België schaft muntjes van een en twee cent af

Plaats hier berichten over algemene zaken omtrent de euro. Denk hierbij aan nieuws over aankomende eurolanden, nieuwtjes, weetjes, etc.

Moderator: euromunter

Michel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Michel »

Beste forumleden,

Na enig speurwerk op het internet kwam ik dit artikel tegen op de site van de Nederlandse krant De Telegraaf.
Wat vinden jullie hiervan??
Persoonlijk vind ik jammer, voor de verzamelaars. Zo verdwijnt er weer een stukje 'verzamelwoede'

"wo 02 okt 2013, 15:49

AMSTERDAM -
België gaat in navolging van Nederland de munten van een en twee eurocent afschaffen.

De Belgische minister van Financiën Geens wil de kleine munstukken geleidelijk gaan uitfaseren door voortaan
aan de kassa alle eindbedragen af te ronden op een veelvoud van 5 cent.
Winkeliers hebben reeds blij gereageerd. In België zijn 668 miljoen muntjes van een cent in omloop en 664 miljoen
van twee cent, ofwel met een waarde van circa 20 miljoen euro.
Door de maatregel zal de beeltenis van de nieuwe koning Filip waarschijnlijk niet op de kleine munstukken verschijnen.''

link naar:

Vriendelijke groet,
Michel
Martin
Senior lid
Senior lid

Re: België schaft muntjes van een en twee cent af

Bericht door Martin »

In Nederlands worden de prijzen aan de kassa doorgaans afgerond op 5 cent in de meeste winkels. Dat wil echter niet zeggen dat de 1 en 2 centmunten niet meer geslagen worden. In de sets zijn ze altijd vertegenwoordigd en zijn ook UNC gewoon verkrijgbaar. Je komt ze niet meer tegen in het betalingsverkeer maar dat wil niet automatisch zeggen dat ze niet meer geslagen worden.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Martin schreef: en zijn ook UNC gewoon verkrijgbaar.
Nou ja gewoon? Ze worden in UNC kwaliteit alleen uitgegeven in een aantal sets tegen meerprijs, het zogenaamde muntrollenpakket is het bekendste van deze sets, maar ook in bijvoorbeeld de huwelijksset zitten UNC munten.

Luit
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

Jammer, ik keek er al naar uit om de nieuwe serie van België te gaan verzamelen uit de circulatie.
Dit gaat hem nu natuurlijk niet meer worden, ik neem aan dat ze nergens 1 en 2 cent los verkopen....
Dat wordt dan weer een compleet setje kopen :(
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Of boodschappen halen bij de Aldi, daar geven ze nog wel 1 en 2 centen terug.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

Ik woon in België en lees ook online enkele Belgische krantensites, maar hiervan heb ik nog niets gehoord.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Het bericht in de Telegraaf loopt enigszins op de zaken vooruit, maar ook in Belgische kranten kun je er wel wat over lezen.

Bijv. in de Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00769440
Minister van Financiën Koen Geens (CD&V) bestudeert een uitdoofscenario voor euromunten van 1 en 2 cent door afrondingen. Dat heeft hij geantwoord op een parlementaire vraag van Mathias De Clercq (Open VLD). Maar zo’n scenario mag voor hem de inflatie niet doen toenemen.

‘Ik bestudeer een scenario waarbij het gebruik van deze munten zou uitdoven door afrondingen, niet van de prijzen, maar van de totaal te betalen bedragen, naar de dichtstbijzijnde 5 cent’, verklaarde Geens. ‘Maar vooraleer ik concrete voorstellen kan doen wil ik over het al dan niet inflatoir effect zekerheid hebben.’

De minister erkende wel dat Belgische beslissingskracht over de muntjes beperkt is. ‘De wettelijke betaalkracht van de muntjes van 1 en 2 cent ligt vast in een Europese verordening.’

België kan de wettelijke betaalkracht dus niet op eigen houtje beperken, en volgens Geens heeft de Europese Commissie ook niet de intentie om voorstellen te formuleren.

Wel onderzoekt de Commissie een aantal mogelijke toekomstscenario’s voor de kleinste euromuntjes, zoals een uitdoofscenario of een methode om de kostprijs te drukken. De eurolanden leden immers al 1,4 miljard euro verlies op de productie van de muntjes, omdat de productiekosten de waarde van de centjes overstijgen.
Bernard
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

Ilosab schreef:Of boodschappen halen bij de Aldi, daar geven ze nog wel 1 en 2 centen terug.

Gr. Alfred
Dat weet ik, maar als ze er bijna geen meer gaan uitgeven, zal ik ze daar ook niet tegenkomen.
Net als de laatste jaren van Nederland, die zie je bijna nooit in circulatie.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Ook in Ierland gaan stemmen op om de 1 en 2 eurocent muntjes af te schaffen in het betalingsverkeer...

Zie ook dit topic op een ander muntenforum:

http://www.worldofcoins.eu/forum/index. ... 658.0.html

Groeten Paul
Michel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Michel »

Martin schreef:In Nederlands worden de prijzen aan de kassa doorgaans afgerond op 5 cent in de meeste winkels. Dat wil echter niet zeggen dat de 1 en 2 centmunten niet meer geslagen worden. In de sets zijn ze altijd vertegenwoordigd en zijn ook UNC gewoon verkrijgbaar. Je komt ze niet meer tegen in het betalingsverkeer maar dat wil niet automatisch zeggen dat ze niet meer geslagen worden.

Martin
Ja, ik weet dat dat in Nederland de prijzen afgerond worden op 5 cent. Het is wel bekend dat ze (de 1 en 2 eurocent) voorkomen in sets. Alhoewel het wel jammer is dat de munten mogelijk niet meer in het betalingsverkeer voorkomen. En België is al zo'n moeilijk land om te vinden. :onfused:
llinde schreef: en zijn ook UNC gewoon verkrijgbaar.
Nou ja gewoon? Ze worden in UNC kwaliteit alleen uitgegeven in een aantal sets tegen meerprijs, het zogenaamde muntrollenpakket is het bekendste van deze sets, maar ook in bijvoorbeeld de huwelijksset zitten UNC munten.

Luit

Luit, het gaat om België hè. Naar mijn idee heeft België geen muntrollenpakket. Enkelt BU-sets al wil je per jaar compleet krijgen. Met uitzondering van het jaar 2004 geloof ik. 8):
Ilosab schreef:Of boodschappen halen bij de Aldi, daar geven ze nog wel 1 en 2 centen terug.

Gr. Alfred
Ja, Alfred alhoewel dat de laatste tijd bij onze Aldi niet altijd meer gebeurd. Dat is jammer, want het is normaal geld. Accepteren doen ze dan wel, maar niet meer heruitgeven.
euromunter schreef:Ook in Ierland gaan stemmen op om de 1 en 2 eurocent muntjes af te schaffen in het betalingsverkeer...

Zie ook dit topic op een ander muntenforum:

http://www.worldofcoins.eu/forum/index. ... 658.0.html

Groeten Paul
En zo verdwijnt er weer langzaam aan een stukje nostalgie. Net als toendertijd Nederland de 1 cent afschafde. In welke eurolanden worden dan de 1 en 2 eurocent het meest gebruikt? Want na Finland, Nederland en mogelijk België en Ierland zijn er vast wel landen die ze wel gebruiken. Dan beland toch niet alles in sets? of heb ik het nu verkeerd.

Gr. Michel
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

In welke eurolanden worden dan de 1 en 2 eurocent het meest gebruikt?
Ik gok Duitsland, want daar wonen de meeste mensen ;)
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Pim schreef:Ik gok Duitsland, want daar wonen de meeste mensen ;)
Bovendien zijn Duitsers (in mijn ogen heel terecht) fel voor het behoud van de 1 en 2 cent.

Luit

Terug naar “Euronieuws”