Nederland 2017
Moderator: euromunter
-
- Globale moderator
Nederland 2017
In dit topic komt het programma van Nederland voor 2017.
-
- Globale moderator
Re: Nederland 2017
KNM schreef:
De Herdenkingsmunten serie Nederlands Werelderfgoed
'Werelderfgoed is cultureel en natuurlijk erfgoed dat wordt beschouwd als onvervangbaar, uniek en eigendom van de hele wereld, en waarvan het van groot belang wordt geacht om te behouden. Alleen erfgoed dat is ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO mag deze titel dragen.'
Zo beschouwt Tine Melzer, ontwerper van de eerste 3 munten uit de serie Nederlands Werelderfgoed, het erfgoed en dit was dan ook haar inspiratie om tot de ontwerpen te komen van de herdenkingsmunten te komen.
Werelderfgoed is een meesterwerk van menselijk vernuft. Het markeert een belangrijke overgang in de ontwikkeling van techniek, architectuur, stedenbouw of landschapsontwerp. Of het is een voorbeeld van een bouwwerk of van een landschap dat één of meer belangrijke fasen in de geschiedenis vertegenwoordigt.
In Nederland zijn er 9 Werelderfgoederen. De herdenkingsmunten serie Nederlands Werelderfgoed (2012-2020) eert deze meesterwerken.
Eerste serie: (ontwerp Tine Melzer)
Grachtengordel Amsterdam (2012)
Rietveld Schröderhuis (2013)
Kinderdijkse Molens (2014)
Tweede serie:
Waddenzee (2015)
Stelling van Amsterdam (2016)
Droogmakerij de Beemster (2017)
Derde serie:
Willemstad (2018)
Schokland (2019)
Ir. D.F. Woudagemaal (2020)
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Groeten PaulKNM schreef:
Van Nelle Fabriek krijgt herdenkingsmunt in 2015
Onlangs werd bekend gemaakt dat de Van Nelle Fabriek is bestempeld als UNESCO Werelderfgoed. Daarmee heeft het Koninkrijk der Nederlanden sinds dit jaar 10 posities in de Werelderfgoedlijst. Dit betekent dat de Van Nelle Fabriek ook wordt toegevoegd aan de herdenkingsmunten serie, en wel in 2015. Sinds 2012 wordt er ieder jaar een munt uitgegeven waarop steeds een Nederlands Werelderfgoed staat. Het aangepaste uitgifteprogramma van deze serie ziet er als volgt uit:
2012 Grachtengordel Amsterdam
2013 Rietveld Schröderhuis
2014 Molens van Kinderdijk-Elshout
2015 Van Nelle Fabriek
2016 Waddenzee
2017 Stelling van Amsterdam
2018 Willemstad
2019 Schokland
2020 Ir. D.F. Woudagemaal
2021 Droogmakerij de Beemster
-
- Globale moderator
Dit ontwerp komt niet op de 5 euromunt in de reeks van de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Groeten Paul
Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Globale moderator
Dit is wel een zeer mooi ontwerp
Ik ben benieuwd wat het dan wel geworden is.
Gr, Stephan

Ik ben benieuwd wat het dan wel geworden is.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
-
- Globale moderator
Op 20 september verschijnt er een herdenkingsmunt met als thema Johan Cruijff 

Dat is natuurlijk wel weer mooi. Er was al eerder sprake van. De vraag is wie/ wat de volgende 4 gaan worden.KNM schreef:Het Johan Cruijff Vijfje is onderdeel van een nieuwe serie sporticonen, waarmee de komende jaren historische Nederlandse sporticonen herdacht worden, die gezorgd hebben voor de legendarische sportherinneringen die ons land rijk is. Op dit moment zijn de onderwerpen voor toekomstige uitgiften in deze serie nog niet bekend.
Mag ik een voorspelling doen?
1. Fanny Blankers-Koen
2. Anton Geesink
3. EK voetbal 1988
4. Yvonne van Gennip
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
-
- Lid
Je zou bijna denken dat ze naar Amsterdam verhuizen met al die Amsterdamse thema's! 

Ik ben hier geweldig blij mee, eindelijk eens een thema wat in mijn straatje past.euromunter schreef:Op 20 september verschijnt er een herdenkingsmunt met als thema Johan Cruijff
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gisteren is bekend geworden wat de thema's en uitgifte datum van de 4 herdenkingsmunten wordt.
- April: Verjaardags tientje, ter eren van de 50ste verjaardag van W.A.
- Juni: Rode kruis vijfje, ter eren van het 150 jaar bestaan van het Rode kruis.
- September: Johan Cruijff vijfje,
- November: Stelling van Amsterdam vijfje, zesde uitgifte in de serie van het Nederlands werelderfgoed lijst.
Ik kan hier, mits ze bij het postkantoor verkrijgbaar zijn voor 5 euro, wel mee leven.
- April: Verjaardags tientje, ter eren van de 50ste verjaardag van W.A.
- Juni: Rode kruis vijfje, ter eren van het 150 jaar bestaan van het Rode kruis.
- September: Johan Cruijff vijfje,
- November: Stelling van Amsterdam vijfje, zesde uitgifte in de serie van het Nederlands werelderfgoed lijst.
Ik kan hier, mits ze bij het postkantoor verkrijgbaar zijn voor 5 euro, wel mee leven.
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland

HeheStoif schreef:Misschien een goed idee voor op de coincard van 'de grootste ajacied' aller tijde
altijd op zoek naar die ene munt
-
- Globale moderator
Morgenochtend wordt het ontwerp van het Verjaardagstientje vrijgegeven en start de verkoop om 9 uur bij de KNM.
Wie niet kan wachten: om 7:40 uur zal op NPO 1 het ontwerp onthuld worden.
Ik vind het een leuk ontwerp. Valt me zeer zeker niet tegen. Ook leuk om straks weer eens een Tientje toe te voegen aan de collectie.
Groeten Paul
Wie niet kan wachten: om 7:40 uur zal op NPO 1 het ontwerp onthuld worden.
Ik vind het een leuk ontwerp. Valt me zeer zeker niet tegen. Ook leuk om straks weer eens een Tientje toe te voegen aan de collectie.
Groeten Paul
Ze hebben het over "afwijkende nominale waarde en specificaties". Dus nou ben ik eens even benieuwd wat ze daar nou mee bedoelen. Als het gewoon een tientje wordt, dan worden de specificaties inderdaad anders dan bij een vijfje (33 mm en 15,5 gram in plaats van 29 mm en 10,5 gram).
Of zou het helemaal iets anders gaan worden? Dat kan toch niet zomaar met de muntwet en zo..?
Of zou het helemaal iets anders gaan worden? Dat kan toch niet zomaar met de muntwet en zo..?
-
- Moderator
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Ik vind het ook een leuk ontwerp.
Nu wachten tot die bij het postkantoor verkrijgbaar is

Nu wachten tot die bij het postkantoor verkrijgbaar is
Verjaardagstientje UNC kwaliteit
Ik had hem gisteren ook gehaald bij de Primera.keeser schreef:Verjaardagstientje UNC kwaliteit
Maar, heb jij er ook zo'n lelijke sticker op zitten?
Is hij ook op een postagentschap te koop? Een vriend van me wilde hem kopen vandaag voor me maar kon hem nergens krijgen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Volgens mij wel, maar het kan natuurlijk zijn dat hij uitverkocht is op een paar plaatsen.Ilosab schreef:Is hij ook op een postagentschap te koop? Een vriend van me wilde hem kopen vandaag voor me maar kon hem nergens krijgen.
Als je er geen kan vinden wil ik er wel een bij de primera halen voor je.
Ik kom hier nog op terug want de vriend gaat deze week nog zijn best doen. In ieder geval bedankt voor het aanbod.
Is goed. Ik hoor het wel als het nodig is.
Ja was bij mij ook het geval!janssenfrank schreef:Ik had hem gisteren ook gehaald bij de Primera.keeser schreef:Verjaardagstientje UNC kwaliteit
Maar, heb jij er ook zo'n lelijke sticker op zitten?
Ilosab schreef:Is hij ook op een postagentschap te koop? Een vriend van me wilde hem kopen vandaag voor me maar kon hem nergens krijgen.
Op deze pagina kun je links op Postkantoor of Pakketpunt je locatie invullen, daaronder het Verjaardagstientje aanvinken en dan kun je de dichtsbijzijnde verkooppunten zien.
Groet, Kees
Bedankt, adressen doorgegeven aan onze vrienden.
Oplage 50 cent in coincard 2017 in kleur bedraagt 20.221 stuks
Groet, Kees
Groet, Kees