeleken met een echte Willem III zoals in mijn verhaaltje staat daarom vindt ik het zo raar dat de munt zwaarder is als een zilveren.
Met schoonmaken heb ik ook niets kunnen ontdekken van een eventueel zilveren laagje.
Dat is ook de reden dat ik dit op het forum gezet heb.
Zou het misschien kunnen dat het juist andersom is? een zilveren munt met een dun laagje koper,valse hoop waarschijnlijk.
In ieder geval bedankt voor uw reactie.
-
- Donateur
De munt zal niet gemaakt zijn van puur koper, door er bijv 10-20% ander metaal aan toe te voegen , een metaal dat zwaarder is dan zilver zoals lood (11,3 g/cm3), is het mogelijk toch op hetzelfde gewicht van de zilveren munt uit te komen. Ook de zilveren munt is niet puur zilver, ook hier is een klein percentage ander metaal aan toegevoegd. De zilveren munt uit 1863 heeft een percentage van 94,5% zilver, dus altijd nog een 5,5% ander metaal, welk metaal dat is weet ik niet. Een toevoeging is ook nodig om het zilver dat van zichzelf erg makkelijk te vervormen is steviger te maken.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat