Volgens mij is munten verzamelen de ideale manier om via een mooie hobby ook langzaam een vermogen op te bouwen.
In mijn optiek is iedere muntenverzameling een investering. Het is wel een beetje afhankelijk van het type munten dat je verzamelt...
De gangbare wereldmuntjes is meer hobby, die stijgen over het algemeen zeer langzaam in waarde en als je dan op een gegeven moment alles in 1 keer wilt verkopen is het de vraag of je er de aankoopprijs weer uit zult halen. Want wie wil er dan bijvoorbeeld in 1 keer 10000 wereldmunten tegen catalogusprijs kopen... niemand toch.
Bij andere verzamelgebieden heb ik het idee dat het een prima investering is, zoals bijvoorbeeld hoge kwaliteit koninkrijk. Ook edelmetaal blijft over het algemeen in waarde stijgen. En echt zeldzame zaken daar blijft altijd vraag naar zoals in mijn geval plantage munten. Ik denk dat mijn ene mapje met plantagegeld ongeveer dezelfde waarde heeft (en veel makkelijker te verkopen is) als de rest van de munten die ik de afgelopen 30 jaar bij elkaar gesprokkeld heb.
Kortom is investeren minder belangrijk voor je een wil je puur een leuke hobby ga dan munten verzamelen, bijvoorbeeld wereld op type of Nederland op jaartal. Is investeren wel belangrijk voor je en je wilt een leuke hobby ga dan munten verzamelen

maar dan zeer gericht alleen zeldzame en/of hoog-kwalitatieve stukken.
En wat leuk is... koopjes-jacht! Op bijvoorbeeld marktplaats of Ebay munten kopen die prijs laag blijven en proberen die weer met wat winst te verkopen. De winst kun je dan in munten voor je eigen verzameling investeren en op die manier zonder heel veel kosten toch lekker aan het hobbyen/investeren zijn.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl