Hoi Luit,
Dat je geen vlaggetje kan zetten op het kasteel in werkelijkheid wist ik niet. Het zou een stempelbreuk inderdaad kunnen zijn, maar afhankelijk van hoeveel munten er worden gemeld in de komende tijd, zou het ook kunnen zijn van een ontwerpersgrapje. En dan maakt het stempelbreukje ineens tot variantje.
In 1973 verscheen de mountie op de 25 cents van Canada. De grote buste van Elizabeth en de kleine buste van Elizabeth betekent pareltjes in de rand tellen. 120 parels of 134 parels is een verschil. Zit er een brede rand tussen de parellijn en de muntrand waar gemakkelijk nog een parelrij tussen zou kunnen staan, dan heb je te maken met de kleine buste; ligt de parelrand tegen de muntrand aan, dan is het de grote buste. Het eerste ontwerp was al klaar en aangemunt en het Canadese parlement ging zitten muggenziften over de buste van de Koningin: zodoende moest de ontwerper gaan zitten aanpassen, en paste hij zijn eigen cynisme toe door met de parels te goochelen.
Om terug te komen op Juul: hoe groter de oplaag, hoe groter de kans op reparaties in het muntbeeld, en dus varianten of double dies of gewoon misslagen. Moeten die allemaal in een catalogus worden gezet? Iedere misslag behoorde eigenlijk vernietigd te worden, en dat is niet overal gebeurd. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Nederlandse stuivers die zijn aangemunt op cupronikkel i.p.v. brons in de periode 1966-1978. Er waren nogal wat verkeerde rondellen overgeheveld waar men achteraf achterkwam; met het illustere kwartje 1980 dat werd aangemunt op een rondel van de 2 1/2 cent aluminium Antillen als summum. Staan ook niet in de catalogi naar mijn weten vermeldt.
Ik denk dat alleen die double dies moeten worden opgenomen als het direct met het blote oog zichtbaar is dat de stempel is blijven hangen, zoals bvb. de USA cent 1955, welke ik als voorbeeld heb genomen. Het gehele oppervlak moet qua lettering double die zijn, en niet slechts een bepaald percentage.
m4UP0E_vBiMLMBgzjTbZerA.jpg
Is een variant niet ontstaan door dat de ontwerper iets vergeten is toe te voegen?
naamloos.png
naamloos (2).png
. De fouterik moest verwijderd worden na de aanmunting, maar door pasmunttekort besloot de Argentijnse regering de foutieve peso 1995 gewoon door te laten circuleren en geleidelijk aan terug te nemen uit de circulatie. Variant of foutslag, wat is het in jouw persoonlijke geval?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.